ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια

Η ανέλκυση του έργου της Φλαμανδής ζωγράφου Μικελίνα Βοτιέ (Michaelina Wautier) απασχολεί τους ιστορικούς τέχνης

Kathimerini.gr

Νίκος Βατόπουλος

Η ανέλκυση του έργου της Φλαμανδής ζωγράφου Μικελίνα Βοτιέ (Michaelina Wautier) απασχολεί τους ιστορικούς τέχνης. Η έκθεση που εγκαινιάστηκε στη Βοστώνη, στο Μουσείο Καλών Τεχνών, εισάγει επί της ουσίας το όνομά της ανάμεσα στους Μεγάλους Δασκάλους, καθώς η Βοτιέ είναι πρόσφατη ανακάλυψη: του 21ου αιώνα. Γεννημένη στην πόλη Μονς του σημερινού Βελγίου το έτος 1604, η Μικελίνα Βοτιέ θεωρείται πλέον μια σημαντική ζωγράφος του μπαρόκ, που μετά τον θάνατό της στις Βρυξέλλες, το 1689, το έργο της πέρασε σταδιακά στην αφάνεια και έγινε υποσημείωση. Σε άρθρο τους, οι New York Times περιγράφουν το χρονικό της ανακάλυψης της Βοτιέ στα υπόγεια του Μουσείου της Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης. Εκεί πρωτοείδε έργο της Μικελίνα Βοτιέ η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης Κατλίνε φαν ντερ Στίγκελεν. Η Βοτιέ ήταν ξεχασμένη για 300 χρόνια, όταν η Φαν ντερ Στίγκελεν έπεσε πάνω σε ένα έργο της, καθώς προσπαθούσε να εντοπίσει ένα πορτρέτο που αποδιδόταν στον Αντον βαν Ντάικ. Την είχε οδηγήσει εκεί, στα υπόγεια, ένας επιμελητής ώστε να ψάξει μόνη της ανάμεσα σε έργα δευτεροκλασάτων Φλαμανδών ζωγράφων.

Η Ντερ Στίγκελεν είδε µε έκπληξη ένα έργο µε τίτλο «Ο θρίαµβος του Βάκχου», µεγάλων διαστάσεων, που την εντυπωσίασε. ∆εν είχε δει ποτέ µια τόσο µεγάλη σύνθεση ζωγραφισµένη από γυναίκα. Συνήθως είχαµε πορτρέτα ή νεκρές φύσεις. Για µια γυναίκα του 17ου αιώνα ήταν µεγάλη η πρόκληση να γίνει καλλιτέχνις. Τα τελευταία χρόνια, η Μικελίνα Βοτιέ άρχισε να γίνεται γνωστή σε συλλέκτες και σε οίκους δηµοπρασιών. Τώρα, στη Βοστώνη είναι η πρώτη έκθεση γνωριµίας του έργου της µε το διεθνές κοινό. Η έκθεση παρουσιάζει µια ενότητα έργων της Βοτιέ, καθώς και 11 έργα προγενέστερων ή µεταγενέστερων ζωγράφων, που φτιάχνουν ένα κλίµα. Με τίτλο «Οι πέντε αισθήσεις» παρουσιάζονται ισάριθµα έργα µε θέµα ένα αγόρι µε τις εµπειρίες της θέασης, της ακοής, της όσφρησης, της αφής και της γεύσης. Μόλις τα πρόσφατα χρόνια, τα έργα αυτά αποδόθηκαν στη Βοτιέ.

Τα έργα προσφέρουν συλλέκτες που ίδρυσαν το Κέντρο Ολλανδικής Τέχνης το 2017. Η περίπτωση της Βοτιέ ακολουθεί αυτή της Αρτεµισίας Τζεντιλέσκι, που εδώ και αρκετά χρόνια έχει καθιερωθεί ως µεγάλη ζωγράφος της εποχής του µπαρόκ.

Ματιές στον κόσμο

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια-1Φωτ. Staatliche Graphische Sammlung München

ΜΟΝΑΧΟ
Ελβετικά βιτρό

Η Κρατική Συλλογή Σχεδίων του Μονάχου παρουσιάζει μια ξεχωριστή συλλογή 300 ελβετικών σχεδίων για βιτρό. Είναι μία από τις σημαντικότερες συλλογές του κόσμου, μετά αυτή της Καρλσρούης. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο είδος βιτρό που ευδοκίμησε στην Ελβετία, στην Αλσατία και στη νότια Γερμανία. Στηρίχτηκε στην παράδοση της ιδιωτικής επιλογής για οικόσημα και εμβλήματα ή για μοτίβα που υποδηλώνουν επαγγελματική δραστηριότητα.

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια-2Φωτ. RIJKSMUSEUM

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ
Βερμέερ για όλους

Το Rijksmuseum έχει ανακοινώσει τη μεγαλύτερη έκθεση έργων Βερμέερ που έχει γίνει ποτέ, η οποία αναμένεται με ανυπομονησία και από την τουριστική αγορά. Θα εγκαινιαστεί στις 10 Φεβρουαρίου και θα συγκεντρώσει για πρώτη φορά 28 έργα του Ολλανδού ζωγράφου – αριθμός μεγάλος εάν σκεφτεί κανείς πως έως σήμερα του αποδίδονται μόλις 36 έργα. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Ιουνίου και ήδη διαφημίζεται ως μέγα γεγονός.

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια-3Φωτ. HENRY MOORE FOUNDATION

ΛΙΝΤΣ
Γλυπτική 1850-1900

Στο Ιδρυμα Χένρι Μουρ, η έκθεση «Το χρώμα της αγωνίας» παρουσιάζει γλυπτά της βικτωριανής εποχής, που εισήγαγαν το χρώμα και μια σειρά από διαφορετικά υλικά για να αναπαραστήσουν τη θηλυκή μορφή. Πορσελάνη, ελεφαντόδοντο, μάρμαρο, ασήμι, χρυσός και μπρούντζος είναι τα υλικά με τα οποία άνδρες γλύπτες προσέγγιζαν την ιδέα και τη μορφή της γυναίκας με τα στερεότυπα της εποχής. Ζητήματα φυλής και ταυτότητας ήταν σημαντικά.

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια-4Φωτ. ALBERTINUM

ΒΙΕΝΝΗ
Ρούντολφ Μπεργκάντερ

Μαθητής του Οτο Ντιξ, ο Γερμανός ζωγράφος Ρούντολφ Μπεργκάντερ (1909-1970) δίνει αφορμή για να σταθούμε μπροστά στη σχέση ελευθερίας και ολοκληρωτισμού και να αναστοχαστούμε πάνω στη σχέση της τέχνης με το ναζιστικό καθεστώς. Η έκθεση στο Αλμπερτίνουμ της Βιέννης παρουσιάζει 17 έργα του στυλίστα Μπεργκάντερ και διερευνά ζητήματα ιδεολογίας μέσα από έργα ζωγραφικής που γοητεύουν με τη δύναμη της παραστατικότητάς τους. 

Μια γυναίκα του 17ου αιώνα αναδύεται έπειτα από 350 χρόνια-5Φωτ. ARQUITECTURA VIVA

ΒΑΛΕΝΘΙΑ
Νέο αξιοθέατο

Στη Βαλένθια, η Πόλη των Τεχνών και της Επιστήμης απέκτησε πλέον και νέο εκθεσιακό χώρο, το CaixaForum, που συγκεντρώνει πλήθη επισκεπτών. Σπεύδουν να δουν τη φουτουριστική πόλη μέσα στο ήδη δημοφιλές συγκρότημα που σχεδίασε ο διάσημος αρχιτέκτονας Σαντιάγο Καλατράβα στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Τότε, με τη μεγάλη αυτή αρχιτεκτονική παρέμβαση, η Βαλένθια είχε μπει στον διεθνή χάρτη και ως πόλη του πολιτισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ