ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αποσύρονται μετά 50 χρόνια οι «βασίλισσες των ουρανών»

Το τελευταίο Jumbo 747 θα εξέλθει από τις πύλες του εργοστασίου του Σιάτλ το 2022

Kathimerini.gr

Σε λίγο καιρό το διάσημο αεροσκάφος τζάμπο της Boeing, το γνωστό 747, θα ανήκει πλέον στην ιστορία της αεροναυπηγικής και της σύγχρονης βιομηχανίας γενικότερα. Και αυτό διότι, αν και ακόμα δεν έχει ενημερώσει τους εργαζομένους της, η αμερικανική εταιρεία σχεδιάζει να ολοκληρώσει το πρόγραμμα κατασκευής του μετά 50 χρόνια στους αιθέρες.

Το τελευταίο Jumbo 747 θα εξέλθει από τις πύλες του εργοστασίου του Σιάτλ το 2022, σε μία συγκυρία όπου τα ογκώδη αεροσκάφη φαίνεται να κλείνουν τον κύκλο τους – αεροσκάφη με διπλούς διαδρόμους ή διώροφα με τέσσερις κινητήρες. Η ευρωπαϊκή ανταγωνίστρια της Boeing, Airbus, από την πλευρά της ετοιμάζεται να κατασκευάσει το τελευταίο της Α380 Jumbo, όπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα μεγάλα αυτά αεροσκάφη ήταν δημοφιλή ανάμεσα στους ταξιδιώτες, αλλά όχι και στις αεροπορικές εταιρείες, που είτε τα αγόραζαν είτε τα μίσθωναν.

Οι τελευταίες φαίνεται να προτιμούν πολύ περισσότερο τα δικινητήρια αεροσκάφη για τις μεγάλης διάρκειας πτήσεις. Και, άλλωστε, τώρα τα δεδομένα έχουν λόγω κορωνοϊού αλλάξει και η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια μειώνεται – όπερ σημαίνει ότι τα τελευταία τζάμπο δύσκολα θα πουληθούν. Ο Σας Τιούζα, αναλυτής αερομεταφορών στην Agency Partners, παρατηρεί ότι σήμερα πλέον ο αριθμός των δρομολογίων, για τα οποία χρειάζεται ένα πολύ μεγάλο αεροπλάνο, έχει ελαχιστοποιηθεί.

Το ξεκίνημα

Το 1970 πρωτοεμφανίστηκε η λεγόμενη τότε «βασίλισσα των ουρανών». Ουσιαστικά συνιστούσε ένα τολμηρό στοίχημα, που μεταμόρφωσε τις μεταφορές, παραλίγο όμως να οδηγήσει την Boeing σε πτώχευση. Η εκδοχή του 747 για μεταφορά επιβατών είχε και εσωτερική σκάλα, που κατέληγε σε πολυτελές σαλόνι, ενώ στην περίπτωση των εμπορευμάτων υπήρχε χώρος στη μύτη του αεροσκάφους για την τοποθέτηση αυτοκινήτων, ακόμα και εξοπλισμού γεωτρήσεων. Οι παραγγελίες του όλα αυτά τα χρόνια που πετάει, ανέρχονται σε 1.571 και τις ξεπερνούν μόνον οι αντίστοιχες του 777, ενός μοντέλου της Boeing και πάλι.

Στην περίπτωση του Α380, αυτό μεταφέρει 853 επιβάτες και σηματοδοτεί τις μεγάλες φιλοδοξίες της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής, Ωστόσο, ήταν το 2007 που έκανε το ντεμπούτο του, και ήδη πλέον οι αεροπορικές εταιρείες είχαν αρχίσει να στρέφονται σε μικρότερα και λιγότερο ενεργοβόρα αεροπλάνα. Η Boeing με γρήγορα αντανακλαστικά συνέλαβε τις νέες ανάγκες και κατασκεύασε τα δικινητήρια 777 και το 787 Dreamliner, αλλά έκανε και μία αναβάθμιση στο δικό της τζάμπο με την εκδοχή 747-8, ώστε να κλέψει πωλήσεις από το Α380.

Κατά τον αναλυτή του κλάδου, Ρίτσαρντ Αμπουλαφία, η στρατηγική αυτή θα τελεσφορούσε εάν το τζάμπο 747-8 δεν είχε δεχθεί πλήγματα λόγω κακοδιαχείρισης με αποτέλεσμα να υπάρξουν υπερβάσεις προϋπολογισμών και αθέτηση προθεσμιών. Από το 2016 και μετά, σύμφωνα με αναλυτές, η Boeing έχανε για κάθε 747-8 περίπου 40 εκατομμύρια δολάρια και τελικά μείωσε την παραγωγή του στα μόλις έξι τον χρόνο.

Κατά τον κ. Αμπουλαφία, τα τζάμπο της Boeing για μεταφορά εμπορευμάτων θα συνεχίσουν να βρίσκονται στους αιθέρες πολλές δεκαετίες και μετά τη διακοπή παραγωγής τους, ενώ για τα Α380, που μεταφέρουν μόνον επιβάτες, δεν διατυπώνει ευοίωνες προβλέψεις για την επόμενη δεκαετία.

Σήμερα το 91% των 747 της Boeing είναι καθηλωμένα, όπως και το 97% των Α380, όπως υπoλόγισε τον Μάιο η Credit Suisse. Οι Air France, Lufthansa και Qatar Airways εξετάζουν εάν μονίμως θα καθηλώσουν τα Α380. Τέλος, αναφέρεται πως η Airbus έχει ακόμα να παραδώσει μόλις εννέα αεροσκάφη του τύπου αυτού και όλα εκτός από ένα αφορούν την Emirates Airlines, η οποία ίσως και να ακυρώσει ολοσχερώς την παραγγελία της.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X