ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Κομισιόν, τα διαβατήρια και εμείς

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Του Πάμπου Παπαγεωργίου

Διάβασα με αρκετή προσοχή την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα των σχεδίων παραχώρησης δικαιώματος παραμονής και ιθαγένειας. Η έκθεση αυτή κυκλοφόρησε την Τετάρτη και έκτοτε σχολιάζεται ποικιλοτρόπως. Είναι σημαντικό να περιγραφεί τι ακριβώς λέει και εισηγείται η έκθεση αυτή, αποφεύγοντας συναισθηματισμούς και εξάρσεις. Κάπως ανορθόδοξα να επισημάνω εξαρχής την κατάληξη της έκθεσης. Η έκθεση, λοιπόν, δεν εισηγείται την κατάργηση των σχεδίων για παραμονή και διαβατήρια. Προτείνει τη δημιουργία μιας επιτροπής ειδικών, οι οποίοι θα φροντίσουν να υπάρχει καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των χωρών για τα σχέδια αυτά, ώστε πληροφορίες και αποφάσεις ενός κράτους να είναι γνωστές και στα άλλα κράτη. Η ομάδα αυτή θα ετοιμάσει, επίσης, κάποιες προτάσεις για να περιοριστούν δυνητικοί κίνδυνοι όσον αφορά θέματα ασφάλειας, διακίνησης μαύρου χρήματος και φοροδιαφυγής μέσω των σχεδίων αυτών.

Πώς παρουσιάζεται η Κύπρος στην έκθεση; Η χώρα μας είναι μία από τις τρεις χώρες που δίνουν υπηκοότητα έναντι χρημάτων. Οι άλλες δύο είναι η Μάλτα και η Βουλγαρία. Αυτό από μόνο του δεν είναι τιμητικό. Από την άλλη στην αποτίμηση για τα επιμέρους θέματα και την αντιμετώπιση πιθανών κινδύνων η κατάσταση στην Κύπρο περιγράφεται πιο θετικά ή εν πάση περιπτώσει λιγότερο αρνητικά από τις άλλες δύο χώρες. Μάλιστα, προκαλεί εντύπωση η πληροφορία που παρέχεται στην έκθεση ότι η Κύπρος έχει θέσει περιορισμό παραχώρησης 700 υπηκοοτήτων τον χρόνο, ενώ η Μάλτα έχει όριο τους 1800 επενδυτές (εξαιρούνται τα μέλη της οικογένειάς τους) και μάλιστα δήλωσε την πρόθεσή της να διπλασιάσει αυτόν τον αριθμό.

Από την έκθεση δε φαίνεται ότι τα σχέδια αυτά συνιστούν σοβαρά κίνδυνο είτε σε θέματα ασφαλείας είτε σε θέματα ξεπλύματος μαύρου χρήματος ή φοροδιαφυγής. Εξάλλου, κάποιος ο οποίος θέλει να κάνει κάτι παράνομο δεν είναι λογικό να το επιδιώξει μέσω αίτησης για παραχώρηση υπηκοότητας και να στρέψει την προσοχή πάνω του. Το πιο πιθανόν είναι να διεκπεραιώσει αμφιβόλου νομιμότητας δραστηριότητες μέσω εταιρειών εγγεγραμμένων σε υπεράκτια κέντρα. Πάντως, η έκθεση δεν ασχολείται καθόλου με τις στρεβλώσεις που μπορούν να επιφέρουν στη δομή μιας μικρής οικονομίας τέτοια σχέδια, ούτε την επίδρασή τους πάνω σε ζητήματα κατανομής του εισοδήματος ή και άλλα κοινωνικά ζητήματα, όπως είναι η διαθεσιμότητα της στέγης για τον ντόπιο πληθυσμό. Τέτοια ζητήματα θα πρέπει να εξεταστούν και να αντιμετωπιστούν εντοπίως. Το σχέδιο για την παραχώρηση υπηκοότητας υπήρξε μία από τις λίγες πηγές εξωτερικών επενδύσεων μετά την κατάρρευση του τραπεζικού τομέα και τη βαθιά ύφεση που ακολούθησε. Σήμερα, αν θεωρηθεί ότι η οικονομία βρίσκεται ακόμα και σε ευαίσθητη φάση, η διατήρηση ενός τέτοιου σχεδίου, εκτός από το να λάβει υπόψη τις ευρωπαϊκές ανησυχίες, θα πρέπει να τύχει εξορθολογισμού ως προς την επίδρασή του στην κυπριακή οικονομία και κοινωνία. Κι αυτό για να γίνει θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το γενικότερο συμφέρον και όχι μόνο τα ειδικά συμφέροντα συγκεκριμένων ομάδων με ισχύ και επιρροή. Η έκθεση της Κομισιόν, από τη στιγμή που δεν εισηγείται κατάργηση αυτών των σχεδίων, αφήνει αυτό το περιθώριο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
X