ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Στα έγκατα του Euroferry Olympia: «Μπαίνεις σε ένα τούνελ, στα τυφλά»

Διασώστες μιλούν στην «Κ»

Kathimerini.gr

Γιάννης Παπαδόπουλος

Εχουν ως οδηγό τα σχέδια του πλοίου, για να τους υποδείξουν πού είναι οι πόρτες και τα αμπάρια, αλλά ο τοξικός καπνός που έχει εγκλωβιστεί στα γκαράζ του φλεγόμενου «Euroferry Olympia» περιορίζει την ορατότητα και δυσχεραίνει τις προσπάθειες εντοπισμού αγνοουμένων. «Είναι σαν να μπαίνεις μέσα σε τούνελ με εμπόδια και να μη βλέπεις στους δέκα πόντους μπροστά», λέει στην «Κ» διασώστης ο οποίος συμμετέχει στις έρευνες. «Είναι μικρή η απόσταση που μπορείς να διανύσεις, άμα μπεις πιο βαθιά είσαι στα τυφλά, τελείως. Θα βγεις να πάρεις άλλη μπουκάλα, θα ξαναμπείς. Είναι άθλος».

Ακόμη και χθες, τέσσερις ημέρες μετά το ξέσπασμά της, η φωτιά στο «Euroferry Olympia» συνέχιζε το καταστροφικό της έργο. Μέσω θερμικής κάμερας οι διασώστες της ΕΜΑΚ μετρούσαν τη θερμοκρασία για να δουν από πού είναι πιο ασφαλές να προσεγγίσουν. Στην πλώρη είχαν καταγράψει έως και 300 βαθμούς Κελσίου, στην πρύμνη οι τιμές έπεφταν στο μισό. Από εκεί ανέβαιναν, σκαρφαλώνοντας μια ανεμόσκαλα, φορούσαν διπλή πυράντοχη στολή και πρόσεχαν στο κάθε βήμα. Μπορεί σε κάποιο σημείο το μέταλλο να ήταν ακόμη πυρακτωμένο, αλλά λίγα μέτρα πιο πέρα να ήταν πλέον ασφαλές, έχοντας ψυχθεί από τη διαβροχή των πυροσβεστικών δυνάμεων.

Μεγάλης έκτασης ζημιές προκάλεσε η πυρκαγιά στο γκαράζ και στα οχήματα του «Euroferry Olympia».

Διασώστες που συμμετέχουν στις έρευνες και συγγενείς αγνοουμένων μιλούν στην «Κ».

«Φοβόμασταν μη λιώσουν τα παπούτσια μας βλέποντας αυτές τις θερμοκρασίες», λέει στην «Κ» διασώστης ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας όσο οι έρευνες είναι σε εξέλιξη. Οπως εξηγεί, στις φωτιές που συνήθως αντιμετωπίζουν σε μια πολυκατοικία οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Το τσιμέντο κρατάει αλλιώς τη θερμοκρασία, η λαμαρίνα δεν έχει την ίδια σταθερή συμπεριφορά. Δεν επιτρέπεται σε αυτή τη φάση να ρίξουν νερό εσωτερικά γιατί θα μπορούσε το πλοίο να πάρει επικίνδυνη κλίση, για αυτό και η κατάσβεση επιχειρείται εξωτερικά από πλωτά μέσα.

Διασώστες που συμμετέχουν στις έρευνες και συγγενείς αγνοουμένων μιλούν στην «Κ».

Το απόγευμα της Κυριακής στο γκαράζ νούμερο 2 εντοπίστηκε η σορός ενός 58χρονου οδηγού φορτηγού. Βρέθηκε μέσα στην καμπίνα του οχήματός του, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» φέρεται να ήταν σταθμευμένο κοντά στην πόρτα του γκαράζ. Μέχρι στιγμής οι αγνοούμενοι, βάσει της επίσημης λίστας επιβατών, φτάνουν τα δέκα άτομα. Στις έρευνες συμμετέχουν άντρες της ΕΜΑΚ από την Αθήνα, την Πάτρα και τα Ιωάννινα, έχοντας στο πλευρό τους το εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρείας SMIT Salvage, η οποία έχει μισθωθεί από την ιταλική πλοιοκτήτρια Grimaldi. Στελέχη της ίδιας ολλανδικής εταιρείας έχουν κινητοποιηθεί αυτές τις ημέρες και στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς στο εμπορικό πλοίο «Felicity Ace» στις Αζόρες, το οποίο μεταφέρει πολυτελή αυτοκίνητα.

Το απόγευμα της Κυριακής εντοπίστηκε η σορός ενός 58χρονου οδηγού φορτηγού, ενώ μέχρι στιγμής οι αγνοούμενοι φτάνουν τα δέκα άτομα.

Οι ελπίδες να βρεθούν και άλλοι επιζώντες αναπτερώθηκαν το πρωί της Κυριακής, όταν ξεπρόβαλε από τα έγκατα του πλοίου ένας 21χρονος οδηγός φορτηγού. Φορούσε σαγιονάρες και βερμούδα, έμοιαζε άθικτος. Την καλή κατάσταση της υγείας του επιβεβαιώνει και ο διοικητής του νοσοκομείου Κέρκυρας, Λεωνίδας Ρουμπάτης, όπου νοσηλευόταν και χθες ο νεαρός Λευκορώσος. Δεν είχε εγκαύματα σε κανένα σημείο του σώματος, ούτε στα πέλματα και είχε εισπνεύσει ελάχιστο καπνό. Δεν ήταν πλήρως εξακριβωμένες οι λεπτομέρειες για το πώς κατάφερε να διαφύγει. Κατά μία εκδοχή κοιμόταν στην καμπίνα του οχήματός του, στο γκαράζ νούμερο 1 και δεν εκτέθηκε σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες ή σε καπνό γιατί η φωτιά είχε εκδηλωθεί σε ανώτερο κατάστρωμα.

Οσο περνάει όμως ο χρόνος χωρίς κάποιο άλλο ενθαρρυντικό σημάδι τόσο εντείνεται η αγωνία συγγενών αγνοουμένων οι οποίοι έχουν σπεύσει στην Κέρκυρα. Με ένα ταχύπλοο ο Κώστας Μαθιός είχε προσεγγίσει κοντά στο «Euroferry Olympia» για να δει όσο μπορούσε από πιο κοντά τις έρευνες. Στο φλεγόμενο πλοίο επέβαινε ο γαμπρός του, ο οδηγός φορτηγού Νίκος Μπεκιάρης. «Ρωτάμε πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος να βγήκε μόνος του από το κάτω μέρος του πλοίου, με τις παντόφλες, χωρίς μουτζούρα», λέει για τον Λευκορώσο και αναρωτιέται γιατί οι διασώστες δεν ακολουθούν την ίδια διαδρομή με εκείνον, αντίστροφα, για να αναζητήσουν και άλλους αγνοουμένους. «Προχώρησε στα τυφλά ψαχουλεύοντας στις λαμαρίνες, μπουσουλώντας και βρήκε διέξοδο στο σκοτάδι μέσα».

Αναζήτηση από πόρτα σε πόρτα

Ο 63χρονος αγνοούμενος Νίκος Μπεκιάρης μετέφερε ψάρια, τα οποία είχε παραλάβει από την Αρτα και είχε ως προορισμό την Ιταλία. Ο γαμπρός του λέει ότι προσπάθησαν να τον καλέσουν στο τηλέφωνο μόλις ενημερώθηκαν για τη φωτιά στο «Euroferry Olympia», αλλά αυτό δεν λειτουργούσε. Οπως επισημαίνει ο κ. Μαθιός, είναι επιβεβαιωμένο ότι ο συγγενής του διανυκτέρευσε μέσα στο όχημά του. Διασωθείς οδηγός ανέφερε στην οικογένεια του αγνοουμένου ότι του πρότεινε να ανέβουν πάνω, αλλά εκείνος προτίμησε να μείνει στο φορτηγό μετά τον απόπλου. Δεν ήταν ο μόνος, όπως φαίνεται από τα μέχρι στιγμής δεδομένα και τις καταγγελίες. Υπάρχουν αναφορές βάσει των οποίων οι οδηγοί επιλέγουν να μην κοιμηθούν στις καμπίνες του πλοίου, μιλώντας για ακατάλληλες συνθήκες.

Μέσω θερμικής κάμερας, οι διασώστες της ΕΜΑΚ μετρούν τη θερμοκρασία για να δουν από πού είναι πιο ασφαλές να προσεγγίσουν.

Σε έλεγχο που είχε γίνει στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας στις 16 Φεβρουαρίου καταγράφηκαν ελλείψεις στην καθαριότητα, στις συνθήκες υγιεινής αλλά και στο εγχειρίδιο πυρασφάλειας του «Euroferry Olympia». Τα σχετικά δεδομένα της επιθεώρησης περιλαμβάνονται και στη διεθνή ναυτική βάση δεδομένων Equasis. Σε ανακοίνωσή του ο όμιλος Grimaldi υποστήριξε ότι εκείνος ο έλεγχος των ελληνικών λιμενικών αρχών (συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων ανίχνευσης καπνού και πυρόσβεσης) «έληξε με ικανοποιητικά αποτελέσματα». Στην ίδια ανακοίνωση η πλοιοκτήτρια εταιρεία αναφέρει ότι γίνονταν τακτικός καθαρισμός και απολύμανση στο πλοίο, καθώς και περιπολίες από μέλη του πληρώματος για να διασφαλιστεί ότι είχαν εκκενωθεί τα γκαράζ από οδηγούς μετά τον απόπλου.

Ο Ηλίας Γεροντιδάκης, γιος ενός εκ των αγνοουμένων, έχει ταξιδέψει στο παρελθόν με το ίδιο πλοίο. Είναι και αυτός οδηγός φορτηγού, όπως και ο πατέρας του. Μιλώντας στην «Κ» κάνει και αυτός λόγο για κακές συνθήκες υγιεινής στο «Euroferry Olympia». Οπως λέει, η διανυκτέρευση στα οχήματα μετά την αναχώρηση του πλοίου δεν είναι μόνο πρακτική των επαγγελματιών οδηγών σε αυτή τη γραμμή. «Ο,τι απαγορεύεται, επιτρέπεται. Πού νομίζετε ότι κοιμούνται το καλοκαίρι όσοι ταξιδεύουν για Ιταλία με τα τροχόσπιτά τους;».

Οι συγγενείς των αγνοουμένων ζητούν εντατικούς ελέγχους στο πλοίο για να εξαντληθεί κάθε πιθανότητα να βρεθούν ζωντανοί οι οικείοι τους. «Ακούστηκε μια φήμη για φωνές μέσα από το πλοίο, ζήτησα από το Λιμενικό να πάμε ξανά με ένα σκάφος κοντά για να διαπιστώσουμε και εμείς αν γίνονται προσπάθειες ή όχι», λέει ο κ. Μαθιός.

Το οξυγόνο για κάθε παραμονή και έρευνα μέσα στο πλοίο διαρκεί για περίπου μισή ώρα, έπειτα χρειάζεται ανεφοδιασμός. Διασώστης αναφέρει ότι σε μία από τις εισόδους τους στο γκαράζ άκουγαν κρότους από λάστιχα που έσκαγαν λόγω της υψηλής θερμοκρασίας. Οι έρευνές τους έχουν επικεντρωθεί στα φορτηγά και όπως επισημαίνει στέλεχος της Πυροσβεστικής σκοπός είναι να ανοίξουν τις πόρτες όλων των οχημάτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Νέα υπηρεσία για το οργανωμένο έγκλημα, με ενισχυμένες αρμοδιότητες ώστε να ακολουθεί τα ίχνη του χρήματος
 |  ΕΛΛΑΔΑ