ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Παρουσιάστηκαν σήμερα τα εξαιρετικής τεχνοτροπίας ψηφιδωτά του Ακακίου

Τα ψηφιδωτά χρονολογούνται στον 4ο αιώνα μ.Χ. και βρίσκονται σε εξαιρετικά καλή κατάσταση

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Παρουσιάστηκαν σήμερα στην τοποθεσία Πιάθκια στο Ακάκι τα ψηφιδωτά, που είχαν ανακαλυφθεί πέρυσι, παρουσία του υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Μάριου Δημητριάδη.

Η ανακάλυψη αυτή έρχεται να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες στα όσα γνωρίζαμε έως σήμερα για τη χρήση ψηφιδωτών δαπέδων και για την τέχνη του πρώτου μισού αιώνα του τετάρτου αιώνα. Το αποκαλυφθέν ψηφιδωτό Το ψηφιδωτό έχει μήκος 26 μέτρα και πλάτος 4 μέτρα και απεικονίζει σκηνή ιπποδρόμου με πλούσιο γεωμετρικό διάκοσμο. 

Κατά τις πρώτες ανασκαφικές περιόδους το 2014 και το 2015 είχαν εντοπιστεί οικοδομικά κατάλοιπα σε ελάχιστο βάθος κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, ενώ ξεχωριστή θέση καταλαμβάνει στον χώρο μια τεράστια δεξαμενή διαστάσεων 10x14 μέτρα, καθώς και τμήμα του ψηφιδωτού.

Η αρχαιολογική λειτουργός Φρύνη Χατζηχριστοφή, η οποία είχε την επίβλεψη της ανασκαφικής έρευνας, ανέφερε ότι με την αποκάλυψη ολόκληρης της παράστασης φαίνεται ότι πρόκειται για τέσσερις διαφορετικές φάσεις ενός αγώνα, με τέσσερα τέθριππα στον ιππόδρομο. Σημείωσε ότι τα δύο ονόματα, που συνοδεύουν το κάθε τέθριππο, αντιστοιχούν το ένα στον ηνίοχο και το άλλο σε ένα από τα άλογα. Πάνω στο εύριπο, πρόσθεσε, εμφανίστηκε, εκτός από τους ναΐσκους και τους κίονες με τα δελφίνια, ο μηχανισμός με τον οποίο μετρούσαν τους γύρους, που ολοκληρώνονται κατά τον αγώνα.

Εξίσου σημαντικό εύρημα χαρακτηρίζεται και ο πίνακας, που ανεβρέθηκε στο δυτικό άκρο της στοάς, με κυκλικό μοτίβο πλοχμού, μέσα στον οποίο ενσωματώνονται εννέα μετάλλια (οκτώ μετάλλια ανάμεσα στον πλοχμό και ένα στο κέντρο της σύνθεσης), που φέρουν προτομές γυναικείων μορφών.

Σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους, η διευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων, του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μαρίνα Ιερωνυμίδου, είπε ότι «παρόλο που το δάπεδο δεν έχει ακόμη συντηρηθεί και καθαριστεί από τα άλατα, που καλύπτουν τα περισσότερα μετάλλια, μπορούμε ωστόσο, να ταυτίσουμε τις μορφές με τις εννέα μούσες, εφόσον η κάθε μία κρατά το σύμβολο της ιδιότητάς της».

Ο υπουργός Μεταφορών Μάριος Δημητριάδης εξέφρασε τη χαρά και την υπερηφάνεια του, κάνοντας λόγο για ένα «πραγματικά αξιόλογο εύρημα» και υπογράμμισε τον ρόλο του Τμήματος Αρχαιοτήτων στην Κύπρο, λέγοντας ότι «είναι ένα τμήμα που επιτελεί σημαντικό έργο, στο οποίο όλοι πρέπει να είμαστε αρωγοί διότι αναδεικνύει την τεράστια αρχαία κληρονομιά που έχει η Κύπρος». Διαβεβαίωσε, επίσης, ότι η κυβέρνηση και ο ίδιος προσωπικά θα βρίσκονται στο πλευρό τους.

Το ψηφιδωτό
Το ψηφιδωτό απεικονίζει παράσταση αρματοδρομιών σε εξέλιξη εντός ιπποδρόμου και πλούσιο γεωμετρικό διάκοσμο. Η εικονική σκηνή περιλαμβάνει τέθριππα, στα οποία απεικονίζεται όρθιος ο ηνίοχος, τα οποία αγωνίζονται γύρω από τον εύριπο (spina). Κάθε άρμα συνοδεύεται από δύο επιγραφές. Στην ανατολική άκρη του εύριπου διακρίνεται η meta, δηλαδή το σημείο στροφής των αρμάτων, η οποία αποδίδεται ως ένα κυκλικό βάθρο, πάνω στο οποίο στηρίζονται τρεις κώνοι που απολήγουν σε ωό. Πάνω στον εύριπο απεικονίζονται, επίσης, τρεις κίονες που απολήγουν σε τρία χάλκινα δελφίνια, από τα οποία ρέει νερό, και ένας ναΐσκος. Ανάμεσα στα άρματα εμφανίζονται ένας έφιππος άνδρας και δύο πεζοί άνδρες που κρατούν ο ένας μαστίγιο και ο άλλος αγγείο με νερό. Το ψηφιδωτό, που μπορεί να χρονολογηθεί στο πρώτο μισό του 4ου αιώνα μ.Χ., εντυπωσιάζει τόσο για την καλή κατάσταση διατήρησής του όσο και για την υψηλή ποιότητα κατασκευής του.

Το ψηφιδωτό αυτό σε μια περιοχή της ενδοχώρας προσφέρει νέα σημαντικά στοιχεία για την πρωτοβυζαντινή περίοδο στην Κύπρο και προσθέτει στις γνώσεις μας για τη χρήση ψηφιδωτών δαπέδων στο νησί.

Μία ακόμα σπουδαία ανακάλυψη ψηφιδωτού, μετά από το εύρημα της Λάρνακας, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η κυπριακή γη έχει πολλά και σπουδαία να δώσει ακόμα κα να σταδιακά να συμπλήρώνεται το «ψηφιδωτό» του πολιτισμού της Κύπρου.

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ