

Του Απόστολου Τομαρά
Σε τροχιά κινητικότητας αναμένεται να επιστρέψουν τρία από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα, δύο εκ των οποίων τερματίστηκαν ένεκα προβλημάτων με τις εταιρείες στις οποίες είχαν κατακυρωθεί. Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς στα Δημόσια Έργα, εντός του 2025 αναμένεται τα έργα στα οποία καταγγέλθηκαν οι συμβάσεις να προκηρυχθούν και πάλι με στόχο μέσα στην τρέχουσα χρονιά να έχει επιλεγεί ο νέος ανάδοχος που θα αναλάβει να τα ολοκληρώσει. Πρόκειται για τον δρόμο Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς, το λιμάνι της Λάρνακας και τον Περιφερειακό Λευκωσίας. Τρία έργα πνοής που θα συμβάλουν σημαντικά στην αναβάθμιση της οικονομίας, θα έχουν θετικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που υπάρχουν, και στα τρία έργα έχει σχεδόν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνεται σύντομα το προκαταρκτικό πλαίσιο προκειμένου τα έργα να προκηρυχθούν και πάλι. Τα Δημόσια Έργα έχουν ετοιμάσει τα έγγραφα προκήρυξης της μιας από τις τρεις φάσεις του δρόμου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς, ενώ φιλόδοξος είναι και ο στόχος για τη συνέχιση των εργασιών του Περιφερειακού Λευκωσίας. Για την περίπτωση ανάπλασης του λιμένα Λάρνακας ορόσημο θεωρείται η επισημοποίηση της συνεργασίας με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) της Ελλάδας, συνεργασία που θα καθορίσει τις υποδομές που θα ανεγερθούν στο λιμάνι της Λάρνακας.
Περιφερειακός Λευκωσίας
Μετά την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων και την παράδοση της Α’ Φάσης, τα Δημόσια Έργα φιλοδοξούν μέσα στο 2025 να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση στο έργο, θέτοντας σε τροχιά παράλληλης υλοποίησης δύο φάσεις του Περιφερειακού Λευκωσίας. Της Β3 και της Γ Φάσης, των οποίων αν υλοποιηθούν οι στόχοι, θα κατακυρωθούν μέσα στο 2025. Από τις δύο φάσεις, για την Β3 που αφορά το τμήμα από τη λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου στη Λακατάμια έως τους προσφυγικούς συνοικισμούς Ανθούπολης, τα Δημόσια Έργα έχουν πάρει προσφορές και αναμένεται η κατακύρωση του έργου. Εντός Μαΐου προγραμματίζεται να πέσουν οι υπογραφές με την κοινοπραξία που έχει επιλεγεί και είναι η Cyfield-Ιακώβου. Εδώ ως εκκρεμότητα υπάρχει η επίλυση κάποιων θεμάτων που έχουν να κάνουν με απαλλοτριώσεις οι οποίες όπως πιστεύεται θα διευθετηθούν σύντομα. Παράλληλα με την Β3 Φάση προχωρά η ετοιμασία κατακύρωσης και της Γ Φάσης, το μεγάλο κομμάτι του έργου που θα ξεκινά από τον κόμβο της Ανθούπολης και θα καταλήγει στον νέο κόμβο Εργατών που βρίσκεται υπό κατασκευή. Το συγκεκριμένο κομμάτι είναι μήκους 7,2 χιλιομέτρων και τα Δημόσια Έργα εκτιμούν πως εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025 θα πραγματοποιηθεί η προσφοροδότηση του έργου.
Δρόμος Πάφου - Πόλης
Από τα τρία μεγάλα έργα το πρώτο μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι ο δρόμος Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς λόγω του ναυαγίου που σημειώθηκε με την εταιρεία που είχε αναλάβει την πρώτη φάση, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Το έργο έχει χωρισθεί σε τρεις φάσεις. Την πρώτη από την Πάφο έως το Στρουμπί, τη δεύτερη από την Πόλη Χρυσοχούς έως το Στρουμπί και την τρίτη που αφορά την αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας της πρώτης φάσης. Κυβέρνηση και Δημόσια Έργα δίνουν προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των εργασιών της πρώτης φάσης (Πάφος-Στρουμπί) που προβλέπει αρχικά δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Εδώ τα Δημόσια Έργα προετοιμάζουν το έδαφος με την ετοιμασία των σχετικών εγγράφων για τις προσφορές, μια εργασία που όπως πληροφορείται η «Κ» βρίσκεται προς το τέλος της. Στόχος και δέσμευση αποτελεί το έργο να προκηρυχθεί εντός Μαΐου και μέχρι το φθινόπωρο του 2025 να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος. Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς και εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, τον Φεβρουάριο του 2026 αναμένεται η προκήρυξη της δεύτερης φάσης που αφορά το κομμάτι Πόλη - Στρουμπί, δρόμος τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας. Για την τρίτη φάση που αφορά στην κατασκευή άλλων δύο λωρίδων κυκλοφορίας στο τμήμα Πάφος - Στρουμπί, δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για τον χρόνο προκήρυξης του έργου μιας και θα εξαρτηθεί από την αποπεράτωση των εργασιών της πρώτης φάσης.
Λιμάνι Λάρνακας
Το άλλο μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι η επιστροφή του λιμένα της Λάρνακας σε τροχιά ανάπλασης. Το συναινετικό περιβάλλον που φαίνεται να υπάρχει μεταξύ κυβέρνησης και τοπικών φορέων για τον τρόπο ανάπτυξης, αναμφίβολα διευκολύνει την επιστροφή του έργου σε κατάσταση κινητικότητας. Κομβικό σημείο θεωρείται η επισημοποίηση της συνεργασίας με το ΤΑΙΠΕΔ της Ελλάδας, ενός οργανισμού με εμπειρία στην ανάπτυξη λιμένων. Χωρίς να προσδιορίζεται επ’ ακριβώς, όλα φαίνονται έτοιμα για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει με δύο μελέτες για την ανάπλαση του λιμανιού της Λάρνακας. Στην πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί μελέτη προκειμένου να αξιολογηθεί το περιβάλλον της ανατολικής Μεσογείου. Η μελέτη θα καταδείξει τις δυνατότητες της εμπορικής και επιβατικής κίνησης. Από τα αποτελέσματα της μελέτης θα καθορισθεί το μοντέλο ανάπτυξης του λιμανιού και των υποδομών που θα κατασκευαστούν. Δηλαδή αν θα υπάρξει ενιαία ανάπλαση λιμένα και μαρίνας ή χωριστά. Η δεύτερη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ είναι αυτή που θα ανοίξει τον δρόμο για την επιλογή του επενδυτή που θα αναλάβει την ανάπλαση και τη διαχείριση του λιμένα, μια διαδικασία που αναμένεται να χρειασθεί χρόνο.