ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ξεραίνεται η Διώρυγα του Παναμά

Προστίθεται ακόμη ένα κόστος στην αλυσίδα των ναύλων

Του Ανδρέα Καραμήτα

Προβλήματα φαίνεται να έχει η διώρυγα του Παναμά η οποία αποτελεί  ένα από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά περάσματα του κόσμου με σημαντική συμμετοχή στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Συγκεκριμένα, η διώρυγα αντιμετωπίζει προβλήματα ξηρασίας με αποτέλεσμα την προσθήκης μίας νέας παραμέτρου στον υπολογισμό των κοστών των ναύλων στην βιομηχανία. Πρόσφατα ο Gibson , ένας από τους πιο πετυχημένους ναυλομεσίτες στο Λονδίνο ανέφερε ότι  «η Διώρυγα του Παναμά αποτελεί μια από τις πιο ζωτικές διηπειρωτικές πλωτές οδούς στον κόσμο, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση του παγκόσμιου εμπορίου, ιδιαίτερα κατά μήκος των διαδρομών που συνδέουν την Αμερική και την Ασία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, ένας συνδυασμός κλιματικής αλλαγής και διαρθρωτικών παραγόντων έχουν θέσει σημαντικές προκλήσεις στο θαλάσσιο εμπόριο που διέρχεται από αυτήν την ουσιαστική αρτηρία».

Επηρεάζονται και από τις παρακείμενες λίμνες οι διελεύσεις

Σύμφωνα με τον Gibson, «η κλιματική αλλαγή έχει επηρεάσει σημαντικά τη στάθμη του νερού της λίμνης Gatun, μιας από τις δύο φυσικές λίμνες του συστήματος της Διώρυγας του Παναμά. Σύμφωνα με στοιχεία από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP), η μέση στάθμη του νερού για τον Φεβρουάριο ανέρχεται επί του παρόντος στα 80,3 πόδια. Αυτός ο αριθμός έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον κινούμενο μέσο όρο πέντε ετών των 83,9 ποδιών αυτή την εποχή του χρόνου. Αν και η διαφορά μπορεί να φαίνεται μέτρια, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, οι χαμηλότερες μέσες στάθμες λιμνών έχουν καταγραφεί συνήθως τον Μάιο, κατά μέσο όρο στα 82,5 πόδια. Αυτή η τάση δίνει μια ανησυχητική εικόνα για το μέλλον των διελεύσεων μέσω της Διώρυγας του Παναμά, καθώς οποιαδήποτε μείωση της στάθμης της λίμνης Gatun επηρεάζει άμεσα τον αριθμό των επιτρεπόμενων διελεύσεων».

Το φαινόμενο El Niño υπεύθυνο για την ξηρασία

Ο ναυλομεσίτης σχολίασε ότι «ένας πρωταρχικός παράγοντας που συμβάλλει σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα και τις συνθήκες ξηρασίας στον Παναμά αποδίδεται στο φαινόμενο El Niño, το οποίο ξεκίνησε το 3ο τρίμηνο του προηγούμενου έτους και αναμένεται να διατηρηθεί μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Το πιο πρόσφατο χαμηλό ρεκόρ σημειώθηκε το 2016 στα 78,3 πόδια, λόγω ενός εξαιρετικά σπάνιου διαδοχικού περιστατικού El Niño. Σημειωτέον, και τα τέσσερα προηγούμενα χαμηλά ρεκόρ στα επίπεδα της λίμνης Gatun συνέπεσαν με τα γεγονότα του El Niño. Επομένως, είναι εύλογο να προτείνουμε ότι μόνο η έναρξη της εποχής των μουσώνων μπορεί να μετριάσει την πίεση στα επίπεδα του νερού της λίμνης. Οι τρέχουσες προβλέψεις δείχνουν ότι παρά τη βροχόπτωση τις επόμενες εβδομάδες, οι επίμονες βροχοπτώσεις δεν θα επανέλθουν μέχρι την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου. Καθώς το El Niño εξασθενεί, προβλέπεται ένα γρήγορο φαινόμενο το La Nina, το οποίο θα επιτρέψει στην περιοχή να σπάσει τον κύκλο της ξηρασίας μέχρι τα μέσα του 2024».

Όλα τα πιο πάνω έχουν επηρεάσει σημαντικά την κυκλοφορία και τους χρόνους διέλευσης των πλοίων στην διώρυγα του Παναμά. Στην ερώτηση αν κάτι τέτοιο ισχύει ο κ. Gibson απάντησε ότι «για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, προϊόντων και χημικών, οι περιορισμοί διαμετακόμισης είναι απλώς ένας άλλος παράγοντας που δημιουργεί αυξημένη αναποτελεσματικότητα. Κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, όταν οι τιμές και οι καθυστερήσεις στις δημοπρασίες κορυφώθηκαν, οι έμποροι προσπάθησαν να προμηθεύσουν αυξημένους όγκους από την Ανατολική Ασία, ενισχύοντας τη ζήτηση. Κοιτάζοντας το μέλλον, ενώ οι μετεωρολογικές προβλέψεις δείχνουν ότι η  κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί μέχρι τα μέσα του 2024, οι επιστήμονες του κλίματος προτείνουν ότι τα πρότυπα βροχοπτώσεων είναι πιο πιθανό να αποκλίνουν από τα ιστορικά πρότυπα, οδηγώντας σε αυξημένη αστάθεια και απρόβλεπτο κόστος μεταφοράς για όσους βασίζονται στην πλωτή οδό».

Με πληροφορίες από το  HellenicShippingNews 

 

 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση