ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ποιον ενοχλεί λίγη διαφάνεια;

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Γίνεται πολύς λόγος τις τελευταίες μέρες για το e-kalathi. Πρόκειται για την ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία προωθείται με στόχο την καθημερινή ανάρτηση των τιμών προϊόντων σε υπεραγορές, ώστε ο καταναλωτής να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τα σημεία από τα οποία μπορεί να προμηθευτεί τα προϊόντα της επιλογής του, στο πιο συμφέρον για τον ίδιο κόστος αγοράς. Η πρόταση πέρασε από το Υπουργικό και οδηγείται για κατάθεση στη Βουλή. Βεβαίως η συζήτηση εκεί αναμένεται ότι θα είναι έντονη, όπως προμηνύουν άλλωστε και οι έντονες διαφωνίες που εκφράστηκαν σε σχέση με το εν λόγω εγχείρημα, από τους εμπλεκόμενους φορείς.

Η βασική διαφωνία έγκειται στο ότι, ήδη ο ανταγωνισμός λειτουργεί σε πολύ καλά επίπεδα στον κλάδο των υπεραγορών, και πως με την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου, επιχειρείται κρατική παρέμβαση στον κλάδο και στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Ας μας εξηγήσουν με ποιο τρόπο θα προκαλέσει στρεβλώσεις το μέτρο, το οποίο βεβαίως και δεν θεωρείται ότι θα λύσει το πρόβλημα του πληθωρισμού. Σε καμία περίπτωση. Είναι όμως ένα εργαλείο το οποίο επιτρέπει την άμεση σύγκριση τιμών μεταξύ των υπεραγορών. Δηλαδή αντί ο καταναλωτής να ελέγχει ένα προς ένα τα φυλλάδια των υπεραγορών, θα μπαίνει σε μία εφαρμογή και θα ενημερώνεται για το κόστος του καλαθιού στις πλησιέστερες υπεραγορές. Μάλλον πρόκειται για εργαλείο που ενισχύει τη διαφάνεια. Γιατί αυτό να αποτελεί πρόβλημα;

Μήπως μπορεί να θεωρηθεί ζήτημα για τις μικρότερες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν την ευχέρεια των μεγαλύτερων υπεραγορών, σε θέματα τιμολόγησης των προϊόντων; Είναι αυτές με ετήσιο κύκλο εργασιών 2 εκατ., οι οποίες εντάχθηκαν στο νομοσχέδιο με νέα ρύθμιση, και μετά τις αντιδράσεις που είχαν εκφραστεί ότι μένουν εκτός οι μικροί, και ο νόμος θα τις αδικήσει. Τελικά ποιους θα ζημιώσει το μέτρο και ποιες στρεβλώσεις μπορεί να προκαλέσει στον κλάδο;

Επικαλούνται την ίδια ώρα, το γεγονός ότι το μέτρο δεν λειτούργησε με ιδιαίτερη επιτυχία στην Ελλάδα, εφόσον φάνηκε ότι δεν το χρησιμοποιούν οι καταναλωτές. Και πάλι ποιο το ζήτημα που προκύπτει; Στην τελική, ας το χρησιμοποιούν όσοι επιθυμούν. Ποιον ενοχλεί η διαφάνεια.

Από την άλλη εκφράζεται και η άποψη ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι αποσπασματικό και ο μόνος τρόπος να είναι αποτελεσματικό, είναι με την ταυτόχρονη και συνδυαστική εφαρμογή και του εργαλείου «Καλάθι του Νοικοκυριού», το οποίο περιλάμβανε προϊόντα από 50 κατηγορίες σε χαμηλές τιμές. Για το συγκεκριμένο μέτρο είχε γίνει προσπάθεια, η οποία στην πορεία δεν ευδοκίμησε. Και πάλι τότε εκφράστηκαν οι ίδιες διαφωνίες και αντιδράσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό, περί στρέβλωσής του, και το ότι επρόκειτο για ένα μέτρο αχρείαστο, εφόσον υπάρχει πληθώρα προσφορών στα προϊόντα. Τελικά, εκείνο το εργαλείο δεν εφαρμόστηκε τότε και ερχόμαστε στο σήμερα, να θεωρείται επάναγκες για τη σωστή εφαρμογή του εργαλείου που προωθείται τώρα. Διαφωνίες τότε, διαφωνίες και τώρα και στο μεταξύ τίποτα δεν αλλάζει.

Και η συζήτηση αναλώνεται για ένα μέτρο το οποίο δεν αναμένεται ότι θα μειώσει τις τιμές των προϊόντων. Σίγουρα αυτό που θα πρέπει να απασχολεί περισσότερο τους καταναλωτές, είναι το αν θα εφαρμοστεί τελικά η μείωση του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης, ένα μέτρο το οποίο θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε από πέρσι, βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας. Αυτό δεν έγινε, και το μπαλάκι πέρασε στη νέα κυβέρνηση. Στην ουσία δεν έχει ληφθεί καμία ουσιαστική απόφαση για ελάφρυνση του κόστους στο λιανικό τροφίμων. Αλλά τα νέα είναι καλά για τους καταναλωτές. Οι τιμές αυξάνονται με πιο χαμηλούς ρυθμούς. Δεν μειώνονται, ούτε καν μένουν σταθερές, απλώς αυξάνονται με χαμηλότερες ταχύτητες. Οπότε όλα καλά.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μαρία Ηρακλέους: Τελευταία Ενημέρωση

Εντυπωσιακές είναι για παράδειγμα οι αυξήσεις στις αφίξεις τουριστών από αγορές που μέχρι πρότινος δεν ήταν στον χάρτη, ...
Της Μαρίας Ηρακλέους
X