ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ο Μαυρογιάννης είχε την πιο ακριβή εκλογική εκστρατεία

Τι αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία για την υπέρβαση των εκλογικών ορίων, για τα έσοδα, τα έξοδα και τις εκπτώσεις στις Προεδρικές του 2023

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Ο υποψήφιος για Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Ανδρέας Μαυρογιάννης είχε την πιο ακριβή εκλογική εκστρατεία, ακολουθούμενος από τον νικητή της εκλογικής διαδικασίας και Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκο Χριστοδουλίδη, ενώ τρίτη πιο ακριβή αποδείχτηκε η εκστρατεία του κ. Αβέρωφ Νεοφύτου.

Αναλυτικότερα, στην ειδική έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας που αφορά τον έλεγχο εκθέσεων εκλογικών εξόδων των υποψηφίων για τις Προεδρικές του 2023, ο κ. Μαυρογιάννης είχε συνολικές δαπάνες 1,2 εκατ. ευρώ, όπως και τα έσοδά του, ο ΠτΔ είχε συνολικές δαπάνες 1,01 εκατ. ευρώ και έσοδα 926 χιλ. ευρώ και ο κ. Νεοφύτου είχε έξοδα 975 χιλ. ευρώ και έσοδα 1,06 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα εκλογικά έξοδα των υποψηφίων, οι οποίες σχετίζονται με διαφημίσεις σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς οργανισμούς και διαφημίσεις σε εφημερίδες, περιοδικά και διαφημιστικές πινακίδες (η ελεγκτική υπηρεσία τα έχει κατηγοριοποιήσει σε «παράγραφο 5»), ο κ. Μακρυγιάννης ξόδεψε τα περισσότερα χρήματα φτάνοντας τα 700 χιλιάδες ευρώ, ακολουθούμενο από τον κ. Νεοφύτου με 658 χιλ. ευρώ και τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη με 581 χιλ. ευρώ.

Ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας προχώρησε στον έλεγχο των δαπανών της «παραγράφου 5» της έκθεσης εκλογικών εξόδων των υποψηφίων, οι οποίες σχετίζονται με διαφημίσεις σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς οργανισμούς και διαφημίσεις σε εφημερίδες, περιοδικά και διαφημιστικές πινακίδες.

Τα ευρήματα των 3 μεγάλων και οι εκπτώσεις

- Ανδρέας Μαυρογιάννης

Σύμφωνα με την Ελεγκτική ο κ. Μαυρογιάννης Ανδρέας στην έκθεση εκλογικών εξόδων του, όπως υποβλήθηκε στην Υπηρεσία, παρουσιάζονται συνολικές εισπράξεις ύψους €1.208.263 και συνολικά έξοδα ύψους €1.208.153, εκ των οποίων ποσό ύψους €700.014, αφορά σε έξοδα της παραγράφου 5 της έκθεσης εκλογικών εξόδων με αποτέλεσμα να προκύπτει πλεόνασμα ύψους €110.

Η έκθεση εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου υποβλήθηκε εμπρόθεσμα τόσο στον Έφορο, όσο και στην Υπηρεσία, σύμφωνα με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας. Σύμφωνα με την Ελεγκτική, «από τον έλεγχο που διενεργήσαμε, δεν έχει περιέλθει στην αντίληψή μας κάτι που να υποστηρίζει ότι οι δαπάνες, που περιλήφθηκαν στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου, είναι ουσιωδώς εσφαλμένες και δεν συνάδουν με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας, εκτός από δαπάνες συνολικού ποσού €79.397, οι οποίες παρουσιάζονται στην παράγραφο 5 της έκθεσης εκλογικών εξόδων, δεν εμπίπτουν σ’ αυτή τη κατηγορία δαπανών, με αποτέλεσμα οι δαπάνες αυτής της κατηγορίας να είναι υπερτιμημένες κατ’ αυτό το ποσό. Πέραν των πιο πάνω, αναφέρουμε ότι διάφοροι διαφημιστικοί φορείς φαίνεται να παρείχαν εκπτώσεις προς το διαφημιστικό γραφείο με το οποίο συνεργάστηκε ο Υποψήφιος, συνολικού ύψους €27.213. Για τις εκπτώσεις αυτές, φαίνεται να υπάρχει ασάφεια στη νομοθεσία κατά πόσο επηρεάζει ή όχι το ύψος των δαπανών του Υποψηφίου

Από τον έλεγχο της ΕΥ έχει περιέλθει στην αντίληψη της ότι ο Υποψήφιος υπερέβηκε το καθορισμένο από τη νομοθεσία «συνολικό ύψος των προεκλογικών δαπανών, το οποίο δεν πρέπει να ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ (€1.000.000) κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου», κατά €86.758.

Από τον έλεγχο που διενεργήσαμε έχει περιέλθει στην αντίληψη της ΕΥ ότι: α. Οι δαπάνες που περιλήφθηκαν στην παράγραφο 6 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων είναι υποτιμημένες με ποσό ύψους €79.397.

Δαπάνες συνολικού ποσού €112.095, πληρώθηκαν από τρίτα πρόσωπα, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας.

- Αβέρωφ Νεοφύτου

Η έκθεση εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου κ. Αβέρωφ Νεοφύτου σύμφωνα με την ΕΥ υποβλήθηκε εμπρόθεσμα τόσο στον Έφορο, όσο και στην Υπηρεσία, σύμφωνα με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας.
Από τον έλεγχο που διενήργησε η Υπηρεσία, δεν έχει περιέλθει στην αντίληψή της κάτι που να υποστηρίζει ότι οι δαπάνες, που περιλήφθηκαν στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου, είναι ουσιωδώς εσφαλμένες και δεν συνάδουν με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας, εκτός από τις πιο κάτω περιπτώσεις:

α. Δαπάνες συνολικού ποσού €6.193, που αφορούν σε διαφημιστικές υπηρεσίες παρουσιάζονται στην παράγραφο 6 και όχι στην παράγραφο 5 της έκθεσης εκλογικών εξόδων, με αποτέλεσμα οι δαπάνες της παραγράφου 5 να είναι υποτιμημένες κατ’ αυτό το ποσό.

β. Διάφοροι διαφημιστικοί φορείς φαίνεται να παρείχαν εκπτώσεις προς το διαφημιστικό γραφείο με το οποίο συνεργάστηκε ο Υποψήφιος, συνολικού ύψους €24.630. Για τις εκπτώσεις αυτές, φαίνεται να υπάρχει ασάφεια στη νομοθεσία κατά πόσο επηρεάζει ή όχι το ύψος των δαπανών του Υποψήφιου.

γ. Οι δαπάνες, που περιλήφθηκαν στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου, ενδεχομένως να είναι υποτιμημένες με ποσό ύψους €6.826.

Από τον έλεγχο της ΕΥ δεν έχει περιέλθει στην αντίληψή της κάτι που να υποστηρίζει ότι υπήρξε υπέρβαση των επιτρεπόμενων ορίων δαπανών που καθορίζονται στη σχετική νομοθεσία, ενώ στα άλλα θέματα η ΕΥ βρήκε τα εξής:

α. Δαπάνες κατηγοριοποιήθηκαν στην παράγραφο 6 αντί στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων, με αποτέλεσμα οι δαπάνες της παραγράφου 6 είναι υπερτιμημένες με ποσό ύψους €6.193.

β. Υπάρχει αβεβαιότητα για εισπράξεις συνολικού ύψους €46.550 και δαπάνες για το ίδιο ποσό, που παρουσιάζονται στην υποβληθείσα έκθεση εκλογικών εξόδων, τόσο για το ύψος και το είδος τους, όσον και για το αν οι δαπάνες διενεργήθηκαν από τρίτα πρόσωπα, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου μας, εντοπίσαμε αδυναμίες στην διαδικασία εισπράξεων και πληρωμών που ακολουθήθηκαν από τα κατά τόπους επιτελεία του Υποψηφίου.

γ. Υπάρχει αβεβαιότητα για δαπάνες συνολικού ύψους €90.000, που παρουσιάζονται στην υποβληθείσα έκθεση εκλογικών εξόδων, για το αν αυτές διενεργήθηκαν από τρίτα πρόσωπα, συγκεκριμένα από τον ΔΗΣΥ και τη ΝΕΔΗΣΥ, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας ή κατά πόσο αυτές αφορούσαν σε παροχή υπηρεσιών από τον ΔΗΣΥ και τη ΝΕΔΗΣΥ προς τον Υποψήφιο. Στην περίπτωση που όντως οι δαπάνες αυτές αφορούσαν σε παροχή υπηρεσιών προς τον Υποψήφιο, δεν εντοπίσαμε κατά τον έλεγχο μας να έχουν εκδοθεί, από τον ΔΗΣΥ και τη ΝΕΔΗΣΥ, τα κατάλληλα φορολογικά παραστατικά.

δ. Δαπάνες συνολικού ύψους €30.178, οι οποίες αφορούσαν στην προεκλογική εκστρατεία του Υποψηφίου, δεν παρουσιάζονται στην παράγραφο 6 της έκθεσης εκλογικών εξόδων, με αποτέλεσμα οι δαπάνες αυτής της κατηγορίας να είναι υποτιμημένες κατ’ αυτό το ποσό. Οι εν λόγω δαπάνες διενεργήθηκαν από τρίτο πρόσωπο, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας, ενδεχομένως εν αγνοία του Υποψηφίου.

ε. Δαπάνες συνολικού ύψους €39.998, που παρουσιάζονται στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων, διενεργήθηκαν από τρίτο πρόσωπο και συγκεκριμένα από τον ΔΗΣΥ. Παρά το γεγονός ότι ο Υποψήφιος μετέπειτα επέστρεψε πίσω στον ΔΗΣΥ ποσό που υπερκαλύπτει το ποσό των εν λόγω δαπανών, αυτές καθίστανται παράνομες γιατί διενεργήθηκαν από τρίτο πρόσωπο.

- Νίκος Χριστοδουλίδης

Η έκθεση εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου κ. Νίκου Χριστοδουλίδη υποβλήθηκε εμπρόθεσμα τόσο στον Έφορο, όσο και στην Υπηρεσία της ΕΥ, σύμφωνα με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας.

Από τον έλεγχο που διενήργησε η ΕΥ, δεν έχει περιέλθει στην αντίληψή της κάτι που να υποστηρίζει ότι οι δαπάνες, που περιλήφθηκαν στην παράγραφο 5 της υποβληθείσας έκθεσης εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου, είναι ουσιωδώς εσφαλμένες και δεν συνάδουν με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας, εκτός από δαπάνες συνολικού ύψους €133.988, οι οποίες παρόλο που φαίνεται να αφορούν σε διαφημιστικά έξοδα, εντούτοις δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες διαφημιστικών εξόδων τα οποία, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, θα πρέπει να περιλαμβάνονται στις δαπάνες της παραγράφου 5.

Πέραν των πιο πάνω, αναφέρει η ΕΥ ότι διάφοροι διαφημιστικοί φορείς φαίνεται να παρείχαν εκπτώσεις προς το διαφημιστικό γραφείο με το οποίο συνεργάστηκε ο Υποψήφιος, συνολικού ύψους €11.020. Για τις εκπτώσεις αυτές, φαίνεται να υπάρχει ασάφεια στη νομοθεσία κατά πόσον επηρεάζει ή όχι το ύψος των δαπανών του Υποψηφίου.

Από τον έλεγχο της ΕΥ ο Υποψήφιος υπερέβηκε το καθορισμένο από τη νομοθεσία «συνολικό ύψος των προεκλογικών δαπανών, το οποίο δεν πρέπει να ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ (€1.000.000) κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου», κατά €19.357.

Τέλος, στην έκθεση εκλογικών εξόδων του Υποψηφίου η ΕΥ τονίζει πως, δεν παρουσιάζονται οι εισπράξεις και οι δαπάνες, οι οποίες διενεργήθηκαν πριν από τις 5.8.2022, συνολικού ύψους €340.883 και €129.527, αντίστοιχα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση