ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η ματιά και η αλήθεια του Άντρου Ευσταθίου σε μερικά μόνο κλικ

Έκθεση φωτογραφίας «Nicosia International Airport», στην γκαλερί Ευριπίδης στην Αθήνα

Newsroom K

Η φωτογραφία «αιχμαλωτίζει» τη στιγμή και σταματάει τον χρόνο, δύναμη που έχει και ο άνθρωπος, όταν αποφασίσει να διαλυθεί. Κάπως έτσι και οι φωτογραφίες του Άντρου Ευσταθίου στο νεκρό αεροδρόμιο της Λευκωσίας μοιάζουν να θέλουν να κάνουν ξανά τα αεροπλάνα να πετάξουν και ανθρώπους να συνωστιστούν στα γκισέ εξυπηρέτησης. Η Έκθεση φωτογραφίας «Nicosia International Airport» του Άντρου Ευσταθίου στην γκαλερί Ευριπίδης στην Αθήνα είναι ένα ταξίδι που μοιάζει να έχει απογειωθεί από τη Λευκωσία και τη Νεκρή Ζώνη και να έχει προσγειωθεί σχεδόν πεισματικά σε ένα άλλο αεροδρόμιο για να μιλήσει την αλήθεια του. Να διηγηθεί με εικόνες το δικό του μοναδικό αφήγημα.

Μέσα σε 24 φωτογραφίες, που συνεχίζουν την πορεία τους στον χρόνο, ο φωτογράφος Άντρος Ευσταθίου καταγράφει με τον πιο σύντομο, αφηγηματικό αλλά και αποκαλυπτικό τρόπο, την ιστορία των τελευταίων 43 χρόνων στην Κύπρο. Ο Άντρος με την αλήθεια του στις φωτογραφίες αυτές λέει για την έκθεσή του «Αυτή η φωτογράφιση έχει αλήθεια και μόνο» και τονίζει ότι η δύναμη αυτής της αλήθειας άγγιξε από την πρώτη στιγμή το κοινό τόσο στην Λευκωσία (2012) όσο και στη Θεσσαλονίκη (Photobiennale 2014). Στην Έκθεση στην Αθήνα θα παρουσιάσει το project όπου θα εκθέσει φωτογραφίες που δεν έχουν ξαναδεί το φως της δημοσιότητας.

Η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη σημειώνει για την Έκθεση: «Η έκθεση Nicosia International Airport αποτελεί μια πρωτοποριακή προσωπική αφήγηση, ένα είδος καταγραφής μιας δεδομένης ιστορικής στιγμής, όπως την εμπνεύστηκε ο Άντρος Ευσταθίου. Ο ίδιος δεν την έζησε –γεννήθηκε τότε– αλλά την αφουγκράστηκε, την στοχάστηκε και την περιγράφει εικαστικά σήμερα, σαράντα τόσα χρόνια μετά» και αλήθεια οι φωτογραφίες του Άντρου μοιάζουν η μία δίπλα στην άλλη να αφηγούνται μία ιστορία, ένα μικρό μόνο επεισόδιο από τα πολλά που διαδραματίστηκαν στις αίθουσες του αεροδρομίου. Συνεχίζει η κ. Καραπιδάκη «η φωτογραφική τέχνη αποκτά ιδιαίτερη αφηγηματική δύναμη και ιστορεί ανείπωτες αλήθειες μέσα από την προσωπική εικαστική παρέμβαση, την τολμηρή 'εικονική αναδόμηση' του ιστορικού τόπου. Όλα έχουν παγώσει σε μια δεδομένη στιγμή και όλα είναι ζωντανά-νεκρά στη 'Νεκρή Ζώνη' της ονομαζόμενης Πράσινης Γραμμής του πρώην διεθνούς αεροδρομίου της Λευκωσίας».

Η επιμελήτρια εκθέσεων Μαρία Ευσταθίου γράφει «Όπου σαν σε μονόλογο παραλόγου όλα υπάρχουν στον χώρο αγνοώντας τον  χρόνο [...] Το  προσωπικό των Κυπριακών Αερογραμμών μαρτυρά και αυτό με τη σειρά του τον χρόνο που έφυγε. Στημένοι στον χώρο, στο άψυχο φόντο που «εξιστορεί» πολλά οξύμωρα, προκαλούν ζωηρά και παράξενα τη φαντασία του θεατή [...].»


Το ιστορικό της φωτογράφησης
Το ιστορικό της φωτογράφισης, περιπετειώδες και συναρπαστικό, περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο την επιμονή, την αποφασιστικότητα και την τόλμη του εγχειρήματος του Κύπριου φωτογράφου, να ξεπεράσει τα αντικειμενικά εμπόδια, που σχετίζονταν με τις απαγορεύσεις στη «Νεκρή Ζώνη», αλλά και τα κλισέ, που συνοδεύουν ένα ιστορικό κτήριο, σύμβολο της διχοτόμησης και της «Πράσινης Γραμμής». «θα μπορούσε να αποτελέσει και σενάριο κινηματογραφικής ταινίας» σημειώνει ο ίδιος ο φωτογράφος, αν αναλογισθεί κανείς τα πέντε χρόνια που κράτησε η επίμονη «περιπλάνησή» του στον χώρο του Αεροδρομίου, η οποία ξεκίνησε με την ευκαιρία της επιμέλειας μιας έκθεσης στον χώρο που διεξάγονταν οι δικοινοτικές συνομιλίες. Όπως αναφέρει, «χρειάσθηκαν χρόνια μέχρι να ωριμάσει και να κατασταλάξει μέσα μου η ιδέα της φωτογράφισης προσώπων στο ερειπωμένο Αεροδρόμιο της Λευκωσίας». Αρκετός χρόνος περισυλλογής μέσα σε μια άδεια αίθουσα αναμονής, σαν να ανέμενε ένα «σημάδι», που δεν άργησε να έρθει, καθώς το project αυτό, το βίωνε ως μια ανεξήγητη εμμονή. 

Η αποφασιστικότητά του και μια σειρά από ευνοϊκές συγκυρίες, άνοιξαν τον δρόμο, καθώς αυτή η φωτογράφιση είχε εντυπωθεί μέσα του από παιδί. Η γενιά του δεν έζησε τον πόλεμο. Οι αφηγήσεις για την τουρκική εισβολή έπλαθαν στο μυαλό του εικόνες, που δυνάμωναν την επιθυμία να καταθέσει την δική του αλήθεια, για ένα κτήριο σύμβολο της νεότερης ιστορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. 

Διάρκεια Έκθεσης 30 Μαρτίου έως 29 Απριλίου. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Κώστα Καδή.
Στις 6-7-8-9 Απριλίου 2017 η Evripides Art Gallery συμμετέχει στο Gallery Walk επί τη ευκαιρία της documenta 14 με ωράριο: Πέμπτη- Παρασκευή- Σάββατο(6-7-8/04): 12:00-21:00,  Κυριακή(9/4): 12:00-19:00.

Για περισσότερες πληροφορίες:
Evripides Art Gallery, Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι, Αθήνα, 
τηλ: +30 210 36 15 249, 210 36 15 909, www.evripides-art.gr, info@evripides-art.gr
Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη -Πέμπτη- Παρασκευή: 11:00 - 20:30
Τετάρτη: 11:00 -17:00 & Σάββατο: 11:00 -16:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά
Ο χώρος πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση ΑμεΑ.

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom K

Σχόλια αναγνωστών

«Εμφύλιος» στην τουρκική κυβέρνηση εξαιτίας της οικονομίας

«Και ο Ερντογάν έχει τους Μανδαρίνους του, που επίσης αγνοεί και μιλά για συνομωσίες ! Κάτι μας θυμίζει ...»
Demetris  |  12:42

ΗΠΑ: Νομοσχέδιο για τερματισμό του εμπάργκο όπλων για την Κύπρο

«Το συνδρομο των αμερικανων, Μακαρίου - Ρωσσιδη: να ψηφίζει η Κύπρος στον ΟΗΕ ότι ψήφιζε και η Κούβα, ...»
Ντομπρος Κελαηδης  |  12:19

Tην προεδρία του Ινστιτούτου Γλαύκος Κληρίδης αναλαμβάνει ο Κασουλίδης

«`Οτι και να κάνει ο Αβέρωφ, πάλι η δήλωση του Πόθεν Έσχες του δεν βγάζει νόημα. Ο μοντέρνος, προοδευτικός ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  16:59

Προδρόμου: Το ΑΚΕΛ βρίσκεται ακόμα σε προεκλογικό αγώνα

«...και ο Προδρόμου σταθερά σε Colloquium γκαιμπελισμού!!!»
Ai Em  |  09:57

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση