ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τροχαίες συγκρούσεις. Υπάρχουν άμεσες λύσεις;

Την εβδομάδα που πέρασε βρέθηκαν στον ίδιο χώρο για πρώτη φορά στην Κύπρο δεκάδες εμπειρογνώμονες και ειδικοί στην οδική ασφάλεια. Ανάμεσα σε αξιωματούχους και λειτουργούς κρατικών υπηρεσιών και της Αστυνομίας, πανεπιστημιακούς ερευνητές και πολίτες, βρέθηκαν έξι πολύπειροι Αυστραλοί ακαδημαϊκοί του Monash University Accident Research Centre, ειδικοί στην οδική ασφάλεια, και ο εκπρόσωπος του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας στην Ευρώπη για την πρόληψη της βίας και των τραυματισμών. Με συνδυασμένη εμπειρία στον τομέα πέραν των 150 χρόνων είδαν, άκουσαν και μελέτησαν τα δεδομένα της οδικής ασφάλειας στην Κύπρο όπως αυτά παρουσιάστηκαν από τους εκπροσώπους των εμπλεκομένων υπηρεσιών και της Αστυνομίας. Η πολύμηνη ενημέρωση που προηγήθηκε του συνεδρίου και η πραγματοποίηση του πρώτου κύκλου εργασιών τον περασμένο Μάιο, έδωσαν στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να καταλήξουν σε ιδιαίτερα σημαντικά συμπεράσματα και δράσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την άμεση μείωση των σοβαρών τροχαίων συγκρούσεων.

Επειδή τα πιο πάνω ακούγονται λίγο πολύ κλισέ και ο κάθε ανήσυχος πολίτης έχει διαβάσει πολλές ανακοινώσεις τύπου που να περιγράφουν αποτελέσματα παρόμοιων συσκέψεων κατά καιρούς, η ανάλυση των μέτρων που προτάθηκαν και συμφωνήθηκαν επιβάλλεται. Η μείωση των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τροχαία μπορεί να γίνει πραγματικότητα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό θα επιτευχθεί μόνο με άμεσα μέτρα που δεν απαιτούν γραφειοκρατικές διαδικασίες, επένδυση σημαντικών κεφαλαίων και ιδιαίτερο συντονισμό ανάμεσα στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Όποια μορφή εξάρτησης μέτρων από τους τρείς πιο πάνω παράγοντες είναι δεδομένο ότι τα καταδικάζει είτε σε αποτυχία είτε σε τεράστια καθυστέρηση εφαρμογής. Και δεν υπάρχει πλέον μία τέτοια πολυτέλεια.
Από τα πέντε μέτρα που συμφωνήθηκαν το πρώτο αφορά την αύξηση της χρήσης της ζώνης ασφαλείας, των παιδικών καθισμάτων και του κράνους. Η αλλαγής στάσης εκ μέρους των οδηγών, επιβατών και μοτοσικλετιστών θα επιτευχθεί με συνδυασμό ενημέρωσης του κοινού και στοχευμένης αστυνόμευσης και επαναλαμβανόμενης τιμωρίας των παραβατών. Η αστυνομία οφείλει να βρει τον τρόπο έτσι ώστε οι χιλιάδες τροχονομικοί έλεγχοι να επικεντρωθούν πλέον σε σημεία κλειδιά όπου είναι εφικτή σε πρώτη φάση η ενημέρωση των χρηστών του δικτύου και ακολούθως ή ταυτόχρονα η καταγγελία όσο το δυνατόν περισσότερων παραβατών για τα πιο πάνω αυτοκτονικά και δολοφονικά αδικήματα.

Θα υπάρξει αντίδραση και αναμένεται να υπάρξει και έντονη δυσαρέσκεια για την αύξηση των καταγγελιών. Δεν υπάρχει και δεν πρέπει να υπάρχει όμως καμία αμφιβολία ή ένσταση για την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας, των παιδικών καθισμάτων και του κράνους και οποιαδήποτε αντίδραση στην επιβολή του νόμου είναι αδικαιολόγητη. Πως είναι δυνατόν να θυμώσει ένας γονιός αν καταγγελθεί γιατί μεταφέρει το παιδάκι του χωρίς παιδικό κάθισμα; Χρειάζεται ο νόμος ή η αστυνομία για να επιβάλει στον κάθε κηδεμόνα την ασφαλή μεταφορά του παιδιού του; Πόσο θράσος μπορεί να έχει ένας μοτοσικλετιστής για να αντιδράσει στο πρόστιμο που θα λάβει επειδή δεν φοράει κράνος; Ποια μπορεί να είναι η δικαιολογία και ποια η εναλλακτική που έχει στο μυαλό του ο κάθε μοτοσικλετιστής που δεν φοράει κράνος σε περίπτωση σύγκρουσης;

Πρέπει να αντιληφθούν όλοι οι χρήστες του οδικού δικτύου ότι ο κίνδυνος για σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο, ακόμα και σε συγκρούσεις με χαμηλές ταχύτητες, είναι πραγματικός και δεν κάνει καμία διάκριση. Η αστυνομία πρέπει να βρει τρόπο να περάσει τα σωστά μηνύματα και να αντισταθεί σθεναρά στην αναμενόμενη μαζική δυσαρέσκεια που θα δημιουργηθεί. Οι απαντήσεις στους αντιδρώντες πρέπει να είναι αποστομωτικές και να μην αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης των προθέσεων των αυξημένων μέτρων.
Έχοντας υπόψη τα πιο πάνω και με συντονισμένες προσπάθειες από την αστυνομία αλλά και στήριξη από το ορθά σκεπτόμενο μέρος της κοινωνίας η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η μείωση των θυμάτων είναι εφικτές άμεσα. Πρέπει ως υπεύθυνοι πολίτες να στηρίξουμε την κάθε προσπάθεια. Κανένας στόχος δεν είναι εξωπραγματικός. Η μόνη απάντηση στην ερώτηση πόσοι θάνατοι από τροχαία είναι αποδεκτοί, είναι κανένας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ