
Kathimerini.com.cy
Το όραμα της ξεδίπλωσε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας η αρμόδια υπουργός, Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά τη σημερινή συνεδρία με αφορμή τη νέα σχολική χρονιά. Oι εκπαιδευτικές οργανώσεις που συμμετείχαν στη συνεδρία στάθηκαν στα διαχρονικά προβλήματα της Παιδείας, όπως η υποστελέχωση των σχολείων αλλά και οι ελλείψεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις. Αναφορικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η υπουργός ανέφερε ότι αναμένεται το επόμενο διάστημα να καταθέσει το τροποποιητικό νομοσχέδιο.
Κατά την εισαγωγική της τοποθέτηση, η κα. Μιχαηλίδου παρουσίασε τους έξι στρατηγικούς πυλώνες, καθώς και τους δύο βασικούς στόχους του Υπουργείου. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, αυτοί είναι:
- οι εκπαιδευτικές πολιτικές για τον μαθητή
- το ανθρώπινο δυναμικό
- η ανώτερη και διά βίου εκπαίδευση
- ο αθλητισμός
- οι διοικητικές υποδομές
- η νεολαία
Σε σχέση με τους βασικούς στόχους, ο πρώτος όπως είπε η υπουργός είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό συμπεριληπτικό και λιγότερο υλοκεντρικό σχολείο όπως επίσης και η καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, ώστε το εκπαιδευτικό σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό.
Παράλληλα, η υπουργός μίλησε για μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία, όπως επίσης και για θεσμοθέτηση των κοινωνικών λειτουργών. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί και στην ψυχική υγεία, ενώ η υπουργός προανήγγειλε αναβάθμιση των αθλητικών και μουσικών σχολείων.
Η Πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ), Μύρια Βασιλείου, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι βλέπουν θετικά το ολοήμερο προαιρετικό σχολείο, ωστόσο, όπως τόνισε, υπάρχουν θέματα με την στελέχωση. Παράλληλα, μίλησε για τις ελλείψεις σχολικών βοηθών/συνοδών, προσθέτοντας ότι υπάρχουν και φέτος μαθητές χωρίς συνοδούς.
Όσον αφορά τους διορισμούς, τόνισε ότι θα έπρεπε να πραγματοποιηθούν νωρίτερα μέσα στο έτος, ενώ αναφέρθηκε και στον κατάλογο διοριστέων, τον οποίο χαρακτήρισε ως μια «πονεμένη ιστορία», επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα ο διάλογος, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα. Σε ό,τι αφορά τα κλιματιστικά, ανέφερε ότι είναι σημαντικό το γεγονός πως προχωρά η εγκατάστασή τους, ωστόσο, όπως τόνισε, θα πρέπει και να τεθούν σε λειτουργία.
Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, μίλησε για τα προβλήματα που μαστίζουν τις τεχνικές σχολές και τις κτιριακές εγκαταστάσεις, αλλά και για σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από την υποστελέχωση. Μάλιστα, αναφέρθηκε και σε συγκεκριμένο παράδειγμα όπου Διευθυντής εκτελεί και χρέη αποθηκάριου.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, αναφέρθηκε στο σύστημα εγγραφών των μαθητών, χαρακτηρίζοντας το ως προβληματικό. Απέρριψε επίσης τις αναφορές από πλευράς υπουργείου για στελέχωση, μιλώντας για ελλείψεις. Ανέφερε επίσης την ανάγκη μείωσης των συμβάσεων και την αύξηση των μόνιμων στελεχών, προσθέτοντας ότι ένας στους πέντε εκπαιδευτικούς είναι συμβασιούχος.
Άναψαν τα αίματα
Με ένταση σημαδεύτηκε η συνεδρία, όταν ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, Παναγιώτης Αντωνίου εξέφρασε την διαφωνία, για τις επικρίσεις από τους βουλευτές σε σχέση με το νέο σύστημα διορισμών, καθώς υπηρξαν παράπονα από τους εκπαιδευτικούς, τονίζοντας ότι δεν θα ανεχθεί προβολές, ενώ απείλησε με την αποχώρηση του.
Πριν το τέλος του 2025 το νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση
Σε ερώτηση αναφορικά με το πότε αναμένεται το νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε: «Πριν το τέλος του 2025, όπως λέγαμε εδώ και πολύ καιρό, θα έχουμε καταθέσει το τροποποιημένο νομοσχέδιο. Με ρώτησαν και Βουλευτές αν θα είναι συμφωνημένο. Δεν αναμένουμε να είναι συμφωνημένο. Σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα δεν είναι τυχαίο που δεν είχαμε προβεί σε αλλαγές για πολλά χρόνια. Θα πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις και να φέρνουμε εδώ αυτό που είναι σωστό, αυτό που είναι τεκμηριωμένο στη βάση δεδομένων και όχι αυτό που βολεύει την α ή τη β πλευρά. Άρα ούτε το νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση θα είναι πλήρως συμφωνημένο με όλους, θα είναι με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση και θα κατατεθεί στη Βουλή. Οι Βουλευτές μας να αποφασίσουν πώς προχωρούμε».
Ερωτηθείσα για τις αναφορές που υπήρξαν σε σχέση με τη στελέχωση ότι έχουμε ελλείψεις σε διοικητική στελέχωση, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «Έδωσα δεδομένα. Αντί ο καθένας να βγάζει συμπεράσματα και να κάνει εικασίες και να δίνει έτσι κάποια στοιχεία για να δημιουργείται μια εικόνα. Υπάρχουν τα δεδομένα, Είναι πάρα πολύ μικρά τα ποσοστά όπου όντως διοικητικά στελέχη χρειάζεται να είναι σε άλλα πόστα. Άρα δεν πρόκειται να ρισκάρει το Υπουργείο την ποιότητα του έργου τη στιγμή που στελεχώνει σωστά το σχολείο».
Σε σχόλιο ότι η Πολιτεία επενδύει στην παιδεία περισσότερο από €1,5 δις και αν νιώθει ότι επιστρέφονται τα χρήματα αυτά πίσω στην κοινωνία με ένα υψηλό επίπεδο. Και αναφορικά με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών εάν η διαφορά των καθηγητών με το Υπουργείο είναι ότι δεν εμπιστεύονται τους διευθυντές που θα κάνουν την αξιολόγηση, η Υπουργός Παιδείας είπε: «Καταρχάς να πω ότι ό,τι κάνουμε τα τελευταία δυόμισι χρόνια, και θα κάνουμε και τα επόμενα, αφορά αυτό ακριβώς που είπατε, ότι η επένδυση στην παιδεία δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αυτό δεν είναι απλά παραδοχή, τεκμηριώνεται με όλες τις έρευνες που γίνονται. Άρα, για να έχω βελτίωση στα αποτελέσματα, με το να συνεχίσω να επενδύω -δεν λέει κανένας να μην επενδύουμε στην παιδεία- άρα να είναι προτεραιότητα η παιδεία, γιατί η παιδεία ξέρουμε πως είναι η βάση για την κοινωνία, για την οικονομία ενός τόπου. Άρα επενδύοντας στην παιδεία να έχω καλύτερα αποτελέσματα. Όλα αυτά που κάνουμε, η συστημική προσέγγιση που ακολουθούμε, τα προσεκτικά βήματα που κάνουμε χωρίς αυτό να φανεί ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα και κυρίως η αντίσταση στην αλλαγή που υπάρχει, είναι εκεί, και θα το προσπαθήσουμε και το τολμούμε ακριβώς για να έχουμε βελτίωση στα αποτελέσματα.
Για το θέμα της αξιολόγησης να πω ότι μία από τις δύο-τρεις διαφωνίες που παραμένουν, είναι ο ρόλος του διευθυντή. Για εμάς ο διευθυντής, η ηγεσία μιας σχολικής μονάδας είναι αδιανόητο να μην έχει ρόλο και λόγο στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όχι μόνο τη διαμορφωτική αλλά και την τελική. Το δεύτερο είναι αιτήματα που είδαν το φως της δημοσιότητας. Να καταργηθούν οι θέσεις των ανώτερων εκπαιδευτικών και να δοθούν θέσεις διευθυντικών στελεχών. Εμείς εδώ δεν ικανοποιούμε συνδικαλιστικά αιτήματα, κάνουμε τομές, κάνουμε μεταρρύθμιση. Ο ανώτερος εκπαιδευτικός είναι επιλογή στο εκπαιδευτικό σύστημα για τους ανθρώπους που δεν θέλουν να γίνουν διευθυντές ή δεν μπορούν να γίνουν διευθυντές. Άρα το τεκμηριώνουμε πλήρως. Υπάρχει πλήρης τεκμηρίωση από τη διεθνή έρευνα και την πρακτική και υπάρχουν και μικρότερα ζητήματα στα οποία έχουμε βρει κάποιες λύσεις. Θεωρώ τα μεγαλύτερα είναι αυτά τα δύο που έχω πει πριν».