ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι 4 ελευθερίες

Στη διάσκεψη της Γενεύης εκείνο που προέκυψε ως όφελος της ουσίας του Κυπριακού ήταν ότι στην παρουσία και της Τουρκίας άνοιξε το κεφάλαιο «Εγγυήσεις-Ασφάλεια». Έτσι διαφάνηκε ότι η Άγκυρα δεν μπορεί, ενώπιον της διεθνούς κοινότητας, να επιμένει σε όρους παρελθόντος αιώνος με μονομερή επεμβατικά δικαιώματα. Ως αντίβαρο ο Τούρκος υπ. Εξωτερικών εισήγαγε στη συζήτηση το ζήτημα των 4 ευρωπαϊκών ελευθεριών για τους τούρκους πολίτες, το οποίο από τη μια μέρα στην άλλη έγινε από σύγκλιση μπαμπούλας.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης απέστειλε και ορθώς, επιστολές προς όλους τους θεσμικούς φορείς της Ε.Ε. και αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων με τις οποίες ενημερώνει αλλά και ζητά στήριξη με συλλογική αντίδραση. Τι είναι όμως αυτός ο μπαμπούλας; Επειδή είναι αξίωμα ότι «φοβάσαι αυτό που δεν γνωρίζεις», αναζητήσαμε τη γνώση από επαΐοντες και επιστήμονες. Μάθαμε λοιπόν ότι υπάρχει μια σύγκλιση, η οποία όπως συχνά πράττουμε, δαιμονοποιήθηκε από την πλευρά μας, που λέει το εξής: Το 4-1 που αφορούσε την πολιτογράφηση Ελλήνων και Τούρκων πολιτών με την παραχώρησε ιθαγένειας που υπάρχει από το 1960, επεκτείνεται ως αναλογία, διότι τώρα υπάρχουν και οι 4 ελευθερίες που τότε δεν υπήρχαν.

Και όπως στην περίπτωση του μονομερούς επεμβατικού δικαιώματος που δεν γίνεται αποδεκτό από κανένα στη διεθνή κοινότητα, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ότι θα ανοίξει μια πίσω πόρτα στην Ε.Ε. και θα πλημμυρίσει το νησί από Τούρκους πολίτες. Για τις τρεις από τις τέσσερις ευρωπαϊκές ελευθερίες, τη διακίνηση αγαθών, υπηρεσιών και κεφαλαίων η μπάλα είναι στην ίδια την Ε.Ε. με την οποία η Τουρκία βρίσκεται σε διάλογο στο πλαίσιο της Τελωνειακής της Ένωσης και είναι εξαιρετικά δύσκολο να προχωρήσει σε παρεκκλίσεις που θα πλήξουν και τα συμφέροντα των άλλων κρατών μελών.

Το σημαντικό για την περίπτωση της Κύπρου είναι η ελευθερία διακίνησης προσώπων περιλαμβανομένου του δικαιώματος ελεύθερης διακίνησης εργαζομένων. Οι 4 ελευθερίες έχουν μία πτυχή, που αφορά στη διαμονή. Η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων σημαίνει ότι μπορεί να έρθει να δουλέψει κ.λπ., άρα και εκείνο να είναι 4-1 είναι απολύτως λογικό. Τουτέστιν, η τουρκική πλευρά δεν έχει παρά να σεβαστεί τη σύγκλιση που ήδη υπάρχει με τις 4 βασικές ελευθερίες και δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα. Εμείς έχουμε ενώπιόν μας μια σιδεροκέφαλη τη σύγκλιση που τιτλοφορείται «4 ελευθερίες» και όπου σημειώνεται ρητά ότι θα εφαρμόζονται κατά τρόπο που να μην παραβιάζεται η πληθυσμιακή αναλογία του 4-1.

Σε ό,τι αφορά τους τούρκους πολίτες αυτοί θα τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης όπως όλοι οι πολίτες τρίτων χωρών. Ένα παράδειγμα θα ήταν όταν η χώρα χρειάζεται εργατικό δυναμικό. Τότε στους εργάτες από τρίτες χώρες δίνεται μία μη ανανεώσιμη βίζα 4 χρόνων, όπως γίνεται σε όλη την Ε.Ε., ώστε να μην μπορούν να αποκτήσουν στα 5 χρόνια, τη λεγόμενη μακρά παραμονή. Τη βίζα αυτή, στην ομοσπονδιακή π.χ. Γερμανία τη δίνει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και όχι η κυβέρνηση ενός κρατιδίου. Το ίδιο θα ισχύσει και στην Κύπρο.

Κι επειδή το συμφωνημένο 4-1 αποτελεί ήδη ειδική ρύθμιση, διασφαλίζοντας ότι οι πολίτες τρίτων χωρών, όπως η Τουρκία στην προκειμένη περίπτωση, παίρνουν βίζα μη ανανεώσιμη, το ζήτημα κλείνει εδώ. Το να κινδυνολογούμε από τη στιγμή που είμαστε κράτος μέλος και είμαστε υποχρεωμένοι να ενεργούμε στο πλαίσιο του κεκτημένου λαμβάνοντας υπόψη και τα συμφέροντα των εταίρων μας και ενώ έχουμε στο χέρι μια σύγκλιση είναι είτε εκ του πονηρού είτε ως να βλέπουμε από μακριά μια μπανανόφλουδα, σαν το γνωστό ανέκδοτο, και να εκνευριζόμαστε διότι θα την πατήσουμε.

X