ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Λούβρο: Τι ξέρουμε έως τώρα για τη «διάρρηξη των 7 λεπτών»

Το σχέδιο, τα κλοπιμαία και οι αντιδράσεις

ΠΗΓΗ: ΒΒC

Λίγο μετά το άνοιγμα του μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι για τους επισκέπτες της Κυριακής, οι κατά τα φαινόμενα «επαγγελματίες» διαρρήκτες έκαναν την κίνησή τους: Χρησιμοποιώντας έναν γερανό, εισέβαλαν στην αίθουσα όπου φυλάσσονται τα κοσμήματα του γαλλικού στέμματος και έφυγαν, σε λιγότερο από επτά λεπτά, με μία λεία ανεκτίμητης πολιτιστικής -και όχι μονο- αξίας.

Η γαλλική αστυνομία έχει εξαπολύσει ανθρωποκυνηγητό για τη σύλληψη των δραστών, ωστόσο, η παραβίαση της περιβόητης δρακόντειας φύλαξης του μουσείου με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στον κόσμο, έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις στην ήδη τεταμένη γαλλική πολιτική ζωή.

Το Λούβρο, που δέχτηκε σχεδόν 9 εκατομμύρια επισκέπτες το 2024, θα παραμείνει κλειστό έως ότου ολοκληρωθεί η αποτίμηση των ζημιών και η συλλογή των αποδεικτικών στοιχείων.

Πώς εξελίχθηκαν τα γεγονότα

Η διάρρηξη συνέβη την Κυριακή μεταξύ 09:30 και 09:40 τοπική ώρα, λίγο αφότου το μουσείο άνοιξε τις πύλες του για τους επισκέπτες.

Τέσσερα άτομα χρησιμοποίησαν έναν ανυψωτικό μηχανισμό τοποθετημένο σε φορτηγό για να αποκτήσουν πρόσβαση στη Galerie d’Apollon (Γκαλερί του Απόλλωνα) μέσω ενός μπαλκονιού κοντά στον ποταμό Σηκουάνα.

Φωτογραφίες από τον τόπο του συμβάντος καταγράφουν μια σκάλα τοποθετημένη σε όχημα που οδηγούσε σε ένα παράθυρο του πρώτου ορόφου.

Δύο από τους δράστες έκοψαν τα τζάμια με έναν δισκοπρίονο που λειτουργούσε με μπαταρία και μπήκαν στο μουσείο.

Στη συνέχεια, απείλησαν τους φρουρούς, οι οποίοι εκκένωσαν τις εγκαταστάσεις, και έκλεψαν αντικείμενα από δύο γυάλινες προθήκες.

Αμέσως ήχησαν τα συστήματα συναγερμού του μουσείου και το προσωπικό ακολούθησε τα πρωτόκολλα, καλώντας την ασφάλεια και προστατεύοντας τους επισκέπτες.

Οι δράστες επιχείρησαν να βάλουν φωτιά στο όχημά τους, έξω από το μουσείο, αλλά η παρέμβαση ενός υπαλλήλου του Λούβρου τους απέτρεψε.

Πού στρέφονται οι έρευνες

Οπως δήλωσε στο TF1 η υπουργός Πολιτισμού, Ρασιντά Ντατί, στο βίντεο της κλοπής εμφανίζονται οι μασκοφόροι να μπαίνουν «ήρεμα» και να σπάνε τις προθήκες με τα κοσμήματα.

Κανείς δεν τραυματίστηκε στο περιστατικό, με την Ντατί να δηλώνει ότι «δεν υπήρξε βία, ήταν πολύ επαγγελματικό».

Περιέγραψε τους δράστες ως φαινομενικά «έμπειρους», με ένα καλά προετοιμασμένο σχέδιο διαφυγής με δύο σκούτερ.

Η γαλλική αστυνομία αναζητά τέσσερις υπόπτους, μελετώντας τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας ώστε να χαρτογραφήσουν τη διαδρομή διαφυγής των δραστών.

Η όλη επιδρομή έγινε «πολύ, πολύ γρήγορα», δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Λοράν Νουνέζ, και είχε ολοκληρωθεί σε λιγότερο από επτά λεπτά.

Τι εκλάπη

Σύμφωνα με τις αρχές, οι δράστες απέσπασαν οκτώ αντικείμενα, μεταξύ άλλων διαδήματα, περιδέραια, σκουλαρίκια και καρφίτσες, όλα του 19ου αιώνα.

Σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού, στα κλομιμαία περιλαμβάνονται:

  • Μία τιάρα και μία καρφίτσα που ανήκε σητν Αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγο του Ναπολέοντα του Γ’,
  • Σμαραγδένιο περιδέραιο και ζεύγος σκουλαρικιών της αυτοκράτειρας Μαρίας Λουίζας,
  • Τιάρα, περιδέραιο και σκουλαρίκι από τη συλλογή ζαφειριών της βασίλισσας Μαρίας-Αμελίας και της Ορτάνς,
  • Μία καρφίτσα γνωστή ως «καρφίτσα – λειψανοθήκη»
  • Πρόκειται για κοσμήματα φιλοτεχνημένα με χιλιάδες διαμάντια και άλλους πολύτιμους λίθους.

Δύο ακόμη αντικείμενα, μεταξύ των οποίων και το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, βρέθηκαν κοντά στον τόπο του εγκλήματος, προφανώς έχοντας πέσει κατά τη διάρκεια της απόδρασης. Οι αρχές τα εξετάζουν για να διαπιστώσουν αν έχουν υποστεί ζημιά.

Ο Νουνιές χαρακτήρισε τα κλεμμένα κοσμήματα «ανεκτίμητα» και «ανυπολόγιστης πολιτιστικής αξίας».

Εχει ξανασυμβεί κάτι ανάλογο;

Το Λούβρο έχει μακρά ιστορία κλοπών.

Το 1911, ένας Ιταλός υπάλληλος μουσείου κατάφερε να αποσπάσει τη Μόνα Λίζα, έργο τότε ελάχιστα γνωστό στο κοινό, μεταφέροντάς τοκάτω από το παλτό του.

Ο πίνακας ανακτήθηκε μετά από δύο χρόνια και ο δράστης δήλωσε αργότερα ότι τον ώθησε η πεποίθηση ότι το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι ανήκε στην Ιταλία.

Σήμερα, οι πιθανότητες να κλαπεί η Μόνα Λίζα είναι πολύ μικρότερες: ο πίνακας, ίσως ο πιο διάσημος της συλλογής του μουσείου, βρίσκεται σε ένα γυάλινο θάλαμο υψηλής ασφάλειας.

Ένα άλλο διαβόητο επεισόδιο σημειώθηκε το 1956, όταν μια επισκέπτρια πέταξε μια πέτρα στη Τζιοκόντα, προκαλώντας φθορά στο χρώμα κοντά στον αριστερό της αγκώνα – και επιταχύνοντας τη μετακίνηση του έργου πίσω από προστατευτικό γυαλί.

Το 1998, το έργο Le Chemin de Sevres – ένας πίνακας του 19ου αιώνα του Camille Corot – εκλάπη και παραμένει έως σήμερα άφαντος. Το περιστατικό αυτό οδήγησε σε μια μαζική αναθεώρηση της ασφάλειας των μουσείων.

Αντιδράσεις

Το χθεσινό περιστατικό είχε άμεση επίδραση και στην πολιτική σκηνή της χώρας, σε μία τεταμένη συγκυρία, και προστέθηκε στη λίστα προβλημάτων του Εμανουέλ Μακρόν.

«Το Λούβρο είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού μας», έγραψε στο X ο ηγέτης της γαλλικής Ακροδεξιάς, Ζορντάν Μπαρντελά, επιτιθέμενος στον Γάλλο πρόεδρο. «Αυτή η διάρρηξη, που επέτρεψε στους δράστες να κλέψουν κοσμήματα από το γαλλικό στέμμα, είναι μια αφόρητη ταπείνωση για τη χώρα μας. Πόσο μακριά θα φτάσει η παρακμή του κράτους;», διερωτήθηκε

Η ασφάλεια γύρω από τα έργα τέχνης παραμένει αυστηρή, με τη Μόνα Λίζα θωρακισμένη σε μία αλεξίσφαιρη και κλιματιζόμενη προθήκη, ωστόσο, η κλοπή της Κυριακής εγείρει το ερώτημα κατά πόσο τα μέτρα προστασίας είναι εξίσου ισχυρά για τα περισσότερα από 33.000 αντικείμενα του Λούβρου.

«Πώς μπορούν να ανεβαίνουν με ανελκυστήρα σε ένα παράθυρο και να κλέβουν κοσμήματα μέσα στο φως της μέρας; Είναι ασύλληπτο πως ένα τόσο διάσημο μουσείο μπορεί να έχει τόσο προφανή κενά στην ασφάλεια», ανέφερε η Μαγαλί Κιουνέλ, καθηγήτρια Γαλλικών από τη Λυών που επισκεπτόταν χθες το Λούβρο, απηχώντας τη σκέψη πολλών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: ΒΒC

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση

X