
Kathimerini.com.cy
Με την κατάθεση του Διευθυντή του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Γιώργου Λουκά, συνεχίστηκαν σήμερα οι εργασίες της Ερευνητικής Επιτροπής που διερευνά τη διαδικασία εισαγωγής οχημάτων στην Κύπρο, καθώς και την υπόθεση με τους φονικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ.
Ο κ. Λουκάς, συνοδευόμενος από τον Ιωσήφ Μιλιτάδους (Τεχνικό Τμήμα) και την Ελένη Πίπη Χατζηκώστα (προϊσταμένη του Τομέα Ρύθμισης ) του ΤΟΜ, προσήλθε με τεκμήρια - τέσσερις φακέλους συγκεκριμένα- για να απαντήσει σε σοβαρά ερωτήματα που έχουν θέσει εισαγωγείς, διανομείς, συγγενείς θυμάτων και μέλη της Αστυνομίας που έχουν ήδη καταθέσει.
Ο κ. Λουκάς παραδέχθηκε ότι πριν το 2024, η ενημέρωση του κοινού για τα ζητήματα ασφάλειας και ανακλήσεων ήταν ανεπαρκής. Ανέφερε πως το ΤΟΜ είχε προβεί σε ορισμένες ενέργειες, όπως η ανάρτηση της πλατφόρμας RAPEX και η έκδοση σχετικών ανακοινώσεων, όμως αναγνώρισε ότι θα μπορούσαν να είχαν γίνει πολύ περισσότερα.
Aκόμη, σχετικά με το RAPEX, είπε ότι το Τμήμα λάμβανε τις ενημερώσεις μέσω της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, τις οποίες κοινοποιούσε στους διανομείς και αντιπροσώπους.
Ερωτηθείς για το αν γινόταν αξιολόγηση κινδύνου, απάντησε πως αυτή έπρεπε να διεξάγεται τόσο από τον κατασκευαστή όσο και από τις αρμόδιες αρχές – κάτι που δεν συνέβαινε στην πράξη. Το ΤΟΜ δεν είχε ενεργό ρόλο στις διαδικασίες ανάκλησης πριν την εκκίνηση της ίδιας της ανάκλησης.
Ελλείψεις στο θεσμικό πλαίσιο και τις διαδικασίες
Ο μάρτυρας επισήμανε ότι από το 2004 μέχρι σήμερα δεν υπήρξαν σημαντικές τροποποιήσεις στα σχετικά διατάγματα, ενώ δεν υπάρχουν εφαρμοστικές πρόνοιες για τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 2018/858.
Ο ίδιος τόνισε ότι η υποδομή του ΤΟΜ υστερεί τεχνολογικά, αφού η άντληση δεδομένων απαιτεί ακόμα χρήση κώδικα. Το νέο μηχανογραφικό σύστημα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Διοικητικές ευθύνες
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, στάθηκε στην αδράνεια του παρελθόντος, σημειώνοντας ότι πριν το 2024 υπήρχε ουσιαστικά απουσία ενημέρωσης από το ΤΟΜ. Ο κ. Λουκάς συμφώνησε εν μέρει, λέγοντας ότι θα έπρεπε να γίνυον περισσότερα όπως εκστρατείες ενημέρωσης ή ακόμη και καλύτερη αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με τους πολίτες.
Αναφέρθηκε, επίσης, σε επιστολές (και όχι εγκυκλίους) που είχαν σταλεί το 2017 και οι οποίες καθόριζαν τη διαδικασία ενημέρωσης για ανακλήσεις. Παρά τις ενστάσεις των γονιών των θυμάτων, ο ίδιος υποστήριξε ότι οι εισαγωγείς ενημερώνονταν και με συστημένες επιστολές και τηλεφωνική επικοινωνία. Παραδέχθηκε όμως ότι το ΤΟΜ δεν προχώρησε σε αποκλεισμό εγγραφής ανακληθέντων οχημάτων, ακόμη και μετά το 2015-2016 όταν στο ΤΟΜ είχε γνωστό το ζήτημα με τους ΤΑΚΑΤΑ.
Η εικόνα σήμερα
Ο κ. Λουκάς ανέλαβε καθήκοντα τον Ιούλιο του 2024 και από τότε έχουν ενισχυθεί οι δομές και οι ανθρώπινοι πόροι του ΤΟΜ, με την πρόσληψη νέου επιστημονικού προσωπικού. Αυτό έγινε μετά τα όσα προέκυψαν με τους ΤΑΚΑΤΑ. Παραδέχθηκε πως η ιστοσελίδα του Τμήματος δεν ήταν φιλική προς τον χρήστη, αλλά έγιναν προσπάθειες αναβάθμισής της με κάποια μπάνερ.
«Δεν λάβαμε έκθεση για τον Λούγκο»
Αναφορικά με το περιστατικό του σοβαρού τραυματισμού του Αλέξανδρου Λούγκου το 2017, ερωτηθείς σχετικά, ο διευθυντής του ΤΟΜ είπε ότι η έκθεση για το περιστατικό δεν κοινοποιήθηκε στο ΤΟΜ από τις αρμόδιες αρχές, εν προκειμένω την ηλεκτρομηχανολογική υπηρεσία.
«Μας άφησαν υποστελεχωμένους»
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, ο Πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, έθεσε το ερώτημα προς τον Διευθυντή του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, κ. Γιώργο Λουκά:
Πρόεδρος: «Έγιναν όσα έπρεπε να γίνουν;»
Ο κ. Λουκάς απάντησε ότι «πάντα μπορούν να γίνουν περισσότερα» με τον πρόεδρο να απαντά «Έφαες με τζαι μένα στη διπλωματία, κ. Λουκά.»
Στο σημείο αυτό, παρενέβη η Ελένη Πίπη Χατζηκώστα, προϊστάμενη στον τομέα ρύθμισης, κάνοντας λόγο για υποστελέχωση του Τμήματος, η οποία, «επηρέασε την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών».
Γκρίζα οχήματα
Αναφορικά με τα λεγόμενα «γκρίζα» οχήματα — δηλαδή εκείνα που εισήχθησαν στην Κύπρο χωρίς τη γνώση ή τη συνδρομή των κατασκευαστριών εταιρειών και για τα οποία παρουσιάστηκε δυσκολία στην υλοποίηση ανακλήσεών τους — ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) ανέφερε ότι ο χειρισμός αυτών των οχημάτων αποτελεί εθνικό ζήτημα. Το ΤΟΜ έχει ήδη υποβάλει σχετικό διάβημα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για το θέμα, είπε.
«Ο διανομέας ο καταλληλότερος»
Σε άλλο σημείο της συνεδρίασης ο μάρτυρας αναφέρε ότι με βάσει τα όσα έχουν μελετήσει ο καταλληλότερος για να πληροφορήσει ότι υπάρχει ανάκληση είναι ο έμπορας.
Σημείωσε επίσης ότι αυτό γίνεται και στην Ιρλανδία όπου την ενημέρωση καλείται να κάνει «εκείνος που το έφερε στην αγορά».
Στη συνέχεια ρωτήθηκε από τον πρόεδρο της επιτροπής αν είναι αισιόδοξος με τα σημερινά δεδομένα και τα όσα έγιναν;
Απαντώντας είπε ότι «Δεν είμαι ικανοποιημένος. Χρειάζεται πλήρη συνεργασία με τους διανομείς».
Εφικτός ο στόχος των 8 μηνών
Αναφορικά με το θέμα της διαχείρισης των ανακλήσεων περισσότερων από 80 χιλιάδων οχημάτων και τον στόχο που τέθηκε για την επίλυση του προβλήματος εντός οκτώ μηνών ο κύριος Λουκά είπε ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία και την ενημέρωση που έχουμε, πρόκειται για έναν στόχο που μπορεί να επιτευχθεί, εφόσον υπάρξει πλήρης προσήλωση και συγκέντρωση στην υλοποίησή του. Σημείωσε ότι «από τα 81.000 οχήματα που είχαν αρχικά εντοπιστεί, πλέον ο αριθμός έχει μειωθεί σε λιγότερα από 59.000, εκ των οποίων περίπου 8.000 είναι διαγραμμένα ή ακινητοποιημένα» ενώ πιό εύκολο θα είναι για τις εταιρίες που έχουν μικρό αριθμό οχημάτων υπό ανάκληση.