ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κραυγές με δυνατό κρότο

«Το ουρλιαχτό τους είναι τόσο έντονο που μετουσιώνεται σε γάβγισμα».

Της Νατάσας Αλεξάνδρου

Της Νατάσας Αλεξάνδρου

Βγαίνουν στους δρόμους και ουρλιάζουν με όλη τη δύναμή τους και οι κραυγές τους αντηχούν σ’ όλη την υφήλιο. Ξεδένουν με μανία τις μαντήλες και τις καίνε στη φωτιά που ανάβουν στη μέση του δρόμου. Φτιάχνουν με τα χέρια τα μαλλιά τους αλογοουρά και μπροστά στις κάμερες του κινητού παίρνουν το ψαλίδι και τα κόβουν. Είναι η δική τους επανάσταση. Ο τρόπος τους ν ‘αντισταθούν και να διαμαρτυρηθούν για το θάνατο της 22χρονης Mahsa Amini, που πέθανε από τα βασανιστήρια της αστυνομίας ηθών του ιρανικού ισλαμικού καθεστώτος, επειδή δεν είχε φορέσει «σωστά» τη χιτζάμπ της. Η παραδοξότητα των όσων ζούμε τα τελευταία χρόνια με πανδημίες, πολέμους και απειλές για πυρηνικά, δεν θα μπορούσε να μην επισφραγιστεί με την πρόσφατη φρικαλεότητα. Το «ατυχές γεγονός» όπως χαρακτηρίστηκε από την αστυνομία του Ιράν. Ίσως ήταν η αφορμή για να ανοίξει ο ασκός του Αιόλου. Οι γυναίκες αντιστέκονται και κάνουν σύμβολό τους τη «σημαία από κομμένα μαλλιά», εμπνευσμένες από το έργο της Edith Dekyndt, Indigenous Shadow, 2014.

Οι εικόνες από τις διαδηλώσεις και το μένος τους, μου θύμισαν παρόμοιες εικόνες από το βιβλίο του Παύλου Μάτεση «Η Μητέρα του Σκύλου». Γύρω στη δεκαετία του ‘50, όταν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο, για να τιμωρήσουν τις γυναίκες ελευθέρων ηθών τους έκοβαν τα μαλλιά με ψαλίδι που κουρεύουν τα πρόβατα και αφού τις έβαζαν σε φορτηγό τις έβγαζαν στους δρόμους για να τις γιουχαΐσει ο κόσμος και να τους ρίξει αυγά, στάχτες και ό, τι άλλο φαντάζονταν. Μαζί τους και η μάνα της πρωταγωνίστριας του βιβλίου Ρουμπίνη: «…γαντζωμένη στο πίσω μέρος του φορτηγού δεν μπορούσε να μιλήσει και γάβγιζε σαν σκύλος σερνικός αδικημένος». Το ίδιο και σήμερα. Η οργή, η απελπισία και η αδικία που βιώνουν λόγω φόβου μην παραβιάσουν το συντηρητικό dress code που τους επιβάλλει ο ηθικός νόμος της χώρας. Το ουρλιαχτό τους είναι τόσο έντονο που μετουσιώνεται σε γάβγισμα η ιαχή του οποίου γίνεται κρότος.

Σαν να υπάρχει ένας ανοίκειος κόσμος εκεί έξω, πέρα από εμάς, που μοιάζει τόσο πλασματικός αλλά δυστυχώς δεν είναι. Σ’ έναν κόσμο που η γυναίκα μπορεί να είναι ό, τι θέλει, από πρωθυπουργός, αστροναύτης, πιλότος, να βάζει στόχους και να κάνει όνειρα, κάποιες άλλες βγαίνουν στους δρόμους γεμάτες θυμό και ζητούν να τις ακούσει κάποιος. Το κάνουν και μέσω των social media, αν τους αφήσουν, μιας και υπήρξαν αναφορές για διακοπές στο διαδίκτυο σε περιοχές της χώρας σε μια προσπάθεια να καταπνίξουν την αυξανόμενη οργή. Είναι η λύση τους για την καταπολέμηση λαϊκών εξεγέρσεων. Εξάλλου το ίδιο έκαναν και στο παρελθόν. Συγκεκριμένα το 2019 όταν οργάνωναν κινητοποιήσεις για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Η Δύση αντιδρά με τις ΗΠΑ να επιβάλλουν κυρώσεις στην ιρανική λεγόμενη αστυνομία ηθών, ενώ η υπηρεσιακή ύπατη αρμοστής του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Νάντα αλ Νασίφ, εκφράζει την ανησυχία της για το θάνατο της νεαρής και όλων όσων ακολούθησαν.

Παρακολουθούμε τα όσα γίνονται, μπορούμε να κάνουμε κάτι; Αμέτοχοι θεατές σε κάτι που είναι τόσο μακριά από μας και εξακολουθούμε να ζούμε στη δική μας αποστειρωμένη πραγματικότητα, ψάχνοντας να τελειοποιήσουμε τις ατέλειές μας. Θα μπορούσε να γίνει μάθημα για όλες εμάς τις «τυχερές» και τις «προνομιούχες» την επόμενη φορά που θα γκρινιάξουμε γιατί δεν μας πέτυχε η ρίζα. Γυναίκες, κάποιες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, κρύβουν τα μαλλιά και τα κορμιά τους, παλεύουν για τη ζωή και τη χαμένη τους αξιοπρέπεια. Ζουν την απόλυτη φρίκη και τον μνημειώδη εξευτελισμό, προσπαθώντας να υπακούσουν σε ισλαμικούς νόμους που του επιβάλλουν καθεστώτα. Η βαναυσότητα που υπόκεινται δεν μπορεί με τίποτα να μεταβάλει την κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Και τι έκανε η νεαρή Μάχσα Αμινί; Άφησε λίγα μαλλιά της να φανούν έξω από το χιτζάμπ της και το πλήρωσε με την ίδια της την ζωή. Η οργή εξαπλώνεται και ήδη μετράνε δεκάδες νεκρούς ενώ πολλοί διαδηλωτές, μεταξύ των οποίων και άντρες, κυνηγήθηκαν και ξυλοκοπήθηκαν με ρόπαλα.

Ίσως ο θάνατος της, ν’ αποτελέσει την ιδανική ευκαιρία που ζητούσαν οι γυναίκες που ζουν σ’ ένα καταπιεσμένο καθεστώς που τους επιβλήθηκε μετά την επανάσταση του 1979, όπου σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο (Σαρία) του Ιράν, είναι υποχρεωτικό για τις γυναίκες να καλύπτουν τα μαλλιά τους και να φορούν μακριά και φαρδιά ρούχα για να μη διαγράφεται η σιλουέτα τους. Όσες τον παραβιάζουν αντιμετωπίζουν δημόσια επιτίμηση, σύλληψη και πρόστιμα. Αν οι γυναίκες δεν καλύπτουν τα μαλλιά τους, δεν τους επιτρέπεται να πάνε στο σχολείο ή να βρουν δουλειά. Πρόκειται για τις μεγαλύτερες διαδηλώσεις που έχει δει η Ισλαμική Δημοκρατία από το 2019, όταν ο κόσμος είχε βγει στους δρόμους εξοργισμένος για τις τιμές του πετρελαίου.

Πώς νιώθω; Ως γυναίκα; Σοκαρισμένη. Ακάλυπτη, εκτεθειμένη με τον τρόπο που λειτουργεί η κάθε μορφή βίας. Ζούμε σε δύσκολες εποχές, δεν ξέρω αν είναι η συντέλεια αυτή, αλλά είναι καιρός να ξυπνήσουμε από το λήθαργο και να σπάσουμε τη γυάλα της ασφαλείας μας, και αυτό μας αφορά όλους. Δεν θα έχουμε πάντα αυτό το προνόμιο. Άλλωστε ποτέ δεν το είχαμε σ’ αυτή τη χώρα.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Νατάσας Αλεξάνδρου

Νατάσα Αλεξάνδρου: Τελευταία Ενημέρωση

«Τελικά υπάρχουν και “αυτοί”. Ζουν ανάμεσά μας και πραγματικά πιστεύουν ότι οι γυναίκες “τα θέλουν και τα παθαίνουν”. Είτε ...
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
«Στην κοινωνία, αυτή την περίοδο, επικρατεί μια βαριά εσάνς που δεν σε αφήνει γενικότερα να χαρείς το καλοκαίρι».
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
Μπορεί να υπάρχει κώδικας σε μία συγκεκριμένη επιχείρηση, αλλά αν παραβιαστεί, δεν σημαίνει αυτόματα ότι δικαιολογείται ...
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
Στα πρόσωπα των ανθρώπων υπάρχει η ανασφάλεια και ο φόβος μιας ασθένειας που μεταλλάσσεται παίρνοντας σβάρνα τα γράμματα ...
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
Μια παύση ίσως από τη ματαιότητα του ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ και τη δυσκοίλια σκέψη ότι ανά πάσα στιγμή ο Τούρκος θα μας κάνει ντου από ...
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
Θα αναρωτηθεί κανείς πόσο απελπιστικά τραγική είναι η κατάσταση σε αυτές τις ηλικίες που η κυβέρνηση καλείται να εξαγοράσει ...
Της Νατάσας Αλεξάνδρου