ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πολλά τα κενά αέρος για τις αεροπορικές

Δύσκολο το επιχειρησιακό περιβάλλον, οι αλλαγές στον αρχικό προγραμματισμό και στο κόστος των εισιτηρίων

Της Μαρίας Ηρακλέους

«Πρέπει να καταλάβουμε ότι η κάθε επιχείρηση σήμερα λειτουργεί σε μια κατάσταση πρωτόγνωρη. Είναι πολύ δύσκολο το operating environment οπότε δεν θα κατακρίνουμε εμείς την οποιαδήποτε αεροπορική, για το ότι παίρνει αποφάσεις διαφορετικές σε σχέση με εκείνα που ήθελε να κάνει», είχε δηλώσει στην πρόσφατη συνέντευξή του στην «Κ» ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος. Περιέγραψε ένα ιδιαίτερα δύσκολο περιβάλλον τόσο για τις αεροπορικές εταιρείες εν γένει, όσο και για τις κυπριακές, επιχειρώντας να δώσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι δυνατότητες των κυπριακών αεροπορικών εταιρειών για ενίσχυση της συνδεσιμότητας της Κύπρου, είναι ακόμα περιορισμένες. Και είναι γεγονός ότι τις τελευταίες εβδομάδες οι προκλήσεις γιγαντώνονται μέρα με την ημέρα. Την εικόνα μας δίνει ο Mananging director της Orthodoxou Group of Companies, Αντώνης Ορθοδόξου. Από τη μια, οι αυξήσεις σε κόστος καυσίμων, και κόστος εξοπλισμού, από την άλλη οι ελλείψεις προσωπικού και οι απεργίες καθώς και οι συνεπακόλουθες καθυστερήσεις και ακυρώσεις των πτήσεων, δημιουργούν ένα χαοτικό κοκτέιλ για τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια.

Είναι γεγονός πάντως ότι τουλάχιστον μέχρι στιγμής τα κυπριακά αεροδρόμια διεξέρχονται της κατάστασης σχεδόν αλώβητα. Μόλις το 5% των πτήσεων Ιουνίου προχώρησαν σε ακυρώσεις ενώ μέχρι στιγμής η εικόνα για τον Ιούλιο κάνει λόγο για ακυρώσεις της τάξης του 2%. Προσμετρώντας τα πιο πάνω δεδομένα, ανατρέξαμε στις δύο κυπριακές εταιρείες TUS και Cyprus Airways, και επιχειρήσαμε να διαπιστώσουμε τον αντίκτυπο αυτής της κατάστασης στην λειτουργία και την διατήρηση του πτητικού τους προγράμματος. Τουλάχιστον στην περίπτωση της TUS, φαίνεται ότι πολλά από τα δρομολόγια τα οποία είχαν ανακοινωθεί από την εταιρεία, τελικά δεν προχώρησαν και μέχρι στιγμής τουλάχιστον, οι αναφορές από πλευράς κυβέρνησης, περί ενός σημαντικού παίκτη στην αγορά της αεροπορικής συνδεσιμότητας με μεγάλους και σημαντικούς προορισμούς, δεν έχουν επαληθευτεί.

Η TUS

Η επίσημη ενημέρωση από την πλευρά της Tus Airways, είναι ότι το τρέχον περιβάλλον θα επηρεάσει τα σχέδια επέκτασής της. Πάντως από τον Ιούλιο η αεροπορική εταιρεία σταμάτησε τις πτήσεις Πάφου- Αθήνας, ενός δρομολογίου που είχε τύχει ιδιαίτερα θερμής υποδοχής στην Πάφο. Μειώνει παράλληλα την συχνότητα της πτήσης Λάρνακα- Πρέβεζα σε μία την εβδομάδα τον Αύγουστο, ενώ μόνο για δύο μήνες διαρκεί το εγχείρημα του δρομολογίου Λάρνακας- Καλαμάτας και Σκιάθου. Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο φέτος, σε παρουσίαση του πτητικού προγράμματος της εταιρείας είχε γίνει αναφορά και για πτήσεις σε ολόχρονη βάση από και προς Βρυξέλλες καθώς και στο αεροδρόμιο Εϊλάτ, ωστόσο αυτές οι ανακοινώσεις δεν είχαν πρακτική εφαρμογή. Επιπλέον, δεν εκτελείται το δρομολόγιο Κεφαλλονιάς, Λυόν, Στρασβούργου και Τουλούζης. Από το αεροδρόμιο της Πάφου, συνεχίζει μέχρι τον Αύγουστο το δρομολόγιο Πάφος- Παρίσι, ωστόσο στο πρόγραμμα δεν υπάρχουν οι προορισμοί προς Ντύσσελντορφ, Αμβούργο και Νυρεμβέργη. Αναμένεται να δούμε κατά πόσο θα τύχουν υλοποίησης του προγραμματισμού για τον χειμώνα σε Σαρμ Ελ Σέιχ, Μαρράκες, Ντουμπάι, Τζέντα και Ριάντ. Πάντως η εταιρεία αναφέρει ότι το πρόγραμμα πτήσεών της έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να καλύπτει κάποιες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να μην προκαλεί μεγάλες διαταραχές στη λειτουργία της. Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωσή της, λιγότερο από το 1% των πτήσεών της χρειάστηκε να ακυρωθούν και δεν έχουν γίνει σημαντικές προσαρμογές στο δίκτυο. Επιπλέον σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η εταιρεία ανακοίνωσε την προσθήκη του πέμπτου αεροσκάφους τύπου Airbus A320.

Η Cyprus Airways

Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με την επάρκεια σε προσωπικό καμπίνας και εδάφους, ωστόσο στην Cyprus Airways δεν υπάρχει θέμα από πλευράς προσωπικού. «Μιλώντας στην «Κ» ο CEO της εταιρείας Paul Sies, ανέφερε ότι μέχρι στιγμής η κατάσταση έχει επηρεάσει σε πολύ μικρό βαθμό το πρόγραμμα της εταιρείας, με εξαίρεση κάποιες αλλαγές και ακυρώσεις που έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες λόγω τεχνικού προβλήματος. «Η έγκαιρη απόδοσή μας είναι πολύ πάνω από 90%, στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή είναι περίπου 50%, επομένως είμαστε πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Ανέφερε ότι δεν αναμένεται να διαφοροποιήσουν το υφιστάμενο πτητικό τους πρόγραμμα, αφού πρόκειται για δίκτυο το οποίο, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, έχει δώσει στην εταιρεία ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να μην χρειάζεται να μειώσει τον αριθμό των πτήσεών της. Υπενθυμίζεται ότι αυτό το διάστημα η εταιρεία εκτελεί δρομολόγια από και προς Κάιρο, Πρέβεζα, Αθήνα, Ηράκλειο, Ρόδο, Μύκονο και Σαντορίνη και Σκιάθο, Θεσσαλονίκη και Τελ Αβίβ, Βηρυτό, Μπρατισλάβα και Κόσιτσε της Σλοβακίας. Γίνονται επίσης σκέψεις για πέντε προσθήκες που θα περιλαμβάνονται στο χειμερινό πτητικό πρόγραμμα, σκέψεις που θα προσαρμοστούν προφανώς στα δεδομένα και τις ισορροπίες που θα διαμορφωθούν το επόμενο διάστημα.

«Θα υπάρξουν θύματα»

Ο κλάδος των αερομεταφορών περνάει μια σειρά από πολύ δύσκολα χρόνια και αναπόφευκτα θα υπάρξουν θύματα, ανέφερε ο CEO της Cyprus Airways. Παρά την αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα ο κ. Seis αναφέρθηκε σε τρεις παράγοντες οι οποίοι θα βοηθήσουν την εταιρεία να ξεπεράσει τα προβλήματα που υπάρχουν. Όπως ανέφερε, οι μέτοχοι έχουν εκφράσει την προθυμία τους να υποστηρίξουν την αεροπορική εταιρεία, ενώ έχουν γίνει πολλές και μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της. Επιπλέον, ένας 3ος παράγοντας έχει να κάνει με τη δημιουργία θετικών ταμειακών ροών και τη δημιουργία θετικού ισολογισμού, καθώς και την στρατηγική της εταιρείας, να χρησιμοποιεί επίσης μέρος της χωρητικότητάς της για άλλες αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς πράκτορες στο εξωτερικό, πρακτική που συνοδεύεται με εγγυημένα έσοδα.

Κόστος καυσίμων

Την ίδια ώρα, οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν ένα συνεχώς αυξανόμενο λειτουργικό κόστος, που διαμορφώνεται κυρίως από το κόστος των καυσίμων. Τώρα κατά πόσο μεταφέρουν με την σειρά τους αυτό το κόστος στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, είναι ένα ζήτημα το οποίο θέσαμε ενώπιόν τους. Το δεδομένο είναι ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί. Για παράδειγμα η εταιρεία TUS αναφέρει στην «Κ» ότι σε ορισμένα δρομολόγια το κόστος καυσίμων έχει φτάσει πλέον το 50% του συνολικού κόστους. Όπως αναφέρεται σε ενημέρωση από την εταιρεία, οι τιμές έπρεπε να προσαρμοστούν ώστε να καλυφθεί μέρος της αύξησης του κόστους αυτού. Προς το παρόν οι αυξήσεις κυμαίνονται μεταξύ 5-20%. Οι μελλοντικές τιμές θα επηρεαστούν ανάλογα. Από την πλευρά της η Cyprus Airways ανέφερε ότι εφόσον στην εξίσωση μπαίνει και η σχέση ζήτησης και χωρητικότητας αλλά και ο παράγοντας ανταγωνισμός, αυτό ενισχύει την αύξηση των τιμών. Ο κ. Seis εξέφρασε την εκτίμηση ότι το κόστος παραγωγής για μια πτήση θα συνεχίσει να είναι σημαντικά πιο ακριβό, οπότε λογικά οι τιμές των εισιτηρίων θα είναι ακριβότερες και μετά την περίοδο της τουριστικής αιχμής.

Αναπροσαρμόζει συχνότητες η WizzAir

Στο μεταξύ σε ανακοινώσεις για ακυρώσεις πτήσεων και μείωση της χωρητικότητάς της έχει προχωρήσει τις τελευταίες μέρες η αεροπορική εταιρεία Wizz Air, εταιρεία η οποία από τον Μάη του 2020 έχει καθιερώσει μόνιμη βάση στην Κύπρο ενώ αποτελεί σημαντικό παίκτη αεροπορικής συνδεσιμότητας για την χώρα. Σύμφωνα με ενημέρωση από την Hermes Airports, υπάρχει αναπροσαρμογή της εβδομαδιαίας συχνότητας των πτήσεων. Συγκεκριμένα μικρές αλλαγές θα γίνουν στο πρόγραμμα για Παρίσι, Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Έτσι, τον Αύγουστο η πτήση Λάρνακα- Παρίσι, θα εκτελείται δυο φορές την εβδομάδα, αντί τρεις. Η πτήση συνεχίζεται Σεπτέμβρη και Οκτώβρη με την ίδια συχνότητα - δυο φορές την εβδομάδα. Επίσης για τον Αύγουστο η πτήση Λάρνακα- Αθήνα αντί εφτά φορές την εβδομάδα θα πραγματοποιείται έξι φορές την εβδομάδα. Το ίδιο και η πτήση Λάρνακα- Θεσσαλονίκη. Οι υπόλοιπες πτήσεις της εταιρείας από και προς την Κύπρο δεν επηρεάζονται από τις αλλαγές.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση