ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πτώση ανεμόπτερου στα Χανιά: Τραγωδία με ερωτηματικά

Πραγματογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων, αλλά και ο ναυαγοσώστης που απεγκλώβισε του δύο άνδρες μιλούν στην «Κ».

Kathimerini.gr

Αναστασία Σταματοπούλου

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες προκειμένου να εντοπιστούν οι ακριβείς συνθήκες που οδήγησαν στην πτώση του μονοκινητήριου αεροσκάφους που κατέπεσε το απόγευμα της Πέμπτης στη θαλάσσια περιοχή του Μάλεμε Χανίων.

Οι επιβάτες του αεροσκάφους, ηλικίας 61 και 66 ετών ανασύρθηκαν από ναυαγοσώστη χωρίς τις αισθήσεις τους και μεταφέρθηκαν στο λιμάνι του Κολυμβαρίου, όπου παρελήφθησαν από ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ και διακομίσθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος τους.

Ο δήμαρχος Πλατανιά Χανίων, Γιάννης Μαλανδράκης, μιλώντας στην «Κ», περιγράφει πώς στήθηκε η επιχείρηση για τον απεγκλωβισμό των δύο ανδρών: «Το αεροπλάνο είχε πέσει στις 6:05 περίπου, εγώ ενημερώθηκα γύρω στις 6:20 και μίλησα με το λιμενικό. Υπάρχει κάμερα ασφαλείας που το δείχνει να πηγαίνει σε χαμηλό ύψος, περίπου στις 6:02, στο ένα χιλιόμετρο μακριά από εκεί που έπεσε. Στη συνέχεια, πληροφορηθήκαμε ότι πέρασε πάνω από το αεροδρόμιο, κατευθύνθηκε δυτικά του αεροδρομίου και έκανε στροφή για να πάρει πορεία προσγείωσης».

Το ερώτημα, κατά τον ίδιο, είναι αν το ανεμόπτερο είχε άδεια πτήσης για προσγείωση στο αεροδρόμιο του Μάλεμε που, όπως μας μεταφέρει, «δεν είναι για νυχτερινές πτήσεις, δεν είναι για προσγείωση το βράδυ, καθώς δεν υπάρχουν φώτα διαδρόμου».

Ο δήμαρχος σκέφτεται επίσης, μήπως η άδεια πτήσης που είχε ήταν για το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννη» στα Χανιά. «Αυτό είναι κάτι που θα το ερευνήσουν οι αρμόδιες αρχές. Το αεροδρόμιο του Μάλεμε έχει δύο διαδρόμους. Το αεροσκάφος γύρισε και αντί πάει πάνω από τον διάδρομο πήγε πάνω από τη θάλασσα στα 300 μέτρα από την ακτή. Ενας δημότης μας το είδε να βουτάει με τη μύτη, δεν το είδε να προσθαλασσώνεται» λέει.

«Βούτηξα με μία μάσκα, ένα μαχαίρι και έναν φακό»

Ο Παναγιώτης Λιτινάκης, είναι ο ναυαγοσώστης που έσπευσε αμέσως στο σημείο όταν ενημερώθηκε για την κατάπτωση και απεγκλώβισε τους άτυχους άνδρες. Στην αρχή, όπως μας λέει, σκέφτηκε ότι πρόκειται για προσθαλάσσωση. «Μετά τις 6 το απόγευμα, ειδοποιήθηκα από το λιμεναρχείο Χανίων ότι ένα μικρό μονοκινητήριο αεροσκάφος, προσθαλάσσωσε στην περιοχή 1,5 μίλι βορειοδυτικά του αεροδρομίου του Μάλεμε. Ετσι κατάλαβα ότι κάποια βλάβη είχε το αεροπλάνο, εξέδωσαν SOS οι άνθρωποι και θα πηγαίναμε να περισυλλέξουμε τους ναυαγούς. Επειδή είναι Νοέμβρης και έχουμε φυλάξει όλο μας τον σωστικό εξοπλισμό, για να γλιτώσω χρόνο, πήρα ένα σωστικό πλωτό που είχαμε ελλιμενισμένο και χωρίς καταδυτικό εξοπλισμό πήγαμε να περισυλλέξουμε τους ναυαγούς», περιγράφει.

Τελικά δεν ήταν έτσι όπως νόμιζε, το αεροσκάφος είχε προσκρούσει στο νερό σε απόσταση περίπου 200 μέτρων από την ακτή σε βάθος 2,5 μέτρων. «Με τη βοήθεια ενός λιμενικού που είχε προλάβει να το δει πριν βυθιστεί, μας υπέδειξε το σημείο, φτάσαμε εκεί με άλλα παραπλέοντα σκάφη, το είδαμε βυθισμένο μέσα στο νερό και μόνο με μία μάσκα, ένα μαχαίρι και ένα φακό, έκανα αρκετές ελεύθερες καταδύσεις για να τους απεγκλωβίσω», εξηγεί.

Το αεροσκάφος ήταν ανάποδα βυθισμένο, σύμφωνα με τα όσα μας λέει ο κ. Λιτανάκης και είχε ένα πολύ μεγάλο χτύπημα στο μπροστινό μέρος. Οι δύο άτυχοι επιβαίνοντες ήταν δεμένοι με την ζώνες στα καθίσματά τους και «δεν είχαν κάνει καμία προσπάθεια να απεγκλωβιστούν, μάλιστα ο ένας είχε και σοβαρό χτύπημα στο πρόσωπο. Πιθανόν έχασαν τη ζωή τους ακαριαία ή αν δεν συνέβη αυτό έχασαν σίγουρα τις αισθήσεις τους». Με ελεύθερες καταδύσεις έκοψε με το μαχαίρι τους ιμάντες που ήταν δεμένοι και τους απεγκλώβισε αλλά ήταν ήδη πολύ αργά.

Τα πιθανά σενάρια της πτώσης

Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, πραγματογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων, μιλάει στην «Κ» και παραθέτει τα πιθανά σενάρια που μπορεί να οδήγησαν στην πτώση του. Ωστόσο, τονίζει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία και μπορούν να γίνουν μόνο υποθέσεις.

Αρχικά, σύμφωνα με τον έμπειρο πραγματογνώμονα «υπάρχει ένα ζήτημα σχετικά με το πώς έγινε ο υπολογισμός της ώρας, δεδομένου ότι έφτασε νύχτα πάνω από το αεροδρόμιο προορισμού, έχοντας ξεκινήσει νωρίτερα από την Κωπαΐδα από ένα ιδιωτικό αεροπορικό πεδίο επιχειρήσεων. Το αεροσκάφος κατά πάσα πιθανότητα δεν ήταν εξοπλισμένο για πτήση διά οργάνων, κάτι το οποίο δεν απαγορεύει να πετάξει νύχτα, αλλά είναι θέμα η πιστοποίηση εκπαίδευσης των χειριστών που από ό,τι μαθαίνω ήταν έμπειροι χειριστές».

Ο ένας από τους χειριστές, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, είχε πτυχίο γενικής αεροπορίας. «Ολα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, από μηχανική βλάβη, μέχρι αστοχία και κάτι απρόοπτο. Με προβληματίζει το ότι έφτασε και προσέγγισε το αεροδρόμιο κάνοντας την τακτική διαδικασία που προβλέπεται και μετά κάνει στροφή για να γυρίσει στο σκέλος που είναι ο διάδρομος εν χρήση. Στη στροφή αυτή απ’ ό,τι φαίνεται έπεσε στην θάλασσα», υπογραμμίζει.

Συνήθως, αυτό που συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα είναι ότι αν δεν υπάρχει σημείο αναφοράς για προσανατολισμό, δεν μπορεί κανείς να εκτιμήσει που βρίσκεται σε σχέση με τον χώρο. «Το να μην μπόρεσε να υπολογίσει τη θέση σε σχέση με τη θάλασσα είναι ένα από τα πιθανά σενάρια και το έχουμε δει να ξανασυμβαίνει».

Το γεγονός ότι βρέθηκαν δεμένοι σημαίνει, κατά τον ίδιο, ότι δεν αντιλήφθηκαν το πόσο κοντά στο νερό βρισκόντουσαν. Επίσης, μας μεταφέρει ότι αν παγιδευτεί κάποιος δεμένος μέσα σε ένα αεροσκάφος που βυθίζεται, είναι σχετικά απίθανο ότι θα μπορέσει να διαφύγει. Ενα ακόμα σημαντικό στοιχείο σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, είναι το αν φορούσαν σωσίβιο. «Προβλέπεται σε πτήσεις πάνω από τη θάλασσα, τα πληρώματα να φορούν σωσίβιο. Η προσθαλάσσωση που επιχειρείται ακόμα και από μικρά αεροπλάνα, είναι μία διαδικασία που γίνεται όταν ένα αεροπλάνο αντιμετωπίσει πρόβλημα. Στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι 100% σίγουρο ότι το σωσίβιο θα τους έσωζε, αλλά εάν δεν υπήρχε τέτοιος εξοπλισμός, πιθανότατα συνετέλεσε στο να παγιδευτούν μέσα στην καμπίνα και να παραμείνουν εκεί».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Νέα υπηρεσία για το οργανωμένο έγκλημα, με ενισχυμένες αρμοδιότητες ώστε να ακολουθεί τα ίχνη του χρήματος
 |  ΕΛΛΑΔΑ