ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αργύρης Κωνσταντίνου: «Ελλάδα, μια εικόνα, μια ιστορία»

Η παρούσα εκθεσιακή ενότητα κατατίθεται ως άλλος ένας σταθμός σε μία εξελικτική διαδρομή με μεγάλα κεφάλαια

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Της δρος ΝΑΤΙΑΣ ΑΝΑΞΑΓΟΡΟΥ

Με ένα δεξιοτεχνικό σχέδιο που διαχέεται με μολύβι σε χαρτί, μέσα από πολλαπλές γραμμικές διαστρωματώσεις και θεαματικές φωτοσκιάσεις, ο Αργύρης Κωνσταντίνου αγγίζει μνήμες από τη συλλογική παρακαταθήκη και την ιστορική συνείδηση του απανταχού ελληνισμού, με μια προσέγγιση παραστατική, που αποπνέει τρυφερότητα κι ευαισθησία.

Αντλώντας από ένα πλούσιο αρχείο εικόνων και φωτογραφιών που περισυλλέγει εδώ και χρόνια με ενδελέχεια, μεταγράφει με το πολύ ιδιαίτερο ζωγραφικό του ύφος σκηνές και προσωπογραφίες που παραπέμπουν σε μαυρόασπρες χαρακτικές δημιουργίες αλλοτινών εποχών. Συνεπαρμένος από την Ελλάδα και τον κόσμο της, αναδιπλώνει ένα χρονικό διακοσίων χρόνων, κατεξοχήν αφιερωμένο στην Επανάσταση του 1821 και την εθνική παλιγγενεσία, αποτυπώνοντας αφ’ ενός τον απόηχο που εκπέμπει στο σήμερα το σημαδιακό αυτό γεγονός του 19ου αιώνα κι αφ’ ετέρου άλλες καθοριστικές στιγμές του εικοστού, όπως οι βαλκανικοί πόλεμοι του 1912-13, η μικρασιατική καταστροφή και η προσφυγιά του 1922, πριν από ακριβώς μία εκατονταετία, αλλά και η μετέπειτα κυπριακή συμφορά του 1974.

Όλα τούτα τα ορόσημα φιλτράρονται μέσα από το έργο του με καίριες μετωνυμικές αναφορές στη νεοελληνική ψυχή, ως μια ροή που καταγράφει τα συνιστώντα στοιχεία της: εύζωνες της οθωνικής Ελλάδας, μακεδονομάχοι, τσολιάδες, ανώνυμοι κι επώνυμοι, όπως ο Παύλος Μελάς κι ο ζωγράφος Θεόφιλος, μαθητικές παρελάσεις κατά τις εορταστικές επετείους της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου, λαϊκές ενδυμασίες και χοροί από κάθε ελληνική γωνιά, ηπειρωτική και νησιωτική, παραδοσιακές ενασχολήσεις κι επαγγέλματα, λούστροι, τσαγκάρηδες, τσέλιγκες, καμηλιέρηδες, νερουλάδες, καραγκιοζοπαίκτες, κεντήτριες κι υφάντρες, γυναίκες που γνέθουν, ράβουν, φουρνίζουν ή ευπρεπίζουν την αυλή και το σπίτι, θερίζουν ή καλλιεργούν τη γη, γεωργοί κι αγρότισσες, άνθρωποι της υπαίθρου στην καθημερινή εργασία τους, στην αγορά ή στην ψυχαγωγία τους.

Το ταξίδι στο πολιτισμικό μωσαϊκό συνεχίζεται μέσα από την πορτραιτογραφία εμβληματικών μορφών της πολιτικής και του αγώνα, τόσο από τον ελλαδικό όσο και τον κυπριακό χώρο αλλά κι αυτόν της διασποράς, όπως ο Ελευθέριος Βενιζέλος κι ο Χριστόδουλος Σώζος, της λογοτεχνίας, πανελλήνιας και διαλεκτικής, όπως ο Κωστής Παλαμάς, ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Βασίλης Μιχαηλίδης κι εν τέλει της μουσικής και του θεάτρου, όπως η Σοφία Βέμπο, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, η Μαρία Κάλλας, η Νάνα Μούσχουρη, η Κατίνα Παξινού, ο Μάνος Κατράκης, η Έλλη Λαμπέτη, η Μελίνα Μερκούρη, η Ειρήνη Παπά και οι Λεμεσιανοί θεατρικοί σκαπανείς, με τη διεθνή εμβέλεια, Αιμίλιος Χουρμούζιος και Μιχάλης Κακογιάννης. Αυτό είναι το ιερό εικονοστάσι που ο Αργύρης Κωνσταντίνου, εναποθέτει ως σπονδή ευχαριστίας στο σύγχρονο ελληνικό πνεύμα, με τις πεφωτισμένες φυσιογνωμίες του να προσφέρονται ως εικαστικό προσκύνημα τιμής κι ενθύμησης για τον καθένα από μας.

Η παρούσα εκθεσιακή ενότητα του Αργύρη Κωνσταντίνου υπό τον τίτλο «Ελλάδα, μια εικόνα, μια ιστορία» κατατίθεται ως άλλος ένας σταθμός σε μία εξελικτική διαδρομή με μεγάλα κεφάλαια, ανάμεσα στα οποία και οι «Νύφες», που στιγμάτισαν κυριολεκτικά μια δεκαετή πορεία, οι «Υδατογραφίες», οι «Μνήμες αθωότητας», οι «Αγορές», τα «Μιούζικαλ του χτες».

Αργύρη Κωνσταντίνου: «Ελλάδα, μια εικόνα, μια ιστορία», Γκαλερί Γκλόρια, Ζήνωνος Σώζου 3, Λευκωσία.-Τηλέφωνο 22762605. Εως τις 15 Απριλίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ