ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εκτός πεζοδρομίων τα ηλεκτρικά σκούτερ

Ετοιμάζεται νομοσχέδιο για νομοθετική ρύθμιση της χρήσης τους - Πολλές οι καταγγελίες και τα ατυχήματα - Ικανοποιημένη η Αστυνομία

Φρένο στην ανεξέλεγκτη χρήση ηλεκτρικών ατομικών μέσων διακίνησης, που πληθαίνουν ολοένα και περισσότερο στην Κύπρο, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια (σκούτερ), φιλοδοξεί να βάλει το νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών. Η δημόσια διαβούλευση για το προσχέδιο του νομοσχεδίου που ρυθμίζει τη διακίνηση των σκούτερ ολοκληρώθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου. Με τη νομοθετική ρύθμιση του θέματος αναμένεται να μπεί τάξη αναφορικά με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών ατομικών μέσων στους δρόμους της Κύπρου καθώς μέχρι σήμερα η νομοθεσία είναι ανύπαρκτη.

«Πονοκέφαλος» για Αστυνομία

Η προσπάθεια για νομοθετική ρύθμιση έπεφτε συνεχώς στο κενό ενώ η χρήση των σκούτερ αυξάνεται σε συνδυασμό με τα παράπονα που δέχεται η Αστυνομία σχετικά με τη χρήση τους, αλλά και τα τροχαία ατυχήματα τα οποία πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο. Η Αστυνομία έχει ασκήσει αρκετές πιέσεις για νομοθετική ρύθμιση, καθώς κατά καιρούς είχαν σημειωθεί αρκετά σοβαρά ατυχήματα με ηλεκτρικά σκούτερ με αποκορύφωμα το θανατηφόρο δυστύχημα τον Αύγουστο του 2019 στη Λεωφόρο Φραγκλίνου Ρούσβελτ στη Λεμεσό με θύμα 48χρονη, η οποία επέβαινε σε ηλεκτρικό σκούτερ (τύπου πατίνι) και συγκρούστηκε με όχημα που οδηγούσε 35χρονος.

Όπως ανέφερε στην «Κ» ο Διευθυντής της Τροχαίας Αρχηγείου Γιαννάκης Γεωργίου, «η νομοθετική ρύθμιση ήταν μια απαίτηση της Αστυνομίας καθώς θα πρέπει να παταχθεί το φαινόμενο, όπου οποιοσδήποτε ανεύθυνα οδηγεί σκούτερ σε πεζόδρομους ή πεζοδρόμια θέτοντας σε κίνδυνο συνανθρώπους του ενώ πλέον αυτό θα ρυθμιστεί». Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου, αρκετές υποθέσεις που αφορούν ατυχήματα με ηλεκτρικά σκούτερ έλαβαν την δικαστική οδό. Ωστόσο, παρέμειναν στάσιμες λόγω του κενού στη νομοθεσία. Σύμφωνα με τον Διευθυντή της Τροχαίας Αρχηγείου, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις παραλιακές πόλεις, όπως στην Αγία Νάπα και την Πάφο, όπου αρκετοί χρήστες ηλεκτρικών σκούτερ διακινούνταν πάνω στα πεζοδρόμια με αποτέλεσμα να προκύπτουν τραυματισμοί ακόμη και παιδιών.

Σε ό,τι αφορά στο προσχέδιο του νομοσχεδίου, η Αστυνομία είχε αποστείλει τις δικές της εισηγήσεις. Οπως ανέφερε ο κ. Γεωργίου, σχετικά με το θέμα της πρόνοιας που αφορά στην ασφάλεια έναντι τρίτου, η Αστυνομία είχε κάποιους ενδοιασμούς, διότι όπως εξηγεί, το ηλεκτρικό πατίνι (σκούτερ) δεν θεωρείται μηχανοκίνητο όχημα. Ωστόσο, η Αστυνομία έχει συμφωνήσει με τη συγκεκριμένη πρόνοια του προσχεδίου.

Ο υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, εμφανίζεται αποφασισμένος να υλοποιήσει τον στόχο του Υπουργείου και οι λειτουργοί εργάζονται πυρετωδώς ώστε το νομοσχέδιο να είναι έτοιμο μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου και να προωθηθεί για νομοτεχνικό έλεγχο στη Νομική Υπηρεσία. Όπως ανέφερε στην «Κ» ο Γεν. Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Σταύρος Μιχαήλ, το Υπουργείο εξετάζει και μελετά όλες τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί κατά τη δημόσια διαβούλευση. «Θα δούμε ποιες απόψεις θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο και θα το προωθήσουμε στη Νομική Υπηρεσία προτού οδηγηθεί για έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο και ακολούθως στη Βουλή», σημειώνει. Το προσχέδιο του νομοσχεδίου τιτλοφορείται ως «ο περί της Ρύθμισης της Διακίνησης των Ποδηλάτων και άλλων Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2020».

Το προσχέδιο περιλαμβάνει τον ορισμό της Συσκευής Προσωπικής Κινητικότητας, τον καθορισμό του ελάχιστου εξοπλισμού μιας τέτοιας Συσκευής, των νομικών ρυθμίσεων για διακίνηση της Συσκευής Προσωπικής Κινητικότητας, τη ρύθμιση του ελέγχου αγοράς και τις διαδικασίες αδειοδότησης εταιρειών ενοικίασης Συσκευών Προσωπικής Κινητικότητας αλλά και την επιβολή σχετικών ποινών σε περίπτωση αδικημάτων. Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου ως συσκευή προσωπικής κινητικότητας ορίζεται η αυτοκινούμενη με οποιασδήποτε μορφής ενέργεια κατασκευή, η οποία δύναται να μεταφέρει ένα καθήμενο ή ιστάμενο πρόσωπο, για την οδήγηση της η συσκευή διαθέτει ένα τιμόνι και τουλάχιστον ένα κινητήριο άξονα καθώς και τουλάχιστον δύο τροχούς ως σημεία επαφής.Προτείνεται η χρήση για άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω, ο χρήστης θα πρέπει να φέρει προστατευτικό κράνος, ενώ δεν επιτρέπεται η μεταφορά επιβάτη ο οποίος δεν είναι άνω των 12 ετών. Το προσχέδιο προβλέπει παράλληλα την απαγόρευση διακίνησης σε αυτοκινητόδρομο ή δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Επιπλέον, προτείνεται όπως ο χρήστης διαθέτει ασφάλεια έναντι τρίτου.

Στις πρόνοιες συμπεριλαμβάνονται προδιαγραφές του εξοπλισμού όπως ειδικό καμπανάκι ή σειρήνα. Για τη λειτουργία εταιρειών ενοικίασης και κυκλοφορίας ενοικιαζόμενων σκούτερ στα όρια Δήμων ή κοινότητων οι εταιρείες θα πρέπει να εξασφαλίζουν σε ετήσια βάση άδεια λειτουργίας και κυκλοφορίας στους οικείους Δήμους ή κοινότητες. Ο Δήμος / κοινότητα στο πλαίσιο της αδειοδότησης θα πρέπει να ελέγχει και να καταγράφει στην άδεια τα ακόλουθα: - νόμιμη εγγραφή της εταιρείας - έλεγχο εκπλήρωσης των απαραίτητων προϋποθέσεων - ασφαλιστική κάλυψη έναντι τρίτου - ο Δήμος / κοινότητα μέσω των Συμβουλίων τους θα καθορίζουν το πλαίσιο αδειοδότησης ενοικίασης και κυκλοφορίας των εταιρειών ενοικιάσεως.

Ποινές μέχρι 2000 ευρώ ή φυλάκιση

Στο προσχέδιο του νομοσχεδίου προβλέπεται επιβολή προστίμου μέχρι και €1000 ή ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες, μεταξύ άλλων σε περιπτώσεις, όπου ιδιοκτήτης σκούτερ/πατινιού ή υπεύθυνος για τη διαχείριση και τη φύλαξη του δεν έχει λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να αποτρέψει τη χρήση από άτομα ηλικίας κάτω των 16 ετών. Η ίδια ποινή προβλέπεται εάν ο χρήστης χρησιμοποιεί σκούτερ/πατίνια σε οποιοδήποτε αυτοκινητόδρομο ή σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, ή δεν διαθέτει ασφάλεια έναντι τρίτου ή διακινείται σε μη επιτρεπόμενο χώρο διακίνησης.

Επιπλέον, προβλέπεται πρόστιμο μέχρι €2000 ή ποινή φυλάκισης μέχρι έξι μήνες ή και τα δυο σε περίπτωση που άτομο κατασκευάζει ή συναρμολογεί ή εισάγει ή πωλεί σκούτερ/πατίνια που προορίζεται να χρησιμοποιείται σε επιτρεπόμενους χώρους διακίνησης στη Δημοκρατία και δεν έχει μεριμνήσει ώστε η εν λόγω συσκευή να διαθέτει τον ελάχιστο εξοπλισμό, πρόσωπο που είναι διαχειριστής, εργαζόμενος ή ο κατά νόμο υπεύθυνος της εταιρείας ενοικίασης σκούτερ/πατινιού και δεν τηρεί την άδεια ενοικίασης και κυκλοφορίας.

Περιλαμβάνεται επίσης πρόνοια για επιβολή προστίμου όταν το πρόσωπο που χρησιμοποιεί σκούτερ/πατίνια δεν συμμορφώνεται με τις ενδείξεις της σήμανσης και των φωτεινών σηματοδοτών τροχαίας που ρυθμίζουν την τροχαία κίνηση. Το πρόστιμο προτείνεται και σε περιπτώσεις όπου ο χρήσης βρίσκεται εκτός της καθορισμένης λωρίδας διακίνησής του ή δεν παραχωρεί προτεραιότητα στη διέλευση πεζού, ο οποίος κινείται ή έχει εκδηλώσει έγκαιρα την πρόθεσή του να κινηθεί σε διάβαση πεζών ή όταν διασταυρώνει ποδηλατόδρομο ή ποδηλατολωρίδα ή όταν σταθμεύει, τοποθετεί ή εγκαταλείπει το σκούτερ/πατίνια του σε πλατεία, πεζόδρομο ή πεζοδρόμιο ή οδόστρωμα δρόμου κατά τρόπο που εμποδίζει ή είναι δυνατό να εμποδίζει την ελεύθερη διακίνηση πεζών, ποδηλατών ή άλλων συσκευών.

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια τα ηλεκτρικά σκούτερ κερδίζουν έδαφος έναντι άλλων μέσων διακίνησης, καθώς πρόκειται για ιδιαίτερα οικονομικά μέσα που φθάνουν τα 20 χλμ/ ώρα. Αποτελούν μία εναλλακτική λύση έναντι του αυτοκινήτου. Εύκολα στη χρήση και φιλικά προς το περιβάλλον, τα ηλεκτρικά σκούτερ αποτελούν μία νέα τάση η οποία αναμένεται να καθορίσει το μέλλον της διακίνησης. Γι’ αυτόν τον λόγο, η νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος αποτελεί κύρια προτεραιότητα για την ασφάλεια όλων όσοι διακινούνται στους δρόμους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X