ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Φάκελος ωρολόγιο σχολικό πρόγραμμα – Οι υπέρ, οι κατά και το καυτό καλοκαίρι της παιδείας

Πώς υποδέχθηκαν οι εμπλεκόμενοι φορείς τη συζήτηση για αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος

Καυτό αναμένεται το φετινό καλοκαίρι σε ότι αφορά την Παιδεία αφού αρκετά είναι τα ζητήματα που εκκρεμούν και έχουν ήδη τεθεί επί τάπητος. Μάλιστα οι όποιες αλλαγές συζητούνται και θα συζητηθούν αναμένεται να επιφέρουν αρκετά μεγάλες διαφοροποιήσεις σε διάφορους τομείς που μάλιστα δεν αγγίζουν μόνο την εκπαίδευση.

Στην κορυφή της επικαιρότητας του φακέλου εκπαίδευση βρίσκεται πλέον η συζήτηση που αφορά την ενδεχόμενη αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων που μοιάζει να εντείνεται το τελευταίο τριήμερο. Μάλιστα η συγκεκριμένη πρόταση φέρεται να συγκεντρώνει αρκετούς υποστηρικτές και αρκετά λιγότερους αλλά εγκάθετους αντιπάλους. Σε τροχιά συζήτησης και θέματα που μπορούν να θεωρηθούν αλληλένδετα είναι επίσης τα αναλυτικά προγράμματα καθώς και το ενδεχόμενο αλλαγής της χρονικής διάρκειας των διδακτικών περιόδων.

Πρότεινε την έναρξη των μαθημάτων στα δημοτικά στις 8:00 π.μ. και σε λύκεια και τεχνικές σχολές στις 8:30

Η συζήτηση ξεκίνησε στην Επιτροπή Παιδείας ενώ το θέμα ενέγραψε ο ίδιος ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλος Μυλωνάς, ο οποίος στην αρχική του τοποθέτηση θέλησε να εξηγήσει τους λόγους πίσω από την απόφασή του να ξεκινήσει τη συζήτηση για το θέμα.

Όπως ανέφερε, έχει παρατηρήσει πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει πρόβλημα στην προσέλευση των μαθητών στα σχολεία τους στις 7:30 το πρωί, ενώ πρόσθεσε πως θεωρεί αντιπαραγωγικό να ξεκινούν τα μαθήματα εκείνη την ώρα. Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση, υποδεικνύοντας πως τα μαθήματα αρχίζουν κάποιες ώρες αργότερα.

Ο κ. Μυλωνάς, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας των σχολείων, ώστε να συμβαδίζουν με τα σημερινά δεδομένα, όπως είπε, πρότεινε την έναρξη των μαθημάτων στα δημοτικά στις 8:00 π.μ. και σε λύκεια και τεχνικές σχολές στις 8:30. Πρότεινε, επίσης, όπως επεκταθεί η διδακτική ώρα στα 50 λεπτά από τα 45 που είναι σήμερα στη μέση και τεχνική εκπαίδευση, ώστε να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα η διδασκαλία. Κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, τέθηκε επίσης πρόταση εκ μέρους της ΠΟΕΔ για επέκταση του χρόνου των διαλειμμάτων.

Πώς τοποθετήθηκαν οι εκπρόσωποι των κομμάτων

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, δήλωσε ότι τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα άπτονται ζητημάτων που απασχολούν όλη την κοινωνία: του χρόνου παραμονής των παιδιών στα σχολεία, του διδακτικού χρόνου, της δημιουργικής τους απασχόλησης.

«Στον ΔΗΣΥ λέμε ότι επίκεντρο είναι το παιδί, γι’ αυτό και εκ μέρους του υποψηφίου προέδρου Αβέρωφ Νεοφύτου, αρχίζουμε διάλογο για την οικοδόμηση του ολοήμερου σχολείου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, με στόχο τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και η πρότασή μας αυτή καλύπτει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα», ανέφερε.

Σε δηλώσεις του ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστόφιας, ανέφερε ότι για το κόμμα του «έχει σημασία το ωράριο λειτουργίας, αλλά ακόμα μεγαλύτερη σημασία έχει το περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης».

Τόνισε ότι το όραμα του ΑΚΕΛ για το δημόσιο σχολείο είναι η ικανότητά του να εξασφαλίζει την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, μόρφωση με οριζόντια διασύνδεση των αντικειμένων, όπου οι μαθητές θα μπορούν να ανασάνουν και γι’ αυτό θα την αγαπούν και θα τους καθιστά κοινωνικά μορφωμένους.

«Η ουσία της εκπαίδευσης είναι πρωτίστως τα αναλυτικά προγράμματα και κυβέρνηση έχει αποτύχει, αφού η παραπαιδεία έχει ενταθεί, γιατί τα παιδιά κυνηγούν τον βαθμό και τη στείρα γνώση», σημείωσε και κάλεσε την κυβέρνηση να κάνει ένα δομημένο διάλογο, τόσο για το θέμα του ωραρίου, όσο και για τα αναλυτικά προγράμματα, με επιστημονική τεκμηρίωση.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ανέφερε ότι θα μπορούσε να προχωρήσει η αναθεώρηση του ωρολογίου προγράμματος, χωρίς αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα. «Είναι αλληλένδετα ζητήματα, αλλά μπορούν να αναθεωρηθούν ξεχωριστά, ιδίως αν αναλογιστεί κάποιος ότι με τα υφιστάμενα προγράμματα υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα των οποίων δεν καλύπτεται η διδακτική ύλη, λόγω έλλειψης χρόνου», κατέληξε.

Σε δηλώσεις του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι τα ζητήματα αυτά «θα πρέπει να τύχουν σοβαρής αξιολόγησης σε βάθος χρόνου και να υπάρξει στρατηγικός σχεδιασμός για να σταματήσει ο μαθησιακός κατήφορος των τελευταίων δεκαετιών και να επανέλθουν τα υψηλά αποτελέσματα στην εκπαίδευση των παιδιών μας». Επεσήμανε, δε, ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν αφορά μόνο τις ώρες προσέλευσης και των διαλειμμάτων, αλλά ουσιαστικά την κατανομή του ωφέλιμου διδακτικού χρόνου.

Είπε ότι η εισήγηση για αλλαγή της ώρας έναρξης των μαθημάτων και προσέλευσης μαθητών, είναι άκρως σημαντική, αφού θα επηρεάσει άμεσα όλες σχεδόν τις οικογένειες και τις ώρες προσέλευσης στην εργασία του συνόλου των εργαζομένων.

Θετική η ΠΟΕΔ, αντίθετη η ΟΕΛΜΕΚ – Πράσινο φως για λήψη μέτρων αντίδρασης

Σε ετοιμότητα να λάβει μέτρα αντίδρασης, σε περίπτωση που το Υπουργείο Παιδείας, προχωρήσει σε μονομερείς και ετσιθελικές ενέργειες βρίσκεται η ΟΕΛΜΕΚ όπως ανέφερε στο κρατικό ραδιόφωνο ο πρόεδρος της οργάνωσης Κώστας Χατζησάββας.
Ο κ. Χατζησάββας δήλωσε ότι η σχετική εξουσιοδότηση έχει δοθεί σε έκτακτη παγκύπρια συνδιάσκεψη των γενικών αντιπροσώπων της οργάνωσης.

Δεν παρέλειψε μάλιστα να εκφράσει τις επιφυλάξεις του σε σχέση με την πρόταση που κατέθεσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας βουλευτής Παύλος Μυλωνάς τονίζοντας την αμφισβήτηση της ΟΕΛΜΕΚ ως προς τα επιχειρήματα που παρατέθηκαν αναφορικά με την αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος στα δημόσια σχολεία.

Μάλιστα μέσω της ανακοίνωσης (στην οποία δόθηκε και η εξουσιοδότηση για λήψη μέτρων εάν αυτό χρειαστεί) καλούν, για μια ακόμα φορά, τον Υπουργό Παιδείας να αφουγκραστεί επιτέλους τις απόψεις και τους προβληματισμούς των θεσμικών φορέων αναφορικά με τις εξετάσεις τετραμήνων και να ξεκινήσει άμεσα ουσιαστικό διάλογο μαζί τους (βλ. Εκπαιδευτικές Οργανώσεις, Ακαδημαϊκή Κοινότητα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οργανωμένοι Γονείς, ΠΣΕΜ κ.λπ.) για διαμόρφωση ενός Σχεδίου Αξιολόγησης των μαθητών /-τριών, που να λειτουργεί πραγματικά προς όφελος του Δημόσιου Σχολείου και πρωτίστως των μαθητών/τριών.

Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, κατά την τοποθέτησή της στην Επιτροπή, επεσήμανε την ανάγκη συνεχούς αξιολόγησης, αναπροσαρμογής και βελτίωσης τόσο των ωρολογίων όσο και των αναλυτικών προγραμμάτων, με ταυτόχρονη ανανέωση των σχολικών εγχειριδίων, αλλά και ευρύτερα του εκπαιδευτικού υλικού. Τόνισε, ακόμα, την ανάγκη «να υπάρξει παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα του Δημοτικού και βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό στην Ειδική και Προδημοτική Εκπαίδευση».

Όσον αφορά το ωράριο λειτουργίας σχολικών μονάδων, ανέφερε ότι το θέμα είναι πολυπαραγοντικό, με κοινωνικοοικονομικές προεκτάσεις, οι οποίες πρέπει να ληφθούν υπόψη στον διάλογο για το θέμα. «Σε κάθε περίπτωση η ΠΟΕΔ δηλώνει την ετοιμότητά της να καταθέσει τεκμηριωμένες εισηγήσεις σε θέματα που αφορούν ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, αλλά και έτοιμη να συζητήσει ολοκληρωμένες λύσεις για τη βελτίωση του ωραρίου λειτουργίας των σχολικών μας μονάδων», κατέληξε.

Χαιρετίζουν οι γονείς, με καλό μάτι και ο Προδρόμου

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου, στο περιθώριο της σημερινής επίσκεψής του στο Λύκειο και Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας για την τέλεση των εγκαινίων του γηπέδου του σχολείου ανέφερε πως, «τίθεται και το θέμα του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, ανεξάρτητα αν είναι πρωινά ή ολοήμερα. Είχαμε προτείνει την έναρξη διαλόγου και πριν από ένα χρόνο, γιατί πράγματι, κατά γενική ομολογία, πρέπει να συζητήσουμε αυτό το θέμα. Ζητήσαμε τότε απόψεις από όλες τις πλευρές, τα οργανωμένα σύνολα, τους εμπλεκόμενους φορείς. Εξαιτίας όμως και της πανδημίας δεν προχώρησε το θέμα. Μπορούμε τώρα ωστόσο να το συζητήσουμε».

«Το Υπουργείο», ανέφερε ο κ. Προδρόμου, «βλέπει θετικά τη διαφοροποίηση και προσαρμογή των ωραρίων των σχολείων στις σημερινές κοινωνικές ανάγκες και στον τρόπο ζωής. Βεβαίως, το θέμα σχετίζεται και με τη μεταφορά των παιδιών στο σχολείο κάτι το οποίο πρέπει να το συζητήσουμε».

«Καλωσορίζουμε όμως», πρόσθεσε, «την πρωτοβουλία του Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής και την επιθυμία να γίνει ένας διάλογος. Χρειάζεται συζήτηση, να ακουστούν όλες οι πλευρές -και οι εκπαιδευτικοί και οι οργανωμένοι γονείς και οι κοινωνικοί φορείς που επηρεάζονται. Θεωρώ όμως ότι θα ήταν ευχής έργον -αν διαφοροποιήσουμε τα ωράρια- να μην είναι ένα και μοναδικό το ωράριο για όλα τα σχολεία. Θα είμαστε εκεί, θα συμμετάσχουμε στον διάλογο, και ελπίζω, αν υπάρξουν αποτελέσματα και κοινή θέληση, να προχωρήσουμε σε βελτιωτικές αλλαγές».

Από πλευράς τους, οι οργανωμένοι γονείς εκφράζουν την ικανοποίησή τους για τις διορθωτικές κινήσεις, στις οποίες αναμένεται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας, καθώς ήταν ένα από τα αιτήματά τους. Την ίδια ώρα, την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας, ώστε να μελετήσουν τις προτάσεις που έχει αποστείλει το Υπουργείο Παιδείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση