ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τι είναι και πότε έρχονται τα πρώτα προϊόντα Cyprus Made

Ανακοινώθηκε το ενιαίο brand name για τα κυπριακά προϊόντα, το λανσάρισμα στην αγορά θα γίνει με τα ΠΟΠ και τα ΠΓΕ

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Κυπριακά και με τη βούλα θα είναι πλέον τα τοπικά προϊόντα. Μετά από ένα χρόνο εργασιών, διαβουλεύσεων και διαδικασιών, και εξετάζοντας παραδείγματα του εξωτερικού, έχει ετοιμαστεί το νέο brand name για τα κυπριακά προϊόντα : το Cyprus Made- Unique by origin.

Η ενιαία οπτική ταυτότητα αφορά εκτός από τα ΠΟΠ και τα ΠΓΕ προϊόντα, τα χειροτεχνήματα- προϊόντα κεντητικής, υφαντικής, κεραμικής, ξυλοτεχνίας, αργυροχρυσοχοΐας- και τα βιομηχανικά προϊόντα, όπως φάρμακα, πλαστικά, μεταλλικές κατασκευές, καλλυντικά και παιχνίδια. Ωστόσο, προκειμένου το σήμα να τεθεί και σε πρακτική εφαρμογή και να κυκλοφορήσει στην αγορά, χρειάζεται να ολοκληρωθεί μια άλλη διαδικασία, αυτή της εγγραφής του σήματος στον έφορο εταιρειών. Η ολοκλήρωσή της εκτιμάται μέσα στους επόμενους τρεις μήνες.

Υπάρχουν εισηγήσεις ώστε να χρησιμοποιηθεί ανάλογο σήμα συγκεκριμένα και για τις τουριστικές και επισιτιστικές υπηρεσίες.

Παράλληλα με αυτή την διαδικασία θα γίνονται και οι αιτήσεις από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Βάσει των εκτιμήσεων του Υπουργείου Εμπορίου, αναμένεται ότι τα πρώτα προϊόντα που θα φέρουν το σήμα Cyprus Made, θα κυκλοφορήσουν στην αγορά αρχές του 2023. Στόχος του Υπουργείου είναι το σήμα και το σλόγκαν να προσδώσουν ένα πρόσθετο στάτους στα προϊόντα μας, ως αυθεντικά κυπριακά και να επωφελούνται από προωθητικές προσπάθειες του Υπουργείου, με στόχο το άνοιγμα σε νέες αγορές, την ενίσχυση της θέσης των κυπριακών προϊόντων στις υφιστάμενες αλλά και την αύξηση των εξαγωγών.

Χαλλούμι και λουκούμια

Το σήμα είναι προαιρετικό και αποδίδεται στις εταιρείες οι οποίες θα ενδιαφερθούν να το επικολλούν στις συσκευασίες τους ή να το χρησιμοποιούν. Η αρχή θα γίνει με τα βιομηχανικά προϊόντα και τα γεωργικά προϊόντα τα οποία φέρουν πιστοποίηση- τα ΠΟΠ και τα ΠΓΕ. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το χαλλούμι το οποίο είναι ήδη πιστοποιημένο ως προϊόν προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης, καθώς επίσης και για τα κουφέτα αμυγδάλου Γεροσκήπου, το λουκούμι Γεροσκήπου, το γλυκό τριαντάφυλλο του Αγρού, το λουκάνικο, χοιρομέρι και Λούντζα Πιτσιλιάς και τα μακαρόνια της σμίλας, που φέρουν το σήμα της προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης. Ακολουθούν το ελαιόλαδο και το μέλι. Σε μεταγενέστερο στάδιο το Υπουργείο Γεωργίας θα μπορεί να είναι συνιδιοκτήτης του σήματος και να χρησιμοποιεί το logo στα γεωργικά προϊόντα που θέλει να αναγνωρίσει.

Και υπηρεσίες

Αν και είναι πιο περίπλοκο εγχείρημα, το Υπουργείο βλέπει θετικά την απονομή διαπίστευσης και σε παρεχόμενες υπηρεσίες, κάτι που ήδη εφαρμόζεται στο εξωτερικό. Κατά την διάρκεια των διαβουλεύσεων με τους ενδιαφερόμενους φορείς, φαίνεται να ακούστηκαν σχετικές εισηγήσεις ώστε να χρησιμοποιηθεί ανάλογο σήμα συγκεκριμένα και για τις τουριστικές και επισιτιστικές υπηρεσίες ή ακόμα σε υπηρεσίες consulting και νομικές. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα εξεταστεί σε μεταγενέστερο στάδιο. Προϋπόθεση για το δεύτερο σκέλος εφαρμογής του brand name, είναι η επιτυχία της προσπάθειας για τα υλικά προϊόντα. «Αν έχουμε προτάσεις από τον επιχειρηματικό κόσμο εμείς είμαστε ανοικτοί, πρέπει να το θέλουν και οι ίδιοι» ανέφερε η κα Πατσαλή.

Άλλο brand name για το κρασί

Σε μεταγενέστερο στάδιο η Εθνική Οπτική Ταυτότητα, ενδεχομένως να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως γεωργικά και μεταποιημένα γεωργικά προϊόντα (αγροδιατροφικά, οινικά), καθώς και στον τομέα παροχής υπηρεσιών. Στην περίπτωση του κυπριακού κρασιού είναι γνωστό ότι τρέχουν παράλληλα άλλες διαδικασίες ενίσχυσης της κυπριακής ετικέτας. Σε επίπεδο ομάδας οινοποιών, το Cyprus Wine Consortium, το οποίο είναι κοντά σε ανακοινώσεις για το σήμα ποιότητας, στο οποίο θα καταλήξει. Πέραν τούτου, τρέχει μια άλλη παράλληλη διαδικασία από πλευράς Υπουργείου Εμπορίου, για ξεχωριστό Brand name για το κυπριακό κρασί, η οποία δεν αποκλείεται να τελεσφορήσει και πριν το τέλος του 2022.

Οι προϋποθέσεις

Βασική προϋπόθεση για να φέρει ένα προϊόν το Cyprus Made στην συσκευασία του, είναι η γραπτή απόφαση του τμήματος τελωνείου για έκδοση δεσμευτικής πληροφορίας καταγωγής, με την οποία αποδεικνύεται η κυπριακή καταγωγή του προϊόντος. Η διαδικασία είναι απλή- στην ιστοσελίδα του Τελωνείου, καταχωρούνται οι κώδικες του προϊόντος και το τελωνείο πιστοποιεί την καταγωγή του. Η ηλεκτρονική αίτηση θα είναι διαθέσιμη σύντομα σύμφωνα με την διευθύντρια της Υπηρεσίας Εμπορίου Παναγιώτα Πατσαλή, όπως και οι κατευθυντήριες γραμμές για την συμπλήρωσή της.

Στις βασικές προϋποθέσεις περιλαμβάνεται επίσης:

Η βεβαίωση ότι οι εγκαταστάσεις της εταιρείας, η οποία παράγει το προϊόν βρίσκονται σε έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Η βεβαίωση ότι το προϊόν παράγεται τουλάχιστον τους τελευταίους 12 μήνες.

Το πιστοποιητικό σύστασης της εταιρείας από τον Έφορο Εταιρειών.

Το πιστοποιητικό αρμόδιας αρχής από το οποίο να προκύπτει ότι ο αιτών δεν τελεί υπό πτώχευση, δεν έχει υπαχθεί σε διαδικασία εξυγίανσης ή ειδικής εκκαθάρισης, ή δεν τελεί υπό αναγκαστική διαχείριση από εκκαθαριστή ή από το δικαστήριο, ή να μην έχει υπαχθεί σε διαδικασία πτωχευτικού συμβιβασμού ή να μην έχει αναστείλει τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες ή να μην βρίσκεται σε οποιαδήποτε ανάλογη κατάσταση που προκύπτει από παρόμοια διαδικασία προβλεπόμενη σε εθνικές νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις.

Η δήλωση ότι τα προϊόντα πληρούν τις προδιαγραφές που τίθενται από την Κυπριακή, Ευρωπαϊκή και ∆ιεθνή Νοµοθεσία, ιδίως όσον αφορά την παραγωγή, τυποποίηση και διανοµή τους, την υγιεινή και την ασφάλεια αυτών κατά τη χρήση και κατανάλωσή τους.

Η ιστοσελίδα Cyprus Made

Μετά την δημιουργία εξειδικευμένης ιστοσελίδας για το χαλλούμι- halloumi.cy-, το υπουργείο Εμπορίου φαίνεται να επιλέγει ανάλογο τρόπο προβολής και προώθησης του Cyprus Made. Πρόκειται για την ιστοσελίδα cyprusmade.gov.cy η οποία ήδη είναι διαθέσιμη για το κοινό τις τελευταίες μέρες. Περιλαμβάνει μέχρι στιγμής κάποιες βασικές πληροφορίες για το brand name και σύντομα θα προστίθενται νέες πληροφορίες καθώς και η αίτηση, την οποία θα υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι. Αυτό φυσικά θα γίνει μόλις ολοκληρωθεί η εγγραφή του Cyprus Made στον έφορο εταιρειών. Μόλις γίνει η εγγραφή, θα είναι έτοιμες και οι εταιρείες να υποβάλουν τις πρώτες αιτήσεις και να αξιολογούνται και αφού εγκρίνονται, να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν το σήμα για διαφημιστικούς σκοπούς, στην ιστοσελίδα και σε έγγραφα της εταιρείας (επιστολόχαρτα, φακέλους, καταλόγους, τιμολόγια, διαφημιστικό υλικό), όταν αυτά σχετίζονται άμεσα με τα προϊόντα για τα οποία έχει παραχωρηθεί άδεια χρήσης του.

Χρειάζεται δουλειά

Ο αρχικός προϋπολογισμός για τις προωθητικές ενέργειες είναι 400 χιλιάδες ευρώ για την διετία 2023-2024 για ενέργειες που αφορούν την προώθηση και την εδραίωση του σήματος και διαφοροποιείται ανάλογα με τις προσφορές και τις δράσεις που θα αποφασιστούν. Θα δοθεί έμφαση στην προβολή του σήματος, κάτι που θα επιτευχθεί μέσω των social media και των ΜΜΕ, αλλά σε πρώτο στάδιο μέσω επαφών απευθείας με τις εταιρείες. Αυτό θα γίνει μέσω συναντήσεων με την ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ, και την έναρξη της εκστρατείας προώθησης του σήματος προς τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Σε μια πρώτη βολιδοσκόπηση της κατάστασης διαφάνηκε ότι υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον, και θετική ανταπόκριση από τις εταιρείες, σημείωσε η κα Πατσαλή. Θα πρέπει να αντικατασταθεί μαζικά, ο τρόπος που μεμονωμένα κάθε εταιρεία δήλωνε στην συσκευασία των προϊόντων την κυπριακή του καταγωγή, και να χρησιμοποιήσει ένα ενιαίο brand name. Τα best practices από το εξωτερικό έδειξαν ότι κάτι τέτοιο συμβάλλει στην αναγνωρισιμότητα της αυθεντικότητας των προϊόντων. Εξίσου σημαντικό με την υιοθέτηση του σήματος, είναι και η εδραίωσή του στην αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο τα 14 εμπορικά κέντρα που λειτουργούν στο εξωτερικό, θα προωθήσουν και το συγκεκριμένο σήμα με την συμμετοχή της Κύπρου και των προϊόντων του σε εκθέσεις του εξωτερικού. Φυσικά η αναγνώριση της ποιότητας από τον καταναλωτή, χρειάζεται δουλειά και εδραίωση κάθε branding χρειάζεται χρόνο και πολλές προωθητικές ενέργειες. Από εδώ και πέρα χρειάζεται υιοθέτηση και εδραίωση της νέας οπτικής ταυτότητας. Αυτό είναι και το ζητούμενο στην παρούσα προσπάθεια, ώστε να αυξηθούν κατ’ επέκταση και οι πωλήσεις των προϊόντων που θα φέρουν το σήμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση