ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αντεγκλήσεις προκαλεί η γυμνή γυναίκα δίπλα στον Μακάριο

Δηλώσεις και ιστορικές αναφορές πάνω στο έργο τ/κ ζωγράφου που εκτέθηκε στην Πάφο

Newsroom Κ, Αθήνα

Δημόσια αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει για το έργο της Νουρτάνε Καραγκίλ “The Dawn and the Sunset Issue” που εκτίθεται στην "Παλιά Ηλεκτρική' της Πάφου.

Σε αυτό απεικονίζεται ο Μακάριος και δίπλα του μια γυμνόστηθη γυναίκα. Θέση πήρε ο Πρόεδρος του Ιστορικού Πολιτιστικού Κέντρου Εθνάρχη Μακαρίου Παναγιάς, Κώστας Χριστοδούλου, ο οποίος ζήτησε την απομάκρυνση του έργου από την έκθεση, ενώ κατήγγειλε την υπόθεση στον Αρχιεπίσκοπο και τον Μητροπολίτη Πάφου.

«Δεν θεωρούμε καθόλου τυχαίο τον συμβολισμό και είναι εμφανής η προσπάθεια της δημιουργού να αποδομήσει τον Εθνάρχη Μακάριο. Θεωρούμε επίσης τη δικαιολογία της Τουρκοκύπριας δημιουργού, ότι το έργο αφορά τις παιδικές της θύμησες, ως γελοία, σε ηλικία 9 ετών δεν μπορούσε να έχει τέτοιες αναμνήσεις, αφού τότε δεν υπήρχαν αγάλματα ή άλλες παρόμοιες απεικονίσεις του Μακαρίου», δήώσε.

Από την άλλη πλευρά, η επιμελήτρια της έκθεσης «Πλάνητες» όπου και φιλοξενείται το έργο, κ. Έλενα Πάρπα, έκανε αναφορά στην ελευθερία του λόγου και στην τέχνη όπου η ελευθερία της έκφρασης είναι δυνατή.

«Η ελευθερία του λόγου είναι μια κατάκτηση που σήμερα τελεί υπό απειλή σε πολλές χώρες. Η τέχνη εξακολουθεί να αποτελεί έναν χώρο όπου η ελευθερία στην έκφραση είναι ακόμα δυνατή. Είναι δικαίωμα όσων έχουν δει το έργο The Dawn and the Sunset Issue (2017 ) της Nurtane Karagil, το οποίο παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Πάφος2017 στην έκθεση Πλάνητες, να διατυπώνουν την άποψή τους.

Ωστόσο, το υποκειμενικό κριτήριο, ηθικό ή αισθητικό ή πολιτικό, δεν μπορεί να υπαγορεύει πράξεις καταστολής της ελευθερίας της έκφρασης. Τυχόν περιστολή του δικαιώματος στην καλλιτεχνική έκφραση σε μια τέτοια περίπτωση θα δημιουργούσε ένα εξαιρετικά θλιβερό προηγούμενο λογοκρισίας που παραπέμπει σε σκοταδιστικές εποχές ή σε θεοκρατικές καταστάσεις.

Όσο για το περιεχόμενο του σχεδίου, ας σημειωθεί ότι η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί συχνά την παιδική γραφή για να χειριστεί τραυματικές εμπειρίες. Για το συγκεκριμένο σχέδιο, η εικαστικός πήρε συνεντεύξεις από Τουρκοκύπριους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν κι αυτοί τις εστίες τους ακολούθως των γεγονότων του 1974 επιβιβαζόμενοι σε 37 λεωφορεία και φορτηγά, τα οποία εικονίζονται στα δεξιά του σχεδίου.

Η αναγκαστική μετακίνηση ομάδας πληθυσμού της Πάφου αποδίδεται από την εικαστικό διαμέσου της στρωματικής προσέγγισης της παιδικής σχεδιαστικής γραφής, τοποθετώντας στο πάνω μέρος του σχεδίου δυο σύμβολα της πόλης -την Αφροδίτη και τον Μακάριο. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η εικαστικός, η επιχείρηση εκκένωσης της Πάφου είχε τον κωδικό, Αφροδίτη Ι και Αφροδίτη ΙΙ.

Το σύμβολο, λοιπόν, της ομορφιάς και της γονιμότητας αποκτά σε αυτή την περίπτωση διαφορετικό βάρος στη μνήμη των Τουρκοκυπρίων. Οι δυο Αφροδίτες περιστοιχίζουν, λοιπόν, το άγαλμα του Μακαρίου, το οποίο βρίσκεται στην είσοδο της πόλης, επιθεωρώντας κι αυτές από το ίδιο συμβολικό βάθρο την εξέλιξη μιας ιστορικής στιγμής από το σύγχρονο παρελθόν της πόλης», δήλωσε.

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ, Αθήνα

Σχόλια αναγνωστών

Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε

«Δ.Δ.Ο. ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ Οι Τουρκοκύπριοι αντιλαμβάνονται ότι η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία ...»
Ανδρεας Κωνσταντινιδης, Β.Α, Μ.Α.  |  19:38

Ένας διεκπεραιωτής υπουργός

«Ακριβως οπως τα λες!»
Αγγελα  |  14:41

Ο Σίσι δεν θα παραλάβει το αιγυπτιακό αγγείο

«Ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ στον κον Αλ Σίσι. Μας έβγαλε από το αδιέξοδο των ανόητων συμπεριφορών των δικών μας ...»
Ai Em  |  12:20

Πρέσβειρα Αιγύπτου: Νέα ώθηση για διμερείς σχέσεις η επίσκεψη Σίσι

«Chair of the EP Subcommittee on Human Rights, Pier Antonio Panzeri (S&D, IT) during the EP plenary debate ...»
Doros Polykarpou  |  14:24

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Η επιμελήτρια της έκθεσης Έλενα Πογιατζή-Ρίχτερ τοποθετεί το πορτραίτο της Αικατερίνης Κορνάρο που παρουσιάζεται στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας

Στο φως μια βασίλισσα

Είναι το πορτραίτο στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας χαμένο έργο του Τιτσιανού;
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ