ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ο Π. Αμυραγιάς στην «Κ» - Γύρισαν σελίδα τα λεωφορεία Αμμοχώστου

Ηλεκτρονικό εισιτήριο, δωρεάν WI-FI, έξυπνες στάσεις, 53 οχήματα και πλάνο για πράσινο στόλο

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Με WI-FI και usb στα λεωφορεία, έξυπνες στάσεις, ηλεκτρική ράμπα για ΑΜΕΑ και βάση στήριξης για ποδήλατα, οι δημόσιες συγκοινωνίες στην ελεύθερη Αμμόχωστο γυρίζουν ουσιαστικά σελίδα. Οι αλλαγές εφαρμόζονται στο πλαίσιο της νέας σύμβασης με το κράτος, η οποία τέθηκε σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου και έχει δεκαετή διάρκεια (2021-2031). Ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας ΟΣΕΑ Πανίκος Αμυραγιάς περιγράφει στην «Κ» τις καινοτομίες του νέου στόλου, τα χρονοδιαγράμματα για την επόμενη φουρνιά νέων λεωφορείων και την άφιξη των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων. Αναφέρεται επίσης σε θέματα ασφάλειας των νέων λεωφορείων, ενώ απαριθμεί τους λόγους για τους οποίους σταδιακά, το λεωφορείο μπορεί να κερδίσει τελικά τον οδηγό του ιδιωτικού αυτοκινήτου στην Κύπρο.

 -Οι δημόσιες συγκοινωνίες γυρίζουν σελίδα. Τι σημαίνει αυτό στην περίπτωση της Αμμοχώστου; Πώς θα ταξιδεύει ο επιβάτης των λεωφορείων στην ελεύθερη Αμμόχωστο;

-Είναι κοινώς γνωστό πως οι δημόσιες συγκοινωνίες για την επαρχία Αμμοχώστου ναι, γυρίζουν σελίδα αλλά βρίσκονται σε γνωστά χέρια. Ο οργανισμός συγκοινωνιών επαρχίας Αμμοχώστου-ΟΣΕΑ συνεχίζει και για τα επόμενα 10 χρόνια, αφού έχει προηγηθεί η δεκαετία 2010-2020. Πρόσφατα προχωρήσαμε στη σύναψη συμφωνίας 2021-2031. Έτσι, μετά και τις δικαστικές μάχες που προηγήθηκαν, η ελεύθερη Αμμόχωστος θα συνεχίσει να κινείται με ασφάλεια και αξιοπιστία. Ο επιβάτης και ο τουρίστας στην ελεύθερη Αμμόχωστο θα έχει την ευκαιρία πλέον να χρησιμοποιεί τα ολοκαίνουργια λεωφορεία, τα οποία διαθέτουν σύστημα τηλεματικής μέσω του οποίου το επιβατικό κοινό θα γνωρίζει και θα πληροφορείται με ακρίβεια την ώρα άφιξης του λεωφορείου στις στάσεις μέσω του motion Cyprus bus ( εφαρμογή που δίνει πληροφορίες των δημοσίων μεταφορών στην Κύπρο σε πραγματικό χρόνο).

- Ποιες οι καινοτομίες που εισάγονται; Πώς θα προσελκύσετε το επιβατικό κοινό;

- Σίγουρα η προσθήκη των καινούργιων λεωφορείων στους δρόμους της επαρχίας μας, μάς δίνει μεγάλη δυναμική για την συνέχεια. Επίσης, η μεγάλη ανανέωση του στόλου του οργανισμού μας είναι από μόνη της μία καινοτομία. Ήταν κάτι που έλειπε σε μια τόσο πολύ σημαντική τουριστική περιοχή που την επισκέπτονται χιλιάδες επισκέπτες από την Κύπρο και το εξωτερικό και σίγουρα η χρήση τους θα προσελκύσει το επιβατικό κοινό. Ένα άλλο πράγμα που σίγουρα θα εξυπηρετήσει το επιβατικό κοινό είναι οι «έξυπνες στάσεις», οι οποίες πληροφορούν για την ακριβή άφιξη του λεωφορείου σε οποιαδήποτε στάση. Για την ώρα στην περιοχή διαθέτουμε τρία σημεία με έξυπνη στάση, η μία στην καρδιά του Πρωταρά, στη στάση SUNRISE HOTEL, η άλλη στη στάση Πλατεία Αγίας Νάπας κοντά στο μοναστήρι και η άλλη στον Κεντρικό σταθμό Αμμοχώστου στο Παραλίμνι. Στο επιχειρηματικό μας πλάνο υπάρχει πλάνο τοποθέτησης και σε άλλα σημεία. Η ανανέωση του στόλου αποτελεί επίσης μια καινοτομία. Η επιλογή του έγινε με βασικό γνώμονα την ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών μας και την αξιοπιστία μας.
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι στις καινοτομίες εντάσσεται και η χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όλα τα χάρτινα εισιτήρια και χάρτινες κάρτες έχουν αντικατασταθεί. Πληροφοριακά να πούμε πως το επιβατικό κοινό θα μπορεί να ταξιδεύει με εισιτήριο μονής διαδρομής ή ολοήμερο, το οποίο εκδίδεται εντός του λεωφορείου. Επίσης, θα μπορεί να αγοράσει την χάρτινη έξυπνη κάρτα που θα διαθέτει αριθμό μονών διαδρομών, την ανώνυμη πλαστική έξυπνη κάρτα που επαναφορτίζεται όπως και την προσωποποιημένη πλαστική έξυπνη κάρτα η οποία επίσης επαναφορτίζεται .

Προφίλ νέου στόλου

- Πόσα καινούργια λεωφορεία έχετε παραλάβει;

- Από τον Μάρτιο έχουμε εντάξει στον στόλο του οργανισμού μας 31 καινούργια λεωφορεία και αυτή τη στιγμή όλα διανύουν τα πρώτα τους χιλιόμετρα. Έγινε πραγματικά μεγάλη ανανέωση του στόλου με σταδιακή απόσυρση των λεωφορείων, όπως προνοεί η σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών δημοσίων επιβατικών λεωφορείων. Να πω επίσης ότι η ανανέωση συνεχίζεται αφού περί τα τέλη Μαΐου θα γίνει η επόμενη παραγγελία άλλων 22 λεωφορείων, τα οποία θα τα παραλάβουμε τέλη Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου 2023. Αξίζει να σημειωθεί πως τα λεωφορεία που αγοράστηκαν είναι μάρκας MERCEDES γερμανικής προέλευσης (κινητήρας) σε συνδυασμό αμαξώματος ισπανικής προέλευσης IRIZAR.

- Ποιο το κόστος και τα χαρακτηριστικά τους;

-Πρόκειται για δύο τύπους λεωφορείων, ο ένας ειδικά κατασκευασμένος για τις ανάγκες των αστικών δρομολογίων (Ι3), κοινώς γνωστά ως χαμηλοδάπεδα. Τα βασικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου τύπου λεωφορείου, είναι τα εξής: Έχουν μήκος 12,05m, πλάτος 2,55m και ύψος 3,4m και χωρητικότητας 35 θέσεων για καθήμενους, 43 για ιστάμενους ενώ μία θέση είναι ειδικά διαμορφωμένη για άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ). Η ιπποδύναμη του κινητήρα είναι 299 bhp, και το σημαντικότερο είναι ΤΥΠΟΥ EURO 6 μηχανή, φιλική προς το περιβάλλον με χαμηλούς ρύπους. Διαθέτει χειροκίνητη ράμπα για είσοδο στο λεωφορείο και για άτομα που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα. Επίσης, διαθέτουν στο πίσω μέρος του λεωφορείου βάση στήριξης ποδηλάτων, πράγμα που απαιτείτο στους όρους σύμβασης. Για τις ανάγκες των περιφερειακών δρομολογίων έχουμε τα υπεραστικού τύπου λεωφορεία ( Ι4), τα οποία έχουν μήκος 12,20μ, πλάτος 2,55μ και ύψος 3,43 μ με ιπποδύναμη κινητήρα 354 bhp EURO 6. Έχουν επίσης χωρητικότητα 51 θέσεων καθήμενων επιβατών και μια θέση ειδικά διαμορφωμένη για άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ). Διαθέτουν ηλεκτρική ράμπα για είσοδο στο λεωφορείο για άτομα με τροχοκάθισμα. Και οι δυο τύποι λεωφορείου διαθέτουν πολύ καλό σύστημα κλιματισμού, ιδιαίτερα επιλεγμένο για τις ιδιαίτερα κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στο νησί ειδικότερα τη περίοδο του καλοκαιριού, όπως επίσης ηλεκτρονικές πινακίδες στο μπροστινό, πισινό και πλάγιο σημείο των λεωφορείων για ενημέρωση του επιβατικού κοινού. Σε διάφορα σημεία εντός του λεωφορείου υπάρχει παροχή για χρήση USB. Περί τις αρχές Μαΐου θα γίνουν οι πρώτες τοποθετήσεις παροχής για δωρεάν χρήση WI-FI εντός λεωφορείων. Να σημειώσουμε ότι το κάθε λεωφορείο κοστίζει μεταξύ €205.000-210.000.

Νεολαία και εργαζόμενοι

- Έχει απήχηση η χρήση των λεωφορείων στην επαρχία Αμμοχώστου; Ποιοι οι στόχοι σας;

-Πιστεύω ακράδαντα πως το 2010 βάλαμε τις βάσεις για να μπορέσουμε στη συνέχεια να αλλάξουμε την τότε νοοτροπία του κόσμου ώστε να θεωρήσει την χρήση του λεωφορείου φιλική, χρήσιμη και κυρίως οικονομική. Έχω την πεποίθηση πως από τότε μέχρι σήμερα, τουλάχιστον στις δημόσιες συγκοινωνίες στην ελεύθερη Αμμόχωστο η εικόνα έχει αλλάξει και ο κόσμος έχει βιώσει την μεγάλη αλλαγή. Καταφέραμε να πείσουμε πέραν των 3.000 εργαζομένων στην περιοχή να χρησιμοποιούν το λεωφορείο αντί του αυτοκινήτου για να μεταβαίνουν στην δουλειά τους. Καταφέραμε επίσης να πείσουμε την νεολαία της περιοχής να χρησιμοποιεί το λεωφορείο κυρίως στις βραδινές εξόδους και να γυρίζουν με ασφάλεια στα σπίτια τους μετά από διασκέδαση κυρίως τις πρωινές ώρες. (Ειδικά δρομολόγια κυρίως προσαρμοσμένα στις ανάγκες νεαρών από τα περιφερειακά χωριά προς τα θερινά θέρετρα Πρωταρα και Αγια ναπα). Δίνουμε μεγάλη σημασία στις νυχτερινές διαδρομές οι οποίες βοηθούν στην οδική ασφάλεια και την μείωση ατυχημάτων. Καταφέραμε να απαλλάξουμε τους γονείς από την μεταφορά των παιδιών τους στις παραλίες της περιοχής με αυτοκίνητο και να χρησιμοποιούν το λεωφορείο. Στόχος μας είναι να αυξήσουμε την επιβατική κίνηση κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο, πείθοντας τον κόσμο με την συνέπεια, τη σωστή εξυπηρέτηση χιλιάδων επισκεπτών στην περιοχή και την ασφαλή και άνετη μεταφορά των εργαζομένων στις εργασίες τους.

- Με ποιους τρόπους θα πείσετε τους οδηγούς των ΙΧ οχημάτων ώστε να εντάξουν την χρήση λεωφορείων ως μέσο διακίνησης;

- Σίγουρα για να γίνει αυτό, θα πρέπει πρώτα από όλα το κόμιστρο να είναι χαμηλό, να υπάρχει δηλαδή χαμηλό οικονομικό κόστος. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει η άνεση και η ασφάλεια διακίνησής τους, ενώ μείζονος σημασίας είναι η επαγγελματική συνείδηση και ο τρόπος συμπεριφοράς του προσωπικού μας απέναντί τους, όπως επίσης και η μείωση του χρόνου των διαδρομών για αποφυγή ταλαιπωρίας. Πολύ σημαντική παράμετρος είναι σίγουρα η αποφυγή μετεπιβίβασης του επιβάτη από λεωφορείο σε λεωφορείο και από σταθμό σε σταθμό για να φτάσει στον προορισμό του. Επίσης, η σωστή πληροφόρηση για τον ακριβή χρόνο άφιξης λεωφορείου σε στάση λεωφορείου μέσω της τεχνολογίας όπου ο επιβάτης έχει την δυνατότητα να νιώθει άνετος πως θα εξυπηρετηθεί στον ακριβή χρόνο που χρειάζεται το λεωφορείο θα είναι ένας καλός τρόπος να πειστούν οι κύπριοι οδηγοί ΙΧ.

Πράσινος στόλος και έμφαση στην ασφάλεια επιβατών

-Τι προνοεί η σύμβαση για την παραχώρηση παροχής υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών λεωφορείων;

- Πρόκειται για μια πολύ απαιτητική σύμβαση παραχώρησης παροχής υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών λεωφορείων και πολύ σωστά η ποιότητα παροχής υπηρεσιών θα πρέπει να είναι σε πολύ ψηλά επίπεδα. Στην επαρχία Αμμοχώστου προνοεί την εκτέλεση 3.600.000 χιλιομέτρων για κάθε έτος. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ανανέωση του στόλου με λεωφορεία που πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων επιπέδου . Επίσης, σε μεταγενέστερο στάδιο, υπάρχει πλάνο όπως μέρος του στόλου ή ολόκληρος ο στόλος λεωφορείων χρησιμοποιεί φυσικό αέριο όταν και εφόσον αυτή η πηγή είναι διαθέσιμη στην Κύπρο ή να μετατραπεί μέρος ή το σύνολο του στόλου λεωφορείων σε πιο πράσινο. Αυτό σημαίνει υβριδικά, ή ηλεκτρικά λεωφορεία.

-Υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο για την ένταξη στον στόλο υβριδικών ή ηλεκτρικών λεωφορείων; Ποιο το χρονοδιάγραμμα;

-Παρόλο ότι ο οργανισμός μας δεν έχει υποχρέωση να εντάξει στο στόλο του τέτοιου τύπου λεωφορεία εντούτοις, τμήμα του οργανισμού μας επεξεργάζεται και παρακολουθεί όλες τις εξελίξεις της τεχνολογίας που αφορούν το κομμάτι αυτό τόσο για υβριδικά και ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία άρχισαν σιγά σιγά και εμφανίζονται σε διάφορες χώρες του κόσμου. Είμαστε σε επαφή με το εργοστάσιο αμαξωμάτων IRIZAR, από το οποίο αγοράστηκαν τα λεωφορεία Ισπανικής κατασκευής. Αντιπροσωπεία του οργανισμού μας φιλοξενήθηκε στο ειδικό εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων και ενημερώθηκε για πολλά θέματα που αφορούν το ηλεκτρικό λεωφορείο. Αξίζει να αναφέρουμε πως χρειάζεται αρκετή μελέτη και απαιτούνται εξιδεικευμένες και πολλές ειδικές υποδομές από το κράτος για να μπορέσουμε σε μελλοντικό στάδιο να μιλούμε για την εισαγωγή ηλεκτρικών λεωφορείων στην Κύπρο, το κόστος των οποίων θα είναι αρκετά μεγάλο. Προσωπική μου εκτίμηση είναι πως μέχρι το 2030 πολύ πιθανόν, να μπορέσουμε να έχουμε στην Κύπρο τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Η πτυχή της ασφάλειας

- Πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια των επιβατών, μετά τα τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν με καινούργια λεωφορεία σε άλλες επαρχίες; Έγινε η απαραίτητη εκπαίδευση του προσωπικού;

-Όπως ανέφερα και πιο πάνω η επιλογή αγοράς των καινούργιων λεωφορείων έγινε με βασικό γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών, των δικών μας εργαζομένων αλλά και τον σεβασμό σε κάθε συμπολίτη μας και σε κάθε ξένο επισκέπτη που έρχεται τη χώρα μας που επιλέγει να μετακινείται με τα λεωφορεία του οργανισμού συγκοινωνιών Αμμοχώστου. Γνωρίζοντας τα μεγάλα μειονεκτήματα της περασμένης δεκαετίας με την απαγόρευση ανανέωσης στόλου όπου ο επιβατικός κόσμος της επαρχίας μας αδικήθηκε κατάφωρα, έχουμε εντάξει πλέον στο στόλο μας ό,τι πιο σύγχρονο τύπου λεωφορείο για τις ανάγκες των δημόσιων μεταφορών στην επαρχία μας. Όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα που υπήρξαν κατά διαστήματα σε άλλες επαρχίες σίγουρα τα λάβαμε σοβαρά υπόψη και κυρίως πρώτιστός μας στόχος στα συστήματα ασφαλείας του λεωφορείου να μπορούμε να προλαβαίνουμε τα ανθρώπινα λάθη. Περιττό να πούμε πως με την εισαγωγή και εγγραφή των λεωφορείων στην Κύπρο έγινε ειδική εκπαίδευση στους μηχανολόγους του οργανισμού μας από τις αντιπροσωπείες MERCEDES για κινητήρες και συστήματα ασφαλείας των λεωφορείων και από πλευράς IRIZAR αμαξώματος σε θέματα ασφαλείας και ειδικότερα σε θέματα εισόδων επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών. Πριν την παράδοση των λεωφορείων στους οδηγούς φροντίσαμε επίσης να γίνει η απαραίτητη εκπαίδευση και παρουσίαση και σε όλους τους οδηγούς με ειδικά σεμινάρια.

Τα δρομολόγια

- Ποια δρομολόγια περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της εταιρείας; Περιλαμβάνονται και μαθητικά δρομολόγια;

- Βάσει των αναγκών της γεωγραφικής περιοχής έχουμε τα εξής δρομολόγια.
-101-102 Αγία Νάπα- Παραλίμνι μέσω Κάβο Γκρέκο, Πρωταρά, Περνέρα, τα οποία θεωρούνται ο κύριος αιμοδότης εσόδων της εταιρείας αφού τους καλοκαιρινούς μήνες εξυπηρετούν χιλιάδες τουρίστες. Τα συγκεκριμένα δρομολόγια ενώνουν τα δυο μεγαλύτερα τουριστικά θέρετρα της περιοχής του Πρωταρά και της Αγίας Νάπας.
-201 Δυτικά κυκλική γραμμή Αγίας Νάπας
-202 Ανατολική κυκλική γραμμή Αγίας Νάπας
-301 Κυκλική γραμμή Παραλιμνίου
-302-303-304 Ειδικές κυκλικές γραμμές για εξυπηρέτηση εργαζόμενων για Πρωταρά
-501-502 Ποταμός Λιοπετρίου- Οδόφραγμα Δερύνειας διά μέσω Αγίας Θέκλας- Αγίας Νάπας, Παραλίμνι, Γενικός Νοσοκομείο Αμμοχώστου και αντίστροφα.
-510 Ειδική γραμμή για μεταφορά εργαζομένων στην Αγία Νάπα
-701-702-703-704-705-706-708-709-710 Περιφερειακά δρομολόγια που ενώνουν τις κοινότητες της περιοχής με τα τουριστικά θέρετρα και το Γενικό Νοσοκομείο Αμμοχώστου.
-711-712-714 Τα δρομολόγια που ενώνουν τις κοινότητες της περιοχής με την επαρχία Λάρνακας, με την ιδιαιτερότητα πως κρατικές υπηρεσίες που αφορούν την επαρχία Αμμοχώστου εξακολουθούν να έχουν έδρα την επαρχία Λάρνακας.
Εκτός από τη βασική υπηρεσία ο ΟΣΕΑ έχει την ευθύνη για τη μεταφορά όλων των μαθητών, 3500-400 στο σύνολο, από και προς τις σχολικές μονάδες σε όλη την γεωγραφική περιοχή του οδικού μας δικτύου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση