Kathimerini.gr
Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για την αναβάθμιση των F-16 Block 50, με αρμόδιες πηγές να επισημαίνουν στην «Κ» πως αν η Αθήνα επιθυμεί το πρόγραμμα να έρθει ως «ουρά» στη μετατροπή των 82 F-16 Block 52 σε Viper, θα πρέπει να στείλει άμεσα το επίσημο αίτημα (LOR for LOA) στην αμερικανική κυβέρνηση.
Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαν να διασφαλιστούν η ομαλή μετάβαση από το ένα πρόγραμμα στο άλλο και η διατήρηση σε λειτουργία της γραμμής παραγωγής που στήθηκε στην ΕΑΒ.
Σε διαφορετική περίπτωση, εξαιτίας των χρονοβόρων διαδικασιών που απαιτούν τα προγράμματα FMS (Foreign Military Sales), η γραμμή της ΕΑΒ κινδυνεύει να μείνει ανενεργή για έως και ένα έτος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό που προσελήφθη για την αναβάθμιση των Block 52.
Το χρονοδιάγραμμα
Στην Ουάσιγκτον ανέμεναν την ελληνική απάντηση τον περασμένο Οκτώβριο, θέτοντας ως «όριο» τα τέλη του μήνα, ώστε να τρέξουν οι διαδικασίες και η αναβάθμιση των μαχητικών να συνεχιστεί απρόσκοπτα και μετά το 2027. Πλέον, μέσω των καναλιών επικοινωνίας των δύο πλευρών, διαμηνύεται στην Αθήνα ότι θα πρέπει να «κλειδώσει» την απόφασή της έως τον Ιανουάριο.
Επιπλέον, το ενδεχόμενο ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των 82 F-16 νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, στο δεύτερο τρίμηνο του 2027, εντείνει ακόμη περισσότερο την πίεση στην Αθήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιστολή (LOR) είναι έτοιμη εδώ και καιρό, με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του υπουργείου Εθνικής Aμυνας και συγκεκριμένα της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων να εξετάζουν γραμμή προς γραμμή τις προβλέψεις του προγράμματος ώστε να μηδενιστεί το περιθώριο λάθους.
Προηγήθηκαν, εξάλλου, πολύμηνες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο αεροπορικό επιτελείο και την κατασκευάστρια εταιρεία ώστε να συμπεριληφθούν μόνο τα απαραίτητα για την αποστολή των 38 μαχητικών αεροσκαφών συστήματα και να συγκρατηθεί το κόστος κοντά στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ, παραμένοντας εντός του προϋπολογισμού της ελληνικής πλευράς.
Εισηγήσεις για περισσότερα F-35;
Το σενάριο για περισσότερα F-35 αντί της αναβάθμισης των Block 50 φαίνεται ότι μπαίνει στον πάγο, καθώς τόσο οι Αμερικανοί όσο και οι Eλληνες επιτελείς δείχνουν να προτεραιοποιούν τα F-16.
Πηγές με γνώση των διαδικασιών αναφέρουν στην «Κ» ότι η Αθήνα σχεδιάζει ούτως ή άλλως να ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον 20 F-35 μετά τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Ακόμημ όμως, και αν το έκανε τώρα, τα αεροσκάφη δεν θα ήταν διαθέσιμα πριν από την περίοδο 2035-2040, εξαιτίας της μεγάλης λίστας παραγγελιών που διαχειρίζεται ήδη η κατασκευάστρια Lockheed Martin.
Εως τότε, όμως, η Πολεμική Αεροπορία χρειάζεται να διατηρεί έναν σύγχρονο δικτυοκεντρικό στόλο 180-200 μαχητικών αεροσκαφών, όπως άλλωστε ορίζει η επικαιροποιημένη δομή δυνάμεων.
Με την επικείμενη απόσυρση των F-4 Phantom και την προμήθεια επιπλέον Rafale να συζητείται προς το παρόν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η αναβάθμιση των 38 Block 50 στην έκδοση Viper είναι «μονόδρομος».
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί η αδυναμία που καταγράφεται επί του παρόντος σχετικά με την αξιοποίηση των υλικών και των απαρτίων που αφαιρούνται από τα 82 F-16 κατά τη μετατροπή τους σε Viper. Η Αθήνα υπολόγιζε ότι από την πώλησή τους θα μπορούσε να εξασφαλίσει ένα σημαντικό ποσό με το οποίο θα χρηματοδοτούσε μέρος της αναβάθμισης των Block 50. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα υποσυστήματα, αξίας δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ παραμένουν στα ράφια της ΕΑΒ, αναμένοντας την καταγραφή και αξιοποίησή τους.



























