ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Στο μικροσκόπιο η ασφάλεια των διανομέων

Με αργούς ρυθμούς και με απουσίες ο διάλογος για συνομολόγηση συλλογικής σύμβασης – Υποβλήθηκαν οι εισηγήσεις, εξελίξεις τον Απρίλιο

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Τρεις μήνες μετά τις απεργίες των διανομέων της Wolt και την έναρξη των διαβουλεύσεων για την δημιουργία πλαισίου των όρων εργασίας, η κατάσταση εξακολουθεί να παραμένει στον ίδιο παρονομαστή. Οι διανομείς προϊόντων και εστίασης και οι συντεχνίες που τους εκπροσωπούν, εξακολουθούν να διεκδικούν πιο ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, μήνυμα το οποίο εξέφρασαν και στην εκδήλωση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν με αφορμή τον θάνατο του 26χρονου διανομέα Sunny Hosen, ο οποίος έχασε την ζωή του σε τροχαίο ατύχημα το βράδυ της 23ης Μαρτίου εν ώρα εργασίας.

Η ανάγκη θέσπισης κανονισμών και βελτίωσης της ζωής αυτής της μερίδας εργαζομένων καθώς και η μείωση του ρίσκου για ατυχήματα είναι πιο επιτακτική από ποτέ, αναφέρεται από πλευράς των συντεχνιών. Μιλώντας στην «Κ» ο Νεόφυτος Τιμινής, γ.γ. της συντεχνίας υπαλλήλων ξενοδοχείων και κέντρων αναψυχής (ΣΥΞΚΑ) ΠΕΟ, τόνισε ότι πλέον υπάρχει η ανάγκη να επιταχυνθεί ο διάλογος (κάτω από την ομπρέλα του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων), προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος να θρηνήσουμε νέα θύματα στην άσφαλτο.

Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων αναμένεται να τεθούν εισηγήσεις όπως ρύθμιση μέγιστου αριθμού διαδρομών καθημερινά καθώς και μεγιστοποίηση χρόνου παράδοσης του προϊόντος

Όπως ανέφερε, το πρωί της Δευτέρας οι συντεχνίες επικοινώνησαν με τον διευθυντή του Τμήματος, Άντη Αποστόλου, και έλαβαν την δέσμευση για επιτάχυνση των διαδικασιών με στόχο την κατάληξη το συντομότερο δυνατό. Από την πλευρά του ο Χαράλαμπος Αυγουστή, γ.γ. της ομοσπονδίας μεταφορών πετρελαιοειδών και γεωργίας (ΟΜΕΠΕΓΕ) ΣΕΚ, κάνει λόγο για αργή πρόοδο στην διαδικασία. Ήδη το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί και ήθελε κατάληξη στο ζήτημα μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, δεν έχει τηρηθεί.

Πλέον, αναμένεται νέα συνάντηση με το υπουργείο Εργασίας και το αρμόδιο τμήμα περί τις αρχές Απριλίου. Στο μεταξύ έχουν σταλθεί οι εισηγήσεις των συντεχνιών για τους όρους εργασίας των διανομέων, με σημαντικότερο –μετά και το τελευταίο δυστύχημα– να αναδεικνύεται το θέμα της ασφάλειας των εργαζομένων. «Αίτημά μας είναι μια συνολική διευθέτηση του θέματος μέσω μιας συλλογικής σύμβασης για όρους εργοδότησης αλλά και για θέματα ασφάλειας και υγείας κατά τη διάρκεια της εργασίας τους».

Δύο από τις τρεις

Πάντως η συζήτηση βρίσκεται ακόμη σε πολύ προκαταρκτικό στάδιο, κάτι που οφείλεται κυρίως και στο πλαίσιο εργοδοσίας των εργαζομένων –συνεργασία με πλατφόρμες μέσω τρίτων εταιρειών. Είναι κοινή παραδοχή ότι η ρύθμιση των όρων εργασίας τους είναι δύσκολη υπόθεση, από τη στιγμή που αφενός, ο αριθμός των διανομέων έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια και αφετέρου, από το γεγονός ότι το ποιος τελικά είναι ο εργοδότης είναι πεδίο θολό (ψηφιακές πλατφόρμες, εταιρείες διαχείρισης στόλου, επιχειρήσεις εστίασης). Σημειώνεται πάντως ότι στη διαδικασία διαβούλευσης δεν συμμετέχουν δύο από τις τρεις ψηφιακές πλατφόρμες. Αυτό που τονίζεται είναι η ευθύνη του κράτους για την ασφάλεια των εργαζομένων, στους οποίους δίνεται η άδεια εργασίας στην Κύπρο, με τις συντεχνίες να υποδεικνύουν την ανάγκη εφόσον τους δίνεται η άδεια εργασίας, να ελέγχεται στη συνέχεια σε ποιες συνθήκες εργάζονται και κατά πόσο διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία στην εργασία τους.

Μείωση κινδύνου

Στις επόμενες συναντήσεις μεταξύ των πλευρών θα τεθούν πρωτίστως αιτήματα και εισηγήσεις που άπτονται θεμάτων ασφάλειας των διανομέων. Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων αναμένεται να τεθούν εισηγήσεις όπως ρύθμιση μέγιστου αριθμού διαδρομών καθημερινά καθώς και μεγιστοποίηση χρόνου παράδοσης του προϊόντος ή υπολογισμός εξωγενών συνθηκών που επηρεάζουν τον χρόνο παράδοσης, όπως είναι η κυκλοφοριακή φόρτιση στους δρόμους. Αναμένεται επίσης να συζητηθεί και το σενάριο ενός προκαθορισμένου μίνιμουμ μισθού του διανομέα, κάτι που θεωρείται ότι θα μειώσει τον αριθμό διαδρομών ανά διανομέα –και ως εκ τούτου θα μειώσει τον χρόνο που περνούν πίσω από το τιμόνι– και θα επιτρέψει την παράδοση του φαγητού σε εύλογο χρόνο και με περισσότερη ευελιξία.

Οι δέουσες αλλαγές

Σύμφωνα με πληροφορίες, αντικείμενο διαβούλευσης με τις εταιρείες και το τμήμα εργασιακών σχέσεων αναμένεται να τεθούν σειρά ζητημάτων που αφορούν και τις αμοιβές και τις αποκοπές του μισθού για θέματα όπως το κόστος των καυσίμων κίνησης. Συγκεκριμένα, θα τεθεί σε συζήτηση το ιδιοκτησιακό καθεστώς για τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται στις διανομές προϊόντων. Αυτή τη στιγμή ο κάθε διανομέας χρησιμοποιεί το δικό του όχημα –μηχανοκίνητο ή μη – και έχει την ευθύνη να καλύπτει με δικά του έξοδα τον ανεφοδιασμό καυσίμων καθώς επίσης και το κόστος συντήρησης και ελέγχου καταλληλότητας, χωρίς άλλες δικλείδες ασφαλείας και ελέγχου.

Άλλο ζήτημα είναι η στολή και ο προσωπικός προστατευτικός εξοπλισμός των διανομέων, ο οποίος επί του παρόντος παρέχεται μεν από τις εταιρείες, ωστόσο ένα ποσοστό από το κόστος αποκόπτεται κάθε μήνα από τον μισθό τους.
Αναμένεται επίσης να συζητηθούν οι απολαβές αναλόγως με την κατηγορία και τον βαθμό δυσκολίας της κάθε διαδρομής. Αυτή τη στιγμή, οι διαδρομές εν μέσω έντονων καιρικών συνθηκών (έντονη βροχόπτωση ή καύσωνας), αμείβονται περισσότερο σε σχέση με μια κανονική διαδρομή, κάτι που είναι εν μέρει ορθό. Από την άλλη όμως αυξάνει το δέλεαρ για εργασία σε δύσκολες και συχνά επικίνδυνες συνθήκες για τους διανομείς, όπως επισημαίνεται από τις συντεχνίες. Το ζητούμενο είναι να μειωθεί το ρίσκο που παίρνει ο διανομέας στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει περισσότερο μισθό, αναλαμβάνοντας δύσκολες διαδρομές τις οποίες προσπαθεί να καλύψει στον μικρότερο δυνατό χρόνο.

Μετά το Πάσχα στη Βουλή

Όταν συζητήθηκε πριν ένα χρόνο, η κυβέρνηση είχε κάνει λόγο ότι θα ανέμενε την ευρωπαϊκή οδηγία και την εξέλιξη στην συζήτηση εντός Ε.Ε., ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας της Βουλής Ανδρέας Καυκαλιάς, επισημαίνοντας ότι πλέον είναι η ώρα να επανέλθει το ζήτημα ώστε να φανούν οι θέσεις και οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης επί του θέματος. Πρόκειται για μια κατηγορία εργαζομένων η οποία είναι εκτεθειμένη σε εκμετάλλευση εργοδοτών και βεβαίως χωρίς κατοχύρωση σε ζητήματα ασφάλειας και υγείας. Μετά το Πάσχα, ενδεχομένως στην συνεδρία της 25ης Απριλίου ή στις 2 Μαΐου, αναμένεται να δει η αρμόδια επιτροπή Εργασίας το εργασιακό καθεστώς των διανομέων στην εστίαση και ψηφιακές πλατφόρμες διανομής προϊόντων. Ωστόσο, μία από τις πτυχές του ζητήματος –αυτή της ασφάλειας– θα εξεταστεί την ερχόμενη Τρίτη (4 Απριλίου), στο πλαίσιο της συζήτησης της Επιτροπής Εργασίας για τα θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία. Η ειδική συζήτηση για το ευρύτερο πλαίσιο όρων εργασίας των διανομέων – ή μάλλον την απουσία του– θα λάβει χώρα στη βουλή σε περίπου ένα μήνα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση