ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 23:58
 

Απολαύστε υπεύθυνα.

Του Ιάσονα Σενέκκη

Του Ιάσονα Σενέκκη

Οι ανήλικοι πίνουν αλκοόλ γιατί το θεωρούν κουλ και διαγωνίζονται με τους φίλους τους ποιος θα λιποθυμήσει πρώτος. Οι νέοι πίνουν με κάθε ευκαιρία. Χαρά, λύπη, γιορτή, στο σπίτι, στην έξοδο. Οι ηλικιωμένοι πίνουν αφού λίγο αλκοόλ που και που λένε ότι κάνει καλό. Το χειρότερο είναι ότι μετά το ποτό, σχεδόν όλοι αποφασίζουν να οδηγήσουν.

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ έχει προκαλέσει σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το ένα πέμπτο των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων την τελευταία πενταετία. Το πρόβλημα όμως γίνεται όλο και μεγαλύτερο, αφού ο συνδυασμός κατανάλωσης αλκοόλ και οδήγησης αποτελεί πλέον συνήθεια των Κυπρίων αλλά και των ξένων επισκέπτων ή κατοίκων. Αν σε αυτό προστεθεί και η αύξηση της χρήσης ναρκωτικών, μπορεί εύκολα να καταλάβει ο καθένας ότι η Κύπρος κινείται κυριολεκτικά και μεταφορικά σε επικίνδυνους δρόμους.

Η αλλαγή συμπεριφοράς και συνηθειών μέσω της εκπαίδευσης και της ενημέρωσης των πολιτών παίρνει χρόνια

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι μια πράξη ανευθυνότητας που σε περίπτωση σύγκρουσης έχει τραγικές επιπτώσεις και στον οδηγό, αλλά και στους άλλους χρήστες του δικτύου που θα βρεθούν στον δρόμο του. Σε αντίθεση με τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, που έχει άμεσες συνέπειες μόνο στον οδηγό, το αλκοόλ σκοτώνει αδιάκριτα. Οι τροχαίες συγκρούσεις που προκαλούνται είναι ιδιαίτερα σφοδρές αφού απουσιάζει το στοιχείο της προσπάθειας αποφυγής τους. Οι οδηγοί που έχουν στο αίμα τους αλκοόλ καθυστερούν σημαντικά να αντιδράσουν στην επερχόμενη σύγκρουση. Φρενάρουν την τελευταία στιγμή ή καθόλου, δεν κάνουν κανένα ελιγμό για να αποφύγουν τη σύγκρουση, μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα ή φεύγουν εκτός δρόμου. Το κοκτέιλ αλκοόλ, αυξημένη ταχύτητα και μη χρήση ζώνης ή κράνους, που δυστυχώς εμφανίζεται μόνιμα στο μενού της οδηγικής συμπεριφοράς στην Κύπρο, είναι θανατηφόρο.

Η αντιμετώπιση του φαινομένου δεν είναι εύκολη. Η αλλαγή συμπεριφοράς και συνηθειών μέσω της εκπαίδευσης και της ενημέρωσης των πολιτών παίρνει χρόνια. Πολλά χρόνια. Γύρω στα τριάντα λένε οι ειδικοί στην οδική ασφάλεια. Έτσι, πρέπει παράλληλα να βρεθούν άμεσες λύσεις πριν χαθεί εντελώς ο έλεγχος και η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη. Μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την αλλαγή των κακώς εχόντων και μείωση των θανάτων από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ανήκει στους πολίτες. Στη νέα γενιά που είναι πλήρως ενημερωμένη για τους κινδύνους και ανησυχεί για το μέλλον της. Αυτοί οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες πρέπει να χρησιμοποιήσουν όσους τρόπους γνωρίζουν για να κρατήσουν μακριά από το τιμόνι φίλους και συγγενείς που έχουν καταναλώσει αλκοόλ. Και δεν χρειάζεται καμία εξειδίκευση ή εκπαίδευση για να γίνει αυτό εφικτό από τον καθένα. Σε κάθε έξοδο, γλέντι ή γιορτή πρέπει να ορίζεται ένας οδηγός που δεν θα πιει. Ένα ταξί για το πήγαινε-έλα μιας παρέας είναι ένα μικρό επιπλέον έξοδο που εξασφαλίζει όμως σε τεράστιο βαθμό το ότι όλοι θα είναι εκεί και την επόμενη μέρα για να πιουν μαζί ένα καφέ και να μοιραστούν στιγμές και χαρές. Όχι νοσοκομεία και κηδείες.

Το υπόλοιπο μερίδιο της ευθύνης για άμεσες λύσεις βρίσκεται στα χέρια της Αστυνομίας. Αυστραλοί εμπειρογνώμονες που βρέθηκαν πρόσφατα στην Κύπρο δήλωσαν ότι για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα και άμεση μείωση στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, πρέπει να εξαπλασιαστούν τα αλκοτέστ ανά έτος. Πρέπει να γίνονται παντού και πάντα. Κατά τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο τη νύχτα ή αν υπάρχει υποψία ή μετά από ατύχημα όπως συμβαίνει τώρα. Να γίνουν ρουτίνα σε κάθε τροχονομικό έλεγχο και σε κάθε εκστρατεία. Πρέπει να δοθεί το μήνυμα στους οδηγούς ότι ανά πάσα στιγμή θα ελεγχθούν αν έχουν καταναλώσει αλκοόλ. Η πραγματοποίηση αλκοτέστ σε κάθε έλεγχο θα αυξήσει κατακόρυφα τον αριθμό οδηγών που θα περάσουν τη διαδικασία, με σκοπό στο άμεσο μέλλον να ελέγχεται τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο ο κάθε ένας. Αυτό δεν απαιτεί τίποτε παραπάνω από την προμήθεια ικανοποιητικού αριθμού των φτηνών αναλωσίμων(στομίων) για τις συσκευές αλκοτέστ και δέκα δευτερόλεπτα από το χρόνο του κάθε αστυνομικού και οδηγού για την πραγματοποίηση του ελέγχου.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει στους δρόμους η Κύπρος είναι μεγάλο. Δυστυχώς επικράτησε η άποψη ότι δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμο και σε συνδυασμό με τις ξεπερασμένες αντιλήψεις για την απόλυτη ευθύνη των οδηγών, χάθηκε χρόνος που κόστισε ακριβά σε ζωές και τραυματισμούς. Υπάρχουν όμως λύσεις. Κάποιες δύσκολες, χρονοβόρες και με υψηλό κόστος αλλά και άλλες απλές, άμεσα εφαρμόσιμες και αποτελεσματικές. Πολίτες και αρμόδιοι πρέπει να το πάρουν απόφαση τώρα. Φτάνει πια! Χάθηκαν άδικα πολλές ζωές.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ιάσονα Σενέκκη

Σχόλια αναγνωστών

Αστυνομική επιχείρηση για την εκκένωση κτιρίου στα Εξάρχεια

«Αντε επιτελους, μετα απο 40 χρονια αποφασισε η ελλαδα να συμπεριφερθει σαν κανονικο κρατος. Ελπιζω ...»
Ντόμπρος Κελαήδης  |  22:52

Παρασκήνιο με ουρά από τις πολιτογραφήσεις

«Προεδρικό ή γιάφκα; Ιδού το ερώτημα!!!»
Ai Em  |  09:38

Εξαπλάσια απ' ό,τι θεωρείτο προηγουμένως η ηλικία του Νείλου

«Ας μην ξεχνούμε ότι το όνομα του ποταμού Νείλος είναι καθαρά αρχαίο Ελληνικό από το γιο του Κόδρου, ...»
Ανδρέας Μάλης Μαυρομιχάλης  |  22:26

Παρασκήνιο με ουρά από τις πολιτογραφήσεις

«Ο Νουρής σαν βουλευτής πιέζει για ικανοποιήσεις συμφερόντων και «πολεοδομικές χαλαρώσεις» όπως με το ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  10:43

Ιάσονας Σενέκκης: Τελευταία Ενημέρωση

X