
Οι δημοφιλείς κούκλες Labubu που προκάλεσαν φρενίτιδα μέσα στο καλοκαίρι σε εκατομμύρια καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, φαίνεται πως χάνουν σταδιακά τη λάμψη τους, «φρενάροντας» ένα από τα μεγαλύτερα ράλι μετοχών παγκοσμίως και σβήνοντας δισεκατομμύρια δολάρια από την αξία της κατασκευάστριας Pop Mart.
Η μετοχή του κινεζικού κολοσσού κατασκευής παιχνιδιών υποχώρησε σχεδόν κατά 9%, στη μεγαλύτερη πτώση από τον Απρίλιο, όταν η JP Morgan υποβάθμισε την εταιρεία λόγω της μη ελκυστικής αποτίμησης. Παρά την πτώση, η Pop Mart εξακολουθεί να καταγράφει ετήσια αύξηση άνω του 180% και παραμένει η κορυφαία μετοχή στον δείκτη Hang Seng. «Πιστεύουμε ότι η αποτίμηση έχει γίνει με γνώμονα την τελειότητα και τυχόν μικρές θεμελιώδεις αστοχίες/αρνητικές αναφορές στα μέσα ενημέρωσης (π.χ. πτώση τιμής μεταπώλησης και αδειοδότηση από τρίτους) ενδέχεται να οδηγήσουν σε υποαπόδοση», έγραψαν οι αναλυτές. Η υποβάθμιση από την τράπεζα της Wall Street σημειώθηκε εν μέσω ενδείξεων ότι τα πασίγνωστα πλέον Labubu που συνήθως κοστίζουν από 30 έως 300 δολάρια, πρωταγωνιστούν σε χιλιάδες βίντεο στο TikTok και δημιουργούν ουρές χιλιομέτρων σε καταστήματα Pop Mart από το Παρίσι μέχρι το Λος Αντζελες, δεν είναι πλέον τόσο δημοφιλή. Η premium αξία που κάποτε κατείχαν τα λούτρινα –με τα τεράστια μάτια και το πλατύ χαμόγελο, τα οποία διαφήμιζαν διασημότητες από τον Ντέιβιντ Μπέκαμ μέχρι τη Ριάνα– μειώνεται στις δευτερογενείς αγορές στην Κίνα.
Η μετοχή της Pop Mart σημειώνει επίσης απότομη πτώση, έχοντας απολέσει σχεδόν 13 δισ. δολάρια –ή περίπου το ένα τέταρτο της αξίας της– από τότε που άγγιξε ρεκόρ στις 26 Αυγούστου. Μέσα στο 2024, πάντως, υπερτετραπλασιάστηκε καθώς η Labubu πυροδότησε μια τρέλα σε πολλές ασιατικές αγορές και προστέθηκε στον δείκτη Hang Seng και στον δείκτη Hang Seng China Enterprises αυτόν τον μήνα. Οι μετοχές της διαπραγματεύονται σχεδόν 23 φορές πάνω από την εκτίμηση κερδών τους για τον επόμενο χρόνο. Kαι η Pop Mart έγινε μία από τις λίγες κινεζικές μάρκες που έχουν κερδίσει παγκόσμια αναγνώριση, με την κεφαλαιοποίησή της, που ανέρχεται σε 40 δισ. δολάρια, να ξεπερνάει πλέον εκείνη των αμερικανικών ομίλων Hasbro και Mattel μαζί. Μεγάλο μέρος της επιτυχίας οφείλεται στην παγκόσμια δημοτικότητα της άσχημης, αλλά χαριτωμένης κούκλας που απέκτησε φανατικούς θαυμαστές σε όλες τις ηλικίες.
Οι αναλυτές ωστόσο έχουν προειδοποιήσει για μια πιθανότατα παροδική τάση και λένε ότι η εταιρεία πρέπει να συνεχίσει να κυκλοφορεί δημοφιλείς νέους χαρακτήρες για να διατηρήσει την αποτίμησή της. Η Pop Mart σχεδιάζει να κυκλοφορήσει κινούμενα σχέδια και μια νέα έκδοση του Labubu πριν από τα Χριστούγεννα, ενώ επιδιώκει επίσης να λανσάρει διαδραστικά παιχνίδια.
Τα τελευταία χρόνια, η Pop Mart έχει εγκαινιάσει μία φιλόδοξη παγκόσμια επέκταση, με στελέχη της να παραδέχονται στους Financial Times το 2022 ότι θέλουν να μιμηθούν τη Lego πραγματοποιώντας το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων σε αγορές του εξωτερικού, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη. Πλέον η εταιρεία λειτουργεί περισσότερα από 2.000 αυτόματα μηχανήματα πώλησης και φυσικά καταστήματα σε περισσότερες από 30 χώρες.
Για τον Guardian, οι τάσεις που γίνονται παγκόσμια φαινόμενα δεν γεννιούνται στο κενό. «Είναι ενσωματωμένες σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο, επειδή εκφράζουν κοινωνικές ανησυχίες, τεχνολογικές αλλαγές και κοινές επιθυμίες. Σε αυτό το πλαίσιο, η κούκλα γίνεται τοτέμ για συλλογική ενδοσκόπηση. Οπως οι κινηματογραφικές μεταφορές κόμικς, οι επανεκκινήσεις των Ghostbusters, τα βιβλία ζωγραφικής ενηλίκων, τα βιντεοπαιχνίδια, τα Lego, έτσι και τα Labubu προσφέρουν ίσως μια ψευδαίσθηση παιδικότητας για να ξεφύγουμε από τις πολυπλοκότητες που κατακλύζουν τον ενήλικο κόσμο μας».