ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Όχι στην συμπερίληψη της Ναυτιλίας στην πρόταση της Ε..Ε για τα μικροπλαστικά

Το Περιβαλλοντικό Συμβούλιο πιέζει για μέτρα και τον ΔΝΟ

Του Ανδρέα Καραμήτα

 Η Κύπρος, η Τσεχία, η Φινλανδία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Λετονία, η Πολωνία και η Σλοβενία είναι μεταξύ των κρατών – μελών που την προηγούμενη βδομάδα  αντέδρασαν έντονα κατά της  συμπερίληψης των θαλάσσιων μεταφορών στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μείωση της ρύπανσης μικροπλαστικών  από τις απώλειες βιομηχανικών σφαιριδίων, η οποία κατατέθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Κατά την διάρκεια του Συμβουλίου περιβάλλοντος οι αρμόδιοι Υπουργοί από τα κράτη – μέλη θεώρησαν επίσης τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στους κανόνες της .Ε.Ε για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από μικροπλαστικά χωρίς κανένα κέρδος καλώντας όμως τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ)  να αναλάβει μέτρα που θα ανοίξουν τον δρόμο.

Οριστική λύση ζητούν οι Υπουργοί

Οι υπουργοί Περιβάλλοντος δήλωσαν επίσης  ότι η προεργασία και οι συζητήσεις  στο πλαίσιο του ΔΝΟ για το πλαστικό και τα σφαιρίδια θα πρέπει να αποτελέσει διεθνή λύση δικαίου  που θα πρέπει να ακολουθήσει η ΕΕ.

«Υποστηρίζουμε την προσέγγιση της Επιτροπής να μην συμπεριλάβει [τις θαλάσσιες μεταφορές] στον κανονισμό σε αυτό το στάδιο, λαμβάνοντας υπόψη τις συζητήσεις στον ΙΜΟ για τη μείωση της μείωσης των πλαστικών», ανέφερε  ο Φινλανδός υπουργός Kai Mykkänen, λέγοντας λίγο πολύ  ότι το ενδεχόμενο μέτρων σε επίπεδο ΕΕ θα μπορούσε να επανεξεταστεί στο μέλλον, εάν το αποτέλεσμα των εν λόγω συνομιλιών δεν είναι  ικανοποιητικό.

Η Γερμανίδα υπουργός Περιβάλλοντος Steffi Lemke είπε ενώπιον  του Συμβουλίου  Περιβάλλοντος ότι η συζήτηση για τα μικροπλαστικά είναι μια “πολύ σημαντική συμβολή” στην αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης γενικότερα, αλλά εξέφρασε και  αμφιβολίες σχετικά με πιθανά ζητήματα εμπορίου και ανταγωνισμού που σχετίζονται με μονομερή δράση. «Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να διευθετηθεί σε διεθνές επίπεδο μέσω του ΙΜΟ», ολοκλήρωσε η Υπουργός.

Ο Σλοβένος ομόλογός της Bojan Kumer δήλωσε ότι η χώρα του “συμμετέχει τακτικά στις συζητήσεις του ΙΜΟ” και σημείωσε ότι η κυβέρνησή του “εξακολουθεί να μελετά τη δυνατότητα” να συμπεριληφθεί η ναυτιλία στον προτεινόμενο νόμο της ΕΕ. Η Μαρία Παναγιώτου από την Κύπρο επισήμανε την πρόσφατα αναθεωρημένη νομοθεσία της ΕΕ για τη ρύπανση από τα πλοία λέγοντας ότι η Κύπρος προτιμά να “περιμένει το αποτέλεσμα που εκκρεμεί από τον ΙΜΟ” και προς το παρόν η χώρα της “δεν υποστηρίζει την ένταξη της ναυτιλίας” στο νόμο της ΕΕ.

Η Πορτογαλία, η οποία εκπροσωπήθηκε από την αναπληρώτρια μόνιμη αντιπρόσωπο Manuela Teixeira Pinto, συμφώνησε ότι η συζήτηση αυτή θα πρέπει να συζητηθεί στο πλαίσιο του ΙΜΟ, αλλά πρόσθεσε ότι “το έργο μας δεν θα πρέπει να καθορίζεται από το τι κάνουν αυτοί”. Ομοίως, η μόνιμη αντιπρόσωπος της Βουλγαρίας Ivanka Tasheva δήλωσε ότι “θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα δεσμευτικά μέτρα” σε παγκόσμιο επίπεδο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπονομεύεται η συνολική αποτελεσματικότητα. 

Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Virginijus Sinkevicius δήλωσε στους υπουργούς ότι η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ “δεν θα υποστηρίξει λύση που θα έθετε σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της ΕΕ”, αντίθετα η Επιτροπή θα υποστηρίξει λύσεις “σύμφωνα με τις εξελίξεις στον ΙΜΟ”.

Να διερευνήσει τις απόψεις των κρατών θέλει η Βελγική προεδρία

Την περασμένη εβδομάδα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε στην ολομέλεια υπέρ της υπαγωγής της θαλάσσιας μεταφοράς πλαστικών σφαιριδίων στο πεδίο εφαρμογής του νόμου, προετοιμάζοντας ενδεχομένως μια αναμέτρηση με τις εθνικές κυβερνήσεις στις επερχόμενες διαπραγματεύσεις.

Η Βελγική προεδρία της  ΕΕ, έβαλε το θέμα στην ατζέντα  για να διαπιστώσει τις αντιθέσεις μεταξύ των κρατών – μελών σχετικά με την γενική φιλοσοφία της  πρότασης, η οποία ακολουθεί ξεχωριστή νομοθεσία της ΕΕ για την αντιμετώπιση της ρύπανσης λόγω των μικροπλαστικών που προστίθενται σκόπιμα στα προϊόντα.Ο νομοθετικός φάκελος θα εξεταστεί στον επόμενο νομοθετικό κύκλο μετά τις εκλογές της ΕΕ στις 6-9 Ιουνίου.

Το θέμα της ρύπανση από μικροπλαστικά μπήκε στην ατζέντα της Ε.Ε τον περασμένο Ιανουάριο όταν σε ισπανικές παραλίες της Γαλικίας βρέθηκαν εκατομμύρια μικροσκοπικά μικροπλαστικά που τα χρησιμοποιούν κατά την κατασκευή. Αυτό προέκυψε μετά από πτώση εμπορευματοκιβωτίων μέσα στη θάλασσα στα ανοικτά της Πορτογαλίας.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση