ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ανασκουμπώνεται για το Black Friday η αγορά

Πονοκέφαλο για τις επιχειρήσεις η επάρκεια προσωπικού- Stress test για την περίοδο των Χριστουγέννων η 26η Νοεμβρίου

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Παρά τις ελλείψεις σε προσωπικό και την δυστοκία που καταγράφεται στην κάλυψη ικανοποιητικού στοκ για τον τομέα του λιανικού, η αγορά ετοιμάζεται με πυρετώδεις ρυθμούς για τον θεσμό του Black Friday. Φέτος, η Μαύρη Παρασκευή- χρυσή για τις επιχειρήσεις του λιανικού- πέφτει στις 26 Νοεμβρίου. Φυσικά η πλειοψηφία των επιχειρήσεων θα ξεκινήσει να τοποθετεί τις ενδεικτικές πινακίδες των εκπτώσεων και των προσφορών από πολύ πιο πριν και δη από τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας, επεκτείνοντας το Black Friday σε Black Week ή ακόμη και σε δεκαήμερο προσφορών. Ήδη τα ηλεκτρονικά banners έχουν ανέβει, κυρίως στα είδη ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, αλλά και αεροπορικών εταιρειών και παρόχων τηλεπικοινωνίας. Τώρα το πού θα κινηθούν τα επίπεδα των εκπτώσεων, ένας μέσος όρος δίνεται από τον σύνδεσμο λιανικού εμπορίου. Σύμφωνα με τον γ.γ. του συνδέσμου Μάριο Αντωνίου, όσες επιχειρήσεις θα συμμετέχουν στον θεσμό, θα προχωρήσουν σε εκπτώσεις που κυμαίνονται από 20-45%, ενώ σε περιπτώσεις, επιχειρήσεις επιλέγουν εκπτώσεις της τάξης του 50%. «Δεν έχουμε τις δυνατότητες της Αμερικής ή άλλων ευρωπαϊκών χωρών για αυξήσεις του 70-80% λόγω του μεγέθους της κυπριακής αγοράς», εξηγεί ο κ. Αντωνίου. Πάντως, μετά το χαστούκι που δέχτηκε πέρσι η αγορά, λόγω κορωνοϊού και lockdown, φέτος, αναμένεται ότι τα επίπεδα επισκεψιμότητας αλλά και αγορών θα πλησιάσουν αυτά του 2019. Αυτό συνεπάγεται μεγάλες επενδύσεις για έγκαιρη εξασφάλιση αποθεμάτων, αλλά και ανάγκες σε προσωπικό.

Ελλείψεις σε προσωπικό

O μεγαλύτερος πονοκέφαλος για τις επιχειρήσεις του λιανικού, είναι τουλάχιστον επί του παρόντος, η δυστοκία στην εξεύρεση υπαλλήλων, όπως αποτυπώθηκε και μέσα από τους αριθμούς της έρευνας της ΟΕΒ. Τα δεδομένα δείχνουν ότι η αγορά εισέρχεται με σοβαρότατες ελλείψεις στον πιο εμπορικό μήνα για το λιανικό - τον Δεκέμβριο- με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα επίπεδα εξυπηρέτησης που θα μπορούν να προσφέρουν οι επιχειρήσεις. Ήδη αυτή την στιγμή, το υφιστάμενο προσωπικό εργάζεται σε υπερωριακή βάση. «Πάντα τον Δεκέμβριο γίνονταν επιπλέον προσλήψεις, τώρα δεν υπάρχει προσωπικό ούτε για τις υφιστάμενες θέσεις», αναφέρει ο κ. Αντωνίου επισημαίνοντας ότι ενώ το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό και εμποδίζει ουσιαστικά την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, υπάρχει καθυστέρηση στην λήψη αποφάσεων.

Κενά στο στοκ

Τώρα όσον αφορά την επάρκεια εμπορικών αποθεμάτων, σύμφωνα με ενημέρωση από τον σύνδεσμο λιανικού εμπορίου, οι επιχειρήσεις έχουν εξοπλιστεί έγκαιρα και παρά τις καθυστερήσεις στις παραλαβές, έχουν διαθέσιμο στοκ τουλάχιστον για την περίοδο του Black Friday. Ίσως εκεί όπου υπάρχει λιγότερο στοκ, θα υπάρχει και μικρότερη διάρκεια των προσφορών. Για παράδειγμα, ενώ κάποια καταστήματα θα ξεκινήσουν από τις 22 Νοεμβρίου τις προσφορές, άλλες επιχειρήσεις θα περιοριστούν στο τετραήμερο 25- 28 Νοεμβρίου. Ανάλογα με τα στοκ τους τα καταστήματα θα επιλέξουν και την περίοδο συμμετοχής τους στον θεσμό, σημειώνει ο Γιώργος Γεωργίου διευθυντής του Nicosia Mall, επισημαίνοντας ότι κάποια καταστήματα φέτος μειώνουν τις μέρες των εκπτώσεών τους για να διασφαλίσουν την επάρκεια αποθεμάτων. Πάντως, προς το παρόν ελλείψεις δεν καταγράφονται και υπάρχει επάρκεια στοκ για την διάρκεια των προσφορών της ερχόμενης εβδομάδας. Κυρίως δε στα προϊόντα τεχνολογίας, τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές.

Λιγότερες διαδικτυακές αγορές

Πέρσι, τα δεδομένα του Black Friday ήταν πολύ διαφορετικά ένεκα και των τοπικών lockdown σε Λεμεσό και Πάφο. Με τα δύο εμπορικά κέντρα σε Πάφο και Λεμεσό να είναι κλειστά, πολύ στοκ εκείνων των καταστημάτων διοχετεύτηκε στην αγορά της Λευκωσίας. Έτσι το Black Friday ήταν ένα μέσο ρευστοποίησης του στοκ. Το φετινό Black Friday αναμένεται να είναι στα επίπεδα του 2019 σε επίπεδα αγορών, με τις περισσότερες να γίνονται εντός του καταστήματος, δεδομένων φυσικά και των υγειονομικών μέτρων. Μικρότερο εκτιμάται ότι θα είναι το μερίδιο των διαδικτυακών αγορών, αφού το e-commerce δεν κέρδισε ουσιαστικό έδαφος στην κυπριακή αγορά παρά την περσινή αύξηση που σημειώθηκε ένεκα των lockdown.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση