ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πώς συνέβη το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη: Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη

Τα ερωτήματα που προκύπτουν για τη λειτουργία του δικτύου

ΠΗΓΗ: skai.gr

Τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος με τη σύγκρουση των δύο τρέων στα Τέμπη αναζητούν οι αρμόδιοι, παράλληλα με τη μεγάλη επιχείρηση διάσωσης και απεγκλωβισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ο πρώτος άνθρωπος που οδηγήθηκε για κατάθεση και συνελήφθη, είναι ο σταθμάρχης. Εκτός του 59χρονου, στη δικογραφία που σχηματίστηκε, περιλαμβάνονται και ανωμοτί καταθέσεις -ως ύποπτοι- και άλλοι παράγοντες που ενδέχεται να φέρουν μερίδιο της ευθύνης και συγκεκριμένα ένας εκπρόσωπος της εταιρείας και ο κλειδούχος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 59χρονος σταθμάρχης δήλωσε στην κατάθεσή του, ότι ο ίδιος έδωσε εντολή, πατώντας το κουμπί διαχωρισμού, προκειμένου να διαχωριστούν οι γραμμές και η κάθε αμαξοστοιχία να ακολουθήσει τη δική της διαδρομή, σε διαφορετική γραμμή. Κάτι τέτοιο, όπως δήλωσε ο σταθμάρχης, δεν συνέβη, διότι το σύστημα δεν υπάκουσε.

Στην απολογία του φέρεται να δήλωσε: «Πάτησα κανονικά το κουμπί, καθώς το σύστημα είναι αυτοματοποιημένο για να αλλάξει η γραμμή. Έτσι, κάθε τρένο θα έμπαινε σε διαφορετική τροχιά, όμως το σύστημα δε λειτούργησε».

Τα ερωτήματα που προκύπτουν, ωστόσο είναι πολλά:

1)Ο σταθμάρχης, αφού πάτησε το κουμπί διαχωρισμού των γραμμών, πραγματοποίησε έλεγχο αν το σύστημα εφάρμοσε την εντολή του;

2)Γιατί το τρένο μπήκε στην ίδια γραμμή με την εμπορική αμαξοστοιχία, ενώ υπάρχουν δύο γραμμές στο δίκτυο;

3)Συνέβαλε στην πρόκληση του δυστυχήματος μία καθυστέρηση της επιβατικής αμαξοιστοιχίας που υπήρξε στα Παλαιοφάρσαλα, όπως καταγγέλλουν επιβάτες της;

4)Γιατί δεν λειτουργεί το σύστημα φωτοσήμανσης, το οποίο θα μπορούσε να έχει «διορθώσει» το όποιο ανθρώπινο λάθος, ή λάθος του συστήματος, όπως αυτό που επικαλείται ο σταθμάρχης.

Μετά την προανακριτική απολογία του, ο σταθμάρχης θα απολογηθεί και ενώπιον του εισαγγελέα, ο οποίος αναμένεται να ασκήσει τις σχετικές διώξεις.

Συνελήφθη ο σταθμάρχης - Ήταν λίγο διάστημα στο πόστο του

Συνελήφθη και επισήμως πριν από λίγο ο σταθμάρχης του ΟΣΕ από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας, καθώς υπογράφηκε η έκθεση σύλληψης από τον εισαγγελέα, ο οποίος παρακολουθεί τις ανακρίσεις για την ανείπωτη τραγωδία έξω από τα Τέμπη.

Ο σταθμάρχης, ηλικίας 59 ετών, σύμφωνα με την Αστυνομία, χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 59χρονος σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί μόλις πριν από έναν μήνα στο πόστο του, ενώ ελέγχεται μία πληροφορία που τον θέλει να ήταν πρώην αχθοφόρος.

Εν τω μεταξύ ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος είναι ήδη στη Λάρισα, ξεκινώντας τις συναντήσεις που θα έχει στο πλαίσιο της έρευνας, από την περιφέρεια Θεσσαλίας.

Live εικόνα από τον τόπο του δυστυχήματος


Τι υποστήριξε στην κατάθεση

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, ο συλληφθείς σταθμάρχης της Λάρισας, στην πολύωρη κατάθεσή του ανέφερε ότι έδωσε εντολή για αλλαγή στην τροχιά αλλά το σύστημα δεν υπάκουσε.

Όπως ανέφερε ο ρεπόρτερ του Σκάι, Θεοδόσης Πάνου, όλα θα ξεκαθαρίσουν όταν φτάσουν στα χέρια των αρχών που ερευνούν την τραγωδία οι καταγεγραμμένες συνομιλίες στα κρίσιμα λεπτά πριν από την στιγμή της σύγκρουσης.

Νωρίτερα ο σταθμάρχης είχε συλληφθεί, με τις κύριες ευθύνες να επιρρίπτονται σε αυτόν για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο κλειδούχος κλήθηκε για εξηγήσεις και έδωσε ανωμοτί κατάθεση στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας που διενεργεί την προανάκριση και συγκεντρώνει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Δήλωση πραγματογνώμονα στον ΣΚΑΪ: Δεν γίνεται μηχανοδηγός να αλλάξει μόνος του γραμμή

Ο πραγματογνώμονας Αν. Δέδες μιλώντας στον ΣΚΑΪ προσπάθησε να εξηγήσει -με τα δεδομένα που έχει έως τώρα- τον λόγο που έγινε η σύγκρουση των δύο τρένων, τονίζοντας ότι το γεγονός ότι δεν υπήρχε οπτικό πεδίο έπαιξε το ρόλο του, αλλά τον σημαντικότερο είχαν οι σηματοδότες που δεν λειτουργούσαν, ούτε τώρα, ούτε στο παρελθόν.

«Προκύπτουν βασικά στοιχεία για να βγει ένα αρχικό συμπέρασμα. Τα βασικά στοιχεία είναι ότι έχουμε μια αλλαγή γραμμής, από την γραμμή ανόδου προς τη γραμμή καθόδου του συγκεκριμένου intercity που εκτελούσε δρομολόγιο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.

Με εντολή του σταθμάρχη, γιατί δεν γίνεται ο μηχανοδηγός να αλλάξει γραμμή από μόνος του, έχει γίνει αλλαγή της γραμμής και το τρένο στη Λάρισα μπήκε στη γραμμή καθόδου αντί να συνεχίσει στην άνοδο.

Ο λόγος για τον οποίο έγινε αυτό θα αποσαφηνιστεί από τα στοιχεία τα οποία θα προκύψουν, δηλαδή αν υπήρχε πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση της ανόδου ή ότι άλλο.

Αυτό που ενίσχυσε την εξέλιξη του δυστυχήματος ήταν η μη λειτουργία του συστήματος φωτοσήματος και σηματοδότησης της συγκεκριμένης γραμμής.

Και λάθος να γίνει από μηχανοδηγό ή από σταθμάρχη και να πάρει διαφορετική γραμμή ένας συρμός, η ασφαλιστική δικλείδα είναι η φωτοσήμανση, η οποία δεν δούλεψε, όπως και δεν δούλευαν παλαιότερα.

Δεν δούλευαν καθόλου γιατί από ότι άκουσα, αν και είχαν εγκατασταθεί τα συστήματα, και στην αμαξοστοιχία και στις γραμμές, δεν είχαν επικαιροποιηθεί για να δουλέψουν. Δηλαδή δεν ήταν συμβατό το λογισμικό του τρένου με το άλλο λογισμικό.

Οι άνθρωπο έφυγαν λόγο εγκληματικής αμέλειας των υπευθύνων και λόγο του ότι τα συστήματα δεν δούλεψαν. Για εμένα υπάρχει διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, που είναι κακούργημα.

Από τα στοιχεία που έχω, η ταχύτητα του intercity μπορεί να πιάσει σε αυτό το σημείο τα 160χλμ. Αν πολλαπλασιάσουμε αυτή την ταχύτητα με τη μάζα που έχουν τα έξι βαγόνια, κοντά 300 τόνοι, θα βγάλουμε μια τεράστια ορμή.

Αντίστοιχα και σε αυτό το τρένο που κατέβαινε πάλι δεν λειτουργούσε η σηματοδότηση και δεν υπήρχε και οπτική επαφή -καθώς το ένα έβγαινε από το τούνελ- για να προλάβουν να φρενάρουν έστω και λίγο».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: skai.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση