ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

360: Η ασφάλεια των εργοταξίων στο προσκήνιο

Η θανάσιμη βουτιά νεαρού από την κορυφή σχεδόν του «360» εγείρει σημαντικά ζητήματα

Το περιστατικό που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης 12/12 στο υπό ανέγερση ψηλότερο κτήριο της Λευκωσίας, αλλά και της Κύπρου, μέχρι στιγμής, θέτει μερικά σημαντικά ερωτήματα τα οποία έχουν σχέση με την ασφάλεια και την φύλαξη των εργοταξίων. Η τραγωδία σημειώθηκε σε ώρες κατά τις οποίες δεν εκτελούνταν εργασίες στον χώρο, με το γεγονός να μας κάνει να διερωτόμαστε κατά πόσο στα εργοτάξια εφαρμόζονται κάποιοι κανόνες ασφαλείας για το κοινό, αλλά και για το ποιοι είναι, με βάση την νομοθεσία, αυτοί οι κανόνες.

Συγκεκριμένα, βάσει πληροφοριών της «Κ», ο νεαρός άνδρας εισήλθε στο κτήριο από το υπόγειο, ανέβηκε στον 33ο όροφό του από τις σκάλες και βρέθηκε σε χώρο ο οποίος δεν παρείχε προστασία. Τα αμείλικτα ερωτήματα που προκύπτουν, αφορούν στο πώς ένας περαστικός πέτυχε με τόση ευκολία είσοδο σε εργοτάξιο στο μέσο της νύχτας, καθώς και στους λόγους που βρήκε ανοικτές τις εισόδους του κτηρίου, ώστε να πετύχει τόσο εύκολα είσοδο σε αυτό από το υπόγειο και να φτάσει μέχρι σχεδόν και την κορυφή του. Μάλιστα, η Αστυνομία, σύμφωνα με πηγές της «Κ», διερευνά το κατά πόσον υπήρχε φύλαξη και σε ποιο βαθμό, του εν λόγω εργοταξίου.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κτήριο το οποίο διαθέτει 34 ορόφους και είναι ύψους 135 μέτρων, ενώ διαθέτει 25 χιλιάδες τ.μ. δομήσιμο εμβαδόν και 9 χιλιάδες τ.μ. στα υπόγεια. Στον 33ο (όροφος από τον οποίο έπεσε ο νεαρός) και 34ο όροφο χωροθετούνται το εστιατόριο και το κλαμπ του κτηρίου, το οποίο είναι ανοικτό τόσο για τους ένοικους όσο και για τους επισκέπτες του κτηρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι, πλέον, κάποια από τα διαμερίσματα του πύργου κατοικούνται, παρά το γεγονός ότι οι εργασίες για την ολοκλήρωσή του βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ασφάλεια εργοταξίων

Οι εν εξελίξει οικοδομικές εργασίες συνεπάγονται την ύπαρξη εργοταξίου, εντός του οποίου πρέπει να απαγορεύεται, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, η είσοδος σε άτομα τα οποία δεν έχουν σχέση με τις εργασίες που εκτελούνται. Χαρακτηριστικά, οι υποχρεώσεις των συντελεστών οποιουδήποτε έργου, αφορούν τα εξής:

- Οι εργολάβοι, υπεργολάβοι και άλλοι εργοδότες που εκτελούν εργασίες σε εργοτάξιο έχουν υποχρέωση για την απομόνωση του χώρου του εργοταξίου, περιλαμβανομένων και των βοηθητικών χώρων αποθήκευσης υλικών και εξοπλισμού, μέσω κατάλληλης περίφραξης επαρκούς αντοχής και ύψους ή μέσω άλλων αποτελεσματικών μέσων για την αποτροπή εισόδου σε αυτό προσωπικού χωρίς σχετική άδεια ή εξουσία.

- Ο Συντονιστής για τα θέματα Ασφάλειας και Υγείας κατά την εκτέλεση του έργου (Συντονιστής Εκτέλεσης) έχει καθήκον να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα, ώστε να επιτρέπεται η είσοδος στο εργοτάξιο μόνο στα πρόσωπα που έχουν τη σχετική άδεια, σύμφωνα με τους κανόνες του εργοταξίου ή σχετική εξουσία.

- Ο Κύριος του Έργου (ιδιοκτήτης του έργου) ή/και ο εργολάβος ολόκληρου του έργου που ορίζει τον Συντονιστή Εκτέλεσης δεν απαλλάσσεται από τις νομικές του υποχρεώσεις, καθώς και τις ευθύνες του στα θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία και έχει ευθύνη στην περίπτωση που ο Συντονιστής Εκτέλεσης δεν λαμβάνει τα πιο πάνω αναγκαία μέτρα.

Για την επιλογή της περίφραξης ενός εργοταξίου, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, πρέπει να προσμετρώνται τα πιο κάτω:

- να αποτρέπεται ή εμποδίζεται η θεληματική ή αθέλητη είσοδος στο εργοτάξιο προσώπων τα οποία δεν έχουν εργασία, τη σχετική άδεια εισόδου ή την εξουσία να εισέλθουν στο εργοτάξιο,

- να απομονώνεται αποτελεσματικά ο χώρος του εργοταξίου, περιλαμβανομένου και του χώρου αποθήκευσης υλικών και αχρήστων καθώς και του χώρου αποθήκευσης των μηχανημάτων και του εξοπλισμού.

- Η επιλογή του είδους της περίφραξης γίνεται πάντοτε με βάση τα αποτελέσματα της γραπτής εκτίμησης κινδύνου (ΓΕΚ) για κάθε εργοτάξιο.

Στην Γραπτή Εκτίμηση Κινδύνου πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πιο κάτω παράμετροι:

Ο περιβάλλοντας χώρος – Η θέση του εργοταξίου:

‒ Δημόσια κτίρια, όπως π.χ. σχολεία, εμπορικά κέντρα, κέντρα αναψυχής ή και άλλες δραστηριότητες που γειτνιάζουν στον χώρο του εργοταξίου ή βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή του εργοταξίου με αποτέλεσμα να υπάρχει αυξημένη διακίνηση του κοινού.

‒ Άλλες δραστηριότητες που υφίστανται ή προβλέπονται να πραγματοποιηθούν στον περιβάλλοντα χώρο όπως π.χ. άλλα εργοτάξια.

‒ Η τροχαία κίνηση (πυκνότητα, όριο ταχύτητας).

‒ Η διακίνηση του κοινού.

Η φύση των εργασιών, όπως π.χ. οι ιδιαίτερες συνθήκες και απαιτήσεις για οδικά έργα, πολυώροφα κτήρια κ.ά.

Οι ιδιαιτερότητες

Στην περίπτωση του «360» εγείρεται ένα άλλο θέμα, το οποίο προκύπτει από το γεγονός ότι ορισμένα από τα διαμερίσματά του ήδη κατοικούνται. Η «Κ» επικοινώνησε με πηγή από το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία ξεκαθάρισε ότι το Τμήμα δεν έχει λάβει ενημέρωση από την Αστυνομία ότι το περιστατικό εμπίπτει στην δική του αρμοδιότητα για διερεύνηση, καθώς δεν διερευνάται ως εργατικό ατύχημα.

Από την στιγμή που κάποια από τα διαμερίσματα κατοικούνται, επεσήμανε, οι ένοικοί τους μπορούν να εισέρχονται στο κτήριο. Σε περίπτωση, όμως, που διαπιστωθεί ότι υπήρξε παράβαση της νομοθεσίας για την φύλαξη του εργοταξίου, πρέπει να ενημερωθεί το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, για να διερευνήσει πιθανά αδικήματα, συμπλήρωσε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X