ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Παράταση τον Νοέμβριο για την Chevron

Διήμερες συνομιλίες των εταίρων της «Αφροδίτης» και της Λευκωσίας για το αναπτυξιακό πλάνο του τεμαχίου

Του Γιάννη Ιωάννου

Του Γιάννη Ιωάννου

Διήμερες διαπραγματεύσεις για το σχέδιο ανάπτυξης (FDP) του τεμαχίου «12» («Αφροδίτη»), επί της κυπριακής ΑΟΖ, πραγματοποιήθηκαν στη Λευκωσία μεταξύ του υπουργείου Ενέργειας και υψηλόβαθμων αξιωματούχων της κοινοπραξίας που το διαχειρίζεται (Chevron, Shell, NewMed Energy). Oι δύο πλευρές βρίσκονται σε συνομιλίες μετά την πρόταση που κατέθεσε η Chevron για το «Αφροδίτη», στις 25 Αυγούστου, και την οποία απέρριψε η Λευκωσία -δίνοντας χρόνο 30 ημερών για να επανέλθουν με νέα βελτιωμένη. Εκτός απροόπτου και παρά την win-win προσέγγιση (αλλά και τις υπάρχουσες διαφορές), οι δύο πλευρές θα επανέλθουν στο τραπέζι των συνομιλιών στις αρχές Νοεμβρίου (5-6 Νοεμβρίου) με κάθε ενδεχόμενο να παραμένει ανοικτό:

  • Έναν win-win συμβιβασμό μεταξύ των βασικών διαφορών. 
  • Έναν παρελκυστικό τρόπο έναρξης της παραγωγής του «12» από την κοινοπραξία που ωστόσο θα επαναδιατυπώσει τους όρους της διαπραγμάτευσης σε σχέση με το συνολικό πλάνο αξιοποίησης. 

Παραμένουν οι διαφορές

Παρά την δέσμευση της ΚΔ λόγω της συμφωνίας για εξαγωγή του «Αφροδίτη» προς το αιγυπτιακό τερματικό του «Ίντκου», πτυχή που δεν αλλάζει ως προς την βασική φιλοσοφία όδευσης, η πρόταση που κατέθεσε η Chevron στις 25 Αυγούστου (σ.σ. διαφοροποιημένη από το τελευταίο FDP της Noble, ещ 2019) εμπεριέχει πτυχές που δεν ικανοποιούν την Λευκωσία ως προς τις τεχνικοοικονομικές πτυχές του σχεδίου ανάπτυξης του «12». Διαφορές υφίστανται τόσο σε σχέση με: α. τον αριθμό των πηγαδιών που θα εξάγουν φυσικό αέριο από την «Αφροδίτη» β. τον τρόπο μεταφοράς ως προς την διάσταση των εμπλεκόμενων υποδομών προς το αιγυπτιακό τερματικό και γ. το συνολικό κόστος του έργου, δεδομένου ότι η πρόταση της Chevron κοστίζει λιγότερο, πτυχή που αναπόφευκτα μειώνει και τα κρατικά έσοδα προς την Κυπριακή Δημοκρατία. Η βασική διαφορά ωστόσο, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ», αφορά στην δεύτερη διάσταση και δη στο τρόπο μεταφοράς στην Άιγυπτο με την Chevron να προτάσσει υπάρχουσες εγκαταστάσεις, της Shell, ανοικτά του «Ίντκου» ενώ την ΚΔ να προτιμά την ύπαρξη πλωτής μονάδας παραγωγής (FPU) -στις γραμμές της πρότασης του 2019 από την Noble, πριν αποχωρήσει από την κοινοπραξία. Η θέση της Chevron πάντως είναι, εξ’ ορισμού, ενισχυμένη δεδομένου ότι η «Αφροδίτη» αποτελεί μεν, δεσμευτικά, πεδίο ενδιαφέροντος της ωστόσο η μεγάλη εικόνα για τον κολοσσό, στη περιοχή, παραμένουν οι ενασχολήσεις της στα μεγάλα κοιτάσματα των «Λεβιάθαν» και «Ταμάρ» -που δεν συγκρίνονται από σκοπιάς ποσοτήτων φυσικού αερίου σε σχέση με την «Αφροδίτη». Για την Λευκωσία το μήνυμα, ιδίως μετά την συνάντηση του Προέδρου Χριστοδουλίδη με το υψηλόβαθμο στέλεχος, Clay Neff, της Chevron είναι πως υπάρχει διάθεση για συμβιβασμό και πως η παρουσία της κοινοπραξίας στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κύπρου έχει πέραν της οικονομικής και γεωπολιτική σημασία.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Γιάννη Ιωάννου

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση