
Της Νατάσας Αλεξάνδρου
«Αχ και να συνέβαινε κάτι παρόμοιο της Αννίτας, της Σάβιας ή της Ειρήνης δεν θα ήθελα ούτε ως ιδέα να σκεφτώ τι θα γινόταν εδώ στην Κύπρο»… Σας ορκίζομαι αυτό ακριβώς πέρασε από το μυαλό μου παρακολουθώντας τις τελευταίες ημέρες τον «πόλεμο» που γίνεται στη Φιλανδή πρωθυπουργό Σάνα Μαρίν που τι έκανε; Απλά διασκεδάζει τη ζωή της.
Και γιατί όχι άλλωστε; Επειδή είναι Πρωθυπουργός αυτό της στερεί το δικαίωμα της προσωπικής ζωής και της διασκέδασης; Υπάρχει κάποιο εγχειρίδιο που να επιτάσσει πως και τι πρέπει να κάνει ένας κρατικός αξιωματούχος στη ζωή του; Απαγορεύεται κάποιος να απολαμβάνει ένα ποτήρι κρασί; Και αν το κάνει χορεύοντας που είναι το κακό; Δηλαδή αν δεν υπήρχε η κάμερα του κινητού να το καταγράψει θα ήξερε κανείς κάτι; Αντιθέτως, τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα γινόταν. Ίσα ίσα που και η ίδια η Σάνα Μαρίν τόσο άνετα και απελευθερωμένα διασκέδαζε που δεν την ένοιαζε να χαμογελά και να κουνιέται μπροστά στην κάμερα. Φυσικά, δεν μπορούσε να φανταστεί την τροπή που θα έπαιρνε το όλο ζήτημα, μιας και η ίδια θεώρησε ότι από τη στιγμή που βρισκόταν σε ιδιωτικό πάρτι, τα βίντεο δεν θα έβλεπαν το φως της δημοσιότητας.
Βγαίνει μπροστά, μιλά στους τηλεοπτικούς σταθμούς χωρίς έπαρση και αλαζονεία και δεν καταδέχεται ούτε στιγμή να παρασυρθεί στην πολτώδη μάζα του καθωσπρεπισμού. Αντ’ αυτού, εμμένει στην άποψή της ότι στα 36 της χρόνια, γουστάρει να διασκεδάζει και θα συνεχίσει να το κάνει. «Χόρεψα, τραγούδησα και διασκέδασα. Τελείως νόμιμα πράγματα». Σε μια εποχή όπου πρωταρχικό ρόλο έχει η εικόνα, αναρωτιέμαι αν το γενικότερο προφίλ της και το απελευθερωμένο lifestyle της Σάνα Μαρίν είναι αυτό που εκνευρίζει τους πουριτανούς Ευρωπαίους. Και ποιός εγγυάται ότι αυτοί που υποστηρίζουν ότι ξέφρενη ζωή και πολιτική δεν συνδυάζονται, είναι άσπιλοι και αμόλυντοι; Επειδή δεν βγαίνουν τα άπλυτά τους στη φόρα;
Την πάω την Φιλανδή πρωθυπουργό, γιατί δεν έχει να αποδείξει τίποτα και σε κανένα. Ούτε αν είναι συμπαθής τη νοιάζει, ούτε αν δεν είναι. Δηλαδή ο κάθε ένας από μας δεν έχει την οικογενειακή, την επαγγελματική και την προσωπική του ζωή, όπου μπορεί ελεύθερα να είναι ο εαυτός του; Και τι έγινε αν τύχει και ξεφύγεις για λίγο από τη στιγμή που δεν ενοχλείς; Αυτό το καθιστά επιπόλαιο, ρηχό και ανάρμοστο; Πόσο αβάσταχτα επιφανειακά μπορούν να σκέφτονται οι πολιτικοί της αντίπαλοι και όσοι πιστεύουν ότι έχουν πάρει PhD περί ηθικής; Στοχοποιείται και κατηγορείται γιατί τόλμησε να διασκεδάσει; Δηλαδή τι προστάζει το savoir vivre ενός κυβερνητικού αξιωματούχου; Μάλλον μιας κυβερνητικής αξιωματούχου, γιατί σε αντίστοιχη περίπτωση το να χόρευε κάποιος άντρας δεν θα έλεγαν ούτε ότι κολάζει, ούτε ότι προκαλεί.
Οι πιο ανοικτόμυαλοι δε, την χαρακτηρίζουν ως την πιο cool Πρωθυπουργό που υπήρξε ποτέ. Και επειδή η φεμινιστική ευαισθησία είναι έντονη σε τέτοιες στιγμές, χάρμα οφθαλμών είναι βίντεο δεκάδων γυναικών που ανέβασαν στους προσωπικούς τους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις δείχνει να χορεύουν, ως ένδειξη υποστήριξης στην πρωθυπουργό.
Γυναίκες κάθε ηλικίας χορεύουν σε τραπέζια, σκάφη, καναπέδες, και αναρωτιούνται προς τι όλος αυτός ο χαμός;
Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο πως από τη μια στιγμή στην άλλη, όλη η προσοχή αντί να στρέφεται στο έργο που επιτελείς, γυρίζει στην προσωπική σου ζωή με μεμονωμένα περιστατικά. Ξαφνικά, εκεί που τα Μέσα, της έμπλεκαν το εγκώμιο για το νεαρό της ηλικίας της και την ικανότητα της να ηγείται στην πρωθυπουργία της χώρας σε τόσο δύσκολους καιρούς (διαχείριση covid, πόλεμος στην Ουκρανία), βρέθηκε στο να της ασκείται σκληρή κριτική γιατί της αρέσει να διασκεδάζει. Η λάσπη εναντίον της βέβαια, ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν είχε εμφανιστεί σε κλαμπ μετά από συνάντηση με Yπουργό, ο οποίος είχε βγει θετικός στον covid.
Και τι έγινε; Χόρευε! Και ο κόσμος σοκάρεται – ακόμα προσπαθώ να καταλάβω - μουρμουρά, συζητάει, γράφει έξαλλα status στα social, αλλά επί της ουσίας κανένας δεν ξέρει γιατί το κάνει. Κοινωνίες διψούν για αίμα, κυρίως από σκανδαλώδεις κλειδαρότρυπες, και βρίσκουν την ευκαιρία να χτυπήσουν ό,τι δεν είναι politically correct. Τα πάντα στην υπηρεσία του καθωσπρεπισμού, τα πάντα στην υπηρεσία της εικόνας, τα πάντα στην υπηρεσία του θεαθήναι. Καμία ιδιότητα δεν μπορεί να ξορκίσει το γεγονός ότι πάνω απ’ όλα είσαι άνθρωπος, με συναισθήματα, ανάγκες και αδυναμίες.