ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κινητό τηλέφωνο και αυξημένη τροχαία κίνηση

Του Ιάσονα Σενέκκη

Του Ιάσονα Σενέκκη

Η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα; Όταν η συζήτηση αφορά τη χρήση κινητού και την κίνηση στους δρόμους, το ερώτημα ταιριάζει απόλυτα.

Ο χρόνος που ξοδεύει ο πολίτης στους δρόμους, με χαμηλές ταχύτητες λόγω της αυξημένης κίνησης, ανεβάζει κατακόρυφα την πιθανότητα χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Η ανάγκη της χρήσης των κοινωνικών δικτύων και του διαδικτύου είναι κομμάτι της καθημερινότητας μας, αφού μέσω αυτών ο χρήστης ενημερώνεται, συζητά, κουτσομπολεύει, αυτοπροβάλλεται, διαφημίζει, δουλεύει και οργανώνει τη ζωή του.

Το χρονικό διάστημα κατά την μετακίνηση από και προς τη δουλειά σε ώρες αιχμής, είτε μέσα στο υπερφορτωμένο αστικό δίκτυο ή στον αυτοκινητόδρομο, θεωρείται από τους περισσότερους ως μια καλή ευκαιρία για την κάλυψη των διαδικτυακών αναγκών και διεκπεραίωση των σχετικών υποχρεώσεων. Έτσι, ρίχνοντας μια ματιά στα γύρω οχήματα, θα δει ο καθένας ότι ένα τεράστιο ποσοστό οδηγών έχει στο χέρι ή στο αυτί ένα κινητό τηλέφωνο, δίνοντας απάντηση στο πρώτο μέρος του ερωτήματος. Η αύξηση της τροχαίας κίνησης στο αστικό δίκτυο και η ανάγκη μετακίνησης μεγάλου αριθμού εργαζομένων από πόλη σε πόλη, απαιτούν θυσία όλο και περισσότερου χρόνου. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει αύξηση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.

Η χρήση κινητού εκτοξεύεται στα σημεία μεγάλης συμφόρησης οχημάτων, στις εισόδους και εξόδους των πόλεων, σε κεντρικές λεωφόρους, διασταυρώσεις και φυσικά στα φώτα τροχαίας. Εκεί οι οδηγοί δεν θεωρούν ότι η χρήση κινητού είναι επικίνδυνη ενώ η ευκολία οδήγησης με το ένα χέρι και το ανεβοκατέβασμα των ματιών και του κεφαλιού κατά διαστήματα επιτρέπει πρακτικά την παράλληλη απασχόληση. Η λανθασμένη αυτή εντύπωση και συνήθεια έχει συνέπειες. Μια από αυτές δίνει απάντηση και στο δεύτερο μέρος του ερωτήματος. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση αυξάνει σημαντικά τους χρόνους αντίδρασης των οδηγών στα φώτα τροχαίας, καθυστερεί την εκκίνηση σε σημεία συμφόρησης και προκαλεί μικροατυχήματα που μπλοκάρουν το δίκτυο ακόμα περισσότερο. Κατά συνέπεια, αποτελεί μία από τις πολλές αιτίες που συντείνουν στην αύξηση της τροχαίας κίνησης.

Η σοβαρότερη συνέπεια όμως είναι η απόσπαση προσοχής του οδηγού και το τεράστιο θέμα ασφαλείας που προκύπτει. Το μυαλό ξεφεύγει εντελώς από τη λειτουργία της οδήγησης και μπαινοβγαίνει στον κόσμο του διαδικτύου, της τηλεφωνικής συνομιλίας και των κοινωνικών δικτύων. Η προσοχή του οδηγού στον δρόμο και στο εξωτερικό περιβάλλον περιορίζεται, με αποτέλεσμα να χάνεται η αντίληψη των όσων διαδραματίζονται γύρω του. Ανάμεσα στα αυτοκίνητα κινούνται μοτοσικλέτες, πεζοί, ποδήλατα και το σημαντικότερο οχήματα υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης. Ανεβοκατεβάζοντας τα μάτια και ανοιγοκλείνοντας το μυαλό ο οδηγός αρκείται στο να ελέγχει το αυτοκίνητο μπροστά του, θεωρώντας ότι οδηγεί χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα. Ο έλεγχος των υπολοίπων στοιχείων όμως γίνεται σημαντικά δυσκολότερος. Μια εκκίνηση χωρίς πλήρη αντίληψη του χώρου γύρω από το αυτοκίνητο μπορεί να προκαλέσει ατύχημα με πεζό, ποδηλάτη ή μοτοσικλετιστή. Επιπλέον η αντίδραση και η παραχώρηση προτεραιότητας σε ασθενοφόρα ή πυροσβεστικά οχήματα θα είναι καθυστερημένη, μπερδεμένη και πιθανώς να μην ακολουθεί την αντίδραση των υπολοίπων οχημάτων που κινούνται προς ένα σημείο για να δώσουν χώρο. Η καθυστέρηση που προκαλείται στην άφιξη βοήθειας σε επείγοντα περιστατικά κοστίζει ζωές.

Η χρήση κινητού τηλεφώνου στον αυτοκινητόδρομο είναι εγκληματική. Με ταχύτητες πέραν των 100 χιλιομέτρων την ώρα, τα δευτερόλεπτα απόσπασης προσοχής μεταφράζονται σε μερικές δεκάδες χαμένα μέτρα αντίδρασης του οδηγού και πλήρους ακινητοποίησης του αυτοκινήτου σε έκτακτο περιστατικό. Επιπρόσθετα, η αντίδραση λόγω της απασχόλησης με το κινητό τηλέφωνο είναι σπασμωδική και πανικοβάλλει τον οδηγό σε πολλαπλάσιο βαθμό σε σχέση με την αντίδραση που θα έχει αν είναι συγκεντρωμένος στην οδήγηση.

Είναι αξιοσημείωτη η άγνοια του κινδύνου και η αδιαφορία που επιδεικνύουν οι Κύπριοι στους δρόμους καθημερινά. Η απουσία οργανωμένων ελέγχων και η 30μηνη μέχρι τώρα προσπάθεια της βουλής να προχωρήσει σε αύξηση των ποινών, μεγεθύνουν το πρόβλημα και καθιστούν πλέον αυτή την παραβατική συμπεριφορά, συνηθισμένη και αποδεκτή. Μια μικρή προσπάθεια εκ μέρους των οδηγών για βελτίωση των κακώς εχόντων στον τρόπο που οδηγούν και μερικές συντονισμένες ενέργειες από τους αρμόδιους, θα φέρουν άμεσα αποτελέσματα και θα σώσουν πρωτίστως ζωές και δευτερευόντως χρόνο και ταλαιπωρία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ιάσονα Σενέκκη

Σχόλια αναγνωστών

Μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλη κουβέντα μη πεις

«ΑΡΧΙΚΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ ήταν πως τα Δημόσια Νοσηλευτήρια θα ...»
YIANNOULIS  |  13:46

H «Κ» αποκαλύπτει την πρόταση του ΟΚΥπΥ που απέρριψε η ΠΑΣΥΚΙ

«ΑΡΧΙΚΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ ήταν πως τα Δημόσια Νοσηλευτήρια θα ...»
YIANNOULIS  |  13:44

Υπ. Υγείας: Παραμύθι τα περί ιδιωτικοποίησης των δημόσιων νοσοκομείων

«ΑΡΧΙΚΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ ήταν πως τα Δημόσια Νοσηλευτήρια θα ...»
YIANNOULIS  |  13:43

Υπ. Υγείας: Παραμύθι τα περί ιδιωτικοποίησης των δημόσιων νοσοκομείων

«ΑΡΧΙΚΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για την εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ ήταν πως τα Δημόσια Νοσηλευτήρια θα ...»
YIANNOULIS  |  13:42

Ιάσονας Σενέκκης: Τελευταία Ενημέρωση

X