ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Desmotes»: Μουσική, χορός και βιντεοπροβολή στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Τρ. Κύπρου

Ο τελικός συνδυασμός της παράστασης εστιάζει στην αρχετυπική μορφή του δεσμώτη που βιώνει τα δεσμά του ως θυσία, ως τιμωρία, ως μέσο λύτρωσης

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο Αντρέας Παπαπέτρου έχει αναλάβει τη σύνθεση της μουσικής και την καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης «Desmōtēs» που θα γίνει στις 7 Σεπτεμβρίου στο Φεστιβάλ Faneromeni17, στην αυλή του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Τράπεζας Κύπρου. Η παράσταση έχει θεματολογία στην οποία παραπέμπουν οι διάφορες απεικονίσεις από μυθικές μορφές που υπάρχουν στις συλλογές του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου και χρησιμοποιεί τα στοιχεία αυτά ούτως ώστε η δημιουργία να είναι ένας γόνιμος διάλογος με το παρελθόν. Ο Αντρέας Παπαπέτρου θα ήθελε ο θεατής να λάβει μια εμπειρία που να φορτίζει έντονα τις αισθήσεις και τις σκέψεις του.

–Κ. Παπαπέτρου, τι είναι οι «Desmotes», παρουσιάζονται για πρώτη φορά;
–Η παράσταση Desmōtēs παρουσιάζεται για πρώτη φορά και είναι μια πολυμεσική (multimedia) παράσταση που συνδυάζει μουσική, χορό και βιντεοπροβολή και είναι αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών δημιουργικών συντελεστών. Η ιδέα για την παράσταση προέκυψε μετά από επίσκεψη στις συλλογές του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου. Χρησιμοποιούμε στοιχεία από αυτές ως αναφορές, ούτως ώστε η δημιουργία μας να είναι ένας γόνιμος διάλογος με το παρελθόν. Κατά τη διάρκεια της παράστασης μια χορεύτρια βρίσκεται παγιδευμένη μέσα σε ένα τεράστιο φόρεμα το οποίο τεντώνεται πάνω στις προϋπάρχουσες κατασκευές του προαυλίου και γίνεται μέρος του σκηνικού. Το φόρεμα περιβάλλει χορεύτρια και μουσικούς. Πάνω στα πέπλα του προβάλλονται διαρκώς μεταβαλλόμενα γεωμετρικά σχήματα και γραμμικά μοτίβα από τις συλλογές του Πολιτιστικού. Αυτό λειτουργεί ως εικαστική απόδοση των ήχων των μουσικών και ως επέκταση της κινησιολογικής γλώσσας της χορεύτριας. Με την κίνησή της η χορεύτρια δίνει πνοή στα σχήματα που ταξιδεύουν πάνω στα υφάσματα και σταδιακά καταστρέφει το φόρεμα της στην προσπάθειά της να απελευθερωθεί. Οι μουσικοί δημιουργούν ένα ηχητικό τοπίο από φωνή, άρπα, κρουστά και ηλεκτρονικούς ήχους – επεξεργασμένο προηχογραφημένο υλικό από απαγγελίες και αφηγήσεις – που πλαισιώνει και συμπληρώνει τη σκηνική δράση.


–Η μουσική και τα κείμενα είναι εμπνευσμένα από υπάρχοντα κείμενα ή θα είναι πρωτότυπες δημιουργίες;
–Η μουσική είναι πρωτότυπη και είναι επηρεασμένη από διάφορα ποιήματα που μιλούν για μυθικούς ή λογοτεχνικούς δεσμώτες. Την έχω συνθέσει ειδικά για αυτή την παράσταση χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, τα οποία είτε έχω μελοποιήσει, είτε επεξεργαστεί ως ηχογραφήσεις απαγγελιών. Επέλεξα τον Σεφέρη γιατί με συγκινεί ιδιαίτερα, λόγω των πλούσιων μυθολογικών αναφορών που κυριαρχούν στο έργο του. Στους Desmōtēs η μουσική λειτουργεί ως αφηγηματικό εργαλείο που τονίζει την μυστηριακή ατμόσφαιρα που αρμόζει στο τελετουργικό της μετάβασης από τα δεσμά στην ελευθερία.

–Ήταν δύσκολο να συνδυάσετε αρχαίους μύθους με λαϊκές δοξασίες και ιστορίες από την Κύπρο;
–Η δυσκολία έγκειται στον εκούσιο περιορισμό του εύρους των επιλογών μας, καθώς η παράσταση δεν βασίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο μύθο. Δηλαδή, δεν αποδίδει κυριολεκτικά και αυτούσια κάποια ιστορία ή ένα χαρακτήρα αλλά αποτελεί δημιουργικό συγκερασμό πολλών. Ο τελικός συνδυασμός εστιάζει στην αρχετυπική μορφή του δεσμώτη που βιώνει τα δεσμά του ως θυσία, ως τιμωρία, ως μέσο λύτρωσης και γενεσιουργό πράξη. Μερικά παραδείγματα μύθων που μας επηρέασαν είναι η θυσία του Προμηθέα, η τιμωρία της Αντιγόνης, η αιχμαλωσία της Περσεφόνης και η σωτηρία της Ανδρομέδας. Έχουν πολλά κοινά στοιχεία που μας εμπνέουν, όμως εστιάζουμε κυρίως στην πράξη της υπερνίκησης των εμποδίων τους.

–Γιατί επελέγη αυτή η θεματική;
–Το αρχέτυπο και ο συμβολισμός του δεσμώτη είναι μια θεματική που μας συγκινεί και προέκυψε αβίαστα, αφού μας δημιουργήθηκε στο μυαλό μια πολύ ξεκάθαρη και δυνατή εικόνα για το τι θέλαμε να φτιάξουμε. Ουσιαστικά το ζητούμενο της βιντεοπροβολής πάνω στα τεντωμένα πέπλα ενός φορέματος καθόρισε και το θέμα μας.

Η μουσική είναι πρωτότυπη και είναι επηρεασμένη από διάφορα ποιήματα που μιλούν για μυθικούς ή λογοτεχνικούς δεσμώτες», μας λέει ο κ. Παπαπέτρου, που έχει αναλάβει τη σύνθεση της μουσικής και την καλλ

–Βίντεο αρτ, μουσική, χορός, θεατρικό παιχνίδι, όλες οι τέχνες μαζί, ακούγεται πολύπλοκο, είναι όντως;
–Το ιδανικό του συνδυασμού των τεχνών δεν είναι κάτι καινούργιο και σε κάθε εποχή παράγεται η τέχνη που ανταποκρίνεται στα τεχνολογικά της μέσα και στο πνεύμα των καιρών. Στη δική μας περίπτωση ο συνδυασμός προκύπτει μέσα από καταμερισμό εργασίας και ο καθένας από εμάς προσφέρει στο σύνολο αυτό που αγαπά και κατέχει καλύτερα. Κατά την άποψή μου το δύσκολο δεν είναι ο συνδυασμός αλλά η ομαλή συνεργασία μεταξύ τόσων δημιουργών, γιατί βασιζόμαστε απόλυτα στις ικανότητες και στο φιλότιμο των συνεργατών μας.

–Πείτε μας για τα σκηνικά της παράστασης.
–Το σκηνικό της παράστασης είναι υφασμάτινο και αποτελείται ουσιαστικά από το φόρεμα της χορεύτριας και τα πέπλα του, που τεντώνονται πάνω στις κατασκευές που υπάρχουν στο προαύλιο του Ιδρύματος. Πάνω στα πέπλα του φορέματος προβάλλονται τα σχήματα και τα μοτίβα που δανειζόμαστε από τις συλλογές του Πολιτιστικού. Αυτά δίνουν μια άλλη διάσταση στο φόρεμα καθώς αλλοιώνονται συνεχώς και κινούνται, σαν ζωντανά, μαζί με το ύφασμα αλλά και ανεξάρτητα από αυτό. Μέσα στο φόρεμα, η χορεύτρια μοιάζει παγιδευμένη σαν σε γιγαντιαίο ιστό αράχνης. Στην αρχή της παράστασης παραμένει ακίνητη μέσα σε αυτό. Στη συνέχεια καθώς κινείται, ολοένα και πιο έντονα, «καταστρέφει» σταδιακά το φόρεμα της κι έτσι απελευθερώνεται από τα δεσμά του.

–Ο άνθρωπος παραμένει και σήμερα δεσμώτης, μπορεί να απελευθερωθεί;
–Ακόμα κι αν απελευθερωθεί από τα υλικά, ιδεολογικά και κοινωνικά δεσμά του, ο άνθρωπος παραμένει δέσμιος της μοναδικής του πραγματικής ιδιοκτησίας πάνω στη γη: του σώματος – δηλαδή της φύσης του – και του χρόνου που του απομένει να ζήσει. Δεν μπορεί να ξεπεράσει αυτούς τους περιορισμούς χωρίς να μετουσιωθεί σε κάτι άλλο. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκην κακό.

–Τι θέλετε να πάρει ο θεατής από την παράστασή σας;
–Θα ήθελα να του εντυπωθεί η εικόνα μιας παγιδευμένης χορεύτριας που καταστρέφει τα δεσμά της χορεύοντας, οι φωτεινές μορφές που διαγράφονται πάνω στις διπλώσεις ενός εφήμερου φορέματος και ο ονειρικός απόηχος ενός θρήνου που μετατρέπεται σε χαρά. Εν τέλει, θα ήθελα ο θεατής να λάβει μια εμπειρία που να φορτίζει έντονα τις αισθήσεις και τις σκέψεις του.

Πληροφορίες: «Desmotes», 7 Σεπτεμβρίου, ώρα 9:00 μ.μ. στο υπαίθριο αμφιθέατρο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου, Φανερωμένης 86-90, παλιά Λευκωσία. Συντελεστές: Αντρέας Παπαπέτρου, συνθέτης και καλλιτεχνικός επιμελητής της παράστασης, Elisabeth Schilling, χορογράφος και χορεύτρια, Χρίστος Συμεωνίδης, video art, Ρέα Ολυμπίου σκηνογράφος/ενδυματολόγος μας. Στο μουσικό μέρος λαμβάνουν μέρος η Παυλίνα Κωνσταντοπούλου στο τραγούδι, η Μαρία Γεροσίμου στην άρπα και ηΜαρία Κραμβή στα κρουστά.

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

Μεγάλο «stop» σε ρωσικές εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς

«Τις απώλειες εσόδων θα τις αναπληρώσουν τα ναυτάκια του Έκτου Στόλου! (Εδώ γελάμε). Αρκετά μας άντεξαν ...»
CGA  |  08:25

Αναστασιάδης: Δεν είναι με το να δίνεις μόνο που θα εξευρεθεί λύση (βίντεο)

«…ούτε με τις περαπεδκιώτικες πονηράδες!!!»
Ai Em  |  09:37

#PoliticsBlog Το θεαματικό φινάλε της Χρυσταλλούς και ο δυναμισμός του Συλλούρη

«Κουτοπονηράδες. Εδώ βουλευτές με μη εξυπηρετούμενα δάνεια διαπραγματεύτηκαν και ψήφισαν νομοσχέδια που ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  12:38

Στα 3,1 δισ. ευρώ μειώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στην Κύπρο

«" Οι συνολικές εξαγωγές ανήλθαν σε €3 δισ, αύξηση 53% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017 (€1 δισ. ...»
Χρίστος  |  17:42

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση