ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Βαρκελώνη παίρνει μέτρα για τον υπερτουρισμό

Σχεδιάζει να βάλει όριο στον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων

Kathimerini.gr

Επειτα από μακρά μάχη με τον συνωστισμό και τον καταιγιστικό τουρισμό, η τοπική κυβέρνηση της Καταλονίας και οι αρχές της Βαρκελώνης αποφάσισαν να επιβάλουν περιορισμούς στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που θα μπορούν να μπαίνουν στο λιμάνι της πόλης. Ετσι οι ημέρες που το λιμάνι της Βαρκελώνης ήταν γεμάτο κρουαζιερόπλοια μπορεί σύντομα να ανήκουν στο παρελθόν.

Η απόφαση της τοπικής κυβέρνησης να προχωρήσει στη λήψη μέτρων έπεται μιας ραγδαίας αύξησης των τουριστών που επισκέπτονται τη δεύτερη πόλη της Ισπανίας. Και στο λιμάνι της βρίσκονται κάπου 125 κρουαζιερόπλοια μόνο τον Μάιο. Είναι πολύς καιρός που ο μεγάλος αριθμός τουριστών δεν είναι πλέον ευπρόσδεκτος στη Βαρκελώνη, την ιστορική πόλη που έχει υποστεί και εξακολουθεί να υφίσταται μεγάλες πιέσεις από τον μαζικό τουρισμό και τα κρουαζιερόπλοια. Το 2019 η πόλη υπέστη πλήγμα εξαιτίας του ρεκόρ μόλυνσης που της προκάλεσαν τα ογκώδη πλοία, καθώς ρυπαίνουν με διοξείδιο του θείου και οξείδιο του αζώτου.

Έχει ήδη απαγορεύσει την ανέγερση νέων ξενοδοχείων στο κέντρο της πόλης.

Ηταν η μεγαλύτερη μόλυνση ανάμεσα σε όλα τα λιμάνια της Ευρώπης. Οι επιβάτες των ογκωδών αυτών πλοίων, άλλωστε, βγαίνουν έξω στην πόλη μαζικά και επιδεινώνουν το κυκλοφοριακό χάος, ενώ προσφέρουν ελάχιστα στην οικονομία της, καθώς κοιμούνται στο πλοίο και δεν πληρώνουν κατάλυμα. Μιλώντας στην ισπανική εφημερίδα El Pais, η δήμαρχος της Βαρκελώνης, Αντα Κολάου, τόνισε πως «οι περισσότεροι από τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων μένουν μόλις λίγες ώρες ενώ συγκεντρώνονται στο κέντρο της πόλης και εμπνέουν ένα αίσθημα κατάρρευσής της».

Μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστές οι λεπτομέρειες γύρω από τα μέτρα που σκοπεύουν να προωθήσουν οι τοπικές αρχές και οι σχετικές διαμάχες φαίνεται πως είναι σε εξέλιξη στους κόλπους του δημοτικού συμβουλίου. Οι διαρροές στον Τύπο μιλούν πάντως για την επιβολή νέου φόρου, μια πολιτική που διασφαλίζει τουλάχιστον ότι θα εισρέουν χρήματα στα ταμεία της πόλης. Επικρατεί, πάντως, προβληματισμός για το θέμα, καθώς πολλοί επισημαίνουν πως αν ο φόρος οριστεί σε χαμηλό επίπεδο δεν θα έχει ισχυρή αποτρεπτική ικανότητα και δεν θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό των ταξιδιωτών που θα μπαίνουν στην πόλη.

Η ιδέα που τείνει να επικρατήσει είναι αυτή της επιβολής περιορισμών στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που θα μπορούν εφεξής να ελλιμενίζονται στο λιμάνι της Βαρκελώνης. Σε μια προσπάθεια, άλλωστε, να φέρει τέλος σε δυσάρεστες εξελίξεις, όπως τον εκτοπισμό ορισμένων κοινοτήτων ή τοπικών επιχειρήσεων από το κέντρο της πόλης, οι δημοτικές αρχές έχουν ήδη απαγορεύσει την ανέγερση νέων ξενοδοχείων στο κέντρο της Βαρκελώνης και έχουν λάβει μέτρα για να μειώσουν τον αριθμό των διαμερισμάτων και κατοικιών που εντάσσονται στην πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης Airbnb. Ανάμεσά τους ένα σύστημα έκδοσης αδειών, αλλά και βαρύτατα πρόστιμα που θα προβλέπονται για την περίπτωση παράβασης των κανόνων. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα κρουαζιερόπλοια, η Βαρκελώνη δεν είναι η μοναδική πόλη που δείχνει απροκάλυπτα ότι δεν είναι ευπρόσδεκτα εκεί. Οι Βαλεαρίδες Νήσοι έχουν υιοθετήσει σχετική νομοθεσία από τον Μάιο ώστε να περιορίζονται μόλις στα τρία πλοία μέσα στο λιμάνι της Πάλμα ντε Μαγιόρκα, με χωρητικότητα μόλις 5.000 επιβατών.

Πρόκειται για μια τακτική στην οποία έχουν καταφύγει και άλλες ιστορικές και τουριστικές πόλεις της Ευρώπης. Το 2021, το λιμάνι της Βενετίας απαγόρευσε την είσοδο μεγάλων πλοίων στη λιμνοθάλασσα, ενώ ανάλογους περιορισμούς έχουν επίσης θεσμοθετήσει οι αρχές του Ντουμπρόβνικ, της Σαντορίνης, του Δουβλίνου και της Μπριζ.

Οικονομικοί αναλυτές προειδοποιούν, πάντως, ότι οποιοδήποτε αριθμητικό όριο θα προκαλέσει περαιτέρω εντάσεις. Οσες επιχειρήσεις στη Βαρκελώνη προσελκύουν τις παρέες που βγαίνουν από τα κρουαζιερόπλοια, θα αντιδράσουν σε περίπτωση απαγόρευσης. Εκπρόσωποι του λιμανιού, άλλωστε, επισημαίνουν ότι ύστερα από σχετική συμφωνία στην οποία κατέληξε το δημοτικό συμβούλιο το 2018, η πόλη μετακίνησε τους τερματικούς σταθμούς της κρουαζιέρας.

Η κοινή γνώμη της πόλης φαίνεται να έχει μεταβληθεί μετά την πανδημία, καθώς τότε οι κάτοικοί της είχαν την ικανοποίηση να ζήσουν την πόλη χωρίς τον υπερβολικό τουρισμό για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια. «Δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στην εποχή με τα 3,1 εκατ. ταξιδιώτες», τονίζει η αντιδήμαρχος Τζανέτ Σαντζ και υπογραμμίζει πως η πανδημία άλλαξε την αντίληψη των ανθρώπων που δεν θέλουν πια να επιστρέψουν στα παλιά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση