ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η τέλεια αμερικανική ομορφιά

Τα πολυδιαβασμένα βιβλία του Φίλιπ Ροθ τραβούν σαν μαγνήτης σεναριογράφους και σκηνοθέτες

Newsroom Κ, Αθήνα

Τα πολυδιαβασμένα βιβλία του Φίλιπ Ροθ τραβούν σαν μαγνήτης σεναριογράφους και σκηνοθέτες οδηγώντας συνήθως σε κινούμενη άμμο. Ο θεατής των «διασκευασμένων» μυθιστορημάτων του Αμερικανού συγγραφέα, αν δεν πεθάνει από πλήξη, θα εκπλαγεί από καλές προθέσεις και ηχηρές διαψεύσεις προσδοκιών. Από αυτό τον κανόνα δεν ξέφυγε ο Σκωτσέζος ηθοποιός Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, νεοφώτιστος στη σκηνοθεσία διάλεξε για ντεμπούτο του το «Αμερικανικό ειδύλλιο» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις σε μετάφραση Τρισεύγενης Παπαϊωάννου). Η άνευρη, χωρίς φαντασία και σαφή προσανατολισμό σκηνοθεσία του καθήλωσε το κορυφαίο ίσως μυθιστόρημα του Ροθ σε ένα δράμα εποχής, ευπρόσωπο, άτολμο και επίπεδο.

Ο Σίμουρ Λιβόβ, Εβραίος που τον φωνάζουν «Σουηδό», είναι το κεντρικό πρόσωπο σε μια καρτ ποστάλ της μεταπολεμικής αμερικανικής Εδέμ, όπου η αγάπη γεφύρωσε τις θρησκευτικές διαφορές.

Το μαρτύριο του Σουηδού, «του εφέστιου Απόλλωνα των Εβραίων», κατά την περιγραφή του Ροθ στο βιβλίο, θα μπορούσε να ιδωθεί και ως μια αλληγορία για τη χίμαιρα του αμερικανικού ονείρου. Πρωτίστως όμως είναι μια προσωπική ήττα: η οικογενειακή τραγωδία ενός Εβραίου που πίστεψε πως ο παράδεισος κείται, περιφραγμένος για ασφάλεια, δίπλα στην πραγματική ζωή.

Μετά τον παράδεισο

Ο συγγραφέας Νέιθαν Ζούκερμαν, alter ego του Ροθ, συναντάει τον μικρότερο αδελφό του Σίμουρ, τον Τζέρι Λιβόβ, που επέστρεψε για λίγο στο Nιου Τζέρζι για την κηδεία του αδελφού του. Υπήρξαν φίλοι στα νιάτα τους και τώρα αναμοχλεύουν το παρελθόν. Ο Νέιθαν θέλει ν’ ανασυνθέσει τη ζωή και τις ψευδαισθήσεις του τραγικού Σίμουρ.

Μετά τον δεύτερο πόλεμο, «τότε που η ζωή ήταν μεταδοτική», ο ξανθός Σίμουρ, γιος βιομηχάνου γαντιών και πρωταθλητής του μπέιζμπολ, παντρεύεται την Ντόουν, πρώην βασίλισσα ομορφιάς. Η Ντόουν αφόπλισε τον ιδιότροπο γερο-Λιβόβ με την αληθινή αγάπη της για τον γιο του. Το ζευγάρι εγκαθίσταται σε μια φάρμα κοντά στο Nιου Τζέρζι (όπου η Μέρι ανατρέφει αγελάδες από χόμπι) και αποκτάει ένα κοριτσάκι, τη Μέρι. Το τραύλισμα της μικρής (που μια ψυχίατρος το αποδίδει στο οιδιπόδειο και στην αντίδραση του κοριτσιού απέναντι στην τέλεια ομορφιά της μητέρας της) χαλάει λιγάκι τη μελωδία της ευτυχίας. Προοιωνίζεται και καταστροφές: σε λίγα χρόνια, η νεανική αμφισβήτηση της δεκαετίας του ’60 έρχεται σαν σίφουνας.

Η Μέρι, οργισμένη στα 16 της, έχει κάνει σημαία το τυφλό μίσος. Ο Σίμουρ (που δεν έχει καταλάβει τι γίνεται παραέξω, ούτε με το φυλετικό), απορεί. Λίγο μετά, όταν η Μέρι θα βάλει μια βόμβα, με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός αθώου, πέφτει σε απελπισία. O παράδεισος του Σουηδού, που δεν κατάλαβε πώς το παιδί τους στράφηκε και εναντίον του, παίρνει το γκρίζο μιας αλλόκοτης κόλασης.

Ο Μακ Γκρέγκορ είναι αμήχανος με το υλικό του, δεν ξέρει πώς να το διαχειριστεί· με κοινωνικούς ή ψυχολογικούς όρους; Προς το τέλος τραβάει προς τον φάρο του μελοδράματος επιθυμώντας τη συμφιλίωση.

Το βαρομετρο της εβδομαδας

Στην «Aφιξη», από το διήγημα του Τεντ Τσιάνγκ «Η ιστορία της ζωής σου», η επιστημονική φαντασία συναντάει το ψυχολογικό και υπαρξιακό δράμα. Πρόκειται για ξεχωριστή ταινία από τον Καναδό σκηνοθέτη Ντενί Βιλνέβ («Sicario»), που πήρε το ρίσκο να μας αφηγηθεί μια ιστορία με υποτυπώδη δράση. Δώδεκα αστρόπλοια από άγνωστο πλανήτη προσγειώνονται σε ισάρριθμες χώρες της Γης. Στις ΗΠΑ, επιστρατεύονται μια γλωσσολόγος και ένας φυσικός, αυθεντίες στο είδος τους, για να επικοινωνήσουν με τα μυστηριώδη άλιεν. Ιδιαίτερη ταινία στον αντίποδα των θεματικών blockbuster. Παίζουν: Εϊμι Ανταμς (φωτ.), Τζέρεμι Ρένερ.

Το «Creepy» γυρίστηκε από τον Κιγιόσι Κουροσάβα («Ταξίδι στην άλλη όχθη»), από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου γιαπωνέζικου σινεμά. Ενας πρώην ντετέκτιβ της αστυνομίας και νυν καθηγητής εγκληματολογίας στο πανεπιστήμιο, ερευνά μια υπόθεση εξαφάνισης που έχει μπει στο αρχείο.

Στις «Εξομολογήσεις» ο Ιταλός σκηνοθέτης Ρομπέρτο Αντο αφηγείται μια παράδοξη ιστορία, φέρνοντας το πολιτικό δράμα στην περιοχή της ηθικής. Ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο φανταστικός Ντανιέλ Ροσέ, αυτοκτονεί. Πριν από το τραγικό του τέλος είχε «εξομολογηθέι» σε έναν μοναχό-θεολόγο, τον οποίο είχε προσκαλέσει σε ένα δείπνο, μαζί με σημαίνοντα πρόσωπα της οικονομίας, στη σουίτα του. Εν ολίγοις, η ηθική έρχεται ως μεταφυσική απειλή σε μια κλειστή «λέσχη», αυτονομημένη από θεσμούς της δημοκρατίας, από την οποία εξαρτάται η μοίρα του κόσμου. Παίζουν: Τόνι Σερβίλο, Ντανιέλ Οτέιγ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ, Αθήνα

Σχόλια αναγνωστών

Pressing σε Νικόλα για τη Διζωνική ασκεί ο Βότσης

«Ευτυχώς υπάρχουν και όσοι έκλεισαν τα αυτιά τους στις Σειρήνες και δεν ακολουθούν τον πορφυρογέννητο ...»
Χριστίνα Λοϊζίδου  |  15:53

Επιτελείο Νικόλα: ΔΗΣΥ-ΑΚΕΛ παραπλανούν τον λαό

«ΕΘΝΙΚΑ ΚΑΙ… ΔΙΖΩΝΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ Όταν διαλύονται τα εθνικά σύνορα μεταξύ των αδελφών κρατών της Ευρωπαϊκής ...»
Ανδρεας Κωνσταντινιδης, Β.Α, Μ.Α.  |  19:07

Εξευτελιστική μεταχείριση Π. Νεοκλέους λέει η Επ. Διοικήσεως

«Molis girisa apo UK poy spoudaza polla xronia kai prospatho na katalabo ti exei paei lathos me tin patrida ...»
Jenny Nikolaou  |  10:40

Αποκήρυξε μέσω Σιζόπουλου τη διζωνική ο Νικόλας;

«• Εάν κάποιοι θέλουν να αυτοκτονήσουν οι άλλοι για να θυματοποιηθούν. • Κυπριακό: Υπάρχει νέα στρατηγική; ...»
Παναγιώτης Ήφαιστος  |  19:52

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης (αριστερά) με τους Αλεξάντερ Πέιν και Φαίδωνα Παπαμιχαήλ.

Ο μικρόκοσμος της ΕΡΤ...

Φεστιβάλ των δύο κόσμων θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της διεθνούς κινηματογραφικής διοργάνωσης στη Θεσσαλονίκη
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΣΙΝΕΜΑ