Στο εμβληματικό BHV του Παρισιού άνοιξε το πρώτο της φυσικό κατάστημα στην Ευρώπη η Shein, εντείνοντας την κρίση των εμπορικών κέντρων, τα οποία εδώ και χρόνια επηρεάζονται από την στροφή των καταναλωτών στις ψηφιακές πλατφόρμες της fast fashion.
Το νέο φυσικό κατάστημα του κινεζικού γίγαντα του λιανεμπορίου, ένα από τα ελάχιστα στον κόσμο, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της πολιτικής και επιχειρηματικής σκηνής στη Γαλλία, που υποστήριζαν ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της Shein με τα φθηνά προϊόντα συνθλίβει τους εμπορικούς δρόμους της χώρας.
Από την πλευρά του BHM πρόκειται για μία προσπάθεια προσέλκυσης νέων καταναλωτών, οι οποίοι αγοράζουν συνεχώς από online πλατφόρμες. Αλλωστε, η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών έχει επιβαρύνει τα εμπορικά καταστήματα ανά τον κόσμο, εκ των οποίων πολλά δεν έχουν ανακάμψει ακόμα από τη μεγάλη πτώση της επισκεψιμότητας στην πανδημία.
«Προηγουμένως, οι ανταγωνιστές μας ήταν άλλα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Υστερα ήρθε ο ανταγωνισμός από τις ιστοσελίδες», είπε η Laetitia Henry, επικεφαλής του εμβληματικού Printemps Haussmann στο Παρίσι. «Τελευταία, αντιμετωπίζουμε μία νέα διεθνή απειλή υπό τη μορφή της fast fashion, η οποία μπορεί να αντιγράψει ένα φόρεμα γνωστού σχεδιαστή σε τρεις εβδομάδες και να το πουλήσει σε λιγότερο από 10% της τιμής», συμπλήρωσε.
Στις ΗΠΑ, το Macy’s κλείνει καταστήματα, ενώ το Saks Global, μητρική της γνωστής αλυσίδας εμπορικών κέντρων Saks Fifth Avenue, εξετάζει το ενδεχόμενο εκποίησης του κλάδου για να περιορίσει το χρέος της.
Η Société des Grands Magasins, η οποία αγόρασε το BHV από τον όμιλο Galeries Lafayette πριν δύο χρόνια, ελπίζει ότι η συνεργασία με τη Shein θα είναι η καινοτομία που θα την προστατεύσει. Είπε ότι η κίνηση στο εμπορικό κέντρο αυξήθηκε κατά 50% την ημέρα που άνοιξε το κατάστημα της Shein και ότι το ένα τέταρτο των ανθρώπων που ψώνισαν εκεί έκαναν κι άλλες αγορές στο εμπορικό κέντρο.
Τον περασμένο μήνα, η Shein είπε ότι η κορυφαία παγκόσμια αγορά της Γαλλίας ήταν η «φυσική επιλογή» για να δοκιμάσει τα κανονικά καταστήματα και ότι οι online πωλήσεις τής επιτρέπουν να προβλέψει με ακρίβεια τι θέλουν οι ντόπιοι καταναλωτές.
Νέες μέθοδοι προσέλκυσης πελατών
Αλλα μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπως οι αλυσίδες Printemps και Galeries Lafayette, αλλά και το Le Bon Marché του οίκου LVMH, άρχισαν να προσφέρουν εμπειρίες πολυτελείας προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές. Για παράδειγμα, το Bon Marché κάνει συχνά συναυλίες, χορούς και άλλες διοργανώσεις, ενώ το Printemps έχει καλά εστιατόρια, υπηρεσίες ομορφιάς και παγοδρόμιο τη γιορτινή περίοδο. «Η ιδέα είναι να δίνεις πάντοτε στους πελάτες έναν λόγο να έρθουν», είπε η Henry. Επίσης, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα Galeries Lafayette επένδυσαν τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ για ανανέωση των εμπορικών κέντρων σε ολόκληρη τη Γαλλία, η οποία βοήθησε στην αύξηση των επισκεπτών σε επίπεδα υψηλότερα από το 2019.
Ωστόσο, άλλα καταστήματα δυσκολεύονται να προσαρμοστούν και να μπουν στην ήδη γεμάτη αγορά των εμπειριών πολυτελείας. Συνολικά, η καταναλωτική κίνηση στο γαλλικό λιανεμπόριο είναι χαμηλότερη από τα επίπεδα προ πανδημίας και αυξήθηκε κατά μόλις 0,2% το πρώτο εννεάμηνο του έτους, σύμφωνα με την Ενωση Λιανεμπορίου της Γαλλίας.
«Κάθε μέρα ακούμε ότι τα φυσικά καταστήματα πεθαίνουν, κάθε μέρα μάς λένε ότι διακυβεύονται χιλιάδες θέσεις εργασίας», είπε στη γαλλική τηλεόραση ο πρόεδρος της SGM, Frederic Merlin, την ημέρα που άνοιξε το κατάστημα στη Shein. Ο ίδιος είπε ότι η κριτική είναι ευπρόσδεκτη, «αλλά το να προσπαθήσουμε να πάμε μπροστά είναι καλύτερο», τονίζοντας ότι το λιανεμπόριο θα πρέπει να συνεργαστεί με νέα μοντέλα, όπως της Shein.
Πάντως, η SGM καθυστέρησε το άνοιγμα πέντε επιπλέον καταστημάτων της Shein στη Γαλλία, προκειμένου να προσαρμόσει την προωθητική της στρατηγική. Οταν άνοιξε το πρώτο κατάστημα τον περασμένο μήνα, ορισμένοι καταναλωτές είπαν ότι οι τιμές ήταν πολύ υψηλές.
Αντιδράσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημαρχείο του Παρισιού είπε ότι φέτος θα απαγορεύσει στο BHV της χριστουγεννιάτικες διοργανώσεις σε εξωτερικούς χώρους λόγω των «έντονα αμφιλεγόμενων συνθηκών». Οταν άνοιξε το κατάστημα της Shein στο Παρίσι, η Γαλλία ανέστειλε τη λειτουργία της πλατφόρμας στη χώρα, καθώς εντόπισε ότι ήταν προς πώληση κούκλες του σεξ με παιδικά χαρακτηριστικά. Η αντίδραση απέναντι στη Shein ξεκίνησε επίσης συζητήσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για χρεώσεις σε μικροδέματα από τρίτες χώρες, που όταν εφαρμοστούν το 2026 θα χτυπήσουν έντονα εταιρείες όπως η Shein και η Temu.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters



























