ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Βιταμίνη Ε, η βιταμίνη της ομορφιάς

Είναι σημαντική για διατήρηση της εξωτερικής εμφάνισης και εσωτερικής υγείας

Newsroom Κ, Αθήνα

Ομορφιά! Έννοια μάλλον υποκειμενική, ωστόσο καθολική… Όλες και όλοι θέλουμε να μείνουμε όμορφοι και νέοι για πάντα... ή έστω για όσο το δυνατόν περισσότερο. Το μυστικό κρύβεται στη Βιταμίνη Ε, λένε οι ειδικοί.

 H ομορφιά είναι κάτι το επιφανειακό ή μήπως για να είμαστε όμορφοι απ’ έξω, πρέπει να φροντίζουμε και το από μέσα; Πώς θα τα καταφέρουμε;

«Βιταμίνη Ε είναι ο γενικός όρος για μια ομάδα ουσιών που ονομάζονται τοκοφερόλες και εμφανίζονται σε 4 μορφές: Άλφα, Βήτα, Γάμα και Δέλτα - τοκοφερόλη. Η Άλφα τοκοφερόλη είναι η πιο γνωστή και πιο αποτελεσματική μορφή. Η Βιταμίνη Ε είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, που αποθηκεύεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα στο σώμα. Βρίσκεται σε ορισμένα φαγητά, πλούσια σε "καλα λιπαρά" όπως το ελαιόλαδο, το σιτέλαιο, το αβοκάντο, οι ξηροί καρποί, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη λήψη της συνιστώμενης ποσότητας Βιταμίνης Ε, αν ακολουθείται διατροφή χαμηλή σε λιπαρά», εξηγεί ο κ. Πολίτης.

«Η ισχυρή αντιοξειδωτική της δράση καταπολεμά τη βλαβερή παρουσία των ελεύθερων ριζών που προέρχονται από τον σύγχρονο τρόπο ζωής (κάπνισμα, ατμοσφαιρική ρύπανση, οξειδωτικό στρες, άγχος κ.λπ.), εμποδίζει την καταστροφή - οξείδωση των λιπαρών οξέων στον εγκέφαλο και το αίμα και μειώνει τη γήρανση των ιστών. Επίσης, συνεργάζεται με άλλα αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C και το σελήνιο, για ακόμα μεγαλύτερη αντιοξειδωτική αποτελεσματικότητα», τονίζει ο ειδικός.

  Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε;

Η βιταμίνη Ε υπάρχει κυρίως στα φυτικά έλαια, τους ξηρούς καρπούς, τους σπόρους και τα όσπρια.

Η ημερήσια πρόσληψή της διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Μπορεί να κυμαίνεται από 8-10 mg (π.χ. Ισλανδία, Φινλανδία, Νέα Ζηλανδία) έως 20-25 mg (π.χ. Γαλλία, Ελλάδα, Ισπανία). Ως ένα σημείο, οι διαφορές αυτές οφείλονται στο έλαια που χρησιμοποιούνται στη διατροφή. Για παράδειγμα, το ηλιέλαιο περιέχει περίπου 70 mg α-τοκοφερόλη ανά 100 g σε αντίθεση με το σογιέλαιο, το οποίο περιέχει μόλις 10 mg ανά 100 g. Από την άλλη μεριά, το σογιέλαιο, που χρησιμοποιείται κυρίως στη Βόρεια Ευρώπη, είναι πλουσιότερο σε γ-τοκοφερόλη. Τις μεγαλύτερες ποσότητες περιέχει το σιτέλαιο.

Άλλες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε, κυρίως α-τοκοφερόλη, είναι ο ηλιόσπορος και τα αμύγδαλα, ενώ τροφές πλούσιες σε γ-τοκοφερόλη είναι τα καρύδια και ο λιναρόσπορος. Μπορείτε, όμως, να τη βρείτε και ως συμπλήρωμα διατροφής.

  Ποιες είναι οι κύριες δράσεις της βιταμίνης Ε;

Οι δράσεις της βιταμίνης Ε είναι καλλυντικές - αισθητικές, αλλά ταυτόχρονα και ανασταλτικές διαφόρων ασθενειών και προβλημάτων υγείας.

Η βιταμίνη Ε είναι από τις ισχυρότερες αντιοξειδωτικές ουσίες που γνωρίζουμε και από τις λίγες για τις οποίες έχουμε τόσο σημαντικές αποδείξεις για αυτή της τη δράση. Η ωφέλιμη δράση της επικυρώθηκε και με την έγκριση ισχυρισμού υγείας και διατροφής από την Ε.Ε., μετά από θετική γνωμοδότηση που έλαβε από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) για τη σχέση της κατανάλωσης βιταμίνης Ε με την προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες. Ως έναν βαθμό, εμποδίζει τη δημιουργία στεφανιαίας νόσου, τη δημιουργία αρτηριοσκλήρωσης και βοηθά στον έλεγχο της χοληστερόλης, καθώς αναστέλλει την οξείδωση του μηχανισμού μεταφοράς λιποπρωτεϊνών στα αγγεία και στο ήπαρ, που προκαλούνται από τις επιθέσεις των ελεύθερων ριζών.

Με τον ίδιο μάλλον μηχανισμό προάγει την καλή κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να επιβραδύνει την απώλεια πνευματικών λειτουργιών της μνήμης και έτσι να θεωρείται χρήσιμη σε περιπτώσεις εμφάνισης της νόσου Αlzheimer.

Πορίσματα από δύο μεγάλες μελέτες1,2, αποδεικνύουν ότι η Βιταμίνη Ε μπορεί να μειώσει την εκδήλωση καρδιακών επεισοδίων κατά 25 - 50%.

Επιπλέον, ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα. Mελέτες έχουν δείξει ότι χορήγηση βιταμίνης Ε υπό μορφή συμπληρωμάτων διατροφής σε δόσεις 400iu-800iu ημερησίως για 3-4 μήνες σε άτομα τρίτης ηλικίας βοηθάει τη διέγερση του ανοσοποιητικού συστήματος, κάνοντάς το να «ξανανιώσει».

Όμως η βιταμίνη Ε, όπως άλλωστε συμβαίνει με κάθε ουσία που υπάρχει στη φύση, θέλει προσοχή όταν προσλαμβάνεται για πολύ καιρό σε μεγάλες δόσεις και ιδιαίτερα από άτομα που βρίσκονται υπό φαρμακευτική αγωγή ή έχουν κάποιο υποκείμενο νόσημα. Στις περιπτώσεις αυτές, όπως επίσης και σε εγκυμοσύνη και γαλουχία, καλό είναι να λαμβάνεται η γνώμη του θεράποντα ιατρού πριν από τη χρήση.

 Βιταμίνη Ε & ομορφιά

Όσον αφορά στην εξωτερική μας εμφάνιση, η πολύτιμη αυτή βιταμίνη, είναι περισσότερο γνωστή για την αντιγηραντική της δράση και για την προστασία που προσφέρει στο δέρμα από τη βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία. Πολυάριθμα καλλυντικά περιέχουν βιταμίνη E σε συγκεντρώσεις 0,2-20%. Η βιταμίνη Ε μπορεί να συνδυασθεί με άλλα αντιοξειδωτικά μόρια, όπως η γλουταθειόνη, η βιταμίνη C και το συνένζυμο Q10. Βοηθά σημαντικά το δέρμα καθώς:

1) Ασκεί ήπια αντιφλεγμονώδη δράση

2) Αναστέλλει την υπεροξείδωση των λιπιδίων

3) Έχει μαλακτική δράση στη φωτογηρασμένη επιδερμίδα

4) Δρα προληπτικά κατά των βλαβών που μπορεί να προκαλέσει η ηλιακή ακτινοβολία στο δέρμα μας

5) Βοηθά στη διατήρηση της υγρασίας του δέρματος σε γυναίκες στην προ - εμμηνοπαυσιακή και μετα - εμμηνοπαυσιακή περίοδο.

Η βιταμίνη Ε είναι μια μοναδική βιταμίνη, με πολλαπλούς ρόλους.

Είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, που απαλύνει το δέρμα και εμποδίζει την απώλεια νερού μέσω της επιδερμίδας, καταπολεμώντας την ξηρότητα. Σταθεροποιείται στο νερό κι έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα μέσα στα προϊόντα.

Μάλιστα είναι τόσο σταθερή, που συχνά χρησιμοποιείται σε καλλυντικά για να διασφαλίσει την ακεραιότητα άλλων συστατικών. Μια ενεργή αντιοξειδωτική μορφή της βιταμίνης Ε, η α-τοκοφερόλη, βρίσκεται σε αφθονία στα κατώτερα στρώματα της κεράτινης στιβάδας, ενώ υπάρχει σε μικρότερες ποσότητες στα βαθύτερα στρώματα του δέρματος. Παρά το γεγονός ότι το σώμα μας προσπαθεί να διατηρήσει την κεράτινη στιβάδα καλά οχυρωμένη με βιταμίνη Ε, μεταφέροντας αδιάκοπα τοκοφερόλη στην επιφάνεια του δέρματος μέσα από το σμήγμα, αυτή ποτέ δεν είναι αρκετή.

Μελέτες δείχνουν ότι αρκεί ένα δυνατό «χτύπημα» ηλιακού φωτός, για να καταστρέψει αμέσως τη μισή ποσότητα τοκοφερόλης που υπάρχει εκεί. Αυτός είναι άλλος ένας λόγος γιατί είναι τόσο σημαντικό να διατηρούνται τα ανώτερα στρώματα του δέρματος γεμάτα με α-τοκοφερόλη. Αμέτρητες μελέτες έχουν δημοσιευτεί αναλύοντας το αποτέλεσμα της τοπικής εφαρμογής της βιταμίνης Ε στη μείωση της καταστροφής που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες.

Επίσης, ένα άλλο συχνό λάθος που κάνουν πολλοί, είναι ότι προσπαθούν να μειώσουν συνολικά τα λίπη από τη διατροφή τους, με αποτέλεσμα να παραλείπουν πολύτιμες τροφές, όπως π.χ. το ελαιόλαδο, που περιέχει ικανοποιητικές ποσότητες βιταμίνης Ε.

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ, Αθήνα

Σχόλια αναγνωστών

Πρέσβειρα Αιγύπτου: Νέα ώθηση για διμερείς σχέσεις η επίσκεψη Σίσι

«Chair of the EP Subcommittee on Human Rights, Pier Antonio Panzeri (S&D, IT) during the EP plenary debate ...»
Doros Polykarpou  |  14:24

Pressing σε Νικόλα για τη Διζωνική ασκεί ο Βότσης

«Ευτυχώς υπάρχουν και όσοι έκλεισαν τα αυτιά τους στις Σειρήνες και δεν ακολουθούν τον πορφυρογέννητο ...»
Χριστίνα Λοϊζίδου  |  15:53

Επιτελείο Νικόλα: ΔΗΣΥ-ΑΚΕΛ παραπλανούν τον λαό

«ΕΘΝΙΚΑ ΚΑΙ… ΔΙΖΩΝΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ Όταν διαλύονται τα εθνικά σύνορα μεταξύ των αδελφών κρατών της Ευρωπαϊκής ...»
Ανδρεας Κωνσταντινιδης, Β.Α, Μ.Α.  |  19:07

Εξευτελιστική μεταχείριση Π. Νεοκλέους λέει η Επ. Διοικήσεως

«Molis girisa apo UK poy spoudaza polla xronia kai prospatho na katalabo ti exei paei lathos me tin patrida ...»
Jenny Nikolaou  |  10:40

Γυναίκα: Τελευταία Ενημέρωση