ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας έργα στην 23η Δημοπρασία του Οίκου Ψαθάρη

Θα δημοπρατηθούν 135 κορυφαία έργα Ελλαδιτών και Κυπρίων καλλιτεχνών με υψηλή επενδυτική προοπτική

Δελτίο Τύπου

Στην Εικοστή Τρίτη Δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Έργων Τέχνης, που θα γίνει από τον Οίκο Δημοπρασιών Ψαθάρης στη Λευκωσία, θα δημοπρατηθούν 139 εκθέματα από τα οποία 135 είναι πίνακες, σχέδια, υδατογραφίες και γλυπτά. Τα υπόλοιπα περιλαμβάνουν δύο χάρτες της Κύπρου χρονολογίας 1573 και 1606 (ή 1613) αντίστοιχα, δύο τόμους του «Ιστορικού Χρονικού της Κύπρου» της Αθηνάς Ταρσούλη, και ένα Λεύκωμα με φωτογραφίες έργων του Πολ Γεωργίου και ιδιόχειρη αφιέρωση του ζωγράφου στην πρώτη σελίδα. 

Ανάμεσα στα ακριβότερα αποκτήματα της 23ης δημοπρασίας του Οίκου Ψαθάρη είναι και το «Τριαντάφυλλα στο βάζο», μια νεκρή φύση του εξαιρετικού Κύπριου τοπιογράφου Σολωμού Φραγκουλίδη, και αναμένεται ότι θα πουληθεί από €9.500 – 14.000. Κατά τη διάρκεια της τετραήμερης παρουσίασης που θα διαρκέσει από την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου μέχρι τη Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, επενδυτές και φιλότεχνοι θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα κορυφαίων δημιουργών, πολλά από τα οποία εμφανίζονται στην αγορά μετά από μισό και πλέον αιώνα. Ο επικεφαλής του Οίκου Νίκος Ψαθάρης σημειώνει: «Είναι μια μνημειώδης συλλογή από 135 έργα τέχνης που δείχνουν την εξέλιξη, τους πειραματισμούς, τις επιρροές και τις επαναστάσεις της Ελληνικής ζωγραφικής - Κυπριακής και Ελλαδικής - από τέλος του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα»  και συμπληρώνει «Πολλά από τα έργα είναι μουσειακού επιπέδου και εξαιρετικά σπάνια... από τη «Χορεύτρια» με τα κυβιστικά στοιχεία και τις πικασσικές επιρροές, έργο του Γαϊτη από τα πρώτα του βήματα, μέχρι το «Δρομάκι της Μυκόνου», μια τοπιογραφία του Ρέγκου με αφηρημένα και ιμπρεσιονιστικά στοιχεία ... και από τους «Σφουγγαράδες» του Σεμερτζίδη με εξπρεσιονιστικά στοιχεία και κάποιες αναφορές όσον αφορά την τεχνοτροπία σε πρώιμο Βαν Γκογκ, μέχρι τα «Κεριά» του Φραγκούδη με την αφηρημένη διάθεση και την εσωτερική ένταση του χρώματος," προσθέτει ο Νίκος Ψαθάρης.

Στα ακριβότερα αποκτήματα της συλλογής περιλαμβάνονται Το Αλώνισμα (€23.000 – 30.000) του κορυφαίου ναΐφ Κάσιαλου και η Χωράφα (€22.000 – 30.000), τοπίο του Διαμαντή, η μυστικιστική ατμόσφαιρα του οποίου το κάνει ιδιαίτερα σπάνιο. Στα ακριβά αποκτήματα περιλαμβάνονται επίσης δύο τοπία του Κάνθου: Το Σούρουπο στις μυγδαλιές (€9.500 – 13.000) και η Άλωνα (€13.000 – 17.000) που 'προδίδουν' μια συγκρατημένη τάση προς το μοντέρνο η οποία εκδηλώνεται μέσα από κυρίαρχες χρωματικές φόρμες και κάποια αφαιρετικά στοιχεία. Από τα ακριβότερα έργα της συλλογής είναι και το Aix–en-Pro, Νότιος Γαλλία (€18,000 - 23,000) τοπίο του Χρ. Σάββα με έντονη κυβιστική διάθεση και μεγάλα χρωματικά πλάνα και η ιμπρεσιονιστική νεκρή φύση του Φραγκουλίδη Τριαντάφυλλα σε Βάζο (€9.500 – 14.000).

Επενδυτικές ευκαιρίες
Επενδυτικές ευκαιρίες επίσης αποτελούν δύο εμβληματικά έργα του κορυφαίου ελλαδίτη σουρεαλιστή Θεόδωρου Πανταλέοντα, ένα τοπίο γεμάτο εσωτερικότητα του Αγήνορα Αστεριάδη, ένα έργο της Καίτης Στεφανίδου, κορυφαίας μοντερνίστριας, δύο έργα του σπουδαίου colourist Glyn Hughes, ένα αφηρημένο τοπίο του Μαυροΐδη, δύο έργα του εξαιρετικού Πολύκλειτου Ρέγκου, το Ακρόπωρο του Σπύρου Βασιλείου, δύο έργα του Μυταρά, ένας ναύτης του Τσαρούχη (1953), Το Στούντιο με Καθρέφτη του Στας (Παράσχου), ένα τοπίο του Κισσονέργη, ο Αιγύπτιος του Νίκου Νικολαΐδη που φέτος κλείνει ένα αιώνα από τη δημιουργία του, δύο έργα του κορυφαίου Δημοσθένη Κοκκινίδη και πολλά άλλα έργα.


Περιθώριο ανόδου
H τιμή της εκτίμησης των περισσοτέρων έργων που δημοπρατούνται από τον Οίκο θεωρείται σχεδόν πάντοτε δελεαστική, υποσχόμενη εύλογο έως μεγάλο περιθώριο ανόδου.  Ανάμεσα στα έργα που θα διατεθούν το βράδυ της 6ης Δεκεμβρίου είναι το Καραβόσκαρο - Άγιος Νικόλαος - Σκιάθος του Ρέγκου (€4.200 - 7.000), Τοπίο του Μυταρά (€3.700 - 6.000), Το Πινέλο της Νιότης του Πανταλέοντα (€3.000 - 5.000), Χωρίς Τίτλο (Σειρά Διαδηλώσεις) της Στεφανίδου (€3.000 - 5.000), Γυναίκα με βεντάλια του Σπεράντζα (€3.000 - 4.500), Σφουγγαράδες του Σεμερτζίδη (€2.800 - 5.000), Ύδρα του Μαυροΐδη (€2.700 - 5.000), Ακρόπωρο με ξάρτια και καράβι του Σπύρου Βασιλείου (€2.800 - 5.000), Χιονισμένο Τοπίο του Θωμόπουλου (€2.800 - 5.000), Χωρίς Τίτλο του Κουλεντιανού (€2.400 - 3.000), Φιγούρες του Μυταρά (€2.300 - 3.000) Πέτρες του Σόρογκα (€2.300 - 3.000), Κοπέλλα του Ρήνα (€2.300 - 3.000), Στούντιο με καθρέφτη του Στας (Παράσχου) (€2.000 - 3.000), Ναύτης του Τσαρούχη (€1.850 - 3.000), Συνοικισμός Σφαγείων του Κοκκινίδη (€1.850 - 3.000), Τοπίο του Αδ. Διαμαντή (€1.800 - 3.000), Ναύτης του Κάραγιαν (€1.400 - 2.000), Φιγούρα του Μόραλη (€1.400 - 2.000), Χωρίς Τίτλο του Βότση (€1.400 - 2.000), Χωρίς Τίτλο του Φασιανού (€1.400 - 2.000), Χαλκιδική του Σπεράντζα (€1.200 - 1.600), Δραπετσώνα του Κοκκινίδη (€1.200 - 1.700), Ορίζοντας του Βαρώτσου (€1.400 - 2.000), Γυναίκα στα κόκκινα του Πανταλέοντα (€900 - 1.800), Εξωκλήσι του Ιθακήσιου (€900 - 1.500), Κεριά του Φραγκούδη (€800 - 1.300), Χωρίς Τίτλο του Λάππα (€750 - 1.300), Χωρίς Τίτλο του Βότση (€750 - 1.300), Λουλούδια στο βάζο του Φραγκούδη (€750 - 1.200) κ.ά.

 

Όλα τα έργα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα: www.psatharis-auctions.com.cy  

Παρουσίαση των έργων στο ξενοδοχείο HILTON, Λευκωσία από τις 3 έως τις 6 Δεκεμβρίου.

Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου, ώρα 7:00 μ.μ. Ξενοδοχείο HILTON, Λευκωσία

Γενικές Πληροφορίες: Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρης, τηλέφωνα επικοινωνίας: 24621109, 99564131, psatharisauctions@cytanet.com.cy  

 

Έργα σημαντικής καλλιτεχνικής αξίας 
(LOTS)


Σολωμός Φραγκουλίδης «Τριαντάφυλλα στο Βάζο» (Λάδι σε καμβά, 61 x 46 εκ. €9.500 – 14.000)
Ο Σολωμός Φραγκουλίδης (1902 - 1981) ανήκει στην πρώτη γενιά των Κυπρίων ζωγράφων οι οποίοι εμπνεύστηκαν από τη φύση και τη βυζαντινή παράδοση, βάζοντας μαζί με άλλους το δικό τους θεμέλιο λίθο στην κυπριακή ζωγραφική. Υπήρξε μαθητής του Ρώσου ζωγράφου Ηλία Καρίσιεβ, ο οποίος κατέφυγε στην Κύπρο μετά την πτώση της Τσαρικής Ρωσίας, και αργότερα των καθηγητών Ν. Λύτρα, Σπ. Βικάτου, και Π. Μαθιόπουλου στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ). Στα Τριαντάφυλλα στο Βάζο ο Φραγκουλίδης απελευθερώνεται από τον αυστηρό ρεαλισμό της ΑΣΚΤ και δημιουργεί μια υπέροχη νεκρή φύση με ιμπρεσιονιστικά στοιχεία. Στο έργο «Τριαντάφυλλα στο Βάζο» ο Φραγκουλίδης σπάζει τη φόρμα, και με αδρή και ελεύθερη πινελιά δημιουργεί ένα φώς που ρέει στο χώρο.


Δημοσθένης Κοκκινίδης «Συνοικισμός Σφαγείων» (ακρυλικό σε hardboard 48 x 77 εκ €1.850 - 3.000)
Ο «Συνοικισμός Σφαγείων» ανήκει ουσιαστικά στην πρώτη ζωγραφική περίοδο του Δημοσθένη Κοκκινίδη (1929) μετά την αποφοίτηση του από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ). Πρόκειται για μια βιωματική αφήγηση της προπολεμικής Ελλάδας που ξεκινά περίπου το 1958 και κλείνει στα μέσα της δεκαετίας του ΄60. Με τον ευρύτερο τίτλο Συνοικίες ή Γειτονιές ο Κοκκινίδης απασχολείται με τον άνθρωπο και το περιβάλλον του, θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί σε όλο το έργο του που μετρά σήμερα πάνω από 60 χρόνια δημιουργίας. Τον ενδιαφέρουν οι ενιαίες χρωματικές επιφάνειες και είναι γνωστός για το επιθετικό του κίτρινο και τα δυνατά κόκκινα και μπλε. Ο Συνοικισμός Σφαγείων θα μπορούσε να είναι μια ανάμνηση πρόχειρων καταλυμάτων με ένοικους ίσως ξεριζωμένους Έλληνες της Μικρασιατικής καταστροφής. Αλλά αυτό δεν έχει καμιά σημασία διότι με εκκίνηση την ανθρώπινη φιγούρα ο Κοκκινίδης χρησιμοποιεί το χρώμα για να δημιουργήσει μια εντελώς δική του ιστορία που λειτουργεί πολύ περισσότερο μέσα στον ιδεατό χώρο έχοντας απαλύνει τα χαρακτηριστικά μιας σκληρής καθημερινότητας.


Καίτη Στεφανίδου «Χωρίς Τίτλο» από τη σειρά Διαδηλώσεις (Ακρυλικό σε καμβά, 100 x 180 εκ. €3.000 – 5.000)
Η Καίτη Στεφανίδου (1925 - 2012) κορυφαία μοντερνίστρια, απασχολήθηκε στη διαρκή εξερεύνηση του χώρου. Η πορεία της παρουσίασε συνεχή εξέλιξη με αποτέλεσμα όλα της τα έργα να θεωρούνται σπάνια και συλλεκτικά. Χωρίς Τίτλο είναι έργο της σειράς Διαδηλώσεις η οποία διακρίνεται για το υπέροχο χρώμα, την κίνηση και την μικροσκοπική φιγούρα η οποία λειτουργεί στο έργο μορφοπλαστικά. Παρότι σημαντικοί Κύπριοι και Έλληνες τεχνοκριτικοί έχουν ασχοληθεί με τη Καίτη Στεφανίδου, το έργο της δεν έχει ακόμη μελετηθεί πλήρως.


Πολύκλειτος Ρέγκος «Καραβόσκαρο - Άγιος Νικόλαος - Σκιάθος», (λάδι σε hardboard, 80 x 58 εκ. €4.200 - 7.000)
Στην εξαιρετικά δραστήρια καλλιτεχνική του πορεία ο Πολύκλειτος Ρέγκος (1903 -1984), από τους σημαντικότερους Ελλαδίτες τοπιογράφους και πορτρετίστες και Γενάρχης της Μακεδονικής Τέχνης, προσεγγίζει τα θέματα του με τρυφερότητα, αναζητώντας την εσωτερική τους ένταση και το κρυφό τους πάθος. Στο Καραβόσκαρο, έργο με ιμπρεσιονιστικά στοιχεία, ο Ρέγκος δημιουργεί μια αλληγορία προσεγγίζοντας το καράβι ως ένα πληγωμένο κήτος. Στο φόντο με τις ελεύθερες πινελιές η θάλασσα και ο ουρανός συγχέονται ενώ οι μικροσκοπικές φιγούρες εντείνουν το δέος απέναντι στη θάλασσα.


Θεόδωρος Πανταλέων «Το Πινέλο της Νιότης» (λάδι σε hardboard, 70 x 50 εκ. €3.000 - 5.000)
Το «Πινέλο της Νιότης» ανήκει στη τελευταία σειρά του Ελλαδίτη σουρεαλιστή Θεόδωρου Πανταλέοντα (1945). Η εμβληματική γυναικεία φιγούρα, αποκτά στο Πινέλο της Νιότης αυτοκρατορικά στοιχεία με ρωμαϊκές και ανατολικές αναφορές. Το έργο εξελίσσεται σε τρία επίπεδα με αναγεννησιακά και σουρεαλιστικά τοπία στο άνω μέρος ενώ μπροστά και κάτω από τη φιγούρα οι νεκρές φύσεις παραπέμπουν στην ολλανδική μπαρόκ. Η κεντρική γυναικεία φιγούρα, που θα μπορούσε να είναι η Μήδεια ή η πολεμική Αστάρτη, βρίσκεται εντός και παράλληλα δημιουργεί ένα χώρο φανταστικό με σουρεαλιστική κατεύθυνση.


Γιώργος Μαυροΐδης «Ύδρα» (λάδι σε καμβά, 54,5 x 64,5 εκ. €2.700 - 5.000)
Σημαντικός ζωγράφος της γενιάς του ’30, ο Γιώργος Μαυροΐδης (1912 - 2003) υπήρξε καθηγητής και πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ). Από μητέρα Λευκάδια και πατέρα Κύπριο μεγάλωσε στη Λάρνακα μέχρι την ηλικία των δώδεκα απ’ όπου έφυγε για να φοιτήσει σε σχολεία του Πειραιά. Αληθινός, κράτησε το έργο του καθαρά ζωγραφικό, απαλλαγμένο από κάθε ανάγκη επεξηγηματικής καθοδήγησης και συνεισέφερε στο καλλιτεχνικό έργο της επαναστατικής γενιάς του ’30 τοπία, ανθρώπινα και φυσικά, εμποτισμένα με μια ρευστή κίνηση και μια διφορούμενη εσωτερικότητα ανοικτή προς ερμηνεία. Η Ύδρα, συνενώνει στοιχεία εξπρεσιονιστικά και αφαιρετικά συνθέτοντας ένα ρευστό τοπίο.


Δημήτρης Μυταράς «Φιγούρες »(λάδι σε καμβά, 70 x 50 εκ. €2.300 - 3.000)
Ο Μυταράς (1934 - 2017) είναι κορυφαία μορφή της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Στο έργο του, που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι ανθρωποκεντρικό και προσωπογραφικό, κυριαρχεί το εξπρεσιονιστικό στοιχείο, το έντονο χρώμα και η διάθεση του καλλιτέχνη να δημιουργήσει χώρο μέσα από την επιπεδότητα της σύνθεσης. Στις Φιγούρες ο Μυταράς δημιουργεί μια εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα με έντονα κινησιακό σχέδιο και πληθωρικό χρώμα.


Ανδρέας Κάραγιαν «Κοπέλα με κρίνα» (λάδι σε καμβά,100 x 50 εκ. €1.400 - 2.000)
Η ζωγραφική του Ανδρέα Κάραγιαν (1943) επικεντρώνεται στον άνθρωπο, αξιοποιώντας την ελληνιστική και τη βυζαντινή παράδοση στην απεικόνιση της μορφής με έναν τρόπο, ρομαντικό και ταυτόχρονα ερωτικό. Η «Κοπέλα με κρίνα» υποδηλώνει την ανάγκη του καλλιτέχνη να εξερευνήσει περαιτέρω το χρώμα και να δώσει στο φόντο ένα ρόλο πιο λειτουργικό και κεντρικό στη σύνθεση. Η «Κοπέλα με κρίνα» είναι ένας διαφορετικός Κάραγιαν με αφαιρετική διάθεση και δυναμική στο χρώμα.


Αγήνωρ Αστεριάδης Τοπίο (Τέμπερα σε χαρτί, 31 x 45 εκ. €750 - 1.300)
Ένας από τους μεγάλους της γενιάς του μεσοπολέμου, ο Αγήνορας Αστεριάδης (1898 - 1977), συμμετείχε στις δραστηριότητες της ομάδας τέχνης του '30 και συνεισέφερε μαζί με άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες και διανοουμένους της γενιάς του στο να κατορθώσει η ελληνική ζωγραφική να αποδεχθεί τις επιρροές της δυτικής πρωτοπορίας χωρίς να χάσει την ταυτότητα της. Ο Αστεριάδης προσπάθησε να ζωγραφίσει με την απλότητα και τον τρόπο που ζωγραφίζει ένα παιδί και άφησε ένα αριστουργηματικό έργο που σε μεγάλο βαθμό χαρακτηρίζεται από στοιχεία λαϊκής παράδοσης και συνθέσεις στις οποίες το σχέδιο δημιουργεί κίνηση μέσα από την επιπεδότητα. Το Τοπίο σχέδιο σε χαρτί διακρίνεται για το καθαρό χρώμα και τις απλές φόρμες που συναινούν στη δημιουργία μιας νοσταλγικής ατμόσφαιρας.
Κώστας Κουλεντιανός Χωρίς Τίτλο (επιτοίχιο γλυπτό ζωγραφισμένο με λάδι σε ξύλινο ταμπλό 100 x 70 εκ. €2.400 - 3.000)
Ένας από τους τελευταίους του μοντερνισμού, ο Κώστας Κουλεντιανός (1918 - 1995) απελευθερώνεται από την ακαδημαϊκή ατμόσφαιρα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών όταν αποκτά στο Παρίσι μια νέα καλλιτεχνική και φυσική πατρίδα. Το Παρίσι των μεγάλων μουσείων, διανοουμένων και καλλιτεχνών, τον βοηθά να ξεφύγει εντελώς από τον ρεαλισμό, να πειραματιστεί με νέες φόρμες, να φτάσει στην αφαίρεση και σταδιακά να βρει την δική του προσωπική έκφραση και ταυτότητα. Στο έργο Χωρίς Τίτλο υπάρχουν στοιχεία που ανάγονται στον σουπρεματισμό και κατ’ επέκταση στη Ρωσική πρωτοπορία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη από τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ η μεγάλη τελετή ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ