ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Υπάρχει υστέρηση σε έργα υποδομής

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Στην Ελλάδα τίθεται αυτόν τον καιρό σε λειτουργία το γρήγορο τραίνο που θα συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη σε χρόνο κάτι παραπάνω από τρεις ώρες. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο σε μια χώρα που αντιμετωπίζει έντονα οικονομικά προβλήματα. Γενικά στην Ελλάδα φαίνεται να υλοποιούνται αρκετά έργα υποδομής, όπως μεγάλα οδικά δίκτυα, αναβάθμιση λιμανιών και αεροδρομίων και το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Στην Κύπρο η οικονομική κρίση υπήρξε πιο ήπια από ό,τι στην Ελλάδα και η ανάκαμψη της οικονομίας κινείται σε ψηλότερους ρυθμούς. Θα περίμενε κανείς ότι αυτό θα επιτάχυνε την υλοποίηση έργων υποδομής. Εξάλλου η σημασία των έργων υποδομής για την οικονομική ανάπτυξη είναι αυτονόητη. Είναι πολύ δύσκολο να φανταστεί κάποιος μια χώρα να επιτυγχάνει οικονομική ανάπτυξη χωρίς την ύπαρξη μοντέρνων βασικών υποδομών στις συγκοινωνίες, τις επικοινωνίες και στην ενέργεια. Ή, αν υπάρξει ανάπτυξη, είναι πολύ δύσκολο αυτή να διατηρηθεί χωρίς σύγχρονες βασικές υποδομές. Τα έργα υποδομής γίνονται συνήθως από το κράτος είτε με την πρωτοβουλία του κράτους. Κι αυτό γιατί ένα οικονομικό χαρακτηριστικό αυτών των έργων είναι ότι απαιτούν μεγάλες επενδύσεις και οι αποδόσεις τους δεν έρχονται σύντομα, αλλά επισυμβαίνουν σε βάθος χρόνου.

Θα μπορούσε κάποιος να επισημάνει ότι στην Κύπρο υπάρχει υστέρηση σε έργα υποδομής. Στη Λευκωσία, για παράδειγμα, η συγκοινωνία είναι προβληματική. Κατά καιρούς συζητείται η λειτουργία τραμ. Όμως κατά τη γνώμη μου εκείνο που λείπει, ενώ έχει σχεδιαστεί εδώ και πολλά χρόνια είναι η ύπαρξη ενός περιφερειακού δρόμου, ώστε να μην περνά αναγκαστικά όλη η κίνηση μέσα από την πόλη. Ταυτόχρονα, το σύστημα των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών αποδεικνύεται ακριβό για τον δημόσιο ταμείο και μάλλον αναποτελεσματικό. Υπάρχει η αίσθηση ότι θα πρέπει να σχεδιαστεί με άλλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα να υπάρχουν ισχυρά οικονομικά κίνητρα για τις εταιρείες στο να αυξήσουν τον αριθμό των επιβατών. Από την παρούσα κυβέρνηση έχει εξαγγελθεί, χωρίς όμως πρακτική ένδειξη υλοποίησης, η κατασκευή τελεφερίκ που θα συνδέει το Τρόοδος με τη Λεμεσό. Μπορεί να μην είναι το πιο σημαντικό έργο υποδομής, όμως, αν γίνει, θα έχει την αξία του και μπορεί να καταστεί εμβληματικό.

Όσον αφορά τις επικοινωνίες, θα μπορούσαν οι πόλεις και τα χωριά της Κύπρου να αποκτήσουν δωρεάν ευρυζωνική σύνδεση σε όλους τους χώρους. Είναι κάτι που κατά καιρούς ακούγεται, χωρίς όμως να υπάρξει οποιαδήποτε εξέλιξη.

Τέλος όσον αφορά ενέργεια, εδώ και πολλά χρόνια είχε εξαγγελθεί η παραγωγή ηλεκτρισμού με φυσικό αέριο ώστε το ηλεκτρικό ρεύμα να στοιχίζει πιο φτηνά και η παραγωγή του να ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον. Παρόλο που η ΑΗΚ διαθέτει ήδη τα δυνατότητα να παράγει ηλεκτρικό ρεύμα με την καύση φυσικού αερίου, το έργο αυτό έχει καθυστερήσει υπερβολικά με αποτέλεσμα να πληρώνουμε πολύ ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ