ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο «πύργος» του Αουσβιτς σε ταινία

Μια συγκλονιστική ταινία, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα για το Ολοκαύτωμα

Kathimerini.gr

Η «Αρνηση», στην οποία δεσπόζουν η ερμηνεία του Τίμοθι Σπολ και ο παροιμιώδης βρετανικός ακαδημαϊσμός, φέρνει στην κινηματογραφική μας επικαιρότητα μια πολύκροτη δίκη με πρωταγωνιστή τον Ντέιβιντ Ιρβινγκ, αμφιλεγόμενο Βρετανό ιστορικό, αρνητή του Ολοκαυτώματος. Ο Ιρβινγκ, συγγραφέας αρκετών βιβλίων, στα οποία παρουσιάζει τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο από την οπτική του Χίτλερ, είχε μηνύσει για δυσφήμηση την Αμερικανίδα ιστορικό Ντέμπορα Λίπσταντ και τον εκδοτικό οίκο Πένγκουιν, υποστηρίζοντας πως του προκάλεσαν και οικονομική ζημία. Η υπόθεση εκδικάστηκε το 2000 στο Λονδίνο.

Η Λίπσταντ κάθισε στο εδώλιο, σύμφωνα με το αγγλικό δίκαιο, για να αποδείξει ότι έχουν βάση τα περί οπαδού του Χίτλερ και παραχάραξης των ιστορικών γεγονότων. Ο χαρακτηρισμός όπως και τα συμπεράσματά της για την ποιότητα του Ιρβινγκ ως ιστορικού είχαν διατυπωθεί το 1993 στο βιβλίο της, «Denying the Holocaust: The Growing Assault on Truth and Memory».

Το Αουσβιτς βρίσκεται στον πυρήνα της πεποίθησης για το Ολοκαύτωμα. Καταστρέφοντας αυτόν τον πυρήνα, τον πύργο στη σκακιέρα, με μια κίνηση ματ θολώνεις τα πάντα γύρω από τον Χίτλερ, τη ναζιστική Γερμανία και τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κάπως έτσι βλέπεις την Ιστορία ως επιστήμη, από το μυαλό του αυτοδίδακτου ιστορικού Ιρβινγκ, ο οποίος βάσισε τα συμπεράσματά του στην εξής απλή λογική: εάν δεν αποδειχθεί η ύπαρξη καμινάδων στο υποτιθέμενο γι’ αυτόν κρεματόριο, το οποίο γκρέμισαν οι Γερμανοί φεύγοντας, τότε η Ιστορία έχει γραφεί λάθος, από Εβραίους. Αν δεν βρείτε τις τρύπες στην οροφή του Αουσβιτς, τότε σβήστε το Ολοκαύτωμα! Η μνήμη των επιζώντων είναι καπνός συναισθηματικά φορτισμένος.

Στο πρόσωπό του η Λίπσταντ δεν είδε έναν τυχαίο θαυμαστή του Χίτλερ ή ένα λαϊκιστή που παρασύρει πλήθη. Διέκρινε ένα πανούργο άτομο, που εκμεταλλεύτηκε το «είσαι ό,τι δηλώσεις» προβάλλοντας σοφιστείες. Ο Ιρβινγκ διάβασε λάθος τις ιστορικές πηγές (από άγνοια ή από σκοπιμότητα) και στη συνέχεια χρησιμοποίησε τη δύναμη που του παρείχε μερίδα του Τύπου (από επαγγελματική ανεπάρκεια ή απλώς από κιτρινισμό).

Η Λίπσταντ (Ρέιτσελ Βάις), η οποία στην ταινία παρουσιάζεται ως παρορμητική Εβραία που δεν ανέχεται την ύβρι, παραλίγο να πέσει στην παγίδα του μηνυτή της. Εάν είχε συμβεί αυτό, το δικαστήριο θα μετατρεπόταν σε πεδίο αντιπαράθεσης, εν πολλοίς συναισθηματικής, ανάμεσα σε θύματα του Αουσβιτς και στον βλοσυρό Ιρβινγκ, που ήταν ελεύθερος να πιστεύει ακόμη και στον διάβολο. Ο «κίτρινος» Τύπος, διψασμένος για θέαμα, καιροφυλακτούσε.

Οι δικηγόροι της όμως ήξεραν καλά τη δουλειά τους. Απέναντί τους δεν είχαν έναν λιλιπούτειο Xίτλερ, σαν και αυτούς του Χόλιγουντ, αλλά έναν ιστορικό με σαθρή επιστημονική μεθοδολογία. Εκεί έστρεψαν τα βέλη τους αποφεύγοντας να κοιτάξουν τον Ιρβινγκ στα μάτια. Η στρατηγική τους, κατά την τρίμηνη δίκη, τράβηξε μάσκες και αποκάλυψε πώς ξανάγραψε την Ιστορία ο Ιρβινγκ.

Η «Αρνηση», παραγωγής BBC και σκηνοθεσίας Μικ Τζάκσον,είναι ένα σπουδαίo κινηματογραφικό έργο με κορυφαίους ηθοποιούς και ένα σενάριο, από τον Ντέιβιντ Χέαρ, που προκαλεί σκέψεις και ανοίγει πολλές συζητήσεις.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ