ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Υπ. Δικαιοσύνης: Διαφωνία με διαπιστώσεις της ΕΥ για αστυνομία

Πεδίο αντιπαράθεσης η παραχώρηση υπηρεσιακών όπλων σε ιδιώτες

ΚΥΠΕ

Τη διαφωνία της με διαπιστώσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (ΕΥ) στην Ειδική Έκθεση για την Αστυνομία εξέφρασε η Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Άννα Κουκκίδη – Προκοπίου, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στις υποδείξεις της Έκθεσης για τη μεταφορά μη δικαιούχων με υπηρεσιακά οχήματα, καθώς και για τα στοιχεία που δόθηκαν από την Αστυνομία, σχετικά με την απόσυρση ενταλμάτων για πληρωμή προστίμων που εκδόθηκαν ως εξώδικα.

Κατά την παρουσίαση της Ειδικής Έκθεσης, εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, εξήγησε ότι η ΕΥ αντιμετώπισε προσκόμματα κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου σε ό,τι αφορά τα εξώδικα πρόστιμα για τα οποία δημιουργήθηκε φάκελος και οδηγήθηκαν στη δικαιοσύνη, λόγω μη πληρωμής. Όπως είπε, η ΕΥ ζήτησε από την αστυνομία στοιχεία για να αντιστοιχίσει τις υποθέσεις που αποσύρθηκαν από τον Γενικό Εισαγγελέα, με τα πρόστιμα που διαγράφηκαν, ανέφερε όμως ότι έλαβε μόνο συνοπτικά αριθμητικά στοιχεία.

Στην τοποθέτησή της η Υπουργός ανέφερε ότι η στάση που τήρησε η Αστυνομία, από την οποία ζητήθηκε κατάλογος των εξωδίκων που δεν εισπράχθηκαν, οδηγήθηκαν στη δικαιοσύνη και τελικά αποσύρθηκαν, βασίστηκε στη νομική γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα. «Ως πολιτική προϊστάμενος της Αστυνομίας, έχοντας την εποπτεία της Αστυνομίας, γνωρίζω ότι υπάρχει γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα για το ζήτημα, η εξουσία του Γενικού Εισαγγελέα είναι ανέλεγκτη, επομένως δεν έχει κάτι άλλο να συζητήσουμε», σημείωσε.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η κ. Κουκκίδη – Προκοπίου στο θέμα της μεταφοράς μη δικαιούχων από υπηρεσιακά οχήματα, υπογραμμίζοντας ως λανθασμένη την έκταση που έλαβε το θέμα στα ΜΜΕ και στον δημόσιο διάλογος, αν και επεσήμανε ότι κατά την παρουσίαση της έκθεσης στην Επιτροπή, ο κ. Γκίκας έκανε μία νύξη για το θέμα, χωρίς να επεκταθεί.

Η Υπουργός σημείωσε ότι για το θέμα της ασφάλειας των παιδιών του Προέδρου της Δημοκρατίας, «υπήρξε αχρείαστη, άδικη και υπερβολική δημόσια αντιπαράθεση, που αναδεικνύει στον δημόσιο διάλογο ζητήματα που πρέπει να αποφεύγονται».

Συνέχισε παραπέμποντας σε απάντηση του Αρχηγού της Αστυνομίας, σύμφωνα με την οποία «πρόσωπα που κινδυνεύουν από οποιαδήποτε αιτία, επιτρέπεται να μεταφέρονται σε αστυνομικά οχήματα, με σκοπό την προστασία τους», προσθέτοντας ότι «αυτό προβλέπεται σύμφωνα με αστυνομική διάταξη η οποία αποτελεί, με βάση τη νομολογία, δευτερογενή νομοθεσία».

Η Υπουργός σημείωσε ότι, ενώ ο Γενικός Ελεγκτής αναγνωρίζει ότι η υποχρέωση της προστασίας ατόμων που κινδυνεύουν, ανήκει στην αστυνομία, η Έκθεση προβαίνει σε υποδείξεις στην αστυνομία αναφορικά με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν.

Ανατρέχοντας στο περιεχόμενο της Έκθεσης, παρέθεσε τις εισηγήσεις της ΕΥ, σύμφωνα με τις οποίες η αστυνομία θα έπρεπε να φροντίζει για παροχή συνοδείας υπηρεσιακού οχήματος της αστυνομίας στο ιδιωτικό όχημα στο οποίο θα επιβαίνουν τα παιδιά του Προέδρου ή για συνοδεία από αστυνομικό που θα επιβιβάζεται στο ιδιωτικό αυτοκίνητο μαζί με τα παιδιά. Πρόσθεσε, δε, ότι σύμφωνα με την ΕΥ η επιβίβαση των παιδιών εντός του αστυνομικού υπηρεσιακού οχήματος, θεωρείται παράνομη και συνιστά κατάχρηση εξουσίας.

Η κ. Κουκκίδη συνέχισε θέτοντας το ερώτημα με ποιον τρόπο θα εξοικονομούνται χρήματα, αν υιοθετηθεί η υπόδειξη της ΕΥ για συνοδεία από υπηρεσιακό όχημα καθώς και το κατά πόσο ο οδηγός έχει δυνατότητα αντίδρασης, για να ανταποκριθεί αν προκύψει ανάγκη.

Υπογράμμισε, ακολούθως, ότι η Αστυνομία είναι στην καταλληλότερη θέση να τοποθετηθεί σχετικά με θέματα ασφάλειας και ότι δεν μπορεί να αμφισβητείται από πρόσωπα που δεν βρίσκονται στην ίδια θέση ή δεν κατέχουν την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη και πραγματογνωμοσύνη.

«Πιστεύω ότι τα θέματα αυτά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα, ειδικότερα αυτά που αφορούν ανήλικα παιδιά, και δεν πρέπει με κανένα τρόπο να μετατρέπονται σε αντικείμενα δημόσιας συζήτησης για ευνόητους λόγους», πρόσθεσε, καταλήγοντας ότι εναπόκειται στον καθένα να κρίνει αν η μεταφορά των παιδιών του Προέδρου της Δημοκρατίας στο σχολείο με υπηρεσιακό όχημα, συνιστά κατάχρηση εξουσίας.

Εισαγωγικά, η Υπουργός σημείωσε πως λαμβάνονται σοβαρά υπόψη οι συστάσεις της ΕΥ και ότι υπάρχει ανοιχτό κανάλι επικοινωνίας με το Υπουργείο και τις υπηρεσίες του. Υπογράμμισε, ακόμα, ότι η ίδια έχει δώσει οδηγίες προς όλους τους υπαλλήλους για άμεση, έγκαιρη και πλήρη συμμόρφωση με τα αιτήματα της ΕΥ για παραχώρηση στοιχείων. Ανέφερε, εξάλλου ότι αυτή τη στιγμή καταβάλλεται προσπάθεια θεσμικού εξορθολογισμού σε διάφορα ζητήματα και ότι σύντομα θα υπάρχουν ανακοινώσεις σχετικά με το θέμα αυτό.

Πεδίο αντιπαράθεσης η παραχώρηση υπηρεσιακών όπλων σε ιδιώτες

Ως ένα από τα θέματα στα οποία αντιμετώπισε προσκόμματα η ΕΥ κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου, σύμφωνα με όσα ανέφερε στην Επιτροπή ο εκπρόσωπος της ΕΥ, ήταν η χορήγηση οπλισμού σε πολίτες/ιδιώτες. Όπως εξήγησε, κατά την καταμέτρηση του οπλισμού της αστυνομίας, φάνηκε ότι έλειπαν οι χρεώσεις που έγιναν σε πολίτες / ιδιώτες. Σημείωσε ότι δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση ότι μπορεί για λόγους ασφάλειας να χρειάστηκε να γίνουν χρεώσεις σε ιδιώτες, υπογράμμισε όμως ότι δε δόθηκε στην ΕΥ πληροφόρηση, αν η χορήγηση όπλων καλύπτεται από απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου.

Στην παρέμβασή της στην Επιτροπή, η Υπουργός ανέφερε ότι ο Αρχηγός της Αστυνομίας, κατόπιν συμβουλής από τον Γενικό Εισαγγελέα, επικαλέστηκε λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας και αρνήθηκε να παραχωρήσει τα εν λόγω στοιχεία, αναφέροντας ότι για σκοπούς ελέγχου θα ήταν αρκετό να παραχωρήσει τους αύξοντες αριθμούς των πιστολιών που παραχωρήθηκαν και να διευθετήσει για την επιθεώρηση όλων των πιστολιών στα γραφεία της Αστυνομίας, χωρίς όμως να αποκαλύψει τα στοιχεία των προσώπων στα οποία έχουν παραχωρηθεί.  «Η θέση αυτή του Αρχηγού και οι λόγοι στους οποίους εδράζεται, με βρίσκει σύμφωνη», είπε η Υπουργός Δικαιοσύνης.

Παρατηρήσεις για φύλαξη και χρήση οπλισμού και πυρομαχικών

Ο εκπρόσωπος της ΕΥ, παραθέτοντας κάποιες από τις διαπιστώσεις της Ειδικής Έκθεσης σχετικά με τον οπλισμό της αστυνομίας, σημείωσε η καταμέτρηση οπλισμού παρατηρήθηκε να γίνεται ανά εξάμηνο, ενώ θα έπρεπε να γίνεται ανά δίμηνο. Ανέφερε, ακόμα, ότι σε κάθε έλεγχο πρέπει να συντάσσεται πιστοποιητικό παραλαβής όταν αλλάζει ο διαχειριστής της αποθήκης, κάτι που, όπως είπε, δεν έγινε στις δύο από τις τρεις αποθήκες που ελέγχθηκαν από την ΕΥ. Πρόσθεσε, δε, ότι διαπιστώθηκαν λάθη στην καταχώρηση των στοιχείων.

Ακολούθως, ανέφερε ότι διαχρονικά έχουν κλαπεί ή χαθεί 13 υπηρεσιακά πιστόλια και ότι το ένα βρέθηκε και διαπιστώθηκε ότι είχε χρησιμοποιηθεί για διάπραξη ποινικού αδικήματος στην επαρχία Λάρνακας. Αναφερθείς ενδεικτικά σε άλλη περίπτωση απώλειας οπλισμού, ο εκπρόσωπος της ΕΥ επεσήμανε ότι αστυνομικός του οποίου το πιστόλι κλάπηκε όταν το άφησε σε αυτοκίνητο, τιμωρήθηκε με επίπληξη.

Ανέφερε, ακόμα, ότι διαπιστώθηκε πως εφτά μέλη της δύναμης, που κατέχουν υπηρεσιακό όπλο σε 24ωρη βάση, δεν διέθεταν το αναγκαίο πιστοποιητικό ικανότητας, ενώ από τα 76 μέλη που κλήθηκαν να προσέλθουν για εξέταση σε βολή, τα 14 (20%) δεν παρουσιάστηκαν. Σημείωσε, επίσης, ότι μέλη της δύναμης που απουσιάζουν με μακροπερίοδη άδεια από την υπηρεσία, πρέπει να παραδίδουν οπλισμό, κάτι που διαπιστώθηκε ότι δεν γίνεται.

Επισημάνσεις γίνονται στην Ειδική Έκθεση της ΕΥ και σχετικά με τη φύλαξη οπλισμού και πυρομαχικών. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε ότι σε απόσταση 12 μέτρων από αποθήκη πυρομαχικών και εκρηκτικών στη Λευκωσία, βρίσκεται και αποθήκη πετρελαιοειδών, χωρητικότητας δύο τόνων, ενώ δεν υπάρχει κοντά πυροσβεστικό σημείο.

Ακόμα, διαπιστώθηκε ότι ποσότητα πυρομαχικών που κρίθηκε ακατάλληλη για χρήση και αποθήκευση, παρέμεινε εντός αποθήκης πυρομαχικών και οπλισμού, αντί θα προωθηθεί για καταστροφή. Τέλος, διαπιστώθηκε ότι όχημα με περίπου 400.000 κροτίδες που είχαν κατασχεθεί, είχε τοποθετηθεί προσωρινά εντός αποθήκης πυρομαχικών.

Σε παρέμβασή του αργότερα αναφέρθηκε στα θέματα αυτά ο Αστυνομικός Διευθυντής Λευκωσίας, επισημαίνοντας ότι είναι σημαντικό να γίνονται εισηγήσεις από ένα «τρίτο μάτι», ώστε να γίνονται και διορθώσεις. Όπως είπε, δόθηκαν άμεσα οδηγίες για διπλές κλειδαριές σε αποθήκες και δόθηκαν σαφείς οδηγίες για συνεχείς ελέγχους σε αυτές. Αναφέρθηκε ακόμα στο πιστοποιητικό κατοχής οπλισμού μελών της αστυνομίας, λέγοντας ότι δόθηκε παράταση για να γίνουν εκπαιδεύσεις των μελών που κατέχουν οπλισμό.

Καθυστερεί η επίδοση εξωδίκων από κάμερες, δεν έχουν παραληφθεί εξώδικα του 2022

Μεγάλος αριθμός εξωδίκων που προκύπτουν από παραβάσεις που καταγράφονται από το σύστημα φωτοεπισήμανσης μένει απλήρωτος για μεγάλο διάστημα, ανέφερε ο εκπρόσωπος της ΕΥ, παρουσιάζοντας στοιχεία της Έκθεσης, προσθέτοντας ότι στο μεταξύ δεν προωθείται η ετοιμασία υπόθεσης στο δικαστήριο για τα πρόστιμα αυτά.

Ανέφερε ότι 35% των εξωδίκων αυτών, δεν έχουν παραληφθεί από τους παραβάτες, ενώ περισσότερα από τα μισά είχαν εκδοθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σημείωσε, δε, ως ανησυχητικό το γεγονός ότι για ορισμένους παραβάτες εκκρεμεί μεγάλος αριθμός εξωδίκων, επισημαίνοντας ότι αν τα παραλάμβαναν και συνυπολογίζονταν οι ποινές, θα τους επιβαλλόταν αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Κατ’ επέκταση, σημείωσε, άτομα που θα έπρεπε να θεωρούνται επικίνδυνα και να μην κυκλοφορούν στους δρόμους, συνεχίζουν να οδηγούν επειδή δεν έχουν παραλάβει τα εξώδικα.

Όσον αφορά παραβάσεις που διαπιστώθηκαν από το σύστημα φωτοεπισήμανσης για αστυνομικά οχήματα, ανέφερε ότι το 93% από αυτές κρίθηκαν ως δικαιολογημένες περιπτώσεις, για τις οποίες όμως δε δόθηκε συγκεκριμένη τεκμηρίωση, όπως είπε.

Αργότερα, ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, κατά την παρουσία του στη Βουλή, ρωτήθηκε από δημοσιογράφους σχετικά με πρόταση που διατύπωσε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Ζαχαρίας Κουλίας, για να διαγραφούν όλα τα πρόστιμα που έχουν προκύψει από το σύστημα φωτοεπισήμανσης και να τεθεί το όλο σύστημα σε νέα βάση.

Ο Υπουργός απάντησε ότι για το θέμα έχει συγκληθεί η δεύτερη συνάντηση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, παρουσία και της Υπουργού Δικαιοσύνης και της ηγεσίας της Αστυνομίας, κατά την οποία θα συζητηθούν ξανά όλα τα θέματα των προστίμων.

«Πρέπει να σας θυμίσω ότι την προηγούμενη φορά που αναφερθήκαμε στο ίδιο θέμα είχαμε πει ότι στην πρώτη συνεδρία ασχοληθήκαμε με τα θέματα που μπορούσαμε εύκολα και γρήγορα να απαντήσουμε και να πάρουμε κάποια μέτρα και στη δεύτερη συνεδρία θα καλούσαμε και τους ειδικούς που είχαν συμβουλεύσει τους αρμοδίους τότε για να καταλήξουν στο νομοσχέδιο στο οποίο κατέληξαν», σημείωσε και πρόσθεσε ότι «αυτή η εμπειρογνωμοσύνη θα υπάρξει σε αυτήν τη συνεδρία για να μπορέσουμε να συζητήσουμε και να αξιολογήσουμε όλη την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από την ημέρα που ξεκίνησαν να λειτουργούν τα συστήματα φωτοεπισήμανσης».

Ερωτηθείς κατά πόσον θα βοηθήσει οι βαθμοί ποινής για στέρηση της άδειας οδήγησης να αυξηθούν στους 22 βαθμούς, από 12, ο Υπουργός είπε ότι ο ίδιος δεν είναι εμπειρογνώμονας και «για αυτό υπάρχει το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και για αυτό συμμετέχουν οι εμπειρογνώμονες και η Αστυνομία που έχουν την πρώτη ευθύνη για αυτά τα θέματα». «Θα πρέπει να γίνει μια συζήτηση γενικά και να καταλήξουμε σε ποια θα είναι τα μέτρα», κατέληξε.

Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Ελέγχου, βέβαια, έγιναν επισημάνσεις από την ΕΥ και για εξώδικα που εκδίδονται από μηχανήματα που χειρίζονται τα μέλη της δύναμης. Η ΕΥ διαπίστωσε ότι πολλά είναι λανθασμένα λόγω τεχνικών προβλημάτων του εξοπλισμού και χρειάζεται μετά ανάκληση. Επισημάνθηκε ότι χρειάζεται να λυθούν τα προβλήματα, για να μειωθεί ο αριθμός των ακυρωμένων εξωδίκων. Παίρνοντας τον λόγο για το θέμα αυτό, ο Διευθυντής Τροχαίας ανέφερε ότι υπάρχουν περίπου 700 ακυρωμένα εξώδικα κάθε χρόνο, σε σύνολο 192.000, λόγω λανθασμένων στοιχείων στην καταχώρηση από τον αστυνομικό.

Κατά τον έλεγχο της ΕΥ, επίσης, διαπιστώθηκε ότι σημειώθηκαν 455 συγκρούσεις στις οποίες ενεπλάκησαν αστυνομικά οχήματα, εκ των οποίων οι 231 έγιναν με ευθύνη μελών της αστυνομίας, αλλά δεν προχώρησε διαδικασία για να καταλογιστούν ευθύνες. Σημείωσε, βέβαια, ότι για δύο από αυτές τις περιπτώσεις είναι σε εξέλιξη ποινική ανάκριση.

Ο εκπρόσωπος της ΕΥ αναφέρθηκε, ακόμα, στο γεγονός ότι η επιδιόρθωση οχημάτων γίνεται αποσπασματικά, σημειώνοντας ότι οι συνολικές ετήσιες δαπάνες για επιδιορθώσεις ανέρχονται σε €130.000 για όλη τη χρονιά, ποσό για το οποίο, όπως εξήγησε, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε διαδικασία προσφορών.

Η Έκθεση της ΕΥ κάνει λόγο, επίσης, για ανισορροπίες μεταξύ αντρών και γυναικών μελών της αστυνομίας, επισημαίνοντας ότι σε κλίμακα 13 και άνω, βρίσκεται μόνο μία γυναίκα.

Ο εκπρόσωπος της ΕΥ ανέφερε, επίσης, ότι διαπιστώθηκε αύξηση στο ύψος υπερωριών και του χρόνου ανάπαυσης που παραχωρείται έναντι υπερωριών. Συγκεκριμένα, είπε ότι οι υπερωρίες αυξήθηκαν σε €16 εκ. από τα €11 εκ. που ήταν προηγουμένως, ενώ ο χρόνος ανάπαυσης έφτασε σε 71.000 ώρες. Επεσήμανε, επίσης, ότι μέλη της φρουράς του προηγούμενου Προέδρου της Δημοκρατίας, δεν τηρούσαν τα ημερολόγια ανάληψης υπηρεσίας, από τα οποία προκύπτουν και οι ώρες υπερωριακή εργασίας, αναφέροντας ότι για το θέμα αυτό διεξάγεται έρευνα από την αστυνομία.

Εισηγήσεις για οικονομικά κίνητρα εθελούσιων επιστροφών παράτυπων μεταναστών

Τέλος, αναφέρθηκε στο έργο της ΥΑΜ για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, λέγοντας ότι τα οικονομικά κίνητρα για εθελούσιες επιστροφές, είναι περίπου ίδια με αυτά που δίνονται στις αναγκαστικές επιστροφές, ενώ η ΕΥ εισηγείται να υπάρχει διαφοροποίηση, ώστε όντως να είναι κίνητρο το ποσό για εθελούσια επιστροφή. Σημείωσε, δε, ότι τα οικονομικά κίνητρα για επιστροφές παράτυπων μεταναστών ανήλθαν σε διάστημα ενός έτους σε περίπου €6 εκ.

Με την ευκαιρία αυτή, ο Αρχηγός της Αστυνομίας παρέθεσε τα στοιχεία σχετικά με αφίξεις και επιστροφές, αναφέροντας ότι το 2018 οι αφίξεις ήταν 4795 ενώ οι επιστροφές ήταν 1530, το 2019 οι αφίξεις ήταν 7721 και οι επιστροφές 1213, το 2020 οι αφίξεις ήταν 5340 και οι επιστροφές ήταν 2589, το 2021 οι αφίξεις ήταν 11913 και οι επιστροφές ήταν 3686, το 2022 οι αφίξεις ήταν 17000 και οι επιστροφές 7506, ενώ το 2023 μέχρι στιγμής οι αφίξεις ανέρχονται σε 10357 και οι επιστροφές είναι 8897 καθώς και 1500 μετεγκαταστάσεις.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θέμα αυτό ο Αστυνομικός Διευθυντής Αμμοχώστου, επισημαίνοντας ότι οι αφίξεις παράτυπων μεταναστών είναι το κύριο θέμα που απασχολεί τη δύναμη στην επαρχία, σημειώνοντας ότι φέτος καταγράφηκαν στο Κάβο Γκρέκο 3.500 αφίξεις.

Δηλώσεις Βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Ζαχαρίας Κουλίας, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση υπογράμμισε το πρόβλημα της υποστελέχωσης της αστυνομίας, αναφέροντας μετά την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ αρκετά στελέχη μεταφέρθηκαν σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την ΕΕ. «Με τις ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζουμε σε μία ημικατεχόμενη πατρίδα, η σωστή στελέχωση της αστυνομίας και η ενίσχυσή της είναι σημαντικό μέρος, όπως και η στέγασή της», επεσήμανε, αναφέροντας ότι εκπονείται στεγαστικό σχέδιο για τις υπηρεσίες, σύμφωνα με ενημέρωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Αναφέρθηκε, ακόμα, σε επισημάνσεις όσον αφορά το θέμα της οπλοκατοχής από κάποια πρόσωπα, λέγοντας ότι η οπλοκατοχή δεν είναι θέμα του Ελεγκτή, αλλά θέμα ασφάλειας τους κράτους και γι’ αυτό, όπως είπε, σωστά δεν δόθηκαν στοιχεία. Για το θέμα της μεταφοράς των παιδιών του Προέδρου, είπε επίσης ότι ήταν λάθος και ότι θα έπρεπε να το χειριστεί πιο προσεκτικά η ΕΥ.

Όσον αφορά το σύστημα φωτοεπισήμανσης, ο κ. Κουλίας είπε ότι από 2.325 το 2021 τα εξώδικα έφτασαν τις 84.558 το 2022. Πρόσθεσε ότι τα πρόστιμα είναι υπερβολικά και ότι οι πλείστοι πολίτες καταγράφονται γιατί δεν έχουν γνώση της λειτουργίας του συστήματος και της παράβασης. Σημείωσε ότι γι’ αυτό τον σκοπό θα έπρεπε πρώτα να λειτουργήσει δοκιμαστικά και ότι ενδεχομένως όλες οι παραβάσεις που καταγράφηκαν θα πρέπει να διαγραφούν.

Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση, ανέφερε «ότι ευαίσθητα θέματα δημόσιας ασφάλειας και δημόσιου συμφέροντος ή απόρρητα ζητήματα, δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες ελέγχου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας» και πρόσθεσε ότι «σε ορισμένες περιπτώσεις δυστυχώς, η τυπολατρία βαίνει και εις βάρος των θεμάτων δημόσια ασφάλειας ειδικά αν πρόκειται για ανήλικα παιδιά ή για άτομα που κατέχουν νόμιμα άδεια οπλοφορίας».

Διορθώσεις επιβάλλονται, όπως είπε, σε θέματα που θίγει η Έκθεση της ΕΥ, που αφορούν πιο συχνούς ελέγχους για τα πυρομαχικά και τον οπλισμό, για θέματα ατιμωρησίας που ενδεχομένως να υπάρχουν ανάμεσα στα μέλη της αστυνομίας, για παραβιάσεις της νομοθεσίας και των κανονισμών, για τον καλύτερο έλεγχο εντοπισμού παράτυπων μεταναστών, για αντιμετώπιση των αυξημένων δαπανών για τις υπερωρίες, αλλά και για την ισότητας των φύλων ιδιαίτερα στις υψηλόβαθμες θέσεις της δύναμης.

«Αναμένουμε άμεσα από την αστυνομία να εγκύψει πάνω σε αυτά τα πολύ σοβαρά που θέτει η Ελεγκτική Υπηρεσία και σύντομα να δούμε ενέργειες θετικές και εποικοδομητικές προς αυτή την κατεύθυνση», κατέληξε.

Εξάλλου, η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ρίτα Σούπερμαν, με παρέμβασή της στη συνεδρίαση ανέφερε ότι η Έκθεση της ΕΥ περιλαμβάνει την «κορυφή του παγόβουνου» και ότι υπάρχουν πολλά σχετικά με δημόσιες συμβάσεις που θα μπορούσαν να εξεταστούν. Σημείωσε, ακόμα, πως φαίνεται ότι έχουν ατονίσει διαδικασίες και ότι υπάρχει χαλαρότητα στη διοίκηση.

Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση ανέφερε ότι είναι «μείζον ζήτημα, όταν ζητείται από τον Αρχηγό Αστυνομίας να ενημερώσει χωρίς να καταθέσει προσωπικά δεδομένα ή εμπιστευτικές πληροφορίες, ως προς τις άδειες οπλοφορίας που έχουν δοθεί σε πολιτικά πρόσωπα και αρνείται να το πράξει».

«Όπως καταγράφεται σε επιστολή του 2020 προς το κοινοβούλιο, που είναι και η πιο πρόσφατη ενημέρωση που είχαμε, εφτά πολιτικά πρόσωπα έχουν άδεια οπλοφορίας και κατέχουν όπλο», είπε και πρόσθεσε ότι ζήτησε από τον Αρχηγό Αστυνομίας να επιβεβαιώσει ή να απορρίψει τους αριθμούς σε σχέση με το 2023, αλλά αρνήθηκε.

«Για λόγους διαφάνειας, ο πολίτης  έχει κάθε δικαίωμα να γνωρίζει, αν πολιτικά πρόσωπα που ζήτησαν ψήφο εμπιστοσύνης οπλοφορούν και γιατί δεν κρίνεται ικανοποιητική η ασφάλεια που τους παρέχει το κράτος. Αν καλούνται αυτά τα πρόσωπα για εκπαίδευση στον χειρισμό του οπλισμού που τους παραχωρείται και για έλεγχο των ικανοτήτων τους», είπε η κ. Χαραλαμπίδου. Υπέβαλε, επίσης, ερωτήσεις για τον αν «υπάρχουν μήπως προσωπικοί λόγοι, σχετικά με την ιδιωτική τους ζωή, για τους οποίους κρίθηκε απαραίτητη η παραχώρηση οπλισμού στους ίδιους; Σχέσεις με τον υπόκοσμο; Ή συνδιαλλαγές με επικίνδυνα άτομα από το εξωτερικο;».

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε παρέμβασή του στη συνεδρίαση, ανέφερε ότι έγινε μετατόπιση της συζήτησης στο θέμα των παιδιών του Προέδρου, για να μην αναδειχθεί το θέμα υπεξαιρέσεων που, όπως είπε, έκανε ο νυν Πρόεδρος ως Υπουργός Εξωτερικών. Ο ίδιος σημείωσε, ακόμα, ότι το πιο επικίνδυνο σημείο διέλευσης παράτυπων μεταναστών είναι ο Αστρομερίτης και ότι δεν γίνεται να μην έχει η κοινότητα αυτή αστυνομικό σταθμό.

Επεσήμανε, δε, ότι χρειάζεται να ληφθούν προληπτικά μέτρα, αν υπάρχουν άτομα της ιεραρχίας της Αστυνομίας που προτίθενται να διεκδικήσουν αξιώματα στις εκλογές ΤΑ, για να μη δημιουργηθεί κενό στα καθήκοντα της αστυνομίας.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, με παρέμβαση στη συνεδρίαση, επεσήμανε ότι υπάρχει βαθύτερο πρόβλημα και πρέπει να επιλυθεί με αναθεώρηση των κανονισμών, ως προς το τι πρέπει να γίνεται και πως, αναφέροντας ότι δεν μπορεί να έχει δίκιο και η ΕΥ στις διαπιστώσεις της, αλλά και η Αστυνομία στις ενέργειές της. Πρόσθεσε, δε, ότι ούτε ο ίδιος έμεινε ικανοποιημένος από την απάντηση της αστυνομίας για τον αριθμό εξωδίκων, χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία, ώστε να μπορεί να γίνει συνταύτιση κατά τον έλεγχο.

Εγγραφή θέματος για ενδεχόμενη διασπάθιση δημοσίου χρήματος

Η Ειρήνη Χαραλαμπίδου, στις δηλώσεις της ανέφερε, επίσης, ότι με πρωτοβουλία του ΑΚΕΛ και την σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων κομμάτων πλην του ΔΗΣΥ, ενεγράφη στην Επιτροπή Ελέγχου αυτεπάγγελτο θέμα για την «ενδεχόμενη διασπάθιση δημοσίου χρήματος από την καταβολή αποζημίωσης ύψους €6.444.372, μετά την καταδικαστική απόφαση κατά της Δημοκρατίας από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο ICC, στο οποίο προσέφυγε η Δημοκρατία και η DP World Limassol Ltd σε σχέση με την μεταξύ τους σύμβαση».

Σημείωσε ότι «για το θέμα των συμβάσεων παραχώρησης της διαχείρισης του Λιμανιού Λεμεσού, είχαν πραγματοποιηθεί αρκετές συνεδριάσεις στις επιτροπές του κοινοβουλίου και είχε ξεκάθαρα τονιστεί από πλευράς Νομικής Υπηρεσίας ότι, ο τότε Υπουργός Μεταφορών, Μάριος Δημητριάδης, είχε ενεργήσει χωρίς να περιμένει τις απόψεις της Νομικής Υπηρεσίας, συνάπτοντας ετεροβαρείς, κατά της Δημοκρατίας, συμφωνίες, με αποτέλεσμα, να καλείται τώρα η Δημοκρατία να καταβάλει ένα μεγάλο ποσό, ως αποζημίωση, στην εταιρεία».

«Παρεμπιπτόντως, σε σχέση με τον πρώην Υπουργό Μεταφορών κ. Δημητριάδη και αφού σήμερα συζητούσαμε την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για την Αστυνομία, να αναφέρω ότι αναμένουμε ακόμα την απόφαση του Γενικού Εισαγγελέα, αναφορικά με την διερεύνηση που έχει γίνει από την Αστυνομία, για τις εκατοντάδες πολιτογραφήσεις, που έκανε το δικηγορικό γραφείο που ανήκει στον συγγενικό κύκλο του πρώην υπουργού», κατέληξε η κ. Χαραλαμπίδου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση