ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τι συμβαίνει με το Netflix: Η έκρηξη στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας και η ύφεση της πλατφόρμας

Η πλατφόρμα που υπήρξε το πρότυπο για τη βιομηχανία streaming, αντιμετωπίζει πλέον σοβαρά προβλήματα

Kathimerini.gr

Αλεξάνδρα Σκαράκη

Το Netflix, η πλατφόρμα που υπήρξε το πρότυπο για τη βιομηχανία streaming αλλάζοντας δραματικά τον τρόπο παρακολούθησης τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών, αντιμετωπίζει πλέον σοβαρά προβλήματα.

Με περισσότερους «πελάτες» από κάθε ανταγωνιστή, όπως οι Disney Plus, HBO Max, Hulu, Apple TV+, Amazon Video Prime κ.α., και με πληθώρα πρωτότυπων σειρών και ταινιών που γυρίζονται σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο, το Netflix εδώ και μια δεκαετία είναι ο κυρίαρχος στο χώρο του streaming.

Πρόσφατα όμως, η τιμή της μετοχής της εταιρείας Netflix Inc που διαχειρίζεται την πλατφόρμα, «έπεσε» μόλις ανακοινώθηκε ότι είχε χάσει 200.000 συνδρομητές παγκοσμίως κατά το τελευταίο οικονομικό τρίμηνο και ότι αναμένεται να χάσει μερικά ακόμα εκατομμύρια χρήστες το αμέσως επόμενο διάστημα, κυρίως λόγω του ολοένα και πιο έντονου ανταγωνισμού από άλλες πλατφόρμες αλλά και των γεγονότων μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Όπως αναμενόταν, τα νέα αυτά προκάλεσαν μια σειρά ενεργειών αντίδρασης της εταιρείας, το μέλλον της οποίας βρίσκεται υπό αμφισβήτηση.

Ένας παράγοντας για τη μείωση των συνδρομητών είναι το γεγονός ότι πολλοί έχουν δωρεάν πρόσβαση στην πλατφόρμα με τα στοιχεία λογαριασμού άλλων ατόμων σε διαφορετική περιοχή (δυνατότητα που θα πάψει να υπάρχει), ενώ και η συνδρομή θεωρείται από αρκετούς ως πολύ ακριβή καθώς αντιμετωπίζουν αυξανόμενα έξοδα διαβίωσης. Τον Ιανουάριο του 2022, η Netflix Inc αύξησε το κόστος της μηνιαίας συνδρομής κατά 1 έως 2 δολάρια στις ΗΠΑ, ανάλογα με το σχέδιο χρηματοδότησης νέων προγραμμάτων ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική στην αγορά τηλεοπτικού streaming. Το κόστος, αυξήθηκε και στον Καναδά.

Τι συμβαίνει με το Netflix: Η έκρηξη στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας και η ύφεση της πλατφόρμας-1

Από ενοικιάσεις DVDs, σε on-demand υπηρεσία ψυχαγωγίας

Όλα άρχισαν το 1997 στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών, όταν οι φίλοι και συνάδερφοι Ριντ Χέιστινγκς και Μαρκ Ράντολφ σκέφτηκαν το ενδεχόμενο ενοικίασης DVD μέσω ταχυδρομείου (DVD-by-mail). Ένα χρόνο μετά, εγκαινιάστηκε η πρώτη ιστοσελίδα ενοικίασης και πώλησης DVD, Netflix.com και το 1999 ξεκίνησε η λειτουργία της συνδρομητικής υπηρεσίας με στόχο να προσφέρει στα μέλη ενοικιάσεις χωρίς χρονική προθεσμία επιστροφής, χρεώσεις στην καθυστέρηση ή όριο ενοικίασης τον μήνα.

Με την επιχείρηση ενοικίασης DVD-by-mail, όπως αναφέρθηκε εκτενώς και σε ρεπορτάζ της The Wall Street Journal το 2004, να αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω του ανταγωνισμού από την Blockbuster, την Wal-Mart Stores και την Amazon στις ψηφιακές λήψεις, το Netflix ξεκίνησε την τότε επαναστατική ιδέα της κυκλοφορίας ταινιών απευθείας στους υπολογιστές των συνδρομητών, εξαλείφοντας τον χρόνο αναμονής και την ταλαιπωρία λήψης και επιστροφής DVDs μέσω ταχυδρομείου. Έτσι, μετατράπηκε σε μια on-demand υπηρεσία ψυχαγωγίας για το αμερικανικό κοινό.

Η άφιξή του αυτή ώθησε κάθε μεγάλο στούντιο παραγωγής στο Χόλιγουντ να υιοθετήσει τη στρατηγική streaming για να ανταγωνιστεί καλύτερα την καινοτομία της Netflix για συνεχή παρακολούθηση, χωρίς διαφημίσεις.

Οι χώρες στις οποίες αναπτύχθηκε αυξήθηκαν γρήγορα, με τον Καναδά, τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική να αποκτούν πρόσβαση στην πλατφόρμα το 2010. Τα χρόνια που ακολούθησαν, οι τηλεοπτικές σειρές κατέκλυσαν τη βιβλιοθήκη της πλατφόρμας. Το 2013 άρχισε να προβάλλει πρωτότυπες σειρές ξεκινώντας με την δική του εκδοχή του «House of Cards» με πρωταγωνιστή τον Κέβιν Σπέισι και κυκλοφορώντας ολόκληρες τις σεζόν, αλλάζοντας το μοντέλο διανομής για τηλεόραση και εισάγοντας την έννοια του binge-watching.

Η επένδυση της εταιρείας σε δεδομένα τηλεθέασης και ο αλγόριθμός της οδήγησε στο γεγονός ότι, ενώ άλλα στούντιο δοκίμαζαν πιλοτικά επεισόδια νέων σειρών για να αποφασίσουν αν τελικά αυτές θα προβληθούν, το Netflix «ήδη γνώριζε» ότι η σειρά θα ήταν δημοφιλής «και υπέγραφε αμέσως για δύο ή περισσότερες σεζόν», ανέφερε η βραβευμένη εταιρεία σχεδιασμού Business Models Inc. Αυτή η διορατικότητα σήμαινε ότι η υπηρεσία μπορούσε να «κρατήσει» τους θεατές σε μια φαινομενικά ατελείωτη προσφορά περιεχομένου που ήταν προσαρμοσμένο στις προτιμήσεις τους.

Πρωτότυπες παραγωγές με διεθνή επιτυχία

Μερικές από τις παραγωγές με υπογραφή Netflix που αγαπήθηκαν από το κοινό και συνέβαλαν στην ανάπτυξη περισσότερου περιεχομένου όλα αυτά τα χρόνια και στην εδραίωση της επιτυχίας της υπηρεσίας, ήταν οι σειρές «The Crown», «Orange Is The New Black», «Stranger Things», «Dark», «Better Call Saul» κ.α. Επιπλέον, ταινίες όπως οι «Ρόμα», «Η Εξουσία του Σκύλου», «Μην Κοιτάτε Πάνω» και «Η Θρυλική Μα Ρέινι», ενέταξαν την πλατφόρμα σε σημαντικούς θεσμούς όπως τα Όσκαρ και οι Χρυσές Σφαίρες και απέσπασαν βραβεία σε σημαντικές κατηγορίες.

Πρόσφατα, η δεύτερη σεζόν του «Bridgerton» που παρήγαγε το Netflix και κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2022 «έσπασε» το ρεκόρ καθώς έγινε η πιο δημοφιλής αγγλόφωνη σειρά της πλατφόρμας. Κατά τη διάρκεια του πρώτου Σαββατοκύριακου διαθεσιμότητας στην ταινιοθήκη, έφτασε τις 193 εκατομμύρια ώρες τηλεθέασης. Αυτή η επιτυχία ήταν αναμενόμενη, καθώς η πρώτη σεζόν, που κυκλοφόρησε τα Χριστούγεννα του 2020, γνώρισε μεγάλη επιτυχία συγκεντρώνοντας 625.5 εκατομμύρια ώρες τηλεθέασης μέσα στις πρώτες 28 μέρες από την πρεμιέρα, σύμφωνα με τον ιστότοπο IndieWire.

Η πιο δημοφιλής όμως σειρά της πλατφόρμας από τον Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι σήμερα παραμένει το «Squid Game». Το κορεάτικο θρίλερ έκανε 1.65 δισεκατομμύρια ωρών θέασης μόνο τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες από την κυκλοφορία του και κατέκτησε την κορυφή στη λίστα με τις καλύτερες σειρές της Netflix και στις 94 χώρες που λειτουργεί η πλατφόρμα, όπως σημείωσε το CNN. «Το εύρος της δημοφιλίας του Squid Game είναι πραγματικά εκπληκτικό», ανέφερε η streaming υπηρεσία.

Τι συμβαίνει με το Netflix: Η έκρηξη στην βιομηχανία της ψυχαγωγίας και η ύφεση της πλατφόρμας-2Η επιτυχημένη σειρά του Netflix κορεάτικης παραγωγής, «Squid Game»

Τα επόμενα βήματα

Μπροστά στις δυσμενείς επιπτώσεις από τον αδυσώπητο ανταγωνισμό, η εταιρία διαχείρισης της Netflix μελετά την δυνατότητα προσφοράς μιας φθηνότερης συνδρομής με την προβολή διαφημίσεων. Αυτό είναι κάτι που έχει ήδη υιοθετήσει ο ανταγωνισμός (HBO Max και Disney+).

Σε συνέντευξή του στο τέλος Απριλίου, ο Χάστινγκς τόνισε ότι, παρά την προτίμηση του για ένα απλό συνδρομητικό πακέτο χωρίς τις περιπλοκές των διαφημίσεων, τον ενδιαφέρει ο καταναλωτής να έχει περισσότερες δυνατότητες επιλογών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

Η BBF παραμένει ακλόνητη στη δέσμευσή της να στηρίζει τις τοπικές κοινότητες που εμπνέουν και συγκινούν με τις δράσεις τους ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ