ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η άκρως επικίνδυνη δεύτερη ευκαιρία

Στην αναμονή της δίκης, οι κατηγορούμενοι θα μπορούν να οδηγούν κανονικά

Σε μία προσπάθεια να βρεθούν οι τρόποι που θα βοηθήσουν στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και η Αστυνομία ανταγωνίζονται το τελευταίο διάστημα στο ποιος θα ανακοινώσει τα πιο εντυπωσιακά και πρωτότυπα, για τα δεδομένα της Κύπρου, μέτρα.

Μετά την πρόσφατη συνέδρια του Συμβουλίου Οδικής Ασφαλείας ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Μεταφορών η άμεση στέρηση άδειας οδηγού σε όσους εντοπίζονται να διαπράττουν σοβαρά τροχαία αδικήματα. Λίγες ημέρες μετά ανακοινώθηκε από τα ίδια χείλη ότι διερευνάται και η εγκατάσταση του συστήματος SCOOT σε όλα τα φώτα τροχαίας. Αυτό, δήλωσε ο κύριος Καρούσος, ότι μπορεί να συμβεί είτε μέσω αναβάθμισης του υφιστάμενου συστήματος που εγκαταστάθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και λειτουργεί μόνο σε εννιά σηματοδότες ή αν αυτό δεν είναι εφικτό μέσω νέας διαδικασίας προσφορών για εγκατάσταση νέου συστήματος. Την περασμένη Δευτέρα ήταν η σειρά της Αστυνομίας να βγει στο προσκήνιο. Σε συνέχεια της απόφασης για την άμεση στέρηση άδειας παραβατών οδηγών, η Αστυνομία ανακοίνωσε τις προϋποθέσεις που ένας οδηγός θα χάνει την άδεια του. Εκεί μάθαμε για τη «δεύτερη ευκαιρία» που θα δίνεται σε εξαιρετικά επικίνδυνους οδηγούς.

Ας πάμε να δούμε όμως τι μπορεί σκέφτεται ο μέσος ανήσυχος Κύπριος πολίτης διαβάζοντας τις πιο πάνω ανακοινώσεις. Η εξαγγελία της άμεσης στέρησης άδειας έγινε τίτλος είδησης σε όλα τα μέσα. Ο κόσμος όμως πλέον είναι δύσπιστος. Πέρα από την επικρατούσα αντίληψη ότι η αστυνομία απουσιάζει από το οδικό δίκτυο, που καθιστά τον εντοπισμό μεγάλου αριθμού παραβατών που διαπράττουν σοβαρά τροχαία αδικήματα απομακρυσμένο σενάριο, σε όλες τις συζητήσεις περί του θέματος εκφράστηκε και η ανησυχία ότι ακόμα και να αφαιρεθεί η άδεια από επικίνδυνους οδηγούς, αυτοί θα μπορούν ανεξέλεγκτα να οδηγούν κανονικά όποιο αυτοκίνητο βρεθεί μπροστά τους. Ουσιαστικά η αποτελεσματικότητα του μέτρου αμφισβητείται αφού δεν έχει προταθεί κανένας τρόπος ελέγχου της επιβολής ή όχι της στέρησης άδειας των παραβατών.

Ας δούμε όμως και τι έρχεται στο μυαλό του μέσου ανήσυχου Κύπριου πολίτη όταν ακούει για αναβάθμιση ή εγκατάσταση νέου συστήματος ελέγχου κυκλοφορίας μέσω δημόσιας διαδικασίας υποβολής προσφορών, διαγωνισμού και συμβολαίου. Δεν μπορεί παρά να έρχεται στο μυαλό κάτι άλλο από το ατελείωτο έπος της εγκατάστασης των καμερών στους δρόμους της Κύπρου. Ένα έπος που κάθε χρόνο από το 2007 ανακοινώνεται ότι φτάνει στον τέλος του, αλλά όλο και κάτι συμβαίνει που προκαλεί περαιτέρω καθυστέρηση. Η τελευταία εξέλιξη ήταν η λήξη της τέταρτης παράτασης στις 31 Ιανουαρίου 2020, που είχε δοθεί μετά και την ένατη διαδοχική τροποποίηση στους όρους του διαγωνισμού.

Η «δεύτερη ευκαιρία» ξεπέρασε όμως κάθε πρόσφατη εξαγγελία μέτρων για τον περιορισμό τροχαίων. Και σίγουρα ο μέσος ανήσυχος Κύπριος πολίτης θα πρέπει να ανησυχεί ακόμα περισσότερο μετά τον καθορισμό των παραμέτρων που θα επιφέρουν την ακύρωση της άδειας οδηγών. Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση, πολίτες που θα εντοπίζονται να οδηγούν με ταχύτητες πέραν του 75% του ορίου σε κάθε δρόμο του οδικού δικτύου(π.χ. πάνω από 175χλμ στον αυτοκινητόδρομο ή 88χλμ σε κατοικημένες περιοχές) ή να είναι υπό την επήρεια ναρκωτικών ή υπό την επήρεια αλκοόλ με συγκέντρωση πέραν των 71μg δεν θα έχουν καμία διαφορετική αντιμετώπιση από αυτή που ισχύει, με τραγικά αποτελέσματα, μέχρι σήμερα. Η Αστυνομία μετά από ώριμη σκέψη αποφάσισε ότι στους πιο πάνω, εν δυνάμει δολοφόνους οδηγούς, θα δίνει μια δεύτερη ευκαιρία. Στην αναμονή της δίκης, που μπορεί να πάρει μέχρι και δύο χρόνια, οι κατηγορούμενοι θα μπορούν να οδηγούν κανονικά εκτός και αν διαπράξουν ξανά ένα από τα πιο πάνω αδικήματα. Τότε και μόνο τότε η Αστυνομία θα ζητάει την ακύρωση της άδειας οδηγού τους. Την επόμενη ακριβώς ημέρα της ανακοίνωσης , που ανάμεσα σε άλλα ανέφερε ότι επαγγελματίες οδηγοί που θα διαπράττουν τα πιο πάνω αδικήματα θα υπόκεινται σε άμεση ακύρωση της άδειας τους, συνελήφθη επαγγελματίας με αρχική μέτρηση αλκοτέστ τα τα 171μg και τελική τα 123μg, αφού προκάλεσε τροχαίο ατύχημα με τραυματία αστυνομικό. Έκπληκτος ο μέσος ανήσυχος Κύπριος πολίτης διαπίστωσε ότι η άδεια του οδηγού αυτού δεν ακυρώθηκε αλλά το δικαστήριο του επέβαλε στέρηση μόνο τριών μηνών. Τη στέρηση, και όχι ακύρωση, της άδειας του οδηγού για άγνωστο διάστημα ζήτησε η Αστυνομία με επιστολή της προς το Τ.Ο.Μ. σύμφωνα με δήλωση του Διευθυντή Τροχαίας Αρχηγείου. Η απόφαση αναμένεται.

Είναι φανερό λοιπόν ότι μένοντας μόνο σε εξαγγελίες μέτρων και λύσεων που η εφαρμογή τους αμφισβητείται από την επόμενη ημέρα, δεν μπορεί να υπάρξει ελπίδα για τη βελτίωση της κατάστασης στο οδικό δίκτυο. Η δυσπιστία απέναντι στις αρμόδιες αρχές και την Αστυνομία είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Οι 57 νεκροί των τελευταίων 13 μηνών και οι 400 των τελευταίων 8 χρονών έχουν ριζώσει βαθιά την αμφισβήτηση στο μυαλό του πολίτη. Αυτή τη δυσπιστία και την αμφισβήτηση μπορούν να κάμψουν μόνο πράξεις και όχι λόγια. Μόνο μέτρα που θα δώσουν άμεσα αποτελέσματα χωρίς να ακούγονται πολλά ναι μεν αλλά. Μέτρα χωρίς γραφειοκρατία και περιττές διαδικασίες και υποσχέσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ