ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Το μυστήριο των εκρήξεων στα τάνκερ

Και οι ελληνικές αρχές στην έρευνα για την πυροδότηση μαγνητικών βομβών σε δεξαμενόπλοια

Του Γιάννη Σουλιώτη

Αστυνομία και Λιμενικό της Ελλάδας συμμετέχουν στην έρευνα για το παγκόσμιο θρίλερ με την πυροδότηση μαγνητικών βομβών σε δεξαμενόπλοια, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων. Στο διάστημα από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, συνολικά έξι τάνκερ έχουν γίνει στόχος βομβιστικών επιθέσεων, με τις πληροφορίες να συνδέουν τα περιστατικά με επιχειρήσεις σαμποτάζ των μυστικών υπηρεσιών της Ουκρανίας. Στο στόχαστρο των επιθέσεων, εξάλλου, έχουν βρεθεί συνολικά έξι δεξαμενόπλοια, με κοινό χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατα δρομολόγιά τους είχαν φορτώσει πετρέλαιο από ρωσικά λιμάνια, όπως το Νοβοροσίσκ και το Ουστ Λούγκα.

Για τη μυστηριώδη υπόθεση, επίσημη δικαστική έρευνα διατάχθηκε αρχικά στην Ιταλία. Κι αυτό διότι στις 15 Φεβρουαρίου σημειώθηκε έκρηξη στο ελληνικών συμφερόντων πλοίο «Seajewel», που είχε καταπλεύσει στο λιμάνι Σαβόνα της Ιταλίας. Τους μήνες που έχουν μεσολαβήσει μέχρι σήμερα και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, στην υπόθεση έχουν εμπλακεί η Διεύθυνση Ασφάλειας του Λιμενικού (ΔΑΠΘΑΣ) αλλά και η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της ΕΛ.ΑΣ.

Το χρονικό

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Στις 17 Ιανουαρίου, ανοικτά του λιμανιού Τζεϊχάν της νοτιοανατολικής Τουρκίας σημειώθηκε έκρηξη στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Seacharm». Το περιστατικό αποδόθηκε σε πυροδότηση βόμβας «πεταλίδας», που άγνωστοι είχαν τοποθετήσει στο κύτος του πλοίου, προκαλώντας του υλικές ζημιές. Ακολούθησε, αρχές Φεβρουαρίου, αντίστοιχη έκρηξη στο δεξαμενόπλοιο «Grace Ferrum» ανοικτά των ακτών της Λιβύης και στις 9 του ίδιου μήνα έκρηξη στο δεξαμενόπλοιο «Koala» στο ρωσικό λιμάνι Ουστ Λούγκα.

Μία εβδομάδα αργότερα, στις 15 Φεβρουαρίου, πυροδοτήθηκε μαγνητική βόμβα στο ελληνόκτητο πλοίο «Seajewel» στην Ιταλία, ενώ ακόμα δύο παρόμοια περιστατικά καταγράφηκαν στις 27 Ιουνίου ανοικτά της Λιβύης με στόχο το ελληνικών συμφερόντων πλοίο «Vilamoura» και στις 6 Ιουλίου στο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου «Eco Wizard», και πάλι στο ρωσικό λιμάνι Ουστ Λούγκα.

Σε εσωτερικές αναφορές τους, οι εταιρείες ναυτικής ασφάλειας, όπως για παράδειγμα η ελληνική «Διάπλους», αποδίδουν τα περιστατικά σε «συντονισμένη επιχείρηση σαμποτάζ» που έχει στόχο πλοία τα οποία μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο. Το «Vilamoura» είχε επισκεφθεί τον Απρίλιο το Ουστ Λούγκα και τον Μάιο το Νοβοροσίσκ πριν βρεθεί στο επίκεντρο επίθεσης με μαγνητική βόμβα. Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα πέντε δεξαμενόπλοια. Στις ίδιες αναφορές επισημαίνεται ότι από αυτοψιακά ευρήματα προκύπτει το συμπέρασμα ότι οι εκρήξεις προκλήθηκαν από σοβιετικού τύπου μαγνητικές βόμβες που είναι γνωστές ως BPM-1 ΚΑΙ BPM-2.

Για τη μία από τις παραπάνω υποθέσεις διεξάγεται επίσημη έρευνα. Πρόκειται για την έκρηξη στο «Seajewel» της ναυτιλιακής εταιρείας Thenamaris, στο διάστημα που το δεξαμενόπλοιο είχε καταπλεύσει στην Ιταλία. Ενεπλάκη Ιταλός εισαγγελέας, ο οποίος μέσω ευρωπαϊκής εντολής έρευνας ζήτησε τη συνδρομή των ελληνικών αρχών. Το «Seajewel» επέστρεψε στην Ελλάδα και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για επισκευή. Κατά την παραμονή του πλοίου στη δεξαμενή, το επισκέφθηκαν Ιταλοί αστυνομικοί, ενώ αυτοψία πραγματοποίησαν στελέχη της Ασφάλειας του Λιμενικού συλλέγοντας –σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες– υπολείμματα του μηχανισμού.

Τα στοιχεία διαβιβάστηκαν στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, η οποία το επόμενο διάστημα θα υποβάλει το τελικό της πόρισμα, προσδιορίζοντας με μέγιστη δυνατή ακρίβεια τα χαρακτηριστικά του μηχανισμού που εξερράγη και προκάλεσε τρύπα στο κύτος του πλοίου. Το πόρισμα θα σταλεί μέσω δικαστικού διαύλου στην Ιταλία, που έχει την ευθύνη της έρευνας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Γιάννη Σουλιώτη

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Ο Αλέκος Φλαμπουράρης γεννήθηκε το 1938 στην Αθήνα. Hταν απόφοιτος του Πανεπιστημίου Γκρατς της Αυστρίας και του Αριστοτελείου ...
Kathimerini.gr
 |  ΕΛΛΑΔΑ
X