
Kathimerini.com.cy
Παράπονο κατά του Υπουργείου Υγείας υπέβαλε στο γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως στις 16 Απριλίου 2024 ο κ. ΧΧ, καταγγέλλοντας πλημμελή χειρισμό του αιτήματός του για εγγραφή στο Μητρώο Ασκουμένων Δερματοστικτοποιών και Διαπερνητών Σώματος (Tattoo).
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει, ο παραπονούμενος, ο οποίος ήδη δραστηριοποιείτο ως Δερματοστικτοποιός, επιχείρησε από τις αρχές του 2023 να ενημερωθεί από το Υπουργείο Υγείας σχετικά με τη διαδικασία εγγραφής του στο Μητρώο Ασκουμένων. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, οι απαντήσεις που έλαβε από τους αρμόδιους λειτουργούς ήταν ασαφείς, ενώ του επισημάνθηκε ότι το εν λόγω Μητρώο «δεν είχε ακόμη τεθεί σε ισχύ». Παρόλα αυτά, ο παραπονούμενος απέστειλε τον Μάρτιο του 2023 την αίτησή του προς το Συμβούλιο Εγγραφής Δερματοστικτοποιών, Διαπερνητών Σώματος και Εργαστηρίων Δερματοστιξίας και Διαπέρνησης Σώματος, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή, συνοδευόμενη από όλα τα απαιτούμενα πιστοποιητικά και δικαιολογητικά. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, μέχρι και σήμερα δεν έχει λάβει καμία επίσημη, έγγραφη και σαφή απάντηση από το Συμβούλιο ή το Υπουργείο Υγείας, ούτε ενημέρωση για το στάδιο ή την έκβαση του αιτήματός του.
Στα πλαίσια διερεύνησης του παραπόνου το Γραφείο της Επιτρόπου απηύθυνε στις 3 Ιουνίου 2024 επιστολή προς το Υπουργείο, ζητώντας τις θέσεις και τα σχόλιά του επί του ζητήματος. Με απαντητική επιστολή, ημερομηνίας 7 Ιανουαρίου 2025, το Υπουργείο παρέθεσε συνοπτικά τα ακόλουθα. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει, ο παραπονούμενος είχε ενημερωθεί τηλεφωνικώς στις 2 Μαρτίου 2023 από το Συμβούλιο Εγγραφής Δερματοστικτοποιών για τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Ασκουμένων και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Την ίδια ημέρα, ο παραπονούμενος απέστειλε τα απαιτούμενα πιστοποιητικά, εκτός από εκείνο που πιστοποιεί εκπαίδευση τουλάχιστον 90 ωρών από αναγνωρισμένο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης της ΑνΑΔ, εκκρεμότητα για την οποία, σύμφωνα με το Υπουργείο, είχε ενημερωθεί προφορικά.
Στις 24 Μαρτίου 2023, ο παραπονούμενπς υπέβαλε επίσημα την αίτησή του στο Συμβούλιο, αποστέλλοντας και σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή το σχετικό έντυπο και τα συνοδευτικά έγγραφα. Ωστόσο, στις 7 Φεβρουαρίου 2024, το Συμβούλιο αποφάσισε ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 41 του Νόμου 20(Ι)/2021, καθώς ο παραπονούμενος δεν διέθετε διετή εμπειρία ως Δερματοστικτοποιός πριν από την έναρξη ισχύος του Νόμου, τον Μάρτιο του 2021. Το Συμβούλιο εξέτασε επιπρόσθετα την περίπτωση του με βάση τις πρόνοιες των άρθρων 19 και 20 του ίδιου Νόμου, που προβλέπουν ότι ένα πρόσωπο πρέπει πρώτα να εγγραφεί ως ασκούμενος στο Μητρώο Ασκουμένων και στη συνέχεια να αιτηθεί την εγγραφή του στο Μητρώο Δερματοστικτοποιών. Για την εγγραφή αυτή, απαιτείται η προσκόμιση συγκεκριμένων πιστοποιητικών, μεταξύ των οποίων και εκείνο της εκπαίδευσης στη δερματοστιξία ή/και διαπέρνηση σώματος, διάρκειας τουλάχιστον 90 ωρών. Το Συμβούλιο, όπως αναφέρεται, ζήτησε προφορικά από τον παραπονούμενο να προσκομίσει τα απαιτούμενα έγγραφα ώστε να μπορέσει να εγγραφεί ως ασκούμενος και να ξεκινήσει την πρακτική του άσκηση.
Για πληρέστερη κατανόηση του ζητήματος, το Γραφείο της Επιτρόπου επανήλθε με νέα επιστολή στις 10 Φεβρουαρίου 2025, ζητώντας περαιτέρω διευκρινίσεις από το Υπουργείο σχετικά με την αναγνώριση του πιστοποιητικού εκπαίδευσης που είχε προσκομίσει ο παραπονούμενος, την τυχόν έγγραφη ενημέρωσή του για τη μη αποδοχή του εν λόγω πιστοποιητικού και το κατά πόσο το Μητρώο Ασκουμένων τελεί πράγματι σε ισχύ.
Στην απάντησή του, ημερομηνίας 10 Απριλίου 2025, το Υπουργείο Υγείας διευκρίνισε ότι το πιστοποιητικό που υπέβαλε ο παραπονούμενος δεν πληροί τις προϋποθέσεις του Νόμου, καθώς προέρχεται από μη αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό οργανισμό — ούτε από την ΑνΑΔ ούτε από τη χώρα όπου εδρεύει. Το Υπουργείο ανέφερε επίσης ότι το Μητρώο Ασκουμένων δεν έχει ακόμη ενεργοποιηθεί, αφού, μέχρι σήμερα, δεν έχει εγκριθεί κανένα εργαστήριο δερματοστιξίας για σκοπούς πρακτικής άσκησης, όπως απαιτεί ο Νόμος. Μόνο μία σχετική αίτηση για άδεια λειτουργίας έχει κατατεθεί, η οποία παραμένει υπό εξέταση. Τέλος, το Υπουργείο Υγείας σημείωσε ότι προωθεί τροποποίηση της νομοθεσίας, με στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών και των απαιτήσεων για εγγραφή στα Μητρώα.
Με βάση τα συμπεράσματα της Επιτρόπου Διοικήσεως, όπως αυτά καταγράφονται στην Έκθεσή της, για την κατά προσέγγιση περίοδο από την 24η Μαρτίου 2023, όταν υποβλήθηκε η αίτηση, έως και την 07η Φεβρουαρίου 2024, όταν το Συμβούλιο προέβη στην εξέτασή της, το αίτημα του παραπονούμενου παρέμεινε εκκρεμές. Εν προκειμένω, η παρέλευση χρονικού διαστήματος περί το ένα έτος, παραβιάζει προδήλως την υποχρέωση της Διοίκησης να ασκεί τις αρμοδιότητές της εντός ευλόγου χρόνου, όπως προστάζουν οι διατάξεις του περί των Γενικών Αρχών του Διοικητικού Δικαίου Νόμου του 1999 (Ν. 158(I)/1999). Η, δε, καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στην εξέταση της αίτησης του παραπονούμενου δεν φαίνεται να στηρίζεται, ούτε να δικαιολογείται από οποιεσδήποτε ειδικές συνθήκες. Περαιτέρω, προκύπτει ότι, αν και το αίτημα εξετάστηκε, αφενός ως αίτημα εγγραφής στο Μητρώο Εγγεγραμμένων Δερματοστικτοποιών, στη βάση των μεταβατικών διατάξεων του Νόμου (Άρθρο 41), και αφετέρου ως αίτημα εγγραφής στο Μητρώο Ασκουμένων (Άρθρο 20), το Συμβούλιο παράλειψε ή/και αμέλησε και στις δύο περιπτώσεις να κοινοποιήσει εγγράφως τη βούλησή του προς τον παραπονούμενο, η οποία, κατ’ ουσία, συνίσταται σε άρνηση εγγραφής του στα Μητρώα. Ωστόσο, ο χειρισμός αυτός από πλευράς Συμβουλίου προσκρούει εμφανώς στις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου, και συγκεκριμένα, τα άρθρα 26 όπου αφενός η απόφαση ως προφορική παραμένει αναιτιολόγητη μη δυνάμενη σε αναθεωρητικό έλεγχο αφετέρου στην παραβίαση του άρθρου 5 των περί Γενικών Αρχών του Διοικητικού Δικαίου Νόμου εφόσον παραπονούμενος δεν ενημερώθηκε για τα ένδικα μέσα που είχε στην διάθεση του για να προσβάλει την απόφαση.
Σημειώνεται ότι η τήρηση του τύπου, δηλαδή η έγγραφη κοινοποίηση της απόφασης του διοικητικού οργάνου προς τον/ την αιτητή/τρια, καθώς και η αιτιολόγηση αυτής, αποτελούν ασφαλιστικές δικλείδες της διαφάνειας και εχέγγυα της ασφάλειας δικαίου και της χρηστής διοίκησης, καθώς δίνουν την ευχέρεια στον/στην αιτητή/τρια αφενός να διαπιστώσει και να κατανοήσει τη συλλογιστική πορεία του διοικητικού οργάνου και να αντιληφθεί στη βάση ποιων πραγματικών περιστατικών και ποιου νομικού πλαισίου βασίστηκε η υπό κρίση απόφαση και αφετέρου, αν το επιθυμεί, να την αμφισβητήσει είτε με ιεραρχική προσφυγή είτε δικαστικώς. Από τα στοιχεία φαίνεται ότι, και αν ακόμα το πιστοποιητικό που προσκόμιζε ο παραπονούμενος αποτελούσε εν τη εννοία του Νόμου δίπλωμα ή πιστοποιητικό ή άλλο ισότιμο προσόν εκπαίδευσης, το αίτημά του για εγγραφή στο Μητρώο Δερματοστικτοποιών και πάλι θα απορριπτόταν, αφού δεν θα πληρούνταν η προϋπόθεση που αφορά στην προσκόμιση βεβαίωσης έναρξης της άσκησης σε εγκεκριμένο εργαστήριο δερματοστιξίας,αφού δεν υπάρχει μέχρι σήμερα εγκεκριμένο /αδειοδοτημένο εργαστήριο. Η μη ικανοποίηση αυτής της προϋπόθεσης, σαφώς και δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του παραπονούμενου, αφού όπως επεξηγήθηκε από το Υπουργείο Υγείας, επί του παρόντος, κανένας χώρος που χρησιμοποιείται ως εργαστήριο δερματοστιξίας ή/και διαπέρνησης σώματος δεν είναι εγκεκριμένος από το Συμβούλιο, καθώς καμία σχετική αίτηση δεν υποβλήθηκε ενώπιον του, πλην μίας. Εν τη απουσία αδειοδοτημένου εργαστηρίου, το οποίο να νομιμοποιείται με βάση τον οικείο νόμο να παρέχει βεβαίωση άσκησης, κανένας επαγγελματίας δερματοστικτοποιός ή/και διαπερνητής σώματος δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να ασκήσει νόμιμα το επάγγελμά του, εφόσον δεν υπάρχει κανένα εγκεκριμένο εργαστήριο για να πραγματοποιήσει την πρακτική του άσκηση, ως προαπαιτούμενο σύμφωνα με σχετική νομοθεσία. Παράλληλα, διαφαίνεται ότι, στο παρόν στάδιο λειτουργούν χώροι ως εργαστήρια δερματοστιξίας ή/και διαπέρνησης σώματος, χωρίς άδεια εφόσον δεν έχουν λάβει σχετικής έγκρισης από το Συμβούλιο και χωρίς να μπορεί να πραγματοποιηθεί έλεγχος ως προς την διαπίστωση ή μη της πλήρωσης των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία γενικών αρχών λειτουργίας, ώστε να προστατεύεται η δημόσια υγεία. Έπεται ότι το Υπουργείο Υγείας παραλείπει να εφαρμόσει αποτελεσματικά τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και να λάβει τα απαραίτητα προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα που διαλαμβάνονται στον Νόμο, ώστε, αφενός να προστατεύεται η δημόσια υγεία και, αφετέρου τα συγκεκριμένα εργαστήρια και επαγγελματίες να μπορούν να ασκούν νομότυπα το επάγγελμά τους.
Σημειώνεται δε περεταίρω ότι με βάση δημοσιεύματα που έλαβαν χώρα φαίνεται ότι η εφαρμογή του υφιστάμενου νομικού πλαισίου καθίσταται πρακτικά δύσκολη με τις αρμόδιες υπηρεσίες να δείχνουν την βούληση για τροποποίηση του νόμου, περιλαμβανομένης της αλλαγής των προϋποθέσεων για άσκηση επαγγέλματος δερματοστικτοποιού ή διαμπερή τη σώματος αλλά και την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης εργαστηρίων που σχετίζεται άμεσα με την άδεια άσκησης επαγγέλματος. Παρότι οι προτεινόμενες τροποποιήσεις βαίνουν προς την σωστή κατεύθυνση και λεπτομερή καταγραφή των προνοιών που χρήζουν επέκτασης ή αναθεώρησης, εντούτοις η παρατεταμένη απραξία από την αδυναμία εφαρμογής της υφιστάμενης νομοθεσίας έστω και στο μέτρο του δυνατού,θέτει τους πελάτες, το προσωπικό και την δημόσια υγεία σε κίνδυνο. Γιατί χωρίς την εφαρμογή του νόμου, δεν υπάρχει αδειοδοτημένο πρόσωπο να προβαίνει σε δερματοστιξία ή/και διαπέρνηση σώματος, εφόσον δεν υπάρχει αδειοδοτημένο εργαστήριο προς το σκοπό αυτό. Και εφόσον υπάρχει απουσία προκαταρκτικής άδειας έπεται ως αλυσιδοτή συνέπεια και η απουσία συστηματικού ελέγχου από τους Επιθεωρητές του Υπουργείου Υγείας για να διαπιστώνει κατά τακτά χρονικά διαστήματα αν υπάρχουν υγειονομικές ελλείψεις, παραλείψεις ή συνθήκες που θα μπορέσουν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία συμβαλλομένων και μη.
Ως εκ τούτου η Έκθεση της Επιτρόπου υποβάλλεται στην Αν. Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Υγείας, στον Πρόεδρο του Συμβουλίου και στον Έφορο με την εισήγηση όπως προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την τήρηση και εφαρμογή των διατάξεων του υπό αναφορά Νόμου, προς εκπλήρωση του σκοπού του, που δεν είναι άλλος αφενός από την προστασία της υγείας των συμβαλλομένων προσώπων, προσωπικού αλλά και της δημόσιας υγείας κατά την παροχή των υπηρεσιών δερματοστιξίας και διαπέρνησης σώματος και αφετέρου την νομοθετική κατοχύρωση του επαγγέλματος του δερματοστικτοποιού και διαπερνητή σώματος. Περαιτέρω, όπως αναφέρεται στην Έκθεση «λαμβάνοντας υπόψη το ότι η ανάγκη βελτίωσης των διαδικασιών που προνοούνται στον παρόντα Νόμο έχει ήδη αναγνωριστεί από το Υπουργείο Υγείας, και δεδομένου του γεγονότος ότι επί του παρόντος αναντίλεκτα επηρεάζονται δικαιώματα και υποχρεώσεις μεγάλου αριθμού ατόμων, αναμένεται ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα προβούν τάχιστα στα απαραίτητα διαβήματα,όπως έχουν δοθεί στη δημοσιότητα έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η τροποποίηση της νομοθεσίας το συντομότερο δυνατό».