ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στη Βουλή το «κρατικό κόσκινο» για ξένες επενδύσεις

Κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία του εν λόγω ν/σ ήταν οι 3 προτάσεις της Lone Star για την απόκτηση της Τρ. Κύπρου

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Κατά τη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου στις 14 Σεπτεμβρίου 2022 δόθηκε το πράσινο φως στο νομοσχέδιο που ετοίμασε το Υπουργείο Οικονομικών και αφορά στον έλεγχο των ξένων άμεσων επενδύσεων επί κυπριακού εδάφους. Πλέον, βρίσκεται στα χέρια της Βουλής των Αντιπροσώπων και θα συζητηθεί στην Επιτροπή Οικονομικών της 26ης Σεπτεμβρίου στις 12 η ώρα.

Το νομοσχέδιο που επιτρέπει στον Υπουργό Οικονομικών (αρμόδια Αρχή) να αξιολογεί στην υλοποίηση ξένων άμεσων επενδύσεων κράτη στην Κύπρο στάληκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων για συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών, με στόχο να περάσει Ολομέλεια του σώματος την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου.

Κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία του εν λόγω νομοσχεδίου που έχουν περάσει αντίστοιχα και άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν οι τρεις προτάσεις του επενδυτικού ταμείου Lone Star Funds για την απόκτηση της Τράπεζας Κύπρου, οι οποίες όμως απορρίφθηκαν. Μέχρι και την 30ή Σεπτεμβρίου το Ταμείο μπορεί να υποβάλει και νέα πρόταση για απόκτηση μέρους ή στην ολότητα της την Τράπεζα Κύπρου.

Σκοπός του ν/σ είναι η εφαρμογή άρθρων τα πράξης της Ε.Ε. της 19ης Μαρτίου 2019 για θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση.

Οι πρόνοιες του ν/σ

Το νομοσχέδιο αφορά παράγοντες που μπορεί να συνεκτιμηθούν από την Αρμόδια Αρχή κατά την αξιολόγηση του κατά πόσον μια άμεση ξένη επένδυση είναι πιθανό να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη της Κυπριακής Δημοκρατίας περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

(α)          κατά πόσο η επιχείρηση στην οποία προγραμματίζεται ή έχει πραγματοποιηθεί η άμεση ξένη επένδυση δραστηριοποιείται σε ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα ο οποίος αφορά υποδομές ζωτικής σημασίας, είτε φυσικές είτε εικονικές, συμπεριλαμβανομένων των υποδομών στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών, της ύδρευσης, της υγείας, των επικοινωνιών, των μέσων ενημέρωσης, της επεξεργασίας ή αποθήκευσης δεδομένων, της άμυνας, των εκλογικών ή των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών περιλαμβανομένων των συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων, εγκαταστάσεις ευαίσθητου χαρακτήρα, καθώς και σε γη και ακίνητα, καίριας σημασίας για τη χρήση αυτών των υποδομών.

(β)          τις πιθανές συνέπειες της άμεσης ξένης επένδυσης όσον αφορά την πρόσβαση σε πληροφορίες ευαίσθητου χαρακτήρα, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ή τη δυνατότητα ελέγχου τέτοιων πληροφοριών.

(γ)           την ελευθερία και πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης.

Β.           Προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσο μια άμεση ξένη επένδυση είναι πιθανό να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Αρμόδια Αρχή δύναται επιπρόσθετα να συνεκτιμήσει ειδικότερα:

(α)          εάν ο ξένος επενδυτής ελέγχεται άμεσα ή έμμεσα από την κυβέρνηση τρίτης χώρας, συμπεριλαμβανομένων κρατικών φορέων ή ενόπλων δυνάμεων, μεταξύ άλλων μέσω της ιδιοκτησιακής δομής ή της παροχής σημαντικής χρηματοδότησης,

(β)          εάν ο ξένος επενδυτής έχει ήδη εμπλακεί σε δραστηριότητες που θίγουν την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη ενός κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

(γ)           εάν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ο ξένος επενδυτής να προβαίνει σε παράνομες ή εγκληματικές δραστηριότητες.

(δ)          εάν με την υλοποίηση / εφαρμογή της υπό έλεγχο άμεσης ξένης επένδυσης διασφαλίζεται και/ή διατηρείται ικανοποιητική διασπορά της μετοχικής βάσης και/ή η δυνατότητα συμμετοχής και άλλων επενδυτών στην επιχείρηση στρατηγικής σημασίας και στα όργανα λήψης αποφάσεων αυτής.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση