ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ενα ταξίδι που «έσωσε» τον Φατίχ Ακίν

«Συνωμοσία της σκιάς», ένα κατασκοπικό θρίλερ με πολιτική χροιά και σασπένς

Newsroom Κ, Αθήνα

Μέσα σε μια εβδομάδα που οι ιστορίες ενηλικίωσης κυριαρχούν, η πιο «συνηθισμένη», παραδόξως, μας έρχεται από τον Φατίχ Ακίν. Και αυτό γιατί το «Βερολίνο, αντίο» του Τουρκογερμανού auter ακολουθεί όλες τις συμβάσεις, χωρίς να προσθέτει κάτι καινούργιο στους ήδη γνωστούς κώδικες και στις ιδιαιτερότητες του είδους. Το αποτέλεσμα ωστόσο είναι, ούτως ή άλλως, απολαυστικό.

Η ταινία, που βασίζεται στο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα «Tschick» του Βόλφγκανγκ Χέρντοφ, ξεκινά συστήνοντάς μας τον 14χρονο Μάικ, «απόκληρο» του σχολείου και τρελά ερωτευμένο με την όμορφη συμμαθήτριά του Τατιάνα. Η μητέρα του είναι αλκοολική, ο πατέρας του την απατά μπροστά στα μάτια τους με τη γραμματέα, ο ίδιος ο Μάικ περνάει τον χρόνο του μοναχικά στο πολυτελές σπίτι της οικογένειας, παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια· τα γνωστά.

Παρ’ όλα αυτά, η μουντή καθημερινότητα θα αλλάξει όταν σε αυτήν εισβάλει σαν σίφουνας ο Τσικ, ένας παράξενος νέος συμμαθητής από τη Ρωσία, με το χειρότερο κούρεμα στον κόσμο και μπόλικο τσαγανό ώστε να τα βάλει με τους «σκληρούς» της τάξης. Καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές αρχίζουν, οι δυο τους κλέβουν ένα (υπέροχο) γαλάζιο Lada Niva και, με το κατσαβίδι στη μίζα, ξεχύνονται για περιπέτειες στη γερμανική εξοχή.

Εντονα χρώματα

Μπαίνοντας για τα καλά στα παπούτσια του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και με τον «Φύλακα στη Σίκαλη» σταθερά δίπλα του, ο Φατίχ Ακίν σκιτσάρει εδώ με πολύ έντονα χρώματα (εντυπωσιακή η φωτογραφία) τη weird νεότητα, προσαρμόζοντας για τις ανάγκες του την ιστορία στο φιλμ δρόμου. Οι ήρωές του, που βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ παιδικής αθωότητας και ενήλικης αφύπνισης, περνούν από τη μια κωμική (κατά κανόνα) σεκάνς στην επόμενη, σε ένα ταξίδι-ύμνο στην ελευθερία.

Κυνηγητά με την αστυνομία, ιπτάμενες πίτσες, απροσδόκητες συναντήσεις και ένα κορίτσι, ακόμα πιο παράξενο από τους ίδιους, θα διαδραματιστούν μεταξύ άλλων παράλληλα. Στη διαδρομή προλαβαίνουν ακόμη να σατιρίσουν, πάντα ανάλαφρα, πτυχές της δυτικής κουλτούρας και τις γελοίες –αν τις κοιτάξεις από τα καθαρά μάτια των παιδιών– συμβάσεις της.

Είναι φανερό πάντως πως ο ρεαλισμός, η συναισθηματική φόρτιση, ο κοινωνικός σχολιασμός κτλ., στοιχεία δηλαδή που χαρακτηρίζουν τις καλύτερες από τις ταινίες του Ακίν, λείπουν από εδώ. Το «Βερολίνο, αντίο» κουβαλά περισσότερο την εξτραβαγκάνζα του επίσης κωμικού «Soul Kitchen» και ταυτόχρονα μοιάζει με φιλμ, που ο δημιουργός του έκανε κυρίως για να ευχαριστηθεί ο ίδιος.

Εχει δηλώσει άλλωστε σχετικά πως «το ότι ανέλαβα την ταινία τότε ήταν η πιο σημαντική απόφαση που είχα πάρει ποτέ. Ηταν ό,τι χρειαζόμουν εκείνη τη στιγμή στη ζωή μου. Η ταινία αυτή με έσωσε από κάθε απόψη», αναφερόμενος προφανώς στο δύσκολο διάστημα που πέρασε, μετά τις μάλλον αρνητικές κριτικές για τη φιλόδοξη αλλά άνιση «Μαχαιριά». Το καλό είναι πως, μαζί με εκείνον, το ίδιο άνετα μπορούμε τελικά να διασκεδάσουμε και εμείς.

Το βαρόμετρο της εβδομάδας

Οι «Καταπληκτικές γυναίκες» ή οι «Γυναίκες του 20ού αιώνα», όπως είναι ο ορίτζιναλ τίτλος της ταινίας του Μάικ Μιλς, είναι μια ιστορία εν πολλοίς βιογραφική. Ο σκηνοθέτης του «Beginners» επιστρέφει στην εφηβική του ηλικία και επηρεασμένος από τις γυναίκες που τον μεγάλωσαν, συνθέτει ένα τριπλό, γένους θηλυκού, πορτρέτο. Το 1979, ο 15χρονος Τζέιμς ζει με τη μητέρα του στη Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνιας.

Μαζί τους στο παλιό δίπατο σπίτι τους μένουν ακόμη ένας σαραντάρης πρώην χίπης (Μπίλι Κράνταπ) και δύο νεαρές κοπέλες. Ολοι τους –και κυρίως οι γυναίκες– θα αναλάβουν συλλογικά να αναθρέψουν και να δείξουν τον κόσμο στον Τζέιμς, σε μια τρυφερή ιστορία, με φεμινιστικές αποχρώσεις, αλλά χωρίς τις συνήθεις υπερβολές του είδους. Μεγάλο ατού στα χέρια του Μιλς οι πολύ καλές ερμηνείες των Γκρέτα Γκέργουικ, Ελ Φάνινγκ, καθώς και η εξαιρετική Ανέτ Μπένινγκ στον ρόλο της ελευθεριακής μητέρας.

Ο Φρανσουά Κλιζέ των «Αθίκτων» πρωταγωνιστεί σε ένα κατασκοπικό θρίλερ, με πολιτική χροιά και αρκετό σασπένς. Στη «Συνωμοσία της σκιάς», ο Ντιβάλ, πρώην αλκοολικός και νυν άνεργος, είναι ένας άνθρωπος σχεδόν εμμονικός με τη λεπτομέρεια. Το «χάρισμά» του θέλει να εκμεταλλευτεί ένας ουρανοκατέβατος εργοδότης, ο οποίος θα του προτείνει, έναντι πλούσιας αμοιβής, να απομαγνητοφωνεί τηλεφωνικές συνομιλίες από «κοριό». Σύντομα ωστόσο το παιχνίδι θα περιπλακεί και εκείνος θα βρεθεί καθηλωμένος στο επίκεντρο μιας συνωμοσίας που σχετίζεται άμεσα με τον σκοτεινό κόσμο των μυστικών υπηρεσιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ, Αθήνα

Σχόλια αναγνωστών

Ισραήλ: Δεν δεχόμαστε μαθήματα ηθικής από αυτούς που εισέβαλαν στην Κύπρο

«Ποιοι ειναι αυτοι οι συμφεροντολογοι που προωθουν τα σχεδια των Τουρκων ? Πεστε μας νοικτ και καθαρα ...»
Φοιβος  |  19:26

Αναστασιάδης: Αποφάσισα να μην δημοσιοποιήσω τα πρακτικά του Κρανς Μοντάνα

«Ελπιζω ο αναστασιαδης να εχει καποια σοβαρη δικαιολογια γι`αυτο, διαφορετικα ας αποχαιρετησει την προεδρια ...»
Ντοπρος Κελαηδης  |  06:36

Ισραήλ: Δεν δεχόμαστε μαθήματα ηθικής από αυτούς που εισέβαλαν στην Κύπρο

«Μακαρι και εμεις, να ειχαμε εστω το ενα δεκατο του πατριωτισμου των ισραηλιτων και να μην ειχαμε τους ...»
Ντοπρος Κελαηδης  |  06:26

Αναστασιάδης: Αποφάσισα να μην δημοσιοποιήσω τα πρακτικά του Κρανς Μοντάνα

«Εχω την εντυπωση οτι ο Προεδρος εχασε τον αυτοελεγχο του...μετα απο θυμους,καυγαδες και απειλες...δεν ...»
Φοιβος  |  20:58

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση